Olyckor i tunnelbana vs spårvagn

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Olyckor i tunnelbana vs spårvagn

Inläggav Enceladus » ons 10 jun, 2020 13:28

spooky skrev:För enkelhetens skull kan vi begränsa oss till svenska förhållanden.

Så, hur ser det ut egentligen?


Svaret på skribentens fråga finns här: Bantrafikskador

Under det senaste decenniet (åren 2010-2019) har 99 personer avlidit vid tunnelbanedrift i Sverige, varav 22 i olyckor och 77 i suicid. Under samma period har 11 personer avlidit vid spårvägsdrift i Sverige, varav 10 i olyckor och 1 i suicid. Det omvända förhållandet råder för allvarliga olyckshändelser. Detta måste dock sättas i relation till antalet resenärer.
Enceladus
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Olyckor i tunnelbana vs spårvagn

Inläggav Odd » ons 10 jun, 2020 15:49

Det låter lite med i genomsnitt en död person per år i spårvägstrafiken i Sverige.

Om man ställer det i relation med antal trafikanter som respektive trafikslag blandar in, hur ser det ut då?
I tunnelbanan borde ca 100% av trafikanterna vara resenärer med avsikt att resa. I spårvägs- och busstrafiken så är det ju många trafikanter närvarande som inte åker med bussen eller spårvagnen, såsom fotgängare, cyklister och bilister. Siffran är naturligtvis väldigt svår att beräkna så det kanske inte ens går att göra en rättvis jämförelse?
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4832
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Olyckor i tunnelbana vs spårvagn

Inläggav Lennart Petersen » ons 10 jun, 2020 16:48

Enceladus skrev:
spooky skrev:För enkelhetens skull kan vi begränsa oss till svenska förhållanden.

Så, hur ser det ut egentligen?


Svaret på skribentens fråga finns här: Bantrafikskador

Under det senaste decenniet (åren 2010-2019) har 99 personer avlidit vid tunnelbanedrift i Sverige, varav 22 i olyckor och 77 i suicid. Under samma period har 11 personer avlidit vid spårvägsdrift i Sverige, varav 10 i olyckor och 1 i suicid. Det omvända förhållandet råder för allvarliga olyckshändelser. Detta måste dock sättas i relation till antalet resenärer.

Men ingen som befunnit sig på rätt plats har avlidit i T-banan , rätt plats är inne i vagnarna eller innanför den markerade plattformskanten.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2274
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Olyckor i tunnelbana vs spårvagn

Inläggav Enceladus » ons 10 jun, 2020 17:56

Odd skrev:Det låter lite med i genomsnitt en död person per år i spårvägstrafiken i Sverige.

Om man ställer det i relation med antal trafikanter som respektive trafikslag blandar in, hur ser det ut då?
I tunnelbanan borde ca 100% av trafikanterna vara resenärer med avsikt att resa. I spårvägs- och busstrafiken så är det ju många trafikanter närvarande som inte åker med bussen eller spårvagnen, såsom fotgängare, cyklister och bilister. Siffran är naturligtvis väldigt svår att beräkna så det kanske inte ens går att göra en rättvis jämförelse?


Här är den senaste trafikolyckan vid spårvägsdrift med dödlig utgång i Sverige: Person död efter spårvagnsolycka. Olyckan skedde i Bergsjön år 2017. Menar skribenten att det har skett fler ej inrapporterade dödsolyckor sedan dess?

Tunnelbanan har ungefär dubbelt så många resenärer som alla spårvägar i Sverige, men antalet spårvagnsresenärer ökar snabbt. Eftersom antalet spårvagnsresenärer var mycket mindre förr så har tunnelbanan ändå färre dödsolyckor per resenär. Däremot har tunnelbanan extremt många suicid jämfört med spårvägarna.

Enligt DN gjordes 60 procent av alla hopp från broar från Västerbron innan den fick självmordsräcken. Det tycks finnas platser där det är populärt att ta sitt liv.
Enceladus
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Olyckor i tunnelbana vs spårvagn

Inläggav Enceladus » ons 10 jun, 2020 18:09

Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:
spooky skrev:För enkelhetens skull kan vi begränsa oss till svenska förhållanden.

Så, hur ser det ut egentligen?


Svaret på skribentens fråga finns här: Bantrafikskador

Under det senaste decenniet (åren 2010-2019) har 99 personer avlidit vid tunnelbanedrift i Sverige, varav 22 i olyckor och 77 i suicid. Under samma period har 11 personer avlidit vid spårvägsdrift i Sverige, varav 10 i olyckor och 1 i suicid. Det omvända förhållandet råder för allvarliga olyckshändelser. Detta måste dock sättas i relation till antalet resenärer.

Men ingen som befunnit sig på rätt plats har avlidit i T-banan , rätt plats är inne i vagnarna eller innanför den markerade plattformskanten.


Tyvärr verkar många avlidna inte ha haft för avsikt att vara på fel plats. På grund av avsaknaden av plattformsdörrar är tunnelbanan i Sverige inte mycket säkrare än spårvägarna.
Enceladus
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Olyckor i tunnelbana vs spårvagn

Inläggav Odd » ons 10 jun, 2020 20:06

Enceladus skrev:
Odd skrev:Det låter lite med i genomsnitt en död person per år i spårvägstrafiken i Sverige.

Om man ställer det i relation med antal trafikanter som respektive trafikslag blandar in, hur ser det ut då?
I tunnelbanan borde ca 100% av trafikanterna vara resenärer med avsikt att resa. I spårvägs- och busstrafiken så är det ju många trafikanter närvarande som inte åker med bussen eller spårvagnen, såsom fotgängare, cyklister och bilister. Siffran är naturligtvis väldigt svår att beräkna så det kanske inte ens går att göra en rättvis jämförelse?


Här är den senaste trafikolyckan vid spårvägsdrift med dödlig utgång i Sverige: Person död efter spårvagnsolycka. Olyckan skedde i Bergsjön år 2017. Menar skribenten att det har skett fler ej inrapporterade dödsolyckor sedan dess?
...

Det är lite det jag undrar. När man hör spårvägsmotståndarna så lyfter de inte sällan dödsolyckorna bland sina främsta argument.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4832
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Olyckor i tunnelbana vs spårvagn

Inläggav Enceladus » ons 10 jun, 2020 21:22

Odd skrev:Det är lite det jag undrar. När man hör spårvägsmotståndarna så lyfter de inte sällan dödsolyckorna bland sina främsta argument.


Alla trafikolyckor har inte dödlig utgång. Det totala antalet trafikolyckor är betydligt större vid spårvägsdrift än vid tunnelbanedrift. I allmänhet är spårvagnar på egen banvall säkrare än spårvagnar i blandtrafik. Kraftiga inskränkningar i biltrafiken kan dock avsevärt förbättra säkerheten för gatuspårvägar.
Enceladus
 
Inlägg: 5328
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Olyckor i tunnelbana vs spårvagn

Inläggav Hechtwagen » lör 13 jun, 2020 20:07

Det självklara svaret som ni tydligen inte klarar av att skriva:

Spårvagnar skadar väsentligt fler "oskyldiga" personer enligt TS frågeställning per vagnkimometer än tunneltågen.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2182
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Olyckor i tunnelbana vs spårvagn

Inläggav gek » lör 20 jun, 2020 22:32

Hechtwagen skrev:Det självklara svaret som ni tydligen inte klarar av att skriva:

Spårvagnar skadar väsentligt fler "oskyldiga" personer enligt TS frågeställning per vagnkimometer än tunneltågen.


ja, det är väl ganska självklart att spårvagnar (och bussar) i blandtrafik skadar fler personer (i eller utanför fordonet) per utfört trafikarbete (lämpligen räknat i personkilometer) än tunnelbana eller annan järnväg på egen inhägnad banvall utan plankorsningar. En olyckstyp som knappast förekommer på tunnelbana är passagerare som ramlar och skadar sig vid kraftig inbromsning då t ex en cyklist plötsligt dyker upp framför bussen eller spårvagnen.

Att man skadar sig vid av- och påstigning är sannolikt också mycket vanligare på spårvagn och buss, även då det är låggolvsfordon. På tunnelbanan är väl största risken vid på- och avstigning att hamna i det fruktade gapet, men det förekommer också undantagsvis att passagerare släpas med när tåget startar, t ex var det häromåret en händelse på "röda linjen" där en barnvagn föll av när tåget startade med öppen dörr (dock har jag ett minne av att barnet kanske dessbättre undgick att skadas, och i så fall var det förstås ingen olycka utan ett tillbud).

Tunnelbanan har tidigare haft en del passagerare som skadats på grund av bränder på underjordiska sträckor, ofta orsakade av elektriska fel, men riskerna för sådant är rimligtvis lika stora för spårvagn i tunnel, och sannolikt betydligt större för bussar.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 973
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster