Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
spooky skrev:Viket av dessa trafikslag brukar orsaka flest oavsiktliga personskador?
Tunnelbana eller spårvagn.
Enceladus skrev:spooky skrev:Viket av dessa trafikslag brukar orsaka flest oavsiktliga personskador?
Tunnelbana eller spårvagn.
Det är ju en enorm skillnad mellan olika tunnelbanor. I Köpenhamns metro sker det väl i princip inga påkörningar, medan Stockholms tunnelbana har ett tiotal påkörningar per år.
Låt oss hålla oss till svenska förhållanden.Enceladus skrev:spooky skrev:Viket av dessa trafikslag brukar orsaka flest oavsiktliga personskador?
Tunnelbana eller spårvagn.
Det är ju en enorm skillnad mellan olika tunnelbanor. I Köpenhamns metro sker det väl i princip inga påkörningar, medan Stockholms tunnelbana har ett tiotal påkörningar per år.
spooky skrev:Hej.
En diskussion hemma vid frukostbordet resulterade i denna fråga som jag tror att forumets samlade kompetens säkert kan besvara:
Viket av dessa trafikslag brukar orsaka flest oavsiktliga personskador?
Tunnelbana eller spårvagn.
Med "oavsiktliga personskador" avses i det här fallet personskador som uppstått på annat sätt än tex att den drabbade önskat taga sig själv av daga eller på annat sätt aktivt agerat för att den olyckliga incidenten skulle uppstå. Olyckshändelser är det vi räknar med, inget annat.
Med spårvagn avses den fordonstyp som vanligtvis trafikerar stadsmiljön och som, åtminstone delvis, delar utrymme med gående utan att bommar förekommer.
Förutom att bli påkörd av sagda fordon så kan vi även räkna in alla typer av olyckshändelser som är direkt kopplade till ett fordon. Att göra sig illa när man passerar tex en spärr ska vi således bortse från.
Tidsperiod, låt oss säga ifrån 1/1 2000 till samma datum år 2020.
För enkelhetens skull kan vi begränsa oss till svenska förhållanden.
SÃ¥, hur ser det ut egentligen?
/Spooky
Anders Hanquist skrev:Att tunnelbanan genom att den kör avskilt från annan trafik måste vara det säkraste av trafikslag är rätt givet. Det krävs i princip egen eller andras avsiktliga handaverkan (självmord eller mord) för att det ska gå riktigt illa. Några enstaka undantag finns givetvis. Tror en blind person gick in mellan vagnar i stället för in genom en dörr vid något tillfälle. Några som uppträder extra dumdristigt (koppelåkare etc) kan också råka illa ut. Men inget kan ju vara "idiotsäkert". Med plattformsdörrar minskar risken ytterligare. Spårvagn kan naturligtvis också vara lika säkert om den körs under liknande förhållanden. Men oftast går ju dessa blandat med annan trafik och då blir naturligtvis konfliktrisken högre. Mer intressant är istället spårvagn vs buss, när dessa framförs under liknande förhållanden, alltså i gatutrafik.
daniel_s skrev:Glöm inte att de flesta människor är odugliga att handskas med statistik: det brukar vara känslorna som tar över.
Med plattformsdörrar minskar nog antalet påkörda med någon del, men å andra sidan kan risken för dörrklämningsolyckor med dödlig utgång öka i liknande grad. Det trista är att det då uteslutande drabbar folk som INTE vill ta livet av sig.
Vill man förbättra säkerheten i tunnelbanan bör man troligtvis i första hand investera i säkrare rulltrappor!
2003 21
2004 20
2005 18
2006 18
2007 24
2008 19
2009 14
2010 0
2011 1
2012 0
Hej daniel_s. Jag tror att jag försökte vara tydlig om just detta i mitt första inlägg. [emoji1]daniel_s skrev:Om man nu ska jämföra tunnelbana med spårväg så vore det ju väldigt bra om man först kunde enas om huruvida självmord och d:o försök ska räknas eller inte!
spooky skrev:Hej daniel_s. Jag tror att jag försökte vara tydlig om just detta i mitt första inlägg. [emoji1]daniel_s skrev:Om man nu ska jämföra tunnelbana med spårväg så vore det ju väldigt bra om man först kunde enas om huruvida självmord och d:o försök ska räknas eller inte!
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Anders Hanquist skrev:spooky skrev:Hej daniel_s. Jag tror att jag försökte vara tydlig om just detta i mitt första inlägg. [emoji1]daniel_s skrev:Om man nu ska jämföra tunnelbana med spårväg så vore det ju väldigt bra om man först kunde enas om huruvida självmord och d:o försök ska räknas eller inte!
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Eftersom trådrubriken avser olyckor så ska naturligtvis inte avsiktliga handlingar som syftar till att skada/döda sig själv eller andra räknas in. Varken Hitler eller Kennedy dog i olyckor.
daniel_s skrev: Om någon dör efter att ha blivit påkörd av ett tåg så är det en olycka, oavsett vad man vet om personens avsikter.
Anders Hanquist skrev:daniel_s skrev: Om någon dör efter att ha blivit påkörd av ett tåg så är det en olycka, oavsett vad man vet om personens avsikter.
Nationalencyklopedien: "Olycka, olycksfall , olyckshändelse, händelseförlopp med många orsaker som oavsiktligt leder till..." (fortsättningen kräver NE-abonnemang). Ett nyckelord i sammanhanget är enligt min åsikt oavsiktligt. En annan sak är att alla händelser presenteras som "olyckor" i informationen till allmänheten eftersom man inte har vetskap om orsaken.
Anders Hanquist skrev:daniel_s skrev: Om någon dör efter att ha blivit påkörd av ett tåg så är det en olycka, oavsett vad man vet om personens avsikter.
Nationalencyklopedien: "Olycka, olycksfall , olyckshändelse, händelseförlopp med många orsaker som oavsiktligt leder till..." (fortsättningen kräver NE-abonnemang). Ett nyckelord i sammanhanget är enligt min åsikt oavsiktligt. En annan sak är att alla händelser presenteras som "olyckor" i informationen till allmänheten eftersom man inte har vetskap om orsaken.
Återgå till Allmänt om lokaltrafik
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 14 gäster