SL återupptar biljettkontrollerna

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

SL återupptar biljettkontrollerna

Inläggav LÅ1 » ons 17 jun, 2020 22:00

"SL startar biljettkontrollerna igen – idag". (Idag betyder tisdagen den 16 juni.)

Tamsons säger bl.a. "Det här är en sommarpresent till det hederliga och skötsamma Stockholm". Bra uttryckt tycker jag!

Jag har vid några tillfällen sett grupper med biljettkontrollanter tidigare i vår och sommar. Vad har de sysslat med bär inga biljettkontroller har genomförts?

Hur har det varit i andra regioner?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Re: SL återupptar biljettkontrollerna

Inläggav TKO » ons 17 jun, 2020 22:07

Vid Liljeholmen har det i stort sett varje gång jag passerat stått klungor av kontrollanter. Vad har dom gjort? Kollat sina mobiler, pratat med kollegor och druckit kaffe. Sen har dom åkt till Årstaberg och diskuterat var dom ska äta lunch... dom har alltså i stort sett inte gjort någonting. Vilket kanske inte skiljer så mycket från hur det brukade vara!

Hur ska det fungera på bussarna nu - skall de som har ett accesskort med tillräckligt saldo men inte kunnat blippa nu räknas som fripassagerare?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav LÅ1 » ons 17 jun, 2020 22:21

TKO skrev:Vid Liljeholmen har det i stort sett varje gång jag passerat stått klungor av kontrollanter. Vad har dom gjort? Kollat sina mobiler, pratat med kollegor och druckit kaffe. Sen har dom åkt till Årstaberg och diskuterat var dom ska äta lunch... dom har alltså i stort sett inte gjort någonting. Vilket kanske inte skiljer så mycket från hur det brukade vara!

Hur ska det fungera på bussarna nu - skall de som har ett accesskort med tillräckligt saldo men inte kunnat blippa nu räknas som fripassagerare?

/TKO

Det är vid Liljeholmen jag mött kontrollanter som verkar komma gåendes från Årstadal.

I artikeln står det "I ett första steg kommer det främst gälla kontroller vid ombordstigning på lokalbanor och i bussar. Även vid större knutpunkter och 'relevanta platser i SL-trafiken' ska biljettkontrollerna inledas innan det utökas mot hela SL-trafiken.".
Rimligen borde biljettkontrollanterna snarare ha trafikvärdarnas uppgift vid bussdörrarna. Dvs man blippar biljetterna åt dem som är på väg att stiga på bussarna. Kan de det med den utrustning de brukar ha?
LÅ1

Inläggav lirdo » tor 18 jun, 2020 9:01

TKO skrev:Vid Liljeholmen har det i stort sett varje gång jag passerat stått klungor av kontrollanter. Vad har dom gjort? Kollat sina mobiler, pratat med kollegor och druckit kaffe. Sen har dom åkt till Årstaberg och diskuterat var dom ska äta lunch... dom har alltså i stort sett inte gjort någonting. Vilket kanske inte skiljer så mycket från hur det brukade vara!

/TKO

Svar nej, de har ryggen fri.
lirdo

Inläggav TKO » tor 18 jun, 2020 9:51

Tack för info!

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » tor 18 jun, 2020 11:04

lirdo skrev:

/TKO

I praktiken är det nolltaxa på bussarna så länge det inte går att blippa. Detta diskuterades i en tidigare tråd som sedermera låstes.
Senast redigerad av Enceladus tor 18 jun, 2020 11:06, redigerad totalt 1 gång.
Enceladus

Inläggav TKO » tor 18 jun, 2020 11:05

En tanke:

- Nu när det uppenbarligen inte anses hälsovådligt att gå omkring och kontrollera biljetter i bussarna kanske också går att ta bort avstängningen av de främre sittplatserna? Ja det kanske till och med skulle vara möjligt att öppna framdörrarna...

/TKO

TILLAGT:
Fast tanken verkar visst inte vara att dom ska gå omkring i bussarna - så min tanke var nog fel!
Senast redigerad av TKO tor 18 jun, 2020 11:16, redigerad totalt 1 gång.
TKO

Inläggav TKO » tor 18 jun, 2020 11:06

Enceladus skrev:
lirdo skrev:

/TKO

I praktiken är det nolltaxa på bussarna så länge det inte går att blippa. Detta diskuterades i en annan tråd som sedermera låstes.

Men det är/var inte självklart att detta skulle fortsätta när kontrollerna återupptas.

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » tor 18 jun, 2020 11:12

TKO skrev:Vid Liljeholmen har det i stort sett varje gång jag passerat stått klungor av kontrollanter. Vad har dom gjort?

Bra fråga. Liljeholmen är ju det sista stället som behöver kontroller vid ombordstigning. Bussterminalen ligger innanför spärrlinjen och Tvärbanan har SL-stolpar (därmed ingen nolltaxa).
Enceladus

Inläggav LÅ1 » tor 16 jul, 2020 22:01

Studerade biljettkontroll vid T-centralen (Plattan) i eftermiddag. En kvinna med barnvagn höll upp spärren efter att någon som passerat före henne och gick sedan in med barnvagnen. Hon blev påkommen och fick gå ut för att sedan passera in med sitt eget kort.

En man gick in bakom en annan. Han stoppades och en kontrollant och två ordningsvakter stod och pratade med honom under ganska lång tid. Jag hörde inte vad de sa, men plötsligt hörde jag att en av ordningsvakterna sa att "antingen visar du legitimation eller ...". Och han tog upp telefonen och skulle ringa. Då tycktes mannen ändra åsikt och visade legitimationen och fick en pappersremsa från kontrollanten. Sedan kunde han gå ner mot perrongen. Jag stod ganska långt ifrån platsen där det utspelade sig, så jag hörde inte alls vad som sades utom just det jag citerade. Om det råkade vara speciellt tyst då, eller om ordningsvakten höjde rösten, det vet jag inte.

Medan detta pågick så var det flera "dubbelpassager" som inte observerades av de övriga kontrollanterna eller ordningsvakterna. Som betalande resenär så tycker man att de kunde vara mer uppmärksamma.
LÅ1

Inläggav ADDE » fre 17 jul, 2020 1:16

Enceladus skrev:
TKO skrev:Vid Liljeholmen har det i stort sett varje gång jag passerat stått klungor av kontrollanter. Vad har dom gjort?

Bra fråga. Liljeholmen är ju det sista stället som behöver kontroller vid ombordstigning. Bussterminalen ligger innanför spärrlinjen och Tvärbanan har SL-stolpar (därmed ingen nolltaxa).

Jag drog slutsatsen en gång att kontrollanter a har sina rastlokaler vid årstaängsvägen. När jag bodde i Liljeholmen såg jag dem ofta gå under Södertäljevägen fram o tillbaka
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav LÅ1 » lör 18 jul, 2020 7:19

Nu ska man kunna blippa sin biljett på blippar vid vissa busshållplatser.
"Blippar vid bussen – första steg mot fler biljettkontroller".
Tidningsskribenten kallar tydligen de fasta aktiveringsutrustningarna vid hållplatserna för blippar. Ordet används alltså både som verb och substantiv. Kort och smidigt att skriva eller säga, men inte så tydligt i alla lägen.

Kan detta vara början på att låta passagerarna gå på bussarna i alla dörrar på de utvalda hållplatserna även när hållplatsen är obemannad. Alltså när det inte finns "blippvärdar" som kan stå vid dörrarna?
LÅ1

Inläggav tuc » mån 20 jul, 2020 1:11

ADDE skrev:
Enceladus skrev:

Jag drog slutsatsen en gång att kontrollanter a har sina rastlokaler vid årstaängsvägen. När jag bodde i Liljeholmen såg jag dem ofta gå under Södertäljevägen fram o tillbaka

Det stämmer, dom har sitt kontor på Marievikssidan.
tuc

Inläggav M224 » tor 23 jul, 2020 0:15

Idag steg det på två kontrollanter på buss 50. De steg på vid Odenplan och åkte med ända till Hornsberg. De kollade dock inga biljetter.

När ska SL släppa deras prestige att man ska ha giltig biljett innan man stiger ombord? SL måste vara ensamma i världen med denna dumhet. Sätt upp blippar vid varje dörrpar på bussarna och spårvagnarna istället som i normala städer.
Framtidssträvare - båkåtsträvare undanbedes!
Användarvisningsbild
M224

Inläggav daniel_s » tor 23 jul, 2020 6:19

M224 skrev:Idag steg det på två kontrollanter på buss 50. De steg på vid Odenplan och åkte med ända till Hornsberg. De kollade dock inga biljetter.

När ska SL släppa deras prestige att man ska ha giltig biljett innan man stiger ombord? SL måste vara ensamma i världen med denna dumhet. Sätt upp blippar vid varje dörrpar på bussarna och spårvagnarna istället som i normala städer.

På bussarna behöver man inte ha giltig biljett innan man stiger ombord.
daniel_s

Inläggav TKO » tor 23 jul, 2020 14:54

M224 skrev:Idag steg det på två kontrollanter på buss 50. De steg på vid Odenplan och åkte med ända till Hornsberg. De kollade dock inga biljetter.

Det sker inga biljettkontroller fordonen, på grund av smittorisken. Eventuella kontroller - som i stort sett aldrig inträffar - sker vid på- eller avstigning. Men mest ägnar sej kontrollanterna år sightseeingåkning, kan det verkligen räknas som "nödvändiga resor"?

/TKO
TKO

Inläggav Anders Hanquist » fre 24 jul, 2020 9:13

Om det här ska fortsätta ännu fler månader så blir det ju i praktiken nolltaxa på bussar. Om man nu är rädd för smitta så kan väl kontrollpersonalen bära mask.
Anders Hanquist

Inläggav TKO » fre 24 jul, 2020 15:01

Anders Hanquist skrev:Om det här ska fortsätta ännu fler månader så blir det ju i praktiken nolltaxa på bussar. Om man nu är rädd för smitta så kan väl kontrollpersonalen bära mask.

Medicinskt godkänd mask och ansiktsvisir? Annars har det ingen större skyddseffekt - annat än för resenärerna...

Jag tror dessutom att kontrollanterna skulle göra vare sej till eller från - risken att just den tur du åker med kontrolleras är minimal. SL kunde istället se till att hederliga människor hade möjlighet att blippa sina kort på bussen - men det är väl alldeles för svårt!

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » fre 24 jul, 2020 15:59

TKO skrev:
Anders Hanquist skrev:Om det här ska fortsätta ännu fler månader så blir det ju i praktiken nolltaxa på bussar. Om man nu är rädd för smitta så kan väl kontrollpersonalen bära mask.

Medicinskt godkänd mask och ansiktsvisir? Annars har det ingen större skyddseffekt - annat än för resenärerna...

Jag tror dessutom att kontrollanterna skulle göra vare sej till eller från - risken att just den tur du åker med kontrolleras är minimal. SL kunde istället se till att hederliga människor hade möjlighet att blippa sina kort på bussen - men det är väl alldeles för svårt!

Naturligtvis har kontroller minimal effekt om resenärerna inte kan aktivera sina biljetter och SL följaktligen inte kan ta ut tilläggsavgifter. Men är det inte hög tid att officiellt införa nolltaxa? Numera tycker bara 22 procent av Stockholms befolkning att kollektivtrafiken inte borde vara gratis. Det är en radikal minskning jämfört med tiden före coronapandemin. Nya tider kräver nya lösningar!

(Coronapandemin verkar ha förändrat synen på åtstramningspolitik från grunden. Nu gäller det istället att satsa sig ur krisen!)
Enceladus

Inläggav BSB101 » fre 24 jul, 2020 17:13

Att folk vill att saker ska vara gratis är ingen nyhet, lika många brukar dock inte vara beredda att betala mer i skatt. Detta med att äta kakan och ha den kvar kan nog vara uttrycket som stämmer.
BSB101

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik