SL höjer priserna - vad händer med pengarna?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?

Inläggav TKO » mån 14 okt, 2019 10:01

I tråden har det förekommit en del diskussioner om att SL:s endags- och veckobiljetter är dyra i förhållande till 30-dagarsbiljetter.
Jag tror det är tvärt om - det är 30-dagarsbiljetterna som är billiga i förhållande till övriga biljetter!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9417
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?

Inläggav Enceladus » mån 21 okt, 2019 17:52

Majoritet vill ha billigare SL-kort i lågtrafik

DN skrev:– Exakt vilka tider som ska gälla måste utredas. Men 9– 15, efter 18–19 på kvällen och på helgerna har vi överkapacitet i kollektivtrafiken, inte bara i tunnelbanan och på pendeltågen utan också i bussarna. Det är vettigt att få ett jämnare flöde och minska trängseln genom att styra över resenärer till lågtrafik, säger Jens Sjöström.


Har SL verkligen överkapacitet på kvällen och på helgerna? :roll:
Enceladus
 
Inlägg: 3929
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?

Inläggav TKO » mån 21 okt, 2019 18:46

DN-artikeln är (naturligtvis) låst så jag kan inte tala om exakt vad som är fel i den!
Men så länge man inte inför högre biljettpriser för resor nattetid så har man självklart fel utgångspunkt.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9417
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?

Inläggav Enceladus » mån 21 okt, 2019 19:42

TKO skrev:DN-artikeln är (naturligtvis) låst så jag kan inte tala om exakt vad som är fel i den!
Men så länge man inte inför högre biljettpriser för resor nattetid så har man självklart fel utgångspunkt.


Om du menar att trängseln är störst i nattrafiken så är det väl snarare ett tecken på att trafiken behöver utökas? Det finns ju gott om plats för fler tåg på spåren...
Enceladus
 
Inlägg: 3929
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?

Inläggav Hans Wibacke » mån 21 okt, 2019 20:11

Enceladus skrev:Majoritet vill ha billigare SL-kort i lågtrafik

DN skrev:– Exakt vilka tider som ska gälla måste utredas. Men 9– 15, efter 18–19 på kvällen och på helgerna har vi överkapacitet i kollektivtrafiken, inte bara i tunnelbanan och på pendeltågen utan också i bussarna. Det är vettigt att få ett jämnare flöde och minska trängseln genom att styra över resenärer till lågtrafik, säger Jens Sjöström.

Den som kan välja att resa utanför rusningstid har ju redan i dag ett incitament att göra det (slippa trängsel). Jag tycker inte att ett ekonomiskt incitament behövs eller gör någon skillnad.

(Jag har inte läst DN-artikeln.)
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 524
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Sankt Eriksplan i Stockholm, och ibland Järnvägstorget i Åbo

Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?

Inläggav Enceladus » mån 21 okt, 2019 20:16

Hans Wibacke skrev:
Enceladus skrev:Majoritet vill ha billigare SL-kort i lågtrafik

DN skrev:– Exakt vilka tider som ska gälla måste utredas. Men 9– 15, efter 18–19 på kvällen och på helgerna har vi överkapacitet i kollektivtrafiken, inte bara i tunnelbanan och på pendeltågen utan också i bussarna. Det är vettigt att få ett jämnare flöde och minska trängseln genom att styra över resenärer till lågtrafik, säger Jens Sjöström.

Den som kan välja att resa utanför rusningstid har ju redan i dag ett incitament att göra det (slippa trängsel). Jag tycker inte att ett ekonomiskt incitament behövs eller gör någon skillnad.

(Jag har inte läst DN-artikeln.)


Signaturen "TKO" tycks mena att den värsta påfrestningen inte infaller i rusningstid, och jag är faktiskt benägen att hålla med. Om jag behöver vänta en halvtimme så förväntar jag mig en sittplats. I rusningstid får jag ingen sittplats, men då behöver jag inte heller vänta så länge. Acceptansen för trängsel är ju starkt beroende av turtätheten...
Enceladus
 
Inlägg: 3929
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?

Inläggav LÅ1 » mån 21 okt, 2019 22:05

TKO skrev:DN-artikeln är (naturligtvis) låst så jag kan inte tala om exakt vad som är fel i den!
Men så länge man inte inför högre biljettpriser för resor nattetid så har man självklart fel utgångspunkt.

/TKO

Det var väl speciell nattaxa någon gång i historiens gryning. Fram till tidigt 1970-tal, eller nått.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13152
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?

Inläggav Enceladus » mån 21 okt, 2019 22:40

LÅ1 skrev:
TKO skrev:DN-artikeln är (naturligtvis) låst så jag kan inte tala om exakt vad som är fel i den!
Men så länge man inte inför högre biljettpriser för resor nattetid så har man självklart fel utgångspunkt.

/TKO

Det var väl speciell nattaxa någon gång i historiens gryning. Fram till tidigt 1970-tal, eller nått.


På den tiden hade nattrafiken en högre ambitionsnivå och den behövde ju finansieras på något sätt. Idag skulle det vara mer relevant med en särskild båttaxa, men en sådan finns väl redan.
Enceladus
 
Inlägg: 3929
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?

Inläggav Odd » tis 22 okt, 2019 6:59

Ang lågpristaxa.
Med risk för att påpeka det uppenbara, men...
En lågpristaxa betyder väl att man måste höja det ordinarie priset ännu mer för att kompensera för bortfallet?!?
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4456
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?

Inläggav TKO » tis 22 okt, 2019 10:17

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:
TKO skrev:DN-artikeln är (naturligtvis) låst så jag kan inte tala om exakt vad som är fel i den!
Men så länge man inte inför högre biljettpriser för resor nattetid så har man självklart fel utgångspunkt.

/TKO

Det var väl speciell nattaxa någon gång i historiens gryning. Fram till tidigt 1970-tal, eller nått.


På den tiden hade nattrafiken en högre ambitionsnivå och den behövde ju finansieras på något sätt. Idag skulle det vara mer relevant med en särskild båttaxa, men en sådan finns väl redan.


Utveckla gärna "På den tiden hade nattrafiken en högre ambitionsnivå och den behövde ju finansieras på något sätt"!
Det var så länge sedan att jag inte riktigt minns hur bra natttrafiken var då...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9417
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?

Inläggav Enceladus » tis 22 okt, 2019 10:44

TKO skrev:Utveckla gärna "På den tiden hade nattrafiken en högre ambitionsnivå och den behövde ju finansieras på något sätt"!
Det var så länge sedan att jag inte riktigt minns hur bra natttrafiken var då...


På 1960-talet gick tunnelbanan ända till klockan 3 alla dagar. Nu går tunnelbanan i och för sig hela helgnätterna, men totalt sett är det ändå en kraftig försämring. På den tiden gick också pendeltågen till klockan 1, trots att antalet resenärer var blott en bråkdel av dagens numerär. Ambitionsnivån för nattrafiken har sänkts och detta återspeglas bland annat i slopandet av nattaxan. Men bristerna har blivit så stora att även med samma taxa är det motiverat att förbättra nattrafiken.
Enceladus
 
Inlägg: 3929
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?

Inläggav Enceladus » tis 22 okt, 2019 10:49

Odd skrev:Ang lågpristaxa.
Med risk för att påpeka det uppenbara, men...
En lågpristaxa betyder väl att man måste höja det ordinarie priset ännu mer för att kompensera för bortfallet?!?


Du har naturligtvis rätt och därför kommer ett billigare SL-kort i lågtrafik troligen inte att införas. Fördelen med enhetstaxa är ju att ingen behöver betala mycket.
Enceladus
 
Inlägg: 3929
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?

Inläggav TKO » tis 22 okt, 2019 11:01

Enceladus skrev:
TKO skrev:Utveckla gärna "På den tiden hade nattrafiken en högre ambitionsnivå och den behövde ju finansieras på något sätt"!
Det var så länge sedan att jag inte riktigt minns hur bra natttrafiken var då...


På 1960-talet gick tunnelbanan ända till klockan 3 alla dagar. Nu går tunnelbanan i och för sig hela helgnätterna, men totalt sett är det ändå en kraftig försämring. På den tiden gick också pendeltågen till klockan 1, trots att antalet resenärer var blott en bråkdel av dagens numerär. Ambitionsnivån för nattrafiken har sänkts och detta återspeglas bland annat i slopandet av nattaxan. Men bristerna har blivit så stora att även med samma taxa är det motiverat att förbättra nattrafiken.


Pendeltågen började gå - i begränsad omfattning - 1968. Jag får erkänna att jag inte minns om sista tåget från centralen gick vid tio över ett redan då, jag var bara 13 år då. Och var det speciell natttaxa då? Pendeltågen hade väl eget taxesystem då?

Och några nattbussar till Kallhäll gick det väl inte på vardagsnätter?

När det gäller tunnelbanan har det väl - som skrivits ovan - både blivit bättre och sämre, ja om man nu gillar natttrafik. Att det totalt sett skulle vara en "kraftig försämring" känns inte riktigt rimligt - är det inte just fylletrafiken på helgnätter som signaturen "Enceladus" ömmar mest om?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9417
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?

Inläggav Enceladus » tis 22 okt, 2019 11:13

TKO skrev:Pendeltågen började gå - i begränsad omfattning - 1968. Jag får erkänna att jag inte minns om sista tåget från centralen gick vid tio över ett redan då, jag var bara 13 år då. Och var det speciell natttaxa då? Pendeltågen hade väl eget taxesystem då?

Och några nattbussar till Kallhäll gick det väl inte på vardagsnätter?

När det gäller tunnelbanan har det väl - som skrivits ovan - både blivit bättre och sämre, ja om man nu gillar natttrafik. Att det totalt sett skulle vara en "kraftig försämring" känns inte riktigt rimligt - är det inte just fylletrafiken på helgnätter som signaturen "Enceladus" ömmar mest om?


Redan i den första tidtabellen från år 1968 gick ett tåg från Stockholm C till Södertälje klockan 1:00. Jag värnar inte bara om trafiken på helgnätter, men jag förnekar inte heller de extremt stora brister som finns då. Cityringen i Köpenhamn har 6-minuterstrafik på vardagsnätter. Det finns således skäl att också förbättra trafiken på vardagsnätter i Stockholm!
Enceladus
 
Inlägg: 3929
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?

Inläggav TKO » tis 22 okt, 2019 11:31

Enceladus skrev:
TKO skrev:Pendeltågen började gå - i begränsad omfattning - 1968. Jag får erkänna att jag inte minns om sista tåget från centralen gick vid tio över ett redan då, jag var bara 13 år då. Och var det speciell natttaxa då? Pendeltågen hade väl eget taxesystem då?

Och några nattbussar till Kallhäll gick det väl inte på vardagsnätter?

När det gäller tunnelbanan har det väl - som skrivits ovan - både blivit bättre och sämre, ja om man nu gillar natttrafik. Att det totalt sett skulle vara en "kraftig försämring" känns inte riktigt rimligt - är det inte just fylletrafiken på helgnätter som signaturen "Enceladus" ömmar mest om?


Redan i den första tidtabellen från år 1968 gick ett tåg från Stockholm C till Södertälje klockan 1:00. Jag värnar inte bara om trafiken på helgnätter, men jag förnekar inte heller de extremt stora brister som finns då. Cityringen i Köpenhamn har 6-minuterstrafik på vardagsnätter. Det finns således skäl att också förbättra trafiken på vardagsnätter i Stockholm!


Och idag går sista tåget till Södertälje 0:20 söndag-torsdag och 1:50 fredag-lördag. Eller om vi vill räkna så går det idag under en vecka tio tåg efter midnatt - hur många gick det på 60-talet? Jag har för mej att det var ett glapp före sistatåget på ungefär en timme. Dessutom har vi idag kvartstrafik fram till 23:50...

Dom får köra sina tåg hur dom vill i Köpenhamn, det är ändå inget som påverkar min uppfattning. Vi kan utan problem hitta städer i Stockholms storlek som knappt har någon natttrafik, men det är inget argument jag tänker ta upp!

(Oj nu skrev jag om natttrafik igen, det skulle jag ju inte... Skärpning Thomas!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9417
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?

Inläggav TKO » tis 22 okt, 2019 11:36

Jag har ett tips om vad SL kan använda pengarna som man får in på de höjda taxorna till:
Tätare trafik på linje 160 i högtrafik!

160 GUP 1.jpg
160 GUP 1.jpg (160.95 KiB) Visad 324 gånger

En vanlig dag på Gullmarsplan.

160 fullt.jpg
160 fullt.jpg (151.73 KiB) Visad 324 gånger

En vanlig dag på bussen.

Vad tror ni dessa resenärer föredrar, utökad natttrafik eller fler turer på linje 160 mellan 16 och 18?

funderar
Thomas K Ohlsson
(er rapportör från verkligheten)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9417
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?

Inläggav Enceladus » tis 22 okt, 2019 21:08

TKO skrev:Vad tror ni dessa resenärer föredrar, utökad natttrafik eller fler turer på linje 160 mellan 16 och 18?


Hur många är "dessa resenärer"? Uppskattningsvis blott en tredjedel av de resenärer som skulle använda nattliga pendeltåg på helger, om ens det. Med andra ord är dessa resenärer långt ifrån "folkflertalet" enligt skribentens egna definition.

Är det inte bättre att prioritera de busslinjer som antingen har låg turtäthet eller lång restid? Linje 160 har ju inte mer trängsel än andra busslinjer - snarare mindre.
Enceladus
 
Inlägg: 3929
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?

Inläggav TKO » ons 23 okt, 2019 21:53

Om inte alla resenärer kommer med bussen är väl trängseln så stor den rimligen kan bli... jo, ALLA sittplatser var upptagna.
Och JAG för min del tycker vi skall prioritera de resenärer som är på väg hem från arbete och skola framför dom som släntrar hem på småtimmarna efter en krogrunda! Men jag inser att det finns dom som tycker vi skall göra precis tvärt om.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9417
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?

Inläggav Enceladus » ons 23 okt, 2019 22:37

TKO skrev:Om inte alla resenärer kommer med bussen är väl trängseln så stor den rimligen kan bli... jo, ALLA sittplatser var upptagna.
Och JAG för min del tycker vi skall prioritera de resenärer som är på väg hem från arbete och skola framför dom som släntrar hem på småtimmarna efter en krogrunda! Men jag inser att det finns dom som tycker vi skall göra precis tvärt om.


Inte nödvändigtvis. Alla resenärer kanske inte vill komma med. När turtätheten är tillräckligt hög är det inte ovanligt att vissa resenärer väljer att vänta på nästa avgång för att slippa trängas. Detta fenomen kan skådas på gröna linjen. På bilden finns det ju flera lediga ståplatser vid dörren. Det finns faktiskt bussar och tåg som blir fullsatta på riktigt!

Jag håller med om att det är ganska trångt, men är det inte rimligt att ha högst beläggning på linjer med såväl hög turtäthet som kort restid? Det är inte bara andelen utnyttjade ståplatser som räknas, utan också restiden som ståplatsresenär samt acceptansen för trängsel. Den senare beror bland annat på turtäthet, fordonstyp och hastighet.

Det finns flera linjer som har helt fullsatta fordon, långa restider som ståplatsresenär, stående resenärer på motorväg eller stående resenärer när det är 30-minuterstrafik. Jag menar att dessa linjer borde prioriteras. Vidare kompenseras resenärerna på linje 160 med ett överutbud på helger.
Enceladus
 
Inlägg: 3929
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL höjer priserna - vad händer med pengarna?

Inläggav LÅ1 » tor 24 okt, 2019 0:02

Apropå att vänta till nästa tur så tillämpar jag det ofta på tunnelbanan. Om man ser att nästa tåg kommer om en minut så kan det betyda att det står alldeles bakom det överfyllda tåg som står vid plattformen. Rimligen borde nästa tåg ha bättre plats.

Liknande vid framför allt buss linje 4. Lång kö och bussen ser ut att vara välfylld. Ser man då en fyra på väg en bit bakom så är det ofta lönsamt att vänta på den.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13152
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster