Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtrafik

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inläggav Diripsi » lör 29 feb, 2020 14:27

Anders Hanquist skrev:Inte för att jag vet hur det funkar. Men man kanske förser sina egna invånare med kort som gäller inom det egna området (om det nu är kommun/län eller motsvarande) och andra får betala. Att man kanske inte vill bjussa "hela världen" på sina egna förmåner har jag viss förståelse för. Om de "utomståendes" resor utgör ett marginellt antal som inte påverkar antalet turer som behöver sättas ut man kanske vara "hygglig" och göra det ändå. Sånt där är alltid svårt att avgöra. Men att kunna resa kors och tvärs kan ju inte betraktas som en fundamental mänsklig rättighet.

Med det resonemanget borde man slopa skattesubventionerna för allt resande som sker utanför resenärens hemkommun. Man kan ju fundera över hur det skulle se ut i SL-trafiken. Bor man i Solna får man betala dubbel avgift om man ska till Innerstan. Den som bor i Kista får ta 179:an till Vällingby och tunnelbanan därifrån.

Kommungränser och kollektivtrafik ska aldrig ha med varandra att göra!
Diripsi
 
Inlägg: 252
Blev medlem: tor 16 maj, 2019 13:11

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inläggav Enceladus » lör 29 feb, 2020 14:48

Anders Hanquist skrev:Inte för att jag vet hur det funkar. Men man kanske förser sina egna invånare med kort som gäller inom det egna området (om det nu är kommun/län eller motsvarande) och andra får betala. Att man kanske inte vill bjussa "hela världen" på sina egna förmåner har jag viss förståelse för. Om de "utomståendes" resor utgör ett marginellt antal som inte påverkar antalet turer som behöver sättas ut man kanske vara "hygglig" och göra det ändå. Sånt där är alltid svårt att avgöra. Men att kunna resa kors och tvärs kan ju inte betraktas som en fundamental mänsklig rättighet.


K2 har precis publicerat en relevant rapport: Avgiftsfri kollektivtrafik för alla

Avgiftsfri kollektivtrafik delas in i sju kategorier:

1. Obegränsat (t.ex. Luxemburg)
2. Begränsat till kommuninvånare (t.ex. landskapen i Estland)
3. Begränsat till särskilda grupper (t.ex. pensionärer i Kungsbacka)
4. Tidsbegränsat (t.ex. i vardagarnas mellantrafik som generellt sett har störst överutbud)
5. Specifika områden (t.ex. centrala zonen i Melbourne)
6. Specifika sträckningar (t.ex. IKEA:s gratisbuss)
7. Korttidsfrämjande (t.ex. vid evenemang)

Det finns olika skäl att införa avgiftsfri kollektivtrafik:

K2 skrev:För mindre än 10 år sedan fanns det ingen stad i Polen med avgiftsfri kollektivtrafik. Emellertid är Polen idag enligt Štraub (2019) en av de länder med flest antal städer som erbjuder avgiftsfri kollektivtrafik och det finns 66 kommuner med någon form av avgiftsfri kollektivtrafik.

Argumenten som på ett generellt plan ligger till grund för att avskaffa avgifter i kollektivtrafiken i polska städer är minskade växthusgaser genom en omfördelning av resenärer från bilar till kollektivtrafik, ökad mobilitet bland de delar av befolkningen som saknar bil och/eller har en låg inkomst, samt ekonomiska argument då biljettintäkter utgör en liten andel av de samlade intäkterna samtidigt som det finns en administrativ kostnad för försäljning och kontroll av biljetter (Tomanek 2017; Hebel et al. 2018; Štraub 2019).

Men precis som i Tallinn finns där även ett fåtal kommuner som genom införandet av avgiftsfri kollektivtrafik önskar att öka sina skatteintäkter genom att fler folkbokför sig i respektive stad för att på så vis kunna ta del av den avgiftsfria kollektivtrafiken.


Således har flera kommuner infört avgiftsfri kollektivtrafik för att öka sina skatteintäkter. Det här argumentet diskuteras sällan i Sverige. Antagligen gäller argumentet även på nationell nivå, d.v.s. att länder som har avgiftsfri kollektivtrafik är mer attraktiva att bo i och kan därför i slutändan tjäna ekonomiskt på att införa nolltaxa!
Enceladus
 
Inlägg: 5297
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inläggav LÅ1 » lör 29 feb, 2020 14:49

Diripsi skrev:Kommungränser och kollektivtrafik ska aldrig ha med varandra att göra!

Tala om det för "de som bestämmer" om kollektivtrafiken i och runt Göteborg! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13583
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inläggav Diripsi » lör 29 feb, 2020 15:03

Enceladus skrev:
K2 skrev:Men precis som i Tallinn finns där även ett fåtal kommuner som genom införandet av avgiftsfri kollektivtrafik önskar att öka sina skatteintäkter genom att fler folkbokför sig i respektive stad för att på så vis kunna ta del av den avgiftsfria kollektivtrafiken.

Således har flera kommuner infört avgiftsfri kollektivtrafik för att öka sina skatteintäkter. Det här argumentet diskuteras sällan i Sverige. Antagligen gäller argumentet även på nationell nivå, d.v.s. att länder som har avgiftsfri kollektivtrafik är mer attraktiva att bo i och kan därför i slutändan tjäna ekonomiskt på att införa nolltaxa!

Syftet är att flytta över skatteintäkter från andra kommuner till den egna. Andra kommuner slår tillbaka med samma vapen. Det fungerar precis likadant som med handelskrig. Alla blir förlorare i slutändan.
Diripsi
 
Inlägg: 252
Blev medlem: tor 16 maj, 2019 13:11

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inläggav Anders Hanquist » lör 29 feb, 2020 16:23

Diripsi skrev: Kommungränser och kollektivtrafik ska aldrig ha med varandra att göra!

Eftersom kollektivtrafiken i Sverige inte är en primärkommunal utan regional angelägenhet, så skulle det inte vara aktuellt över huvud taget, åtminstone inte i Stockholmsregionen. Däremot har länsgränser och kollektivtrafik mycket med varandra ett göra. I vissa län följer dock zongränserna kommungränser, vilket får en del för utomstående närmast obegripliga konsekvenser, som att det är dyrare att åka till Mölndal än till Angered.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1547
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inläggav Enceladus » lör 29 feb, 2020 17:54

Anders Hanquist skrev:
Diripsi skrev: Kommungränser och kollektivtrafik ska aldrig ha med varandra att göra!

Eftersom kollektivtrafiken i Sverige inte är en primärkommunal utan regional angelägenhet, så skulle det inte vara aktuellt över huvud taget, åtminstone inte i Stockholmsregionen. Däremot har länsgränser och kollektivtrafik mycket med varandra ett göra. I vissa län följer dock zongränserna kommungränser, vilket får en del för utomstående närmast obegripliga konsekvenser, som att det är dyrare att åka till Mölndal än till Angered.


Det vansinnet upphör i november 2020. Skåne och Östergötland har infört flexibla zoner som är oberoende av kommungränser. Stockholm och Uppsala har enhetstaxa (i alla fall för månadsbiljetter). Hur ser det ut i resten av landet? Jag vet att Halland har eller ska minska antalet zoner.
Enceladus
 
Inlägg: 5297
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inläggav LÅ1 » sön 01 mar, 2020 23:33

I dagens Godmorgon världen förekom ett inslag om den avgiftsfria kollektivtrafiken i Luxemburg. Och Sala. Inslaget finns som egen utbruten podd: "Hur samhällsnyttig är gratis kollektivtrafik?".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13583
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inläggav TKO » mån 02 mar, 2020 9:47

Enceladus skrev:---klipp---
Stockholm och Uppsala har enhetstaxa (i alla fall för månadsbiljetter). Hur ser det ut i resten av landet? Jag vet att Halland har eller ska minska antalet zoner.


Det krävs en väldigt välvillig definition av begreppet "enhetstaxa" för att det skall kunna appliceras på UL:s biljettflora! Eller menar skribenten att det är enhetstaxa inom kommunen Uppsala?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Luxemburg första landet i Europa med gratis kollektivtra

Inläggav Enceladus » mån 07 sep, 2020 20:51

Även Paris tar ett stort steg mot gratis kollektivtrafik

DI skrev:Paris unga kan från och med denna månad resa gratis på bussar och i tunnelbanan i den franska huvudstaden. Den nya policyn från stadshuset kan vara ytterligare ett steg mot gratis kollektivtrafik för alla, skriver Bloomberg CityLab.

Att det hela slutar med ett helt fritt kollektivnätverk är inte helt otänkbart. På flera håll både i och utanför Europa är det redan en verklighet. I februari 2020 blev exempelvis Luxemburg det första landet i världen med gratis kollektivtrafik. Estlands huvudstad Tallinn har det, liksom franska Dunkerque. Tyskland överväger att göra hela sitt kollektivtrafiksystem avgiftsfritt som ett svar på EU:s hot mot böter för deras luftföroreningar.

På andra sidan Atlanten, i Los Angeles, undersöker stadsledningen nu möjligheten att ta bort avgifter för bussar och tåg. Kan en gratis kollektivtrafik locka resenärer i en stad men en mycket skeptisk inställning till transportsubventioner?


Det är ändå förvånande att endast Vänsterpartiet driver frågan om nolltaxa i Stockholm, trots att bara 22 procent av befolkningen inte vill ha en helt skattefinansierad kollektivtrafik. Opinionen har skiftat snabbt, men politikerna verkar inte hänga med. Förhoppningsvis kan andra delar av världen visa vägen.
Enceladus
 
Inlägg: 5297
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster