Avtalsvillkor inom kollektivtrafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Avtalsvillkor inom kollektivtrafiken

Inläggav TKO » tor 02 apr, 2020 11:20

I dessa coronatider har det skett en minskning av kollektivtrafiken i de flesta delar av landet - ibland motiverat av sjukdomsläget bland personalen, ibland av andra mer diffusa skäl. Hur påverkar detta ersättningen till de företag som utför kollektivtrafiken?

Annika Wallenskog på SKL säger följande till SVT Nyheter:
– Även här ser vi att staten måste stå för garantier. Vi ser glädjande nog att man kommer att kunna korttidspermittera också i bolag som jobbar på uppdrag åt kommuner och regioner, säger Annika Wallenskog.
– Risken annars är att de bolagen går i konkurs och då kommer man inte att kunna använda dem när man behöver bygga upp kollektivtrafiken igen.

Jag tolkar detta som att den minskade trafiken också omgående leder till minskad ersättning till utförarbolagen.

Men SL/TF:s kommunikationschef Suss Forssman Thullberg har tidigare besvarat en fråga om neddragningarna görs av ekonomiska skäl med att entreprenörerna får samma ersättning som tidigare.

Avtalsvillkoren kan naturligtvis se olika ut i olika delar av landet, kanske någon på detta forum vet vad som är vanligt?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Avtalsvillkor inom kollektivtrafiken

Inläggav TKO » tor 02 apr, 2020 13:19

Nu har jag hittat intervjun med Suss Forssman Thullberg, den fanns hos Stockholm Direkt:

"En del har påstått att SL drar ner på trafiken för att spara pengar. Men så är det inte. Vi betalar våra trafikentreprenörer för den trafik de skulle ha kört och inte för den trafik de faktiskt kör. Det gör vi för att de ska kunna betala lön till sina anställda. Så det finns inga ekonomiska skäl till neddragningen", säger Suss Forssman Thullberg på SL."

Men staten har ju tagit över ansvaret för sjuklönerna, så om ovanstående stämmer är det rena vinsten för utförarbolagen när de anställda blir sjuka...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10023
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst