Påverkan på kollektivtrafiken om många sjuka (av corona)

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Påverkan på kollektivtrafiken om många sjuka (av corona)

Inläggav TKO » tis 17 mar, 2020 11:03

Magnus Ahltorp skrev:
TKO skrev:Och jag har kanske tio gånger förklarat varför vi ska begränsa natttrafiken - men eftersom det verkar vara så himla känsligt för en del så går det visst helt enkelt inte in i medvetandet. FOLK SKA INTE VARA UTE OCH SVIRA - det får dom syssla med sen när hälsoläget förbättrats.

Att folk inte ska vara ute och svira har du ju tyckt långt innan coronaviruset var aktuellt, så det är ju knappast på grund av pandemin som du vill begränsa nattrafiken.

Är det forumets motsvarighet till Peter Wolodarski vi ser här - en som vet bättre än jag själv vad jag menar?

(Det är faktiskt mycket märkligt att någon i dessa tider inte kan hålla med om att vi bör minska såväl uteliv som natttrafik - men det är tydligen en fråga som har en så stor principiell betydelse att folkhälsan får stå i andra rummet. Tycker jag alltså!)

Klart slut!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Enceladus » tis 17 mar, 2020 11:29

TKO skrev:
Magnus Ahltorp skrev:
TKO skrev:Och jag har kanske tio gånger förklarat varför vi ska begränsa natttrafiken - men eftersom det verkar vara så himla känsligt för en del så går det visst helt enkelt inte in i medvetandet. FOLK SKA INTE VARA UTE OCH SVIRA - det får dom syssla med sen när hälsoläget förbättrats.

Att folk inte ska vara ute och svira har du ju tyckt långt innan coronaviruset var aktuellt, så det är ju knappast på grund av pandemin som du vill begränsa nattrafiken.

Är det forumets motsvarighet till Peter Wolodarski vi ser här - en som vet bättre än jag själv vad jag menar?

(Det är faktiskt mycket märkligt att någon i dessa tider inte kan hålla med om att vi bör minska såväl uteliv som natttrafik - men det är tydligen en fråga som har en så stor principiell betydelse att folkhälsan får stå i andra rummet. Tycker jag alltså!)

Klart slut!

Signaturen "Magnus Ahltorp" har dock rätt i sakfrågan. Dessutom kan det vara direkt kontraproduktivt att begränsa utelivet för tidigt:

Enceladus skrev:Det går inte att tvinga hela samhället att isolera sig i mer än ett par veckor. Därför är det viktigt att välja rätt tidpunkt. Det finns mycket som tyder på att den här situationen kan pågå i flera månader. Då är risken att många bryter mot karantänen just när läget blir som mest kritiskt, vilket vi nu alltså ser i Italien.
Enceladus

Inläggav TKO » tis 17 mar, 2020 11:52

Medan övriga Sverige funderar övetr om vi ska stänga skolor, restauranger, arbeta hemifrån etc för att minska smittspridningen tycker signaturen 'Enceladus' att det viktigaste är att hålla krogarna öppna och utöka natttrafiken! Man baxnar...

Driver hen med oss?

undrar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav jesper » tor 19 mar, 2020 8:56

I Göteborg har spårvagnslinje 13 varit indragen sedan i måndags, och idag är även linje 10 indragen på sträckan Biskopsgården - Brunnsparken. 2 vagnar pendlar mellan Guldheden och Centralstationen.
//Jesper
jesper

Inläggav Thomas Lange » tor 19 mar, 2020 9:12

Coronasmittan stoppar produktionen av Lunds spårvagnar.

Lunds spårvagnar byggs av CAF i Spanien, ett land som är lamslaget av coronaviruset. Nu har både produktion och tester avbrutits.
Källa: Sydsvenska Dagbladet.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange

Inläggav Odd » tor 19 mar, 2020 11:03

Det torde även gälla leveranser av vagnar för Stockholms del.

Eller hela världen. Efterhand som rätt-i-tid-leveranskedjorna bryter ner så kommer det ju drabba allt fler branscher.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav roggek » tor 19 mar, 2020 14:31

TKO skrev:Medan övriga Sverige funderar övetr om vi ska stänga skolor, restauranger, arbeta hemifrån etc för att minska smittspridningen tycker signaturen 'Enceladus' att det viktigaste är att hålla krogarna öppna och utöka natttrafiken! Man baxnar...

Driver hen med oss?

undrar
Thomas K Ohlsson

Vi andra har fattat att "Enceladus" är en bot med avancerat korkat AI, men inte du? Man baxnar...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav Kristofer » tor 19 mar, 2020 14:56

Transport for London uppmanar folk att inte åka kollektivt, och BVG i Berlin börjar dra ner. Och i Wien ersätter man natt-tunnelbanan på helgerna med nattbussar. Se där något som vännerna Enceladus och TKO kan ha varsin åsikt om.
Bilagor
Skärmavbild 2020-03-19 kl. 14.55.12.png
Skärmavbild 2020-03-19 kl. 14.55.12.png (58.28 KiB) Visad 912 gånger
Skärmavbild 2020-03-19 kl. 14.42.39.png
Skärmavbild 2020-03-19 kl. 14.42.39.png (70.65 KiB) Visad 912 gånger
Skärmavbild 2020-03-19 kl. 14.42.04.png
Skärmavbild 2020-03-19 kl. 14.42.04.png (24.44 KiB) Visad 912 gånger
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer

Inläggav Hans Wibacke » tor 19 mar, 2020 15:33

Anpassad trafik från och med måndag
https://sl.se/sv/info/nyheter/anpassad- ... ?date=true

SL skrev:Så här går trafiken från och med måndag 23 mars och tills vidare:

* Tunnelbanan och pendeltågen påverkas inte utan går med ordinarie turtäthet.

* Busstrafiken får färre avgångar under vardagar. Resorna kommer att vara sökbara på sl.se och i SL-appen. Under morgonen och på eftermiddagen körs förstärkningsavgångar som inte alltid kommer att vara sökbara.

* Roslagsbanan, Lidingöbanan, Saltsjöbanan, Tvärbanan och Nockebybanan får färre avgångar under vardagar. Under morgonen och på eftermiddagen körs förstärkningsavgångar som inte alltid kommer att vara sökbara på sl.se eller i SL-appen.

* Spårväg City justeras med färre avgångar under vardagar.

* SL:s pendelbåtar går som vanligt, med undantag för linje 80 som får något färre avgångar.

Detta förutsätter förstås att personalen håller sig frisk och kry.

Det som behövs nu är bredare trottoarer!
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav Enceladus » tor 19 mar, 2020 15:59

Hans Wibacke skrev:Det som behövs nu är bredare trottoarer!

Ja, vad är det egentligen som behövs nu? SD: Avskaffa vägtullarna i coronakaoset

Direktpress skrev:Att tillfälligt ta bort miljözoner och vägtullar är två förslag för att få fler att ta bilen för att minska belastningen på kollektivtrafiken.

Det som behövs nu är att inte glömma bort det existentiella hotet mot världen som vi känner den. Coronaviruset får inte bli en ursäkt för utökad privatbilism. Jag är fullt medveten om att den äldre delen av befolkningen har oproportionerligt stor makt i världen - se exempelvis presidentvalet i USA - vilket gör att vissa frågor prioriteras högre än andra. Men den viktigaste frågan just nu är fortfarande att ställa om till en hållbar livsstil, och då kan inte privatbilism börja uppmuntras.

Låt inte coronaviruset bli en dimridå: Coronahögern får panik när den inte kan köpa sig frisk
Enceladus

Inläggav Hans Wibacke » tor 19 mar, 2020 16:33

Jag utgår ifrån att den som har möjlighet att åka i egen bil i stället för att åka kollektivt gör det i detta skede. Skulle regeringen välja att lätta på skattebördan för privatbilismen så är det bara tillfälligt och inget jag tycker uppmuntrar privatbilismen långsiktigt. Det är ju svårt att få folk att välja att åka kollektivt om det samtidigt blir neddragningar i kollektivtrafikens utbud pga personalbrist exempelvis. Det föreslås ju andra ekonomiska lättnader för folk och företag så jag skulle inte reagera på om trängselskatten tillfälligt slopades.

Jag har noterat under mina cykelturer att det är rätt mycket folk ute och går i stället för att åka kollektivt. Det är säkert bra för folkhälsan. Men det där med bredare trottoarer var förstås ett skämt. Bredare cykelbanor är vad som behövs! :cheesygrin:
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav TKO » tor 19 mar, 2020 16:41

Även London drar in nattrafiken i tunnelbanan. Meddelas endast på detta sätt!

När ska Tamsons vakna?

/TKO
TKO

Inläggav Odd » tor 19 mar, 2020 17:35

Enceladus skrev:...
Det som behövs nu är att inte glömma bort det existentiella hotet mot världen som vi känner den. Coronaviruset får inte bli en ursäkt för utökad privatbilism. Jag är fullt medveten om att den äldre delen av befolkningen har oproportionerligt stor makt i världen - se exempelvis presidentvalet i USA - vilket gör att vissa frågor prioriteras högre än andra. Men den viktigaste frågan just nu är fortfarande att ställa om till en hållbar livsstil, och då kan inte privatbilism börja uppmuntras....

Lyckligtvis står privatbilismen inte för någon större miljö och klimatpåverkan nu för tiden.

De bolmande kol-, gas och oljeeldade kraft och värmeverken runt om i världen står tillsammans med uppvärmning av industrier för en allt för stor andel av klimat- och miljöpåverkan idag. En tillfällig ökning av privatbilismen kommer knappast att påverka något i det stora.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav BSB101 » tor 19 mar, 2020 19:54

TKO skrev:Även London drar in nattrafiken i tunnelbanan. Meddelas endast på detta sätt!

Nu är det väl lite mer än så man gör? Blir rätt mycket indragningar på dagtid.
BSB101

Inläggav TKO » tor 19 mar, 2020 20:08

Jorå.
Men det blir dagtrafik på alla tunnelbanelinjer utom W&C.
Och jag kände inte att det var nödvändigt att redovisa alla trafikförändringar som aviseras - men den hågade kan ju göra det!

/TKO
TKO

Inläggav TKO » tor 19 mar, 2020 21:10

Odd skrev:
Enceladus skrev:...
Det som behövs nu är att inte glömma bort det existentiella hotet mot världen som vi känner den. Coronaviruset får inte bli en ursäkt för utökad privatbilism. Jag är fullt medveten om att den äldre delen av befolkningen har oproportionerligt stor makt i världen - se exempelvis presidentvalet i USA - vilket gör att vissa frågor prioriteras högre än andra. Men den viktigaste frågan just nu är fortfarande att ställa om till en hållbar livsstil, och då kan inte privatbilism börja uppmuntras....

Lyckligtvis står privatbilismen inte för någon större miljö och klimatpåverkan nu för tiden.

De bolmande kol-, gas och oljeeldade kraft och värmeverken runt om i världen står tillsammans med uppvärmning av industrier för en allt för stor andel av klimat- och miljöpåverkan idag. En tillfällig ökning av privatbilismen kommer knappast att påverka något i det stora.

Privatbilismen står för cirka 20 % av koldioxidutsläppen i Sverige - ungefär lika mycket som flyget. Om detta är försumbart överlåter jag åt läsaren att bedömma.

Jag tror dock inte heller att den eventuella ökning som kan ske under rådande förhållanden blir annat än marginell.

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » tor 19 mar, 2020 21:47

TKO skrev:Privatbilismen står för cirka 20 % av koldioxidutsläppen i Sverige - ungefär lika mycket som flyget. Om detta är försumbart överlåter jag åt läsaren att bedömma.

Jag tror dock inte heller att den eventuella ökning som kan ske under rådande förhållanden blir annat än marginell.

Jag förmodar att signaturen "TKO" räknar med att färdiga bilar magiskt regnar ner från himlen. Tillverkningen av bilar - och speciellt elbilar - måste givetvis ingå i kalkylen.

Jag tror inte heller att skribenten har rätt på den andra punkten. Om bilen ses som det enda tillförlitliga färdmedlet som alltid fungerar så kommer en del av befolkningen att köpa en bil för säkerhets skull. Det omvända gäller också, d.v.s. om bilar ska totalförbjudas så måste kollektivtrafiken alltid fungera.

Relaterad nyhet: Piteå inför nolltaxa på grund av coronaviruset

Det är så här en ansvarsfull kollektivtrafikmyndighet ska agera! I och för sig har SL nu i praktiken infört nolltaxa på bussarna, men varför inte göra det officiellt som i Piteå?
Enceladus

Inläggav TKO » tor 19 mar, 2020 22:03

Varför inte göra som i Bayern - stäng alla bilaffärer!

För övrigt lär det tillverkas få personbilar den närmaste tiden.

Piteå har jag mycket god kännedom om - busstrafiken är sådan att den i de flesta fall inte utgör ett alternativ till den egna bilen. Jag förstår inte riktigt varför man nu inför nolltaxa - men jag tycker alltid att en totalt allmänfinansierad kollektivttrafik är ett mål att sträva mot!

/TKO
TKO

Inläggav TKO » tor 19 mar, 2020 22:12

Kan ju tilllägga att Piteås nolltaxebeslut inte är till för att minska biltrafiken vilket signaturen 'Enceladus' tycks tro. Mitt tips är att läsa mer än rubriken på de artiklar hen hänvisar till!

/TKO
TKO

Inläggav jesper » lör 21 mar, 2020 7:13

Från och med torsdag 26/3 inför spårvägstrafiken i Göteborg i stort sett sommartidtabell. 12-minuterstrafik på vardagar och 15-minuterstrafik lördag och söndag.
//Jesper
jesper

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik