Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inläggav /jes » tis 09 jun, 2020 13:28

Enceladus skrev:SCB har gjort nya befolkningsframskrivningar: Sveriges framtida befolkning 2020–2030

Tabellerna börjar på sidan 53. Överlag väntas urbaniseringen fortsätta, men det finns ett antal märkliga inslag i publikationen. Exempelvis väntas befolkningen minska i Botkyrka, trots att Botkyrka har haft en stark utveckling under de senaste åren och att bostadsbyggandet fortsätter i kommunen. Jag är minst sagt skeptisk till den prognosen.

Utvecklingen i Södertälje verkar också underskattas. Kommunens mål är att bygga 20 000 nya bostäder inom 20 år. Dessa bostäder kommer knappast att stå tomma. Däremot väntas bland annat Uppsala och Huddinge ha en fortsatt stark utveckling. Uppsala län tar på sig landets ledartröja, men något annat är ju inte att vänta.


Är det så konstigt? I takt med ökande (förhoppningsvis) integration, sysselsättning och levnadsstandard och minskande invandring kanske man inte vill bo kvar trångt hos släktingar utan flyttartill angränsande kommuner i länet för bland annat bättre boendestandard. Alla måste inte eller vill inte egentligen bo i Botkyrka eller Södertälje. Jämför utvecklingen i Sverige för 100-150 år sedan.
Användarvisningsbild
/jes
 
Inlägg: 455
Blev medlem: ons 09 okt, 2002 11:33

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inläggav Enceladus » tis 09 jun, 2020 18:46

/jes skrev:Är det så konstigt? I takt med ökande (förhoppningsvis) integration, sysselsättning och levnadsstandard och minskande invandring kanske man inte vill bo kvar trångt hos släktingar utan flyttartill angränsande kommuner i länet för bland annat bättre boendestandard. Alla måste inte eller vill inte egentligen bo i Botkyrka eller Södertälje. Jämför utvecklingen i Sverige för 100-150 år sedan.


Det är visserligen troligt att många invånare i Botkyrka och Södertälje egentligen vill bo i andra delar av länet, men befolkningen har ändå ökat kraftigt i både Botkyrka och Södertälje. Det finns helt enkelt för få bostäder i centrala Stockholm för att alla som vill bo där ska kunna göra det. Vad får skribenten att tro att bostadssituationen ändras? Jag är tveksam till att januariavtalets marknadshyror löser bristen på bostäder som dessa människor har råd med...
Enceladus
 
Inlägg: 5297
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inläggav TKO » tis 09 jun, 2020 20:00

Med marknadshyror får de fattiga helt enkelt flytta till Hofors eller Filipstad. Vissa kommuner (nämner inga namn) har redan deporterat mottagare av försörjningsstöd på så sätt...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inläggav Lennart Petersen » tis 09 jun, 2020 20:23

TKO skrev:Med marknadshyror får de fattiga helt enkelt flytta till Hofors eller Filipstad. Vissa kommuner (nämner inga namn) har redan deporterat mottagare av försörjningsstöd på så sätt...

/TKO

Ett problem i sammanhanget är att vi kan få problem med att få arbetskraft. I London med marknadshyror syns det tydligt med att det t.ex är svår brist på busschaufförer. Ingen med normal lön har råd att flytta dit.
Men alltså varför är det så vansinnigt dyrt att byga bostäder. Det mesta av det som produceras för våra behov har ju blivit billigare med rationell produktion.
Min bostad byggd 1971 har ett andelsvärde på 82000kr för 74m2. Omräknat till dahens penningvärde motsvarar det en byggkostnad på 11000kr/m2 (tomt oräknat det är tomträtt) vilket ju är omöjligt i dag. 30000 är lite av en dröm men oftast blir det 50000 eller mer. Med rationella efektiva byggen borde man väl kunna bygga ikapp bristen men man vill kanske inte.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2260
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inläggav TKO » tis 09 jun, 2020 20:37

Det går att bygga hyfsat billiga bostäder idag. Men det intresserar inte de kommersiella aktörerna - dom tjänar mer på att bygga dyrt. Kommunerna tar också oerhört bra betalt för marken - så såg det inte ut när folkhemmet byggdes...

Lösningen?
1) Kraftig ökning av kostnadseffektiva bostäder i samhällets regi.
2) En ny bostadskooperation som har som mål att lösa bostadssituationen för andra grupper än den övre medelklassen.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inläggav BSB101 » lör 04 jul, 2020 11:55

Lennart Petersen skrev:Med rationella efektiva byggen borde man väl kunna bygga ikapp bristen men man vill kanske inte.


Finns allt för starka krafter för att hålla priserna uppe. Både byggbolag, kommuner och BRF-innehavare vill hålla bristen vid liv. Gruppen som vill få fler och billigare bostäder är inte på lång väg lika starka.
BSB101
 
Inlägg: 2469
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inläggav TKO » lör 04 jul, 2020 17:01

Instämmer för en gångs skull helt och utan förbehåll i sollentunaskribentens inlägg!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inläggav BSB101 » lör 04 jul, 2020 22:07

TKO skrev:Instämmer för en gångs skull helt och utan förbehåll i sollentunaskribentens inlägg!

/TKO


Även årstabor kan ha stunder av klarhet.
BSB101
 
Inlägg: 2469
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 05 jul, 2020 8:26

BSB101 skrev:
TKO skrev:Instämmer för en gångs skull helt och utan förbehåll i sollentunaskribentens inlägg!

/TKO


Även årstabor kan ha stunder av klarhet.

BSB101 skrev:Så även du har fått slut på argument och börjat med personangrepp? Inte så överraskande då det är din vanliga debattstil.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh
 
Inlägg: 1775
Blev medlem: mån 26 jan, 2015 12:05

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inläggav Enceladus » ons 19 aug, 2020 9:45

Enceladus skrev:
/jes skrev:Är det så konstigt? I takt med ökande (förhoppningsvis) integration, sysselsättning och levnadsstandard och minskande invandring kanske man inte vill bo kvar trångt hos släktingar utan flyttartill angränsande kommuner i länet för bland annat bättre boendestandard. Alla måste inte eller vill inte egentligen bo i Botkyrka eller Södertälje. Jämför utvecklingen i Sverige för 100-150 år sedan.


Det är visserligen troligt att många invånare i Botkyrka och Södertälje egentligen vill bo i andra delar av länet, men befolkningen har ändå ökat kraftigt i både Botkyrka och Södertälje. Det finns helt enkelt för få bostäder i centrala Stockholm för att alla som vill bo där ska kunna göra det. Vad får skribenten att tro att bostadssituationen ändras? Jag är tveksam till att januariavtalets marknadshyror löser bristen på bostäder som dessa människor har råd med...


Nu har SCB publicerat befolkningsstatistiken för årets andra kvartal. Coronapandemin har inneburit en ökning av dödsfallen och en minskning av invandringen, vilket i sin tur har lett till att Sverige har haft en rekordlåg folkökning. Men inte Södertälje. Om trenden fortsätter så kommer Södertälje att passera 100 000 invånare redan nästa kvartal!

Alla vill kanske inte bo i Södertälje, men det är där det byggs bostäder. Tror skribenten att kommuner som Lidingö har någon ambition att bygga bort bostadsbristen? Det spelar ingen roll hur många som vill bo på Lidingö om det inte byggs några bostäder där...
Enceladus
 
Inlägg: 5297
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inläggav /jes » tor 20 aug, 2020 10:49

Detta eviga tjat om Lidingö. Under de 30 år som jag bott på Lidingö har det byggts nya bostäder på Lidingö mest hela tiden, kanske inte i den takt en del önskar sig. Vänder man blinda ögat till så ser man förstås ingenting. Invånarantalet har under dessa 30 år ökat med drygt 30%, var bor dessa nya människor - i hyddor, tält osv eftersom det inte byggts/byggs några nya bostäder på Lidingö?

Helt nya områden under denna tid är Sticklinge, Gåshaga och Dalénum. I Dalénum börjar snart inflyttning i två nya projekt, i ett tredje kommer man nu upp från grunden. Ett fjärde och sista projekt i Dalénum är ute på förhandsförsäljning. Därtill kommer förtätning i områden som Brevik, Larsberg och Bodal och säkert flera som jag glömt. Planarbete pågår för omdaning av Högsätra med nya bostäder, likaså i Rudboda. Projektet Högsätra blev försenat eftersom rivningen av Lidingö sjukhus sköts upp. Kommunen byggde snabbt om sjukhuset till lägenheter för asylsökande för att uppfylla kraven på flyktingmottagande vilket man också gjorde till skillnad från vissa andra kommuner. Arbetet med nya bostäder i Lidingö centrum har avstannat på grund av politiskt käbbel.

För den som vill veta något och inte bara tycka :D
https://www.lidingo.se/toppmeny/byggabo/harplanerarochbyggervi.4.61e961a51621c8440797471.html

Det verkar som att vissa skribenter här har beröringsskräck när det gäller Lidingö eftersom man inget sett, läst eller hört! Förutom att åka Lidingöbanan kanske.

Välkomna till Lidingö! Jag bjuder på fri guidad rundvandring i Dalénum-området. Eftersom jag själv bor här är jag part i målet, men påläst! Linje 21 mot Gåshaga, station (hållplats?) AGA. Stationen byter kanske namn till Dalénum, namnet AGA är inte riktigt relevant längre eftersom AGA:s huvudkontor nu flyttar till Solna.

Välkomna att titta på bostäder som faktiskt byggts och byggs på Lidingö! :D :D :D
Användarvisningsbild
/jes
 
Inlägg: 455
Blev medlem: ons 09 okt, 2002 11:33

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inläggav Enceladus » tor 20 aug, 2020 22:19

Den gamla tidningen Lidingösidan har en artikel om Lidingös andel av länets befolkning. Rubriken "Lidingös relativa betydelse krymper" är slående. Det låga bostadsbyggandet kan inte förnekas. Om några år så kommer troligen både Järfälla och Sollentuna att gå om Lidingö i befolkningstäthet, trots att dessa kommuner inte är lika centrala.

Det är riktigt att det byggs ganska mycket längs Lidingöbanan. Det är bra att fler får chansen att bo i en populär kommun med attraktiv kollektivtrafik. Dessutom förbättras förhoppningsvis trafikutbudet på Lidingöbanan med en ökad befolkning. Lidingöbanan har tyvärr blivit styvmoderligt behandlad, precis som alla andra linjer där resandet ökar.

Men Lidingö är mycket större än den lilla remsan längs Lidingöbanan. I resten av kommunen byggs det inte särskilt mycket. Det finns några enskilda projekt, men inte mycket mer än så. Nya bostäder i Rudboda var ett krav från Trafikverket för att få statlig medfinansiering till nya Lidingöbron. Det var klokt av staten att kräva fler bostäder på ön.

Det är i och för sig vettigt att prioritera de delar av ön som har störst potential att få attraktiv kollektivtrafik. Lidingö hade dock chansen att få kraftigt förbättrad kollektivtrafik i form av tunnelbana i utbyte mot ett par tusen bostäder i Lidingö centrum. Men det tackade kommunen nej till.

Det är emellertid inte säkert att kommunen får en andra chans. Staten har börjat tala om att bostadsbyggandet ska bli ett regionalt eller nationellt ansvar. Det kan mycket väl bli så att Lidingö tvingas bygga många fler bostäder, och denna gång utan att få någon form av kompensation. Då blir det kanske inte så kul att inte ha tunnelbana...

Sedan är det givetvis bedrövligt att SL i princip har slutat att anpassa utbudet till efterfrågan. Det gör att en av fördelarna med bostadsbyggande - bättre kollektivtrafik - försvinner. Det är bara att jämföra trafikutbudet på Lidingöbanan och linje 160. Nuförtiden har Lidingöbanan fler resenärer. Trots det har den fortfarande bara 20-minuterstrafik dagtid. Samtidigt har linje 160 tappat resenärer till Tvärbanan, men ändå har den fått behålla sin 7,5-minuterstrafik dagtid.

Regionens budskap är glasklart: Ju mer resandet ökar, desto sämre blir standarden. Ju mer resandet minskar, desto bättre blir standarden. För Stockholms del skulle det troligen vara önskvärt om staten också tog över ansvaret för kollektivtrafiken. Regionen klarar ju uppenbarligen inte av det ansvaret...

Jag har full förstående för att kommunen inte vill bygga där kollektivtrafiken idag är undermålig, speciellt med tanke på att SL antagligen inte kommer att förbättra trafiken när fler flyttar in. Men nu hade Lidingö chansen att få tunnelbana som ju har ett generöst minimiutbud! (Se Kollektivtrafikplan 2050 om skribenten tvivlar på detta.)
Enceladus
 
Inlägg: 5297
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inläggav /jes » ons 26 aug, 2020 16:19

Nu var det väl 6.000 eller 8.000 bostäder i Lidingö centrum som krävdes och i en ganska snäv krets runt om centrum. Det var ju fullständigt orealistiskt om man inte skulle riva i stor skala, både flerfamiljshus (utmed gamla linje 20) och villor. För att få tunnelbana krävs bostäder i närområdet, inte bara i kommunen. Ekvationen är omöjlig.

Lidingöbanans 20-minuterstrafik borde vara 10-minuters större delen av trafikdygnet vardagar. Att köra 15-minuterstrafik (som man gjort i perioder tidigare) är inte bra då tunnelbanan har 10-minuterstrafik, dålig passning i Ropsten.
Användarvisningsbild
/jes
 
Inlägg: 455
Blev medlem: ons 09 okt, 2002 11:33

Re: Befolkningsökning och resandeökning i kollektivtrafiken

Inläggav Enceladus » ons 26 aug, 2020 19:38

/jes skrev:Nu var det väl 6.000 eller 8.000 bostäder i Lidingö centrum som krävdes och i en ganska snäv krets runt om centrum. Det var ju fullständigt orealistiskt om man inte skulle riva i stor skala, både flerfamiljshus (utmed gamla linje 20) och villor. För att få tunnelbana krävs bostäder i närområdet, inte bara i kommunen. Ekvationen är omöjlig.

Lidingöbanans 20-minuterstrafik borde vara 10-minuters större delen av trafikdygnet vardagar. Att köra 15-minuterstrafik (som man gjort i perioder tidigare) är inte bra då tunnelbanan har 10-minuterstrafik, dålig passning i Ropsten.


Jag är tveksam till att någon skulle bry sig om en del av bostäderna byggdes någon annanstans i kommunen. Solna lyckades tillgodoräkna ett bostadsprojekt i Huvudsta till gula linjen, och Stockholm har tagit begreppet influensområde till helt nya nivåer. Jag köper alltså inte det här argumentet. Lidingö ville inte bygga 8 000 bostäder totalt på ön.

Givetvis borde Lidingöbanan ha 10-minuterstrafik under mellantrafiken. Den extra kostnaden är ju marginell och numera är Lidingöbanan den största matarlinjen i hela Stockholm. Jag räknar inte Roslagsbanan eller Saltsjöbanan som matarlinjer och de busslinjer som har fler resenärer (1, 2, 3, 4, 172, 179) är inte heller matarlinjer.
Enceladus
 
Inlägg: 5297
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster