Påverkan på kollektivtrafiken om många sjuka (av corona)

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Påverkan på kollektivtrafiken om många sjuka (av corona)

Inläggav Enceladus » lör 21 mar, 2020 13:00

Kraftig nerskärning av flygbusstrafiken

Har Arlanda Express gjort några trafikminskningar? I och för sig har tågtrafik mycket större fasta kostnader, så det är inte lika meningsfullt att minska trafiken där. Varken tunnelbanan eller pendeltågen får minskad trafik. Hela apparaten måste ju ändå hållas igång även om trafiken minskar.
Enceladus
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Påverkan på kollektivtrafiken om många sjuka (av corona)

Inläggav Lars_L » lör 21 mar, 2020 19:08

Enceladus skrev:Kraftig nerskärning av flygbusstrafiken

Har Arlanda Express gjort några trafikminskningar? I och för sig har tågtrafik mycket större fasta kostnader, så det är inte lika meningsfullt att minska trafiken där. Varken tunnelbanan eller pendeltågen får minskad trafik. Hela apparaten måste ju ändå hållas igång även om trafiken minskar.


Går ju att läsa på Arlanda Express hemsida att man drar ner till halvtimmestrafik. Nej vinsten är förstås inte lika stor. Men man måste ju ändå minimera förlusterna - det måste ju ändå finnas någon ekonomi. Nu när inga åker så har man väl nästan inga intäkter heller. Även flygplatsens personal permitteras ju nu etc. Ingen tror ju att trafiken kommer bli "normal" förrän till hösten och då förstås på en helt annan nivå än dagens.

I princip kommer det ju bara vara några statliga flygbolag som hålls under armarna som kommer överleva detta (några andra planerar väl också att få stöd som Norwegian) och även de måste ju börja på en låg nivå. Ingen kommer ju våga boka några flygbiljetter på lång tid. Möjligen då om man skulle få fram något vaccin tidigare. Men annars får man väl räkna med en ansträngd situation under lång tid.

För tunnelbana och pendeltåg måste man ju ha förare. Där spelar som sagt inte förarkostnaden någon större roll för Trafikförvaltningens del. Men blir många sjuka så kommer det ju inte gå.

Sedan - även om inte förarkostnaden är så stor, så är det ju en av de delar som man kan påverka. Sist när man gjorde neddragningar så stängde man nedgångar istället. Det är ju ett mycket klokare sätt - med tanke på att effekten blir så mycket mindre än att ta bort ett tåg i trafik.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Påverkan på kollektivtrafiken om många sjuka (av corona)

Inläggav Magnus Ahltorp » tis 24 mar, 2020 18:54

Lars_L skrev:För tunnelbana och pendeltåg måste man ju ha förare. Där spelar som sagt inte förarkostnaden någon större roll för Trafikförvaltningens del. Men blir många sjuka så kommer det ju inte gå.

Sedan - även om inte förarkostnaden är så stor, så är det ju en av de delar som man kan påverka.


Då har jag två frågor:

  • Kan de påverka förarkostnaden? Vilka möjligheter har Trafikförvaltningen att bara låta bli att betala för avtalad trafik?
  • Bör de påverka förarkostnaden? Är det verkligen rätt prioriterat att slänga ut en massa folk, även om man struntar i den medmänskliga aspekten? Vill vi inte ha så mycket kapabla förare som möjligt?
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 441
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Påverkan på kollektivtrafiken om många sjuka (av corona)

Inläggav daniel_s » tis 24 mar, 2020 19:22

Magnus Ahltorp skrev:
Lars_L skrev:För tunnelbana och pendeltåg måste man ju ha förare. Där spelar som sagt inte förarkostnaden någon större roll för Trafikförvaltningens del. Men blir många sjuka så kommer det ju inte gå.

Sedan - även om inte förarkostnaden är så stor, så är det ju en av de delar som man kan påverka.


Då har jag två frågor:

  • Kan de påverka förarkostnaden? Vilka möjligheter har Trafikförvaltningen att bara låta bli att betala för avtalad trafik?
  • Bör de påverka förarkostnaden? Är det verkligen rätt prioriterat att slänga ut en massa folk, även om man struntar i den medmänskliga aspekten? Vill vi inte ha så mycket kapabla förare som möjligt?


Första frågan: Man kan ju ändra den avtalade trafiken. I ett läge där entreprenören pga problem i samhället har svårigheter att leverera avtalad trafik, och beställaren därför går med på att sänka sina krav, så är det ju rimligt att utgå från att även ersättningen påverkas (exakt hur beror ju på grundavtalet samt på hur överenskommelsen om avsteg från detta formuleras).

Andra frågan: Förstår inte riktigt vad du menar, kanske är det otydligt i Lars_Ls inlägg men framförallt handlar väl detta om att inte betala för mer än vad man får, det är väl inte permitteringar vi för ögonblicket oroar oss för utan snarare sjukskrivningar, vabbning och liknande som resulterar i en "ofrivillig" minskning av personaltimmarna.
daniel_s
 
Inlägg: 12325
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Påverkan på kollektivtrafiken om många sjuka (av corona)

Inläggav Magnus Ahltorp » ons 25 mar, 2020 9:12

daniel_s skrev:
Magnus Ahltorp skrev:
Lars_L skrev:För tunnelbana och pendeltåg måste man ju ha förare. Där spelar som sagt inte förarkostnaden någon större roll för Trafikförvaltningens del. Men blir många sjuka så kommer det ju inte gå.

Sedan - även om inte förarkostnaden är så stor, så är det ju en av de delar som man kan påverka.


Då har jag två frågor:

  • Kan de påverka förarkostnaden? Vilka möjligheter har Trafikförvaltningen att bara låta bli att betala för avtalad trafik?
  • Bör de påverka förarkostnaden? Är det verkligen rätt prioriterat att slänga ut en massa folk, även om man struntar i den medmänskliga aspekten? Vill vi inte ha så mycket kapabla förare som möjligt?


Första frågan: Man kan ju ändra den avtalade trafiken. I ett läge där entreprenören pga problem i samhället har svårigheter att leverera avtalad trafik, och beställaren därför går med på att sänka sina krav, så är det ju rimligt att utgå från att även ersättningen påverkas (exakt hur beror ju på grundavtalet samt på hur överenskommelsen om avsteg från detta formuleras).


Jag tolkar att förarkostnaden är "en av de delar som man kan påverka" som att det inte något som bara händer, utan att man gör det aktivt. Om det inte är det så förstår jag inte vad Lars_L menar.

daniel_s skrev:Andra frågan: Förstår inte riktigt vad du menar, kanske är det otydligt i Lars_Ls inlägg men framförallt handlar väl detta om att inte betala för mer än vad man får, det är väl inte permitteringar vi för ögonblicket oroar oss för utan snarare sjukskrivningar, vabbning och liknande som resulterar i en "ofrivillig" minskning av personaltimmarna.


Problemet är väl att om man aktivt slänger ut folk som faktiskt kan jobba så är det lägre sannolikhet att de kommer vilja komma tillbaka.
Magnus Ahltorp
 
Inlägg: 441
Blev medlem: mån 03 feb, 2003 15:29

Re: Påverkan på kollektivtrafiken om många sjuka (av corona)

Inläggav Diripsi » lör 04 apr, 2020 0:25

I Göteborg har spårvagnarna gått över till sommartidtabell, med 12-minuterstrafik hela dagen mellan 7 och 19. Det är givetvis mycket bättre än att köra lördagstrafik som SL, men tydligen är det ändå trängsel i högtrafik. Hade det gått att köra ett bättre trafikupplägg? Artikeln påstår att det är gott om plats på vagnarna mitt på dagen. Värt att notera är att på kvällar och nätter går spårvagnarna precis som vanligt. Är detta en vettig prioritering? Ett annat problem är att spårvagnarna går med ojämna intervall på många sträckor, precis som det ofta har varit de senaste åren, oftast helt i onödan. På en av de mest belastade sträckorna, Brunnsparken-Komettorget, är det 8-minuterslucka mellan sjuan och elvan i eftermiddagsrusningen, när det i vanliga fall är jämn 4-minuterstrafik. Det är helt onödigt eftersom elvan lika gärna skulle kunna gå 2 minuter tidigare utan att det krävs fler förare. Även på sträckorna mot Angered, Mölndal och Härlanda är det ojämna intervall helt i onödan.
Diripsi
 
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 16 maj, 2019 13:11

Re: Påverkan på kollektivtrafiken om många sjuka (av corona)

Inläggav X12 » lör 04 apr, 2020 13:04

Östgötatrafiken gör nu också nedskärningar i trafiken fr.o.m. 12 april. Östgötapendeln går endast i halvtimmestrafik i rusningen. Spårvagnarna kommer att gå i 15-minuterstrafik i rusningen och 20-minuterstrafik övrig tid. Det är glesare tidtabell än vad man har på sommaren.
X12
 
Inlägg: 247
Blev medlem: tis 28 okt, 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Påverkan på kollektivtrafiken om många sjuka (av corona)

Inläggav Enceladus » lör 04 apr, 2020 18:33

Diripsi skrev:I Göteborg har spårvagnarna gått över till sommartidtabell, med 12-minuterstrafik hela dagen mellan 7 och 19. Det är givetvis mycket bättre än att köra lördagstrafik som SL, men tydligen är det ändå trängsel i högtrafik. Hade det gått att köra ett bättre trafikupplägg? Artikeln påstår att det är gott om plats på vagnarna mitt på dagen. Värt att notera är att på kvällar och nätter går spårvagnarna precis som vanligt. Är detta en vettig prioritering? Ett annat problem är att spårvagnarna går med ojämna intervall på många sträckor, precis som det ofta har varit de senaste åren, oftast helt i onödan. På en av de mest belastade sträckorna, Brunnsparken-Komettorget, är det 8-minuterslucka mellan sjuan och elvan i eftermiddagsrusningen, när det i vanliga fall är jämn 4-minuterstrafik. Det är helt onödigt eftersom elvan lika gärna skulle kunna gå 2 minuter tidigare utan att det krävs fler förare. Även på sträckorna mot Angered, Mölndal och Härlanda är det ojämna intervall helt i onödan.


Insändaren verkar föreslå att resurser ska överföras från mellantrafiken till rusningstrafiken, men så enkelt är det väl inte? Rusningstrafiken kräver ju fler förare och vagnar medan mellantrafiken gör det inte.

Nattrafik kan jämföras med landsbygdstrafik. Det är viktigt att den finns för att inte straffa människor utan bil eller resurser för taxi. Det finns några marknadsfundamentalister från Stockholm på detta forum, men jag har svårt att tänka mig att göteborgare i allmänhet skulle acceptera minskad rörlighet för mindre privilegierade grupper i samhället.
Enceladus
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Påverkan på kollektivtrafiken om många sjuka (av corona)

Inläggav TKO » lör 04 apr, 2020 19:40

Det är marknadskramare som argumenterar för natttrafik... så att exploateringen av underklassen kan pågå 24 timmar per dygn 7 dagar i veckan.

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9984
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Påverkan på kollektivtrafiken om många sjuka (av corona)

Inläggav Enceladus » lör 04 apr, 2020 21:54

TKO skrev:Det är marknadskramare som argumenterar för natttrafik... så att exploateringen av underklassen kan pågå 24 timmar per dygn 7 dagar i veckan.


I vilken värld är Danmark marknadskramare och Singapore beskyddare av underklassen? Skribenten verkar dra sig för att erkänna sin marknadsfundamentalistiska läggning. Gott så, men Singapore vågar däremot stå upp för sin ideologiska övertygelse. Det imponerar mer på mig än att låtsas stå upp för arbetarklassen. I varje fall är Göteborg utom räckhåll för skribentens marknadsfundamentalism. Kollektivtrafiken kommer inte att försämras till den grad att ett vanligt liv fordrar bilinnehav eller mycket pengar.
Enceladus
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Påverkan på kollektivtrafiken om många sjuka (av corona)

Inläggav TKO » lör 04 apr, 2020 23:20

Marknadsfundalism är att låta kapitalets behov styra - t ex genom att bejaka det så kallade 24 timmars samhället...
Arbetarrörelsen kämpade för 8 timmars arbetsdag och senare 40 timmars arbetsvecka för att få egen tid undan från kapitalägarnas utsugnig. I dessa nyliberala tider håller vi på att förlora dessa landvinningar - medan en del hejar på och gapar om att frihet är att dricka billigt öl på Söder in på småtimmarna. Och då krävs ju kollektivtrafik dygnet runt - för att frakta hem både de som supit bort sin ångest och de som på osäkra anställningsvilkor och till usel betalning utminuterat dryckjommet.

Men nu kanske vi ska gå tillbaka till den lite mindre frågan om coronavirusets påverkan på kollektivtrafiken?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9984
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Påverkan på kollektivtrafiken om många sjuka (av corona)

Inläggav Enceladus » sön 05 apr, 2020 9:19

TKO skrev:Marknadsfundalism är att låta kapitalets behov styra - t ex genom att bejaka det så kallade 24 timmars samhället...
Arbetarrörelsen kämpade för 8 timmars arbetsdag och senare 40 timmars arbetsvecka för att få egen tid undan från kapitalägarnas utsugnig. I dessa nyliberala tider håller vi på att förlora dessa landvinningar - medan en del hejar på och gapar om att frihet är att dricka billigt öl på Söder in på småtimmarna. Och då krävs ju kollektivtrafik dygnet runt - för att frakta hem både de som supit bort sin ångest och de som på osäkra anställningsvilkor och till usel betalning utminuterat dryckjommet.

Men nu kanske vi ska gå tillbaka till den lite mindre frågan om coronavirusets påverkan på kollektivtrafiken?


8 timmars arbetsdag och 40 timmars arbetsvecka har inget att göra med dygnetruntsamhället. Jag förstår att den äldre generationen inte brukar ta hänsyn till miljöaspekter, men den inställningen tycks ändras i takt med att befolkningen byts ut. Dygnetruntsamhället är en av de mest miljövänliga omställningar samhället kan göra. Därför är det i princip oundvikligt.

Skribenten måste ha noterat att nattrafiken inte alls har påverkats av coronaviruset. Samtidigt som nästan all trafik reduceras har nattrafiken lämnats orörd. Detta gäller även nattågen till Jämtland och övre Norrland. Här har skribenten något att grunna på! Kan det möjligtvis bero på att just denna trafik anses vara samhällsnödvändig? Sverige är trots allt inte Singapore...
Enceladus
 
Inlägg: 4721
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Påverkan på kollektivtrafiken om många sjuka (av corona)

Inläggav Diripsi » sön 05 apr, 2020 13:41

Måste vi diskutera marknadsfundamentalismens relation till nattrafiken i varje tråd så fort nattrafik kommer på tal? Den här tråden handlar om Coronavirusets påverkan på kollektivtrafik nu i närtid, inte om utopiska samhällsvisioner. Givetvis ska inte nattrafiken ställas in helt. Frågan är om det är en rimlig prioritering att köra kvällstrafiken och nattrafiken precis som vanligt medan högtrafiken reduceras?
Diripsi
 
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 16 maj, 2019 13:11

Re: Påverkan på kollektivtrafiken om många sjuka (av corona)

Inläggav TKO » sön 05 apr, 2020 16:39

Enceladus skrev:
TKO skrev:Marknadsfundalism är att låta kapitalets behov styra - t ex genom att bejaka det så kallade 24 timmars samhället...
Arbetarrörelsen kämpade för 8 timmars arbetsdag och senare 40 timmars arbetsvecka för att få egen tid undan från kapitalägarnas utsugnig. I dessa nyliberala tider håller vi på att förlora dessa landvinningar - medan en del hejar på och gapar om att frihet är att dricka billigt öl på Söder in på småtimmarna. Och då krävs ju kollektivtrafik dygnet runt - för att frakta hem både de som supit bort sin ångest och de som på osäkra anställningsvilkor och till usel betalning utminuterat dryckjommet.

Men nu kanske vi ska gå tillbaka till den lite mindre frågan om coronavirusets påverkan på kollektivtrafiken?


8 timmars arbetsdag och 40 timmars arbetsvecka har inget att göra med dygnetruntsamhället. Jag förstår att den äldre generationen inte brukar ta hänsyn till miljöaspekter, men den inställningen tycks ändras i takt med att befolkningen byts ut. Dygnetruntsamhället är en av de mest miljövänliga omställningar samhället kan göra. Därför är det i princip oundvikligt.

Skribenten måste ha noterat att nattrafiken inte alls har påverkats av coronaviruset. Samtidigt som nästan all trafik reduceras har nattrafiken lämnats orörd. Detta gäller även nattågen till Jämtland och övre Norrland. Här har skribenten något att grunna på! Kan det möjligtvis bero på att just denna trafik anses vara samhällsnödvändig? Sverige är trots allt inte Singapore...


Jag hade bestämt mej för att inte fortsätta debatten om dygnetruntsamhället - men ovanstående inlägg gör att jag känner mej tvungen att komma med ett inpass!

Har skribenten hört talas om Arbetstidslagen - ytterligare ett exempel på vad arbetarerörelsen uppnått genom facklig och politisk kamp. Där är grundregeln att det är FÖRBJUDET att förlägga arbetstid till mellan kl 00 och 05, undantag kan göras för verksamheter där nattarbete krävs, exempelvis processindustri, räddningstjänst och sjukvård. Lagstiftarens intention har knappast varit att ge undantag för försäljning av billigt öl och liknande...

Även om signaturen "Enceladus" kanske inte begriper det så är hen ett språkrör för den råaste marknadskapitalismen, där människors liv bara värderas i kronor och ören. Det sista inlägget tyder även på en "kapitalistisk determinism" - "det är i princip oundvikligt"... De senaste drygt hundra åren visar att det inte alls är "i princip oundvikligt" att acceptera ett utsugarsamhälle - tvärt om visar historien oss att saker och ting går att förändra i en riktning som är till gagn för folkflertalet. Tyvärr verkar inte skribenten vilja bidraga till en positiv samhällsutveckling utan står mest med mössan i hand och mumlar "ja visst goe patron, så måste det bli..."

en lätt upprörd
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9984
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster