Påverkan på kollektivtrafiken om många sjuka (av corona)

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Påverkan på kollektivtrafiken om många sjuka (av corona)

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 12 mar, 2020 9:43

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Nu behöver SL och andra trafikbolag inte sätta in extra trafik till en massa evenemang.

Stockholmsmässan stänger den pågående mässan "allt för sjön". Motormässan på Elmia i Jönköping ställs in.
Diverse matcher spelas utan publik, men spelas i alla fall. Konserter spelas inte för tomma läktare, de ställs in helt och hållet.

Vem vinner egentligen på den här nojan?

Vilka inrikes reserestriktioner finns i Kina?

Jag skulle nog vara försiktig med att använda floskler som "noja" . Vad som händer i Kina vet egentligen ingen (utom möjligen politbyråns ständiga utskott). En av orsakerna till att smittan spreds så snabbt och okontrollerat var att många hann rymma från Wuhan med omnejd. Nu säger Kina att pandemin börjar avta, enligt dr. Anders Tegnell vid FHM snabbare än vad som egentligen är epidemiologiskt möjligt. Det är ju helt i linje med hur KKP och onkel Xi vill framställa det hela: https://www.svtplay.se/video/25953780/u ... ronasuccen

I Kina är allt underordnat KKP:s vilja. Att kontrollera vilken information som förekommer är prio ett. Pandemibekämpning kommer i andra hand.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 12 mar, 2020 9:45

Enceladus skrev:
daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Nu behöver SL och andra trafikbolag inte sätta in extra trafik till en massa evenemang.

Stockholmsmässan stänger den pågående mässan "allt för sjön". Motormässan på Elmia i Jönköping ställs in.
Diverse matcher spelas utan publik, men spelas i alla fall. Konserter spelas inte för tomma läktare, de ställs in helt och hållet.

Vem vinner egentligen på den här nojan?

Vilka inrikes reserestriktioner finns i Kina?

Än så länge har ju varken Folkhälsomyndigheten eller regeringen drabbats av noja. De åtgärder som har vidtagits i Sverige är proportionerliga.

Värre är det i andra länder. Statsepidemiolog Anders Tegnell sågade nyligen Danmarks agerande.

Jag är nog av den uppfattningen att dr. Anders Tegnell borde ägna lite mer tid åt att motivera sina (eller rättare sagt FHM:s) beslut och mindre tid åt att "såga" andra.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav LÅ1 » tor 12 mar, 2020 10:43

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav LÅ1 » fre 13 mar, 2020 11:08

"Så ofta och noga städar SL sina bussar och tåg i coronatider".
Rubriken antyder att man städar bussar och tåg extra noga nu, Men texten säger att man städar som vanligt.

"Färre resenärer på tunnelbanan – corona kan ligga bakom".
LÅ1

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 13 mar, 2020 11:11

LÅ1 skrev:"Så ofta och noga städar SL sina bussar och tåg i coronatider".
Rubriken antyder att man städar bussar och tåg extra noga nu, Men texten säger att man städar som vanligt.

Nä, och frågan är om man kan göra så mycket annat?
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Enceladus » fre 13 mar, 2020 18:14

Coronaviruset: Förhöjd beredskap hos SL

Bussmagasinet skrev:Bland de åtgärder som nu genomförs i Oslo är att framdörrarna på bussar och spårvagnar hålls stängda. Även de båda främsta stolsraderna stängs av. Kontantbetalningen ombord slopas och renhyållningen har trapåpats upp avsevärt de senaste dagarna.

Ruter följer alltså efter DSB och slopar kontanthanteringen ombord. Förhoppningsvis kan coronaviruset väcka en bredare debatt om kontanternas framtid, ty det finns många skäl att ifrågasätta deras fortsatta existens (Parisavtalet är ett av dem).

En annan vidtagen åtgärd är att fordonens framdörrar hålls stängda. Hur ska liknande åtgärder vidtas på fordon där påstigning endast sker längst fram?
Enceladus

Inläggav TKO » mån 16 mar, 2020 12:34

Stängt.jpg
Stängt.jpg (194.78 KiB) Visad 735 gånger

När jag i lördags flanerade längs Götgatan såg jag denna skylt - jag förmodar att vi snart kommer att få se mer av detta. Ja det är inte otroligt att det kommer ett myndighetsbeslut om att stänga barer, klubbar etc inom kort.

I Berlin är barer och liknande nu stängde - detta efter att man konstaterat att cirka en sjättedel av de insjuknade blivit smittade på sådana nöjesetablissemang. Vissa restauranger får fortfarande ha öppet men då måste de garantera att ett säkerhetsavstånd på 1,5 meter hålls mellan gästerna.

När nu "nattlivet" försvinner är det rimligt att starkt reducera - kanske i vissa fall helt ställa in - natttrafiken. Det ger lokaltrafiken en personalbuffert som går att använda vid tillfällen då mer nödvändiga resor sker - och det medverkar också till att få även de mer obetänksamma delarna av befolkningen att hålla sej inomhus. Det finns ingen anledning att vänta Tamsons!

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Enceladus » mån 16 mar, 2020 12:54

TKO skrev:När jag i lördags flanerade längs Götgatan såg jag denna skylt - jag förmodar att vi snart kommer att få se mer av detta. Ja det är inte otroligt att det kommer ett myndighetsbeslut om att stänga barer, klubbar etc inom kort.

I Berlin är barer och liknande nu stängde - detta efter att man konstaterat att cirka en sjättedel av de insjuknade blivit smittade på sådana nöjesetablissemang. Vissa restauranger får fortfarande ha öppet men då måste de garantera att ett säkerhetsavstånd på 1,5 meter hålls mellan gästerna.

När nu "nattlivet" försvinner är det rimligt att starkt reducera - kanske i vissa fall helt ställa in - natttrafiken. Det ger lokaltrafiken en personalbuffert som går att använda vid tillfällen då mer nödvändiga resor sker - och det medverkar också till att få även de mer obetänksamma delarna av befolkningen att hålla sej inomhus. Det finns ingen anledning att vänta Tamsons!

Har skribenten redan glömt bort att Tamsons har drabbats av tunnelbanefebern? Utan sin nattrafik riskerar tunnelbanan att bli ett trafikslag bland många andra. Vad är poängen med att lägga tiotals miljarder kronor på tunnelbanor till Arenastaden och Älvsjö om tunnelbanan inte har någon unik status? Tamsons har ju målat in sig i ett vitt hörn:

Region Stockholm skrev:- Jag kommer självklart att föregå med gott exempel även för egen del. På mitt ansvar blir att ta tag i gestaltningen av den station som ska byggas i Älvsjö. Jag tänker mig något inspirerat av Kazimir Malevitj "Vitt på vitt", avslutar Kristoffer Tamsons.

Mer än 150 konstnärer har hittills bidragit till att ge Stockholms tunnelbana sitt unika uttryck.

För övrigt skulle jag vilja se mer konkreta belägg från skribenten för att resandet på just helgnätter har minskat mer än resandet i allmänhet. Jag har exempelvis väldigt svårt att tänka mig att linje 791 någonsin skulle ha lägre belastning än linje 565 (som synes finns det gott om sittplatser även med korta bussar, och detta var innan virusutbrottet). Skillnaden är så stor att inte ens ett drastiskt minskat resande kan ta bort gapet. Prioriterar skribenten verkligen rätt trafik att dra in? :roll:

Parallellgående direktbussar i högtrafik är väl också den mest kostnadsdrivande trafiken.
Enceladus

Inläggav TKO » mån 16 mar, 2020 13:51

Jag förstår att vissa skribenter har svårt att tänka sej ett liv utan ett nattligt nöjesliv - men under rådande omständigheter får vi alla göra försakelser...

Till att börja med hoppas jag att alla förnuftiga människor inser att det inte är vettigt att trängas med andra vid en bardisk mitt i natten. Jag utgår också från att ansvarsfulla företagare inom nöjesbranschen tar sitt ansvar och temporärt stänger sina lokaler. Och räcker inte detta måste vi nog tyvärr göra som man redan gjort i Berlin - med tvångsmedel stänga dessa presumtiva smittohärdar.

Följden av detta blir att resandet i natttrafiken kommer att falla drastiskt - det är ju i huvudsak för hemresor från krogen denna trafik utnyttjas. Att köra tomma tunneltåg och bussar kan då knappast vara försvarligt i en tid när vi verkligen måste prioritera resursanvändningen. Skribenten "Enceladus" tal om överfulla nattbussar visar att hen inte förstår vad det hela handlar om - det får vara slut på det nattliga festandet till situationen har stabiliserats!

För övrigt innehåller skribents senaste inlägg allmänt pladder som inte har något med den mycket speciella situation vi nu befinner oss att göra - diskussionen handlar alltså om hur coronaviruset påverkar kollektivtrafiken just nu, inte om framtida tunnelbaneutbyggnader eller annat!

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » mån 16 mar, 2020 16:43

TKO skrev:Jag förstår att vissa skribenter har svårt att tänka sej ett liv utan ett nattligt nöjesliv - men under rådande omständigheter får vi alla göra försakelser...

Till att börja med hoppas jag att alla förnuftiga människor inser att det inte är vettigt att trängas med andra vid en bardisk mitt i natten. Jag utgår också från att ansvarsfulla företagare inom nöjesbranschen tar sitt ansvar och temporärt stänger sina lokaler. Och räcker inte detta måste vi nog tyvärr göra som man redan gjort i Berlin - med tvångsmedel stänga dessa presumtiva smittohärdar.

Följden av detta blir att resandet i natttrafiken kommer att falla drastiskt - det är ju i huvudsak för hemresor från krogen denna trafik utnyttjas. Att köra tomma tunneltåg och bussar kan då knappast vara försvarligt i en tid när vi verkligen måste prioritera resursanvändningen. Skribenten "Enceladus" tal om överfulla nattbussar visar att hen inte förstår vad det hela handlar om - det får vara slut på det nattliga festandet till situationen har stabiliserats!

För övrigt innehåller skribents senaste inlägg allmänt pladder som inte har något med den mycket speciella situation vi nu befinner oss att göra - diskussionen handlar alltså om hur coronaviruset påverkar kollektivtrafiken just nu, inte om framtida tunnelbaneutbyggnader eller annat!

1) Det är bara spekulationer från din sida att resandet i nattrafiken kommer att falla drastiskt. Än så länge har nattrafiken högre beläggning än stora delar av dagtrafiken.
2) Om resandet faktiskt faller drastiskt i nattrafiken så är det troligt att det även faller drastiskt i dagtrafiken. Samma argument gäller där.
3) Som bekant finns den värsta trängseln i nattrafiken. Eftersom "alla förnuftiga människor inser att det inte är vettigt att trängas med andra" är det vansinnigt att föreslå besparingar just där.
4) Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv är de flesta nattlinjer viktigare än en stor del av daglinjerna eftersom det saknas alternativa resvägar med kollektivtrafik nattetid.
5) Samtidigt finns det mycket parallellgående trafik som är av tveksamt värde när det finns ledig kapacitet i den ordinarie trafiken.

Ett bra exempel är linje 565. Den går bara i högtrafik, vilket innebär att den både kräver fler bussar och fler förare. Den går parallellt med Ostkustbanan, vilket innebär att ingen större skada sker om den dras in (förutsatt att alla får plats på pendeltågen). Den har också förhållandevis få resenärer per avgång. Hur kan du inte prioritera att reducera den typen av trafik först? :roll:
Enceladus

Inläggav TKO » mån 16 mar, 2020 17:18

Om jag ställer frågan så här då:

- När myndigheterna tvingar barer etc att stänga - finns det då någon anledning att köra natttrafik i den omfattning som förekommer idag?

(Skribenten "Enceladus" verkar inte på något sätt förstå att det knappast är lämpligt med "normalt nattliv" i den situation vi nu befinner oss i. Om detta är en spridd uppfattning bland den yngre befolkningen får vi bara hoppas att krogstoppet kommer omgående. Tyvärr verkar mottot vara "Rör inte min fredagsfylla"!)

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » mån 16 mar, 2020 17:19

Stockholm visar hänsyn – resandet minskar

Nu har vi mer fakta på bordet:

SL skrev:Antalet spärrpassager under vecka 11 var 19 procent färre än under motsvarande vecka 2019. Även i busstrafiken har antalet påstigande gått ner i ungefär samma omfattning.

Motsvarande minskning under vecka 10 var 6,4 procent.

Vi får även svar på frågan om påstigning på bussar:

SL skrev:Från och med i morgon tisdag ska resenärer gå på bussen genom bakdörrarna.

I områden där det både finns buss- och spårtrafik kan det ske en viss överflyttning till busstrafiken om det i praktiken blir nolltaxa på bussarna. Borde nolltaxa införas i hela trafiken?
Enceladus

Inläggav Enceladus » mån 16 mar, 2020 17:26

TKO skrev:Om jag ställer frågan så här då:

- När myndigheterna tvingar barer etc att stänga - finns det då någon anledning att köra natttrafik i den omfattning som förekommer idag?

(Skribenten "Enceladus" verkar inte på något sätt förstå att det knappast är lämpligt med "normalt nattliv" i den situation vi nu befinner oss i. Om detta är en spridd uppfattning bland den yngre befolkningen får vi bara hoppas att krogstoppet kommer omgående. Tyvärr verkar mottot vara "Rör inte min fredagsfylla"!)

Du förklarar fortfarande inte varför nattrafiken skulle drabbas mer än dagtrafiken. Påverkas nattverksamheter som sjukvård och underhåll mer än dagverksamheter som skola och vanligt kontorsarbete? Det verkar faktiskt inte så. Än så länge är det inte heller mer tomt i nattrafiken än i dagtrafiken.

Mitt tips är som vanligt att anpassa utbudet till efterfrågan. Det finns gott om överflödig trafik på dagen innan nattrafiken behöver röras. :wink:
Enceladus

Inläggav LÅ1 » mån 16 mar, 2020 17:35

"SL uppmanar resenärer att hålla avstånd".

Resandet med SL har gått ner med 20% jämfört med samma tid förra året.

Även om resandet går ner så måste man ta hänsyn till att trängsel inte är så bra, så att minska trafikeringen helt efter efterfrågan är nog inte helt lyckat.

När det gäller nattrafiken så är det nog realistiskt att tänka sig en betydligt större nergång. Det är inte otroligt att krogarna kommer att hålla stängt nattetid. Kanske rent av bara öppet lunchtid, om ens det.

Även de som frekventerar krogar på kvälls och nattetid är ju tänkande och förnuftiga människor, även om alla inte tycks tro det. Utan nöjesliv nattetid så blir ju nattresenärerna betydligt färre.

Ett förslag är också att tillfälligt ta bort miljözoner och trängselavgifterna för att få mindre trängsel i kollektivtrafiken: "DEBATT. SD: Avskaffa vägtullarna i coronakaoset". Men biltullarna är väl inget som Stockholms stad beslutar om. Det är ju en statlig skatt.Eller har jag missat nått?
LÅ1

Inläggav TKO » mån 16 mar, 2020 17:54

Enceladus skrev:
TKO skrev:Om jag ställer frågan så här då:

Du förklarar fortfarande inte varför nattrafiken skulle drabbas mer än dagtrafiken. Påverkas nattverksamheter som sjukvård och underhåll mer än dagverksamheter som skola och vanligt kontorsarbete? Det verkar faktiskt inte så. Än så länge är det inte heller mer tomt i nattrafiken än i dagtrafiken.

Mitt tips är som vanligt att anpassa utbudet till efterfrågan. Det finns gott om överflödig trafik på dagen innan nattrafiken behöver röras. :wink:

Natttrafiken skall "drabbas" mer eftersom den till stor del utgörs av resor som kan undvaras - eller till och med är rent hälsovådliga i dagens situation. Varför har sport- och kulturevenemang ställts in tror skribenten? Även där kunde vi låtit "efterfrågan" styra - vill folk gå på hockey ska dom väl få göra det i sann marknadsliberal anda?

Och jag har kanske tio gånger förklarat varför vi ska begränsa natttrafiken - men eftersom det verkar vara så himla känsligt för en del så går det visst helt enkelt inte in i medvetandet. FOLK SKA INTE VARA UTE OCH SVIRA - det får dom syssla med sen när hälsoläget förbättrats.

/TKO
TKO

Inläggav TKO » mån 16 mar, 2020 17:56

LÅ1 skrev:"SL uppmanar resenärer att hålla avstånd".

Resandet med SL har gått ner med 20% jämfört med samma tid förra året.

Även om resandet går ner så måste man ta hänsyn till att trängsel inte är så bra, så att minska trafikeringen helt efter efterfrågan är nog inte helt lyckat.

När det gäller nattrafiken så är det nog realistiskt att tänka sig en betydligt större nergång. Det är inte otroligt att krogarna kommer att hålla stängt nattetid. Kanske rent av bara öppet lunchtid, om ens det.

Även de som frekventerar krogar på kvälls och nattetid är ju tänkande och förnuftiga människor, även om alla inte tycks tro det. Utan nöjesliv nattetid så blir ju nattresenärerna betydligt färre.

Ett förslag är också att tillfälligt ta bort miljözoner och trängselavgifterna för att få mindre trängsel i kollektivtrafiken: "DEBATT. SD: Avskaffa vägtullarna i coronakaoset". Men biltullarna är väl inget som Stockholms stad beslutar om. Det är ju en statlig skatt.Eller har jag missat nått?

"Vägtullarna" är en skatt som har beslutats av riksdagen. Men sådana teknikaliteter har väl aldrig bekymrat det stora högerpartiet - se bara på hur dom styr i Sölvesborg...

/TKO
TKO

Inläggav Hans Wibacke » mån 16 mar, 2020 19:26

I Finland ska nu offentliga sammankomster begränsas till blott 10 personer. Jag antar att det inte blir så trångt i kollektivtrafiken om natten då. För det är nog bara Enceladus som tror (eller åtminstone försöker få det att verka som) att trängseln i nattrafiken på helger beror på alla stackare på väg till eller från "nattverksamheter som sjukvård och underhåll".
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav Enceladus » mån 16 mar, 2020 21:22

Hans Wibacke skrev:I Finland ska nu offentliga sammankomster begränsas till blott 10 personer. Jag antar att det inte blir så trångt i kollektivtrafiken om natten då. För det är nog bara Enceladus som tror (eller åtminstone försöker få det att verka som) att trängseln i nattrafiken på helger beror på alla stackare på väg till eller från "nattverksamheter som sjukvård och underhåll".

Är det därför arbetarstaden Köpenhamn har 6-minuterstrafik på vardagsnätter medan kapitaliststaden Singapore inte har någon nattrafik att tala om? Titta bara på vilka partier i Stockholm som är för respektive emot utökad nattrafik! Uppenbarligen är nattrafiken viktig för knegare. Krösusar har ju ändå råd med taxi.

Dessutom kan resandet öka på vardagsnätter när resenärer får gå på genom bakdörrarna. I så fall behövs utökad trafik på de linjer som redan ligger nära kapacitetstaket.
Enceladus

Inläggav Magnus Ahltorp » tis 17 mar, 2020 1:44

TKO skrev:Och jag har kanske tio gånger förklarat varför vi ska begränsa natttrafiken - men eftersom det verkar vara så himla känsligt för en del så går det visst helt enkelt inte in i medvetandet. FOLK SKA INTE VARA UTE OCH SVIRA - det får dom syssla med sen när hälsoläget förbättrats.

Att folk inte ska vara ute och svira har du ju tyckt långt innan coronaviruset var aktuellt, så det är ju knappast på grund av pandemin som du vill begränsa nattrafiken.
Magnus Ahltorp

Inläggav LÅ1 » tis 17 mar, 2020 10:27

"Kusliga bilderna från Stockholm: Nästan tomt – mitt i rusningstid"
Nästan som en sommarsöndag. (Bortsett från klädseln.)

Hur ser det ut på gatorna? Är det fler som åker bil till jobbet?
LÅ1

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik