Är "fler flexibla nattstopp" vad Sthlms nattrafik behöver?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Är "fler flexibla nattstopp" vad Sthlms nattrafik behöver?

Inläggav Enceladus » fre 11 okt, 2019 16:22

Fler flexibla nattstopp i SL-trafiken

Tamsons var kompromisslös när Socialdemokraterna föreslog nattrafik på pendeltågen. Långsamma nattbussar upplevs dock som oattraktiva och otrygga. Nu meddelar Tamsons att det ska satsas på fler flexibla nattstopp i busstrafiken. Kan denna satsning få trafikslag som behöver ersättas med nattbussar att bli mer konkurrenskraftiga?

För en politiker som antagligen själv aldrig använder nattrafiken - det är väl tradition att politiker åker taxi - kan det vara lätt att få den uppfattningen. Men hur är det i verkligheten? SVT Nyheter skriver att "då står det folk i hela gångarna som det ofta blir på nattbussen". Här är en bild som illusterar hur det kan se ut på nattbussen:

Bild

Hur ska flexibla nattstopp fungera när folk står i hela gångarna? Hur ska någon kunna gå fram till kundvärden för att beställa ett flexibelt nattstopp i denna trängsel? Hade det inte varit bättre att lägga resurserna på att erbjuda sittplatsstandard på nattbussarna? Restiden som ståplatsresenär kan vara extremt lång! Kommer Tamsons någonsin att backa om nattrafiken? Har Tamsons ens koll på hur verkligheten ser ut? :roll:
Enceladus

Re: Är "fler flexibla nattstopp" vad Sthlms nattrafik behöve

Inläggav Hans Wibacke » fre 11 okt, 2019 17:52

Enceladus skrev:Hur ska någon kunna gå fram till kundvärden för att beställa ett flexibelt nattstopp i denna trängsel?

Under typ fem av veckans nätter så lär det nog inte vara några större problem.

PS Kan vi inte få en ny bild från nattbusseländet? Den du visade nu har vi ju sett till leda.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Ort: Sankt Eriksplan i Stockholm, och ibland Järnvägstorget i Åbo

Inläggav Hans Wibacke » fre 11 okt, 2019 18:18

Enceladus skrev:Tamsons var kompromisslös när Socialdemokraterna föreslog nattrafik på pendeltågen.

Jag som inte är DN-prenumerant kan endast läsa "Kristoffer Tamsons (M) har inget emot nattrafik, men vill vänta med att utreda frågan till dess att Citybanan är intrimmad" innan texten försvinner under betalväggen. Vari består kompromisslösheten? Och är Citybanan verkligen redan intrimmad...?
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav Enceladus » fre 11 okt, 2019 18:38

Hans Wibacke skrev:PS Kan vi inte få en ny bild från nattbusseländet? Den du visade nu har vi ju sett till leda.

Jag brukar inte dokumentera mina resor, men jag har någon ytterligare bild. Här har du en annan avgång (liksom en annan årstid):

Bild

Hans Wibacke skrev:
Enceladus skrev:Tamsons var kompromisslös när Socialdemokraterna föreslog nattrafik på pendeltågen.

Jag som inte är DN-prenumerant kan endast läsa "Kristoffer Tamsons (M) har inget emot nattrafik, men vill vänta med att utreda frågan till dess att Citybanan är intrimmad" innan texten försvinner under betalväggen. Vari består kompromisslösheten? Och är Citybanan verkligen redan intrimmad...?

Citybanans intrimning är bara ännu en ursäkt. När Getingmidjan planerades att stängas av meddelade Trafikverket att Citybanan skulle trafikeras av gods- och posttåg nattetid. Då protesterade Tamsons högljutt:

Kristoffer Tamsons skrev:Vi har själva funderat på att utöka nattrafiken. Hur går det med det nu?

Getingmidjan stängs av somrarna 2018, 2019 och 2020. Några planer på att utöka nattrafiken dessa år har dock aldrig funnits - inte för att det fanns någon risk att gods- och posttåg skulle ta alla tåglägen...

Eftersom jag inte vill bryta mot upphovsrättslagen kan jag tyvärr inte återge hela DN-artikeln. I artikeln säger Tamsons att "det kan vara bra med uppehåll i trafiken några timmar på natten för service och underhåll". Tunnelbanan har emellertid magiska egenskaper som gör att den är unik.
Enceladus

Inläggav TKO » fre 11 okt, 2019 18:59

Flexibla nattstopp är definitivt en bra grej. Tyvärr är det ju omöjligt på såväl tunnelbanan som på pendeln... Otur!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Diripsi » fre 11 okt, 2019 21:42

Hans Wibacke skrev:

Hela artikeln:
https://web.archive.org/web/20161215173 ... sager-nej/
Diripsi

Inläggav Hans Wibacke » lör 12 okt, 2019 19:30

Enceladus skrev:Eftersom jag inte vill bryta mot upphovsrättslagen kan jag tyvärr inte återge hela DN-artikeln. I artikeln säger Tamsons att "det kan vara bra med uppehåll i trafiken några timmar på natten för service och underhåll". Tunnelbanan har emellertid magiska egenskaper som gör att den är unik.

Det hedrar dig att du inte vill bryta mot upphovsrättslagen. Men om du ändå skulle återge en snutt skulle du i och för sig ha tagit med hela meningen:

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) säger att han inte är någon motståndare till nattliga pendeltåg, men att det finns svårigheter som att det kan vara bra med uppehåll i trafiken några timmar på natten för service och underhåll.

Som jag nämnt tidigare så är jag inte emot tanken på pendeltåg hela natten (alla dagar i veckan - inte bara vissa). Det blir ju om inte annat fler arbetstillfällen för oss som gärna jobbar när andra chillar/festar/sover. Jag har bara lite svårt för det där med att klandra Tamsons för all världens elände och att tunnelbanan skulle vara magisk. Som pendeltågsförare tycker jag förstås att det är pendeltåget som är magiskt. :D

Och ett tack till Diripsi!

Flexibla stopp dagtid för att släppa av folk är för övrigt något vi på pendeln ibland tillämpar, exempelvis i Duvbo:
https://www.expressen.se/nyheter/stopp- ... ktledning/
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav roggek » lör 12 okt, 2019 20:22

Enceladus skrev:Bild
Bild

Måste vara ett helvete och bo i Södertälje...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav BSB101 » sön 13 okt, 2019 6:55

Enceladus skrev:För en politiker som antagligen själv aldrig använder nattrafiken - det är väl tradition att politiker åker taxi - kan det vara lätt att få den uppfattningen.

Jag tror Sveriges taxinäring skulle jubla och dricka sumpa varje helg om Sveriges 15 000 politiker åkte taxi istället för egen bil eller kollektivtrafik. Med lite allmänt politikerförakt droppat lite här och var livar väl alltid upp ett inlägg, eller?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Enceladus » sön 13 okt, 2019 10:40

BSB101 skrev:
Enceladus skrev:För en politiker som antagligen själv aldrig använder nattrafiken - det är väl tradition att politiker åker taxi - kan det vara lätt att få den uppfattningen.

Jag tror Sveriges taxinäring skulle jubla och dricka sumpa varje helg om Sveriges 15 000 politiker åkte taxi istället för egen bil eller kollektivtrafik. Med lite allmänt politikerförakt droppat lite här och var livar väl alltid upp ett inlägg, eller?

Det är väl allmänt känt att politiker är frekventa taxiåkare? Det finns politiker som åker taxi för sexsiffriga belopp - givetvis för skattepengar. Andra åker taxi till nattklubb - naturligtvis också för skattepengar.

roggek skrev:Måste vara ett helvete och bo i Södertälje...

Södertälje har tveklöst den sämsta nattrafiken i regionen - av de kommuner som har nattrafik. Det finns dock två kommuner som inte har någon nattrafik alls - Nynäshamn och Nykvarn. Eftersom Nykvarn är den minsta kommunen i regionen är det inte helt orimligt att den saknar nattrafik. Däremot är Nynäshamn större än både Vaxholm och Ekerö. Om det finns underlag för nattrafik till Vaxholm så borde det finnas underlag för nattrafik till Nynäshamn!

Om det någonsin införs nattåg till Eskilstuna så har Nykvarn emellertid goda chanser att få en attraktiv nattrafik - även om det skulle vara mjölktåg som går via Västra stambanans äldre sträckning mellan Flemingsberg och Södertälje. Men politikerna i Mälardalen har tyvärr en helt annan syn på nattåg än de i Öresundsregionen...

Hans Wibacke skrev:Som jag nämnt tidigare så är jag inte emot tanken på pendeltåg hela natten (alla dagar i veckan - inte bara vissa). Det blir ju om inte annat fler arbetstillfällen för oss som gärna jobbar när andra chillar/festar/sover. Jag har bara lite svårt för det där med att klandra Tamsons för all världens elände och att tunnelbanan skulle vara magisk. Som pendeltågsförare tycker jag förstås att det är pendeltåget som är magiskt. :D

Som trafikregionråd är Tamsons ytterst ansvarig för kollektivtrafiken - och därmed även för den dysfunktionella nattrafiken.
Enceladus

Inläggav TKO » sön 13 okt, 2019 17:41

Handlar inte tråden om "flexibla nattstopp"?

Skärpning!

/TKO
TKO

Inläggav BSB101 » lör 26 okt, 2019 10:11

Enceladus skrev:
BSB101 skrev:

Det är väl allmänt känt att politiker är frekventa taxiåkare? Det finns politiker som åker taxi för sexsiffriga belopp - givetvis för skattepengar. Andra åker taxi till nattklubb - naturligtvis också för skattepengar.

Jaha, vad vill du bevisa mer än din egna brist på logik och konsekvensanalys? Som sagt, om Sveriges 15 000 politiker skulle åka taxi på skattebetalarnas pengar skulle taxibranschen jubla.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Enceladus » lör 26 okt, 2019 10:30

BSB101 skrev:
Enceladus skrev:Det är väl allmänt känt att politiker är frekventa taxiåkare? Det finns politiker som åker taxi för sexsiffriga belopp - givetvis för skattepengar. Andra åker taxi till nattklubb - naturligtvis också för skattepengar.

Jaha, vad vill du bevisa mer än din egna brist på logik och konsekvensanalys? Som sagt, om Sveriges 15 000 politiker skulle åka taxi på skattebetalarnas pengar skulle taxibranschen jubla.

Visst jublar taxibranschen. Vad är din poäng?
Enceladus

Inläggav TKO » lör 26 okt, 2019 11:20

Poängen är inte svår att fatta!
Merparten av våra 'politiker' åker inte mer taxi än medelsvensson och betydligt mindre än knarklangare och deras kunder...
Däremot gissar jag att 'politikerna' inte är stora användare av fylletrafiken på helgnätterna - men detta delar dom med merparten av regionens befolkning som passerat trotsåldern!
Visst kan du se 'politiker' ute i svängen en fredagskväll - men då handlar det oftast om den sort som svingar järnrör och därför måste ha ständigt livvaktsskydd. Och dessa tar säkert taxi ibland, om dom inte får skjuts hem i vaktbilen.

Jag frågar mej vilka motiv signaturen 'Enceladus' har för att hela tiden misstänkliggöra vårt demokratiska system?

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » lör 26 okt, 2019 12:04

TKO skrev:Poängen är inte svår att fatta!
Merparten av våra 'politiker' åker inte mer taxi än medelsvensson och betydligt mindre än knarklangare och deras kunder...
Däremot gissar jag att 'politikerna' inte är stora användare av fylletrafiken på helgnätterna - men detta delar dom med merparten av regionens befolkning som passerat trotsåldern!
Visst kan du se 'politiker' ute i svängen en fredagskväll - men då handlar det oftast om den sort som svingar järnrör och därför måste ha ständigt livvaktsskydd. Och dessa tar säkert taxi ibland, om dom inte får skjuts hem i vaktbilen.

Jag frågar mej vilka motiv signaturen 'Enceladus' har för att hela tiden misstänkliggöra vårt demokratiska system?

Det är väl ingen nyhet att politikerföraktet har ökat under de senaste åren? I förlängningen är missnöjet med den döva överheten ett hot mot demokratin. De missnöjespartier som frodas i ett hårdnat politiskt klimat brukar inte sällan begränsa demokratin och rättsstatsprinciperna. Vi ser en sådan utveckling i flera andra länder och det skulle vara olyckligt om samma sak hände i vårt föregångsland.

I torsdags hade SVT:s Opinion live en livlig debatt om Aftonbladets granskning som visade att de gamla på äldreboendena i Gislaved tvingas betala för sitt eget toapapper samtidigt som politikerna åker på dyra jobbresor. Folk börjar tröttna på politikers alla privilegier när de själva drabbas av ständiga besparingar.

Du lever i en bubbla om du tror att medelsvensson åker lika mycket taxi som våra politiker. För många människor - speciellt i områden där nattrafiken har usel standard - är SL-kortet en lyxvara. Vi är överens om att politiker förmodligen inte är stora användare av nattrafiken - annars hade den ju varit mycket bättre. Detta spär bara på politikerföraktet.
Enceladus

Inläggav LÅ1 » lör 26 okt, 2019 12:47

/TKO

När det gäller "järnrörsdebatten" så är det en historia som överdrivits i media. SD:arna bråkade med några på Kungsgatan och gick sedan upp på Regeringsgatan. Där blev de rädda att de var förföljda och tillgrep några delar till byggnadsställningar för att kunna försvara sig om de skulle bli angripna. Någon i gänget filmade det hela. Men så vitt jag vet så varken angrep eller hotade de några med dessa järnrör. De gick inte heller ner till Kungsgatan med dem. Det hela har blivit en enormt överdriven historia. Jag försvarar inte påhoppet på personerna på Kungsgatan, men det som skedde på Regeringsgatan var ju mest bara posering. Eller hart jag missat något?

Att politiker av alla färger är mer utsatta än "vanliga Svenssons" när de rör sig på stan gör säkert att de i vissa fall hellre åker taxi än T-bana. Om inte säpo bedömer att de måste skyddas av dem.
Men jag såg t.ex. Anders Ygeman på stan häromdan, utan säpovakt så vitt jag kunde se. (För några år sedan såg jag honom fotas av en fotograf på den takförsedda delen av plattan. Då fanns det minst en säpoman i närheten.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav TKO » lör 26 okt, 2019 13:51

LÅ1 skrev:

/TKO

När det gäller "järnrörsdebatten" så är det en historia som överdrivits i media. SD:arna bråkade med några på Kungsgatan och gick sedan upp på Regeringsgatan. Där blev de rädda att de var förföljda och tillgrep några delar till byggnadsställningar för att kunna försvara sig om de skulle bli angripna. Någon i gänget filmade det hela. Men så vitt jag vet så varken angrep eller hotade de några med dessa järnrör. De gick inte heller ner till Kungsgatan med dem. Det hela har blivit en enormt överdriven historia. Jag försvarar inte påhoppet på personerna på Kungsgatan, men det som skedde på Regeringsgatan var ju mest bara posering. Eller hart jag missat något?

Att politiker av alla färger är mer utsatta än "vanliga Svenssons" när de rör sig på stan gör säkert att de i vissa fall hellre åker taxi än T-bana. Om inte säpo bedömer att de måste skyddas av dem.
Men jag såg t.ex. Anders Ygeman på stan häromdan, utan säpovakt så vitt jag kunde se. (För några år sedan såg jag honom fotas av en fotograf på den takförsedda delen av plattan. Då fanns det minst en säpoman i närheten.)

Eftersom Anders bor i Årsta (även om det är hårfint, nästan Johanneshov) händer det att jag ser honom gå på gatorna som en vanlig man. Om inte eventuella säkerhetsvakter är otroligt diskreta så är min uppfattning att han då är obevakad.

/TKO
TKO

Inläggav LÅ1 » lör 26 okt, 2019 14:46

TKO skrev:Eftersom Anders bor i Årsta (även om det är hårfint, nästan Johanneshov) händer det att jag ser honom gå på gatorna som en vanlig man. Om inte eventuella säkerhetsvakter är otroligt diskreta så är min uppfattning att han då är obevakad.

Det gäller nog de flesta politiker, inklusive många ministrar.
Att de rör sig ute som en vanlig människa alltså. Inte att de bor i Årsta! :wink:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Lennart Petersen » lör 26 okt, 2019 15:46

LÅ1 skrev:
TKO skrev:Eftersom Anders bor i Årsta (även om det är hårfint, nästan Johanneshov) händer det att jag ser honom gå på gatorna som en vanlig man. Om inte eventuella säkerhetsvakter är otroligt diskreta så är min uppfattning att han då är obevakad.

Det gäller nog de flesta politiker, inklusive många ministrar.
Att de rör sig ute som en vanlig människa alltså. Inte att de bor i Årsta! :wink:

Fridolin har jag träffat på åkandes tunnelbana utan sällskap, till Rissne.
Lennart Petersen

Inläggav Lars_L » lör 26 okt, 2019 17:45

Vi får nog skilja på politiker och politiker. Att statsråd/kommunalråd tar taxi mellan möten ibland (och i vissa fall från/till arbete) är väl ganska rimligt. I övrigt åker nog flertalet kollektivt. Många har inte ens någon bil. Taxi är nog generellt mindre vanligt att man använder sig av än vad vanliga Svensson gör och då betalar man nog vanligtvis också själv för resan.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik