Påverkan på kollektivtrafiken om många sjuka (av corona)

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Påverkan på kollektivtrafiken om många sjuka (av corona)

Inläggav LÅ1 » lör 07 mar, 2020 12:29

I en nyhet om stockholmsskolornas planering för ett pandemiutbrott skriver SvT bl.a. "Man ska också planera för hur personalen ska ta sig till jobbet om kollektivtrafiken inte fungerar."

Finns det planering för hur kollektivtrafiken ska fungera runt om i landet vid stor sjukfrånvaro? Det talas om 50%. Men är 50% av personalen sjuk så är väl sjuktalet bland resenärerna ungefär lika stort, så man klarar sig med hälften av trafiken. Åtminstone där trafiken inte redan går med mycket låg frekvens.

I värsta fall skulle man ju tänka sig ett mer begränsat nät av busstrafik, men det kräver väl stor planering och stor informationsinsats.

Hur förberedd är SL, och motsvarande runt om i landet, för en mycket stor sjukfrånvaro?

Har man märkt av någon minskning i resandet redan nu för att människor inte rör i miljöer där risken att bli smittad upplevs som hög? Flyget har gjort det!

Många funderingar här! :)

Sveriges radio: "Stockholms skolor ska planera för pandemi"
Mitt i: "Stockholms skolor tar fram pandemiplan".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Re: Påverkan på kollektivtrafiken om många sjuka (av corona)

Inläggav BSB101 » sön 08 mar, 2020 4:32

Detta sitter nog ett antal personalplanerare på och funderar. Främst lär det lösas via övertid hos den personal som är i tjänst. Sedan har jag svårt att tro att hälften av befolkningen kommer drabbas. Om detta skulle ske så lär kollektivtrafiken vara vårt minsta problem.
BSB101

Inläggav Odd » sön 08 mar, 2020 22:53

Man håller på för fullt med att putsa på reduceringsplaner ur alla möjliga perspektiv. Det är inte bara förare och konduktörer det handlar om. Bussar skall tankas, städas och tvättas men det kan väl dras ner något. Men underhåll och reparationer är det nog svårare med. I grunden är det nog lättare att få tag på bussreparatörer, men i praktiken så kommer andra åkerier behöva dom också. Så reduceringen kan ske inte bara av trafikpersonalskäl utan även att man behöver kilometer kvar på flottan. I de flesta fall finns det lite marginal och antal resenärer kommer nog minska av flera olika anledningar om/när det väl inträffar så dom som väl åker kanske får vänta lite längre.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » sön 08 mar, 2020 23:16

Underhållet kan också få problem med att leveranser av reservdelar mm blir försenade.

Siffran 50% som jag nämnde i startinlägget hade jag snappat upp någonstans. Minns inte var. Men det är knappast vid en och samma tidpunkt, utan utdraget över en tid. De flesta i arbetsför ålder blir inte mer sjuka än en vid en vanlig influensa. Men det är betydligt fler som kommer att drabbas eftersom inga är immuna efter tidigare kontakt med snarlikt virus.

Passagerarmängden hålls säkert nere av att många kommer att undvika kollektiva transporter i möjligaste mån.

Jag tror att en nerdragning av trafiken kan göras utan allt för stor påverkan, förutom att väntetider kan bli längre. Byten kan också passas sämre. Det som är avgörande är att det finns en plan eller strategi att hålla sig till. Kanske bör man dra ner på trafiken tidigt för att inte få fordonsbrist om många vagnar kommer att bli stående på grund av komponentbrist.
LÅ1

Inläggav Enceladus » mån 09 mar, 2020 12:38

LÅ1 skrev:Jag tror att en nerdragning av trafiken kan göras utan allt för stor påverkan, förutom att väntetider kan bli längre. Byten kan också passas sämre. Det som är avgörande är att det finns en plan eller strategi att hålla sig till. Kanske bör man dra ner på trafiken tidigt för att inte få fordonsbrist om många vagnar kommer att bli stående på grund av komponentbrist.

Vad är det för trafik som kan dras in "utan allt för stor påverkan"? I januari var resandet större än någonsin med många nya rekord. Februarisiffrorna borde komma denna vecka. Jag skulle inte bli förvånad om resandet fortfarande är på rekordnivå.
Enceladus

Inläggav LÅ1 » mån 09 mar, 2020 13:34

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Jag tror att en nerdragning av trafiken kan göras utan allt för stor påverkan, förutom att väntetider kan bli längre. Byten kan också passas sämre. Det som är avgörande är att det finns en plan eller strategi att hålla sig till. Kanske bör man dra ner på trafiken tidigt för att inte få fordonsbrist om många vagnar kommer att bli stående på grund av komponentbrist.

Vad är det för trafik som kan dras in "utan allt för stor påverkan"? I januari var resandet större än någonsin med många nya rekord. Februarisiffrorna borde komma denna vecka. Jag skulle inte bli förvånad om resandet fortfarande är på rekordnivå.

Om sjukdomsläget bland SL-personalen är sådant att man inte kan upprätthålla trafiken enligt normal tidtabell så har nog resandet blivit betydligt mindre. Dels för att alla sjuka är hemma eller på sjukhus, dels för att många avstår resor för att inte bli smittade. När vi får en inhemsk spridning, alltså många sjuka som inte är kopplade till Italien eller annat område med många sjuka, så kommer nog resande att minska påtagligt.

Titta på hur läget är för flyget.
LÅ1

Inläggav TKO » mån 09 mar, 2020 13:34

Enceladus skrev:

Det finns massor med turer som kan dras in utan att det blir överfullt på resterande. I en krissituation tror jag att vi årstabor kan klara oss med 15-minuterstrafik dagtid till exempel. Linje 145 kan ställas in m.m.

Dessutom torde antalet resenärer minska drastiskt om vi nu drabbas av detta...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 09 mar, 2020 20:52

TKO skrev:
Enceladus skrev:

Det finns massor med turer som kan dras in utan att det blir överfullt på resterande. I en krissituation tror jag att vi årstabor kan klara oss med 15-minuterstrafik dagtid till exempel. Linje 145 kan ställas in m.m.

Dessutom torde antalet resenärer minska drastiskt om vi nu drabbas av detta...

/TKO

Inte om, bästa ingenjörn, utan när. Även om de flesta som insjuknar bara drabbas av sk. milda symptom (å, vad jag är trött på att höra den eufemismen - är det alla som inte kräver intensivvård?) så måste den sjuke hållas borta och isolerad i minst en månad - om det nu ens går att upprätthålla detta.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav TKO » mån 09 mar, 2020 21:27

Om jag nu skall stämma in i den alarmistiska (realistiska säger kanske en del) kören så bör vi kanske fråga oss om inte kollektivtrafiken skall stoppas omgående ur smittoskyddssynpunkt. Om man i andra sammanhang förbjuder arrangemang som ger folksamlingar på några hundra personer är det ju inte så lämpligt att folk trängs på tunnelbanor och bussar.

funderar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav dr Cassandra Nojdh » mån 09 mar, 2020 21:53

TKO skrev:Om jag nu skall stämma in i den alarmistiska (realistiska säger kanske en del) kören så bör vi kanske fråga oss om inte kollektivtrafiken skall stoppas omgående ur smittoskyddssynpunkt. Om man i andra sammanhang förbjuder arrangemang som ger folksamlingar på några hundra personer är det ju inte så lämpligt att folk trängs på tunnelbanor och bussar.

funderar
Thomas K Ohlsson

Ja, professor Björn Olsen i Uppsala har ju kallats för den där a-floskeln (jag utvecklar inte det närmare här, eftersom vi har en särskild tråd för Cov-19-epidemin).

Betr. ingenjörns frågeställning är ju just nu FHM:s bedömning att detta inte behövs (eller att det i varje fall inte skulle innebära någon förbättring av läget). Det kan man tycka vad man vill om (och det gör man också) men sådana är riktlinjerna. Men sakligt sett har ingenjörn rätt. Trängseln ombord på Stockholms tunnelbanor (och andar kollektiva färdmedel) uppfyller alla definitioner på begreppet "folksamling" under högtrafik. En idealisk plats för spridning av luftvägsvirus av alla de slag.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Enceladus » tis 10 mar, 2020 11:48

Ovanstående diskussion får mig att vilja hänvisa till följande insändare på DN: ”Hysterin kan vara värre än viruset”

DN skrev:Är det rimligt att tusentals vuxna inte kan gå till jobbet, att företag går i konkurs, folk blir utan jobb, och deprimerade, därför att bilden sprids att människor dör som flugor? Varför talar man om den höga dödligheten i Italien (4 procent av identifierade fall), men nämner inte att av de som dött har 85 procent varit över 85 år gamla? Inte en enda person i Italien under 65 års ålder har hittills dött av coronaviruset.

Samhällskonsekvenserna av vissa föreslagna panikåtgärder riskerar att bli större än det som de ska förebygga. Det är ju helt befängt att i nuläget tala om att stoppa kollektivtrafiken!
Enceladus

Inläggav TKO » tis 10 mar, 2020 12:01

Enceladus skrev:Ovanstående diskussion får mig att vilja hänvisa till följande insändare på DN: ”Hysterin kan vara värre än viruset”

DN skrev:Är det rimligt att tusentals vuxna inte kan gå till jobbet, att företag går i konkurs, folk blir utan jobb, och deprimerade, därför att bilden sprids att människor dör som flugor? Varför talar man om den höga dödligheten i Italien (4 procent av identifierade fall), men nämner inte att av de som dött har 85 procent varit över 85 år gamla? Inte en enda person i Italien under 65 års ålder har hittills dött av coronaviruset.

Samhällskonsekvenserna av vissa föreslagna panikåtgärder riskerar att bli större än det som de ska förebygga. Det är ju helt befängt att i nuläget tala om att stoppa kollektivtrafiken!

Den uppfattningen delar jag.
Men om man börjar fundera på att folksamlingar utomhus på mer än 1000 personer - t ex vid idrottsevenemang - skall förbjudas är det lite konstigt om man samtidigt tycker det är ok med 1000 personer i ett pendeltåg...'

Men i första hand bör naturligtvis barer och andra nöjesetablisement stängas - där förekommer ofta okontrollerad spridning av både det ena och det andra. Och som en följd av detta kan samtidigt kollektivtrafikens natttrafik om inte upphöra så åtminstone kraftigt reduceras. De sekundära folkhälsoeffekterna torde bli stora!

/TKO
TKO

Inläggav LÅ1 » tis 10 mar, 2020 12:17

Enceladus skrev:Ovanstående diskussion får mig att vilja hänvisa till följande insändare på DN: ”Hysterin kan vara värre än viruset”

Det är nog inte många som anser att kollektivtrafiken i Sverige ska stoppas i nuläget. Men det kan kanske bli en situation där man kan överväga det om vi får något som liknar den italienska situationen. Flygbolagen drar ju ner på sin trafik på vissa linjer, men det är ju för att planen annars skulle gå nästan tomma.

Även om ingen under 65 år hitintills dött av viruset i Italien så kan det finnas anledning att vara försiktig om man hör till riskgrupper, till exempel om man har en allvarlig lungsjukdom. Och även om man inte dör så kan ju sjukdomen vara en rejäl plåga om man har en underliggande lungsjukdom. för unga friska personer lär ju sjukdomen inte vara allt för allvarlig. Men dessa individer kan ju ha familjemedlemmar med andra förutsättningar, som de riskerar att smitta.

Börjar smittan spridas på bredare front så kommer det nog att märkas en mindre belastning på kollektivtrafiken. Dels för att sjuka inte reser och dels för att många undviker onödiga resor.
LÅ1

Inläggav Enceladus » tis 10 mar, 2020 12:34

TKO skrev:Den uppfattningen delar jag.
Men om man börjar fundera på att folksamlingar utomhus på mer än 1000 personer - t ex vid idrottsevenemang - skall förbjudas är det lite konstigt om man samtidigt tycker det är ok med 1000 personer i ett pendeltåg...'

Det finns många argument för att inte planera för en sådan beläggning. Finns det ens någon stad av Stockholms storlek som har ett trafiksystem med lika många resenärer per avgång som Stockholms pendeltåg? Stockholm har ju egentligen valt en lösning för megastäder som London och Paris. Det finns nog goda skäl till varför exempelvis Berlin inte har gjort det...

TKO skrev:Men i första hand bör naturligtvis barer och andra nöjesetablisement stängas - där förekommer ofta okontrollerad spridning av både det ena och det andra. Och som en följd av detta kan samtidigt kollektivtrafikens natttrafik om inte upphöra så åtminstone kraftigt reduceras. De sekundära folkhälsoeffekterna torde bli stora!

Snarare bör nattrafiken utökas för att undvika onödig trängsel. Vid den tiden finns det ju ingen kapacitetsbrist i infrastrukturen, och även utan coronaviruset är det helt orimligt att den värsta trängseln inträffar när färst reser. Bara för att linje 160 har låg beläggning på natten betyder det inte att hela kollektivtrafiken ser ut så!
Enceladus

Inläggav TKO » tis 10 mar, 2020 13:34

Enceladus skrev:
TKO skrev:Den uppfattningen delar jag.

Det finns många argument för att inte planera för en sådan beläggning. Finns det ens någon stad av Stockholms storlek som har ett trafiksystem med lika många resenärer per avgång som Stockholms pendeltåg? Stockholm har ju egentligen valt en lösning för megastäder som London och Paris. Det finns nog goda skäl till varför exempelvis Berlin inte har gjort det...

Om vi lever i den verkliga världen och inte i ett eget universum inser vi att det knappast går att öka märkbart turtätheten på pendeltågssystemet de närmaste åren. Och då hoppas åtminstone jag att coronaviruset är under kontroll!
S-bahn i Berlin kör korta tåg på de flesta linjer för att kunna erbjuda 20-minuterstrafik trots att resandet är förhållandevis litet. Nu är dock inte skillnaden så stor som man kan tro - ett fulllängds 481-tågsätt tar cirka 400 sittande och 800 stående resenärer, 2 X60-sätt tar cirka 700 sittande och 1000 stående. Som vi ser är skillnaden främst att pendeltågen har en betydligt större sittplatsandel, vilket säkert uppskattas av resenärerna. Så jämförelsen med Berlin verkar vila på bristfällig grund...

Enceladus skrev:
TKO skrev:Men i första hand bör naturligtvis barer och andra nöjesetablisement stängas - där förekommer ofta okontrollerad spridning av både det ena och det andra. Och som en följd av detta kan samtidigt kollektivtrafikens natttrafik om inte upphöra så åtminstone kraftigt reduceras. De sekundära folkhälsoeffekterna torde bli stora!

Snarare bör nattrafiken utökas för att undvika onödig trängsel. Vid den tiden finns det ju ingen kapacitetsbrist i infrastrukturen, och även utan coronaviruset är det helt orimligt att den värsta trängseln inträffar när färst reser. Bara för att linje 160 har låg beläggning på natten betyder det inte att hela kollektivtrafiken ser ut så!

Nu var det smittorisken på nöjesetablisementen jag främst uppmärksammade. Och stängs dessa försvinner ju underlaget för den utökade natttrafiken fredag/lördag, det torde alla inse. Men naturligtvis utbrister då ett avgrundsvrål:

RÖR INTE MINA FESTNÄTTER!

/TKO
TKO

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tis 10 mar, 2020 17:20

Vi är inte där ännu. I vilken takt storskaliga åtgärder ska sättas in återstår att se.

I övrigt representerar, som vanligt får jag säga när saturnusmånen är i farten, mest struntprat. Det föreligger ingen hysteri, annat än bland dem som använder ordet ifråga. Dessutom är vi mindre än 14 dagar in i pandemin, det finns fler än FHM som gör klokt i att låta bli att dra förhastade slutsatser.

Hänvisningen till DN-artikeln är ju intressant och visar att det finns tomtar även inom läkarkåren. Den som skrivit det där inlägget är barnläkare och har ingen som helst kompetens när det gäller infektionssjukdomar eller epidemiologi. Jag ska ta itu ytterligare med detta i den särskilda coronatråden, här får det räcka med dessa konstateranden.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav LÅ1 » ons 11 mar, 2020 21:57

Nu behöver SL och andra trafikbolag inte sätta in extra trafik till en massa evenemang.

Stockholmsmässan stänger den pågående mässan "allt för sjön". Motormässan på Elmia i Jönköping ställs in.
Diverse matcher spelas utan publik, men spelas i alla fall. Konserter spelas inte för tomma läktare, de ställs in helt och hållet.
LÅ1

Inläggav daniel_s » ons 11 mar, 2020 22:25

LÅ1 skrev:Nu behöver SL och andra trafikbolag inte sätta in extra trafik till en massa evenemang.

Stockholmsmässan stänger den pågående mässan "allt för sjön". Motormässan på Elmia i Jönköping ställs in.
Diverse matcher spelas utan publik, men spelas i alla fall. Konserter spelas inte för tomma läktare, de ställs in helt och hållet.

Vem vinner egentligen på den här nojan?

Vilka inrikes reserestriktioner finns i Kina?
daniel_s

Inläggav Enceladus » ons 11 mar, 2020 22:50

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Nu behöver SL och andra trafikbolag inte sätta in extra trafik till en massa evenemang.

Vem vinner egentligen på den här nojan?

Vilka inrikes reserestriktioner finns i Kina?

Än så länge har ju varken Folkhälsomyndigheten eller regeringen drabbats av noja. De åtgärder som har vidtagits i Sverige är proportionerliga.

Värre är det i andra länder. Statsepidemiolog Anders Tegnell sågade nyligen Danmarks agerande.
Enceladus

Inläggav Enceladus » ons 11 mar, 2020 23:02

LÅ1 skrev:Har man märkt av någon minskning i resandet redan nu för att människor inte rör i miljöer där risken att bli smittad upplevs som hög? Flyget har gjort det!

Oro för corona – då rasar resandet med SL

Direktpress skrev:Under vecka tio minskade antalet spärrpassager i tunnelbane- och pendeltågstrafiken med 461 400 jämfört med samma vecka förra året, enligt SL:s mätningar. Det är en minskning med 6,4 procent.

Snart får vi veta hur februarisiffrorna ser ut. Det är möjligt att vissa trafikslag och linjer påverkas mer än andra av virusutbrottet.
Enceladus

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik