Konsten att dimensionera lämplig trafikutsättning

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Konsten att dimensionera lämplig trafikutsättning

Inläggav Christer J » tor 26 mar, 2020 19:34

Låt mig börja med en självklarhet (för de flesta):
Ju mer man kan om sitt ansvarsområde desto färre misstag gör man och desto mer säkrar man upp så att det fungerar.

En annan (vetenskapligt bevisad sanning) är:
Ju mindre man kan om sitt ansvarsområde desto säkrare är man på att man gör rätt och kan sin sak.

Den som kunde busstrafik bäst inom SL/trafikförvaltningen är nu 67 år och jag räknar med att han sitter hemma och är bedrövad över sakernas tillstånd. Eventuellt väntar han på att telefonen skall ringa - för han titulerar sig seniorkonsult. De sista åren blev han förflyttad att utreda mindre triviala surdegar. Den som förflyttade honom kunde säker mindre om busstrafik än den han flyttade på.

De som kan busstrafik och hur man dimensionerar finns idag ute hos entreprenörerna. För de kan hela arbetet från att lägga busslinjer, dimensionera utsättningen, hålla lämplig mängd bussar (av olika lämplig kapacitet) samt personal. Vidare kan de programvaran för att kombinera ihop linjer, utsättning, busstillgång och personaltillgång till en lämplig och passande trafikinsats enligt lagar och avtal.

Problemet uppstår när den okunnige (och sturske) styr och den kunnige (och hovsamme) skall följa order. Kort sagt, det blir inget bra.

Trafikförvaltningen (fd SL) har gjort sig av med sakkunskapen - den sakkunskap som skulle förstå vad entreprenörerna (med sakkunskap) talar om för dem. Om de senare dessutom inte är påstridiga och med detaljrika förklaringar visar på hur fel TF tänker (för de ser inte alla sammanhang), så blir resultatet att man tar till de enkla lösningarna som i det här fallet innebär att man tar en redan befintlig dygnsutsättning som verkar stämma i reducerad utsättning av den kritiska faktorn idag (dvs frisk personal). Jag antar att personalbehovet för lördagens trafikdygn ligger på mindre än 80 % av personalbehovet för vardagens utsättning. Alltså tror man att man har en lämplig personalbuffert att klara av den extra utsättning som behövs i morgon- och eftermiddagsrusningen. Det man inte tänkte på är att det som behövs för att skapa denna extra utsättning är egentligen samma arbete som krävs för att skapa ett helt nytt tjänstepaket för en komplett ny dygnsutsättning med rätt anpassad reducerad trafik på låt säga 70 % av ordinarie dygnsutsättning av bussar och personal.

Med en lördagstidtabell kör man en kraftigt reducerad reducerad trafik mellan 0500 - 0900 för att sedan köra tätare trafik i vissa fall från 0900 än på en vardag. Det innebär bland annat att några av de bussar man borde slänga in i morgonrusningen har sedan en uppgift att fylla på annat håll klockan 0900. Då väljer man att inte sätta ut dessa bussar på morgonen så man har dem klara för trafikstart vid 9-tiden. Hoppsan då blev det inte tillräckligt med bussar ute i morgonrusningen, dessutom blev det kanske fler kortbussar för ledbussarna behövdes på annat håll från 9-tiden på morgonen.

Jag tror jag därmed förklarat varför det inte är så lämpligt att ta en färdig reducerad trafikutsättning från hyllan och kasta in litet extraresurser på måfå. För 30 år sedan hade man kanske kunnat lösa det litet bättre för då hade man en större bussreserv och en större personalreserv. Upphandlingarna kombinerat med att man mot en viss straffavgift (för för sena bussar) kunnat hålla dimensioneringen av personal och fordon strax under det ideala för ständig rättidig trafik. Varje person och buss på fel plats gör att upplägget spricker och det kraftigt, om man inte snålar in på den extra utsättningen som egentligen behövs för att ha så mycket luft i extrautsättningen att man inte förstör den ordinarie utsättningen för dagen.

Därmed har man knappt vunnit något. På tunnelbanan har man däremot kraftfullt stretat emot TF och sagt att man vill lösa eventuella reduktioner (om det blir för många sjuka tunneltågförare i första hand) genom att skapa ett välavvägt dygnsutsättingspaket som fungerar under hela trafikdygnet. Det har tagit en viss tid men det finns nu redo att sjösätta om behov uppstår.

På pendeln finns andra problem då man inte har full kontroll över vilken trafik som utförs på trafikverkets spår. Det innebär till exempel att man inte kan glesa ut trafiken hur som helst som är möjligt på tunnelbanan. Jag räknar dock på att man arbetar för fullt med att finna lämpliga åtgärder.

korrigerat stavning i efterhand
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarvisningsbild
Christer J

Re: Konsten att dimensionera lämplig trafikutsättning

Inläggav Diripsi » tor 26 mar, 2020 20:03

Christer J skrev:De som kan busstrafik och hur man dimensionerar finns idag ute hos entreprenörerna. För de kan hela arbetet från att lägga busslinjer, dimensionera utsättningen, hålla lämplig mängd bussar (av olika lämplig kapacitet) samt personal. Vidare kan de programvaran för att kombinera ihop linjer, utsättning, busstillgång och personaltillgång till en lämplig och passande trafikinsats enligt lagar och avtal.

Problemet uppstår när den okunnige (och sturske) styr och den kunnige (och hovsamme) skall följa order. Kort sagt, det blir inget bra.

Trafikförvaltningen (fd SL) har gjort sig av med sakkunskapen - den sakkunskap som skulle förstå vad entreprenörerna (med sakkunskap) talar om för dem. Om de senare dessutom inte är påstridiga och med detaljrika förklaringar visar på hur fel TF tänker (för de ser inte alla sammanhang), så blir resultatet att man tar till de enkla lösningarna som i det här fallet innebär att man tar en redan befintlig dygnsutsättning som verkar stämma i reducerad utsättning av den kritiska faktorn idag (dvs frisk personal).

Det här är ju en viktig del av orsaken till varför trafikplaneringen fungerar så dåligt, inte bara nu i coronatider utan även i normalfallet, alltså att SL inte har den kompetens som krävs. Det fungerar dock inte att bara låta entrepenörerna förseslå trafiklösningar och göra som de vill. Entrepenörerna är vinstdrivande bolag och deras intressen står ofta i direkt motsättning till allmänintresset. Det måste vara SL som styr över trafikplaneringen, och för att det ska fungera måste de i princip ha lika mycket trafikplaneringskompetens som om de hade kört trafiken i egen regi. Allt annat fungerar dåligt.
Diripsi

Inläggav daniel_s » tor 26 mar, 2020 20:42

Att helt plötsligt rekrytera en massa "kompetens" är ju inte det lättaste, och skulle man lyckas så är det ju svårt att bibehålla den på lång sikt.

Det enda rimliga sättet för SL att upprätta och bibehålla den organisation man behöver för detta är nog att när kontraktet nästa gång går ut för något lämpligt område helt enkelt säga att nu blir det ingen upphandling, vi tar tillbaka det här i egen regi och sen får det området vara SL:s verktyg för att hålla koll på hur det går till i branschen.
daniel_s

Inläggav Enceladus » tor 26 mar, 2020 20:50

Så togs SL-beslutet som ger trängsel på bussarna

DN skrev:Nu kan DN berätta att beslutet att dra ner på busstrafiken togs vid ett möte mellan SL och vd:arna för trafikoperatörerna MTR, Keolis, Nobina och Arriva, bland andra. I ett mejl förklarar Claes Keisu vid SL:s pressavdelning att både SL:s vd Sara Catoni och flera andra höga chefer inom förvaltningen medverkade på mötet, som skedde via telefon på eftermiddagen den 19 mars.

De vinstdrivande trafikoperatörerna föreslog naturligtvis det trafikupplägg som maximerade deras resultat. :roll:

DN skrev:– Ja, det skulle kunna innebära att en enskild operatör skulle kunna tjäna pengar. Men vi har faktiskt förutsatt att våra operatörer är lojala med kollektivtrafiken, med SL och med stockholmarnas behov, säger Suss Forssman Thullberg.

Jösses...
Enceladus

Inläggav Harald » tor 26 mar, 2020 21:32

Om man ska göra något snabbt så är det förstås bra att ha en färdig lösning, men lördagstrafik måndag-fredag är ju ingen bra sådan. Det finns väl en annan som är bättre, måndags-fredags-trafik i sommartabellen. Jag tror det är den man har tagit för spårvagnarna i Göteborg. Det är i alla fall samma turtäthet.
Harald

Inläggav daniel_s » tor 26 mar, 2020 22:59

Harald skrev:Om man ska göra något snabbt så är det förstås bra att ha en färdig lösning, men lördagstrafik måndag-fredag är ju ingen bra sådan. Det finns väl en annan som är bättre, måndags-fredags-trafik i sommartabellen. Jag tror det är den man har tagit för spårvagnarna i Göteborg. Det är i alla fall samma turtäthet.

Det där är nog rätt så olika för olika linjer.

Att nuvarande lösning skulle vara så väldans resultatmaximerande för operatörerna får i alla fall avfärdas som en ren konspirationsteori...
daniel_s

Inläggav TKO » mån 30 mar, 2020 15:39

En liten rapport från allas vår favoritlinje - alltså SL:s buss 160:

Idag verkar man ha "skruvat" lite på tidtabellen, så det är 9-minuterstrafik i stort sett hela dagen, på morgonen verkar det till och med vara 8-minuterstrafik. SL/Keolis har alltså frångått "lördagstidtabell med vissa oannonserade förstärkningsturer" och hittat på något helt nytt - vilket förmodligen är rätt lätt att göra på just linje 160.

Konsekvenserna?
Förmodligen betydligt bättre på morgonen, då var det tidigare 15-minuterstrafik. Men då var jag inte vaken så jag vet inte.
Resten av dagen en marginell försämring, från 7½ till 9-minuterstrafik. Hur det fungerar i maxtimmen återstår ännu att se. I mellantrafiken hade det nog kunnat funka bra om man samtidigt inte bytt ut ledvagnarna mot korta bussar - då blev det svårt att hålla det rekommenderade "säkerhetsavståndet".

Meddelandet som rätt ofta kommer upp på bildskärmarna "Tack för att du följer Folkhälsoinstitutets anvisningar" blir närmast ett slag i ansiktet - då det är tydligt att SL själva inte gör det!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav TKO » tis 31 mar, 2020 9:31

Dagens 160-rapport:

Idag var jag uppe i ottan, så jag kunde observera att det gick ledbussar i 8-minuterstrafik under morgonens "högtrafik". Vad jag kunde se var det lagom mycket resenärer på bussarna och än så länge har det inte synts till några korta vagnar. Ja jag observerar inte varje avgång om ni trodde det - riktigt så fanatisk har jag ännu inte blivit. Utan jag använder mej av den statistiska metoden "stickprov" med högst oregelbundna intervaller - eftersom jag idag har två viktiga hushållsuppgifter att slutföra: Vittvätt och frosta av frysen!

Preliminär slutsats:
Det tog drygt en vecka att få till den reducerade trafiken men nu verkar det fungera. Detta bygger naturligtvis på ett drastiskt minskat resande under högtrafikstid, så det gäller att SL och/eller Keolis är beredda när resandet vänder uppåt igen!

(Eftersom Keolis får betalt även för de turer de inte kör - enligt ett uttalande i gårdagens Stockholmsnyheter på SVT - så borde det finnas gott om resurser...)

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » tis 31 mar, 2020 10:11

Vagnutsättningen är inte alltid logisk. Sedan årsskiftet har ju linje 145 trafikerats med normalbussar i högtrafik och ledbussar i lågtrafik. Tidigare ansågs det vara omöjligt att köra ledbussar genom Årstadal, och nu när det helt plötsligt är möjligt prioriteras alltså ledbussar i lågtrafik.

Linje 160 har väl färre resenärer per avgång i vardagarnas mellantrafik än andra tunga linjer, och då borde det ju vara lämpligare att använda ledbussarna där. Fast å andra sidan borde det inte finnas någon brist på ledbussar nu...

I en annan tråd befarades det att resenärerna inte skulle hitta till de oannonserade avgångarna. SVT Nyheter avslöjar nu att så var fallet: Därför kördes tomma bussar mitt i trängselkaos :roll:

De som planerar kollektivtrafiken och de som använder den är antagligen disjunkta mängder...
Enceladus

Inläggav TKO » tis 31 mar, 2020 10:24

Enceladus skrev:Vagnutsättningen är inte alltid logisk. Sedan årsskiftet har ju linje 145 trafikerats med normalbussar i högtrafik och ledbussar i lågtrafik. Tidigare ansågs det vara omöjligt att köra ledbussar genom Årstadal, och nu när det helt plötsligt är möjligt prioriteras alltså ledbussar i lågtrafik.

Linje 160 har väl färre resenärer per avgång i vardagarnas mellantrafik än andra tunga linjer, och då borde det ju vara lämpligare att använda ledbussarna där. Fast å andra sidan borde det inte finnas någon brist på ledbussar nu...

I en annan tråd befarades det att resenärerna inte skulle hitta till de oannonserade avgångarna. SVT Nyheter avslöjar nu att så var fallet: Därför kördes tomma bussar mitt i trängselkaos :roll:

De som planerar kollektivtrafiken och de som använder den är antagligen disjunkta mängder...

Jag har ingen aning om hur det är "på andra tunga linjer" (vilka det nu är) i mellantrafiken - jag kunde bara igår konstatera att minskad turtäthet och utsättning av korta bussar under mellantrafiken på linje 160 ledde till att trafikanttätheten gjorde det omöjligt att följa FHM:s avståndsråd. Idag verkar detta vara korrigerat.

/TKO
TKO

Inläggav TKO » tor 02 apr, 2020 10:28

Torsdagens 160-rapport - Åter till det normala, nästan...

Idag verkar det vara 7½-minutstrafik fram till cirka kl 15, då blir det istället 9-minuterstrafik.

Vad jag kan se följer bussarna dock inte den "normala" tidtabellen när det är 7½-minuterstrafik, utan kör med några minuters förskjutning - varför frågar i varje fall jag mej...

Från klockan 18 är det 10-minuterstrafik, som glesas ut till 15 minuter vid 22-tiden. Den sena kvälls- och natttrafiken verkar gå efter "normaltidtabellen".

Det verkar vara en vettig trafikutsättning - även om jag undrar varför det är tättare trafik mitt på dagen än mellan kl 15 och 19, men så kanske resandet ser ut i dessa tider!

Hur det är på andra linjer har jag ingen aning om...

informerar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Enceladus » lör 04 apr, 2020 18:13

TKO skrev:I mellantrafiken hade det nog kunnat funka bra om man samtidigt inte bytt ut ledvagnarna mot korta bussar - då blev det svårt att hålla det rekommenderade "säkerhetsavståndet".

Kan skribenten specificera vad som menas med "det rekommenderade säkerhetsavståndet"? Linje 160 har ju redan jämförelsevis låg beläggning i mellantrafiken eftersom SL av någon anledning prioriterar sittplatsstandard på korta och högfrekventa linjer.

Förväntar sig signaturen "TKO" möjligen att varannan sittplats ska vara ledig? I så fall kan jag berätta att linje 710 fortfarande i dessa coronatider har stående i hela gångarna. Det kan väl inte vara så att vissa områden har större rekommenderat säkerhetsavstånd än andra?
Enceladus

Inläggav TKO » lör 04 apr, 2020 19:24

Märkligt att det finns medborgare som inte känner till det rekommenderade säkerhetsavståndet!
Läs FHM:s uppmaningar istället för att åka nattbuss är mitt tips...
/TKO
TKO

Inläggav Ulrik Berggren » sön 05 apr, 2020 19:59

TKO skrev:Märkligt att det finns medborgare som inte känner till det rekommenderade säkerhetsavståndet!
/TKO

L710 är ingen nattbusslinje...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Inläggav Enceladus » sön 05 apr, 2020 20:59

Ulrik Berggren skrev:
TKO skrev:Märkligt att det finns medborgare som inte känner till det rekommenderade säkerhetsavståndet!
/TKO

Jag har uppmärksammat trängseln på linje 710 även innan virusutbrottet:

Enceladus skrev:Situationen på linjerna 181 och 710 är ohållbar, men även linjerna 143 och 163 börjar få för stort resande för 30-minuterstrafik. När turtätheten är så usel minskar acceptansen för trängsel kraftigt. Det är orimligt att utbudet minskar så kraftigt i mellantrafiken jämfört med andra trafikområden, t.ex. Solna/Sundbyberg.

Enceladus skrev:Även i busstrafiken bör sittplats erbjudas på helger - med vissa undantag. Det är ju orimligt att linje 710 har stående resenärer mellan Skärholmen och Stuvsta när den bara har 30-minuterstrafik. Jag undrar hur stor del av trängseln som beror på att SL helt enkelt inte har någon koll på den faktiska belastningen...

För ovanlighetens skull hörsammades stora delar av kritiken i 2020 års tidtabell. Linjerna 143, 163 och 710 fick på ett eller annat sätt förstärkt trafik, men linjerna hade alltjämt hög belastning.

Efter virusutbrottet har resandet minskat kraftigt på de flesta linjer. Däremot verkar linje 710 ha klarat sig ganska bra. Linjen trafikerar flera köpcentrum, och den sortens resor tycks inte ha påverkats nämnvärt av virusutbrottet. Jag själv åkte till Kungens kurva i lördags, och det var smockfullt på bussen.
Enceladus

Inläggav Enceladus » sön 05 apr, 2020 21:02

Insändare: SL sviker oss i Södertälje

I många trådar det också uppmärksammats att flera av Södertäljes huvudlinjer ofta har orimligt hög belastning. Virusutbrottet verkar inte heller ha förändrat det faktumet. Alla har ju inte bil, och vissa resor är nödvändiga för arbetet eller hälsan. Insändaren ställer följande fråga till läsarna:

Vänsterpartiet Södertälje skrev:Tycker Moderaterna att det är viktigare att skydda dem som bor på Östermalm?
Enceladus

Inläggav Diripsi » sön 05 apr, 2020 21:51

Enceladus skrev:Insändare: SL sviker oss i Södertälje

I många trådar det också uppmärksammats att flera av Södertäljes huvudlinjer ofta har orimligt hög belastning. Virusutbrottet verkar inte heller ha förändrat det faktumet. Alla har ju inte bil, och vissa resor är nödvändiga för arbetet eller hälsan. Insändaren ställer följande fråga till läsarna:

Vänsterpartiet Södertälje skrev:Tycker Moderaterna att det är viktigare att skydda dem som bor på Östermalm?

Vilka linjer och sträckor är det som har orimligt hög belastning i Södertälje? Enligt http://sl.se/globalassets/rapporter-etc ... t_2018.pdf (sida 18) har Södertälje totalt ungefär lika hög belastning som genomsnittet.
Diripsi

Inläggav TKO » sön 05 apr, 2020 22:00

Ulrik Berggren skrev:
/TKO

Nähä?
Nu var det inte den linjen jag specifikt syftade på utan nattbussar i allmänhet...

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » mån 06 apr, 2020 10:00

Diripsi skrev:
Enceladus skrev:Insändare: SL sviker oss i Södertälje

Vilka linjer och sträckor är det som har orimligt hög belastning i Södertälje? Enligt http://sl.se/globalassets/rapporter-etc ... t_2018.pdf (sida 18) har Södertälje totalt ungefär lika hög belastning som genomsnittet.

Medelbeläggningen säger egentligen ingenting alls om enskilda linjer. Det finns många landsbygdslinjer i Södertälje kommun som drar ner snittet, men precis som nattrafiken behövs landsbygdstrafiken för de som inte har ett alternativ. Dessutom redovisas inte helgtrafiken. Flera av Södertäljes tunga linjer har bara 30-minuterstrafik på söndagar.

De tunga linjerna i centrala Södertälje är 751, 753, 754 och 758. Dessa linjer har ofta stående resenärer och de senaste veckorna har inte varit något undantag. Ibland är enstaka avgångar på linjerna 748 och 749 överbelastade, men där varierar beläggningen kraftigt.
Enceladus

Inläggav Joakim W » mån 06 apr, 2020 12:04

Enceladus skrev:Medelbeläggningen säger egentligen ingenting alls om enskilda linjer. Det finns många landsbygdslinjer i Södertälje kommun som drar ner snittet, men precis som nattrafiken behövs landsbygdstrafiken för de som inte har ett alternativ. Dessutom redovisas inte helgtrafiken. Flera av Södertäljes tunga linjer har bara 30-minuterstrafik på söndagar.

De tunga linjerna i centrala Södertälje är 751, 753, 754 och 758. Dessa linjer har ofta stående resenärer och de senaste veckorna har inte varit något undantag. Ibland är enstaka avgångar på linjerna 748 och 749 överbelastade, men där varierar beläggningen kraftigt.

Även 787 är en rätt välbesatt central linje, men den fortsätter ut i skogen efter Lina Hage så det drar väl ner snittet. 749 är normalt väldigt fullsatt i rusningen. Den linjen drogs först in nu i coronatider men är tillbaka. Tyvärr har jag inte längre utsikt på den från skrivbordet hemma, så kan inte ge nån rapport...
22-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik