Hechtwagen skrev:Det självklara svaret som ni tydligen inte klarar av att skriva:
Spårvagnar skadar väsentligt fler "oskyldiga" personer enligt TS frågeställning per vagnkimometer än tunneltågen.
ja, det är väl ganska självklart att spårvagnar (och bussar) i blandtrafik skadar fler personer (i eller utanför fordonet) per utfört trafikarbete (lämpligen räknat i personkilometer) än tunnelbana eller annan järnväg på egen inhägnad banvall utan plankorsningar. En olyckstyp som knappast förekommer på tunnelbana är passagerare som ramlar och skadar sig vid kraftig inbromsning då t ex en cyklist plötsligt dyker upp framför bussen eller spårvagnen.
Att man skadar sig vid av- och påstigning är sannolikt också mycket vanligare på spårvagn och buss, även då det är låggolvsfordon. På tunnelbanan är väl största risken vid på- och avstigning att hamna i det fruktade gapet, men det förekommer också undantagsvis att passagerare släpas med när tåget startar, t ex var det häromåret en händelse på "röda linjen" där en barnvagn föll av när tåget startade med öppen dörr (dock har jag ett minne av att barnet kanske dessbättre undgick att skadas, och i så fall var det förstås ingen olycka utan ett tillbud).
Tunnelbanan har tidigare haft en del passagerare som skadats på grund av bränder på underjordiska sträckor, ofta orsakade av elektriska fel, men riskerna för sådant är rimligtvis lika stora för spårvagn i tunnel, och sannolikt betydligt större för bussar.