Man lyckas igen - Namnge hållplats efter företagsnamn

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Man lyckas igen - Namnge hållplats efter företagsnamn

Inläggav Odd » lör 05 okt, 2019 7:02

Som ni säkert vet så ogillar jag att man namnger hållplatser efter företagsnamn.
Det finns två anledningar till att jag inte tycker det är bra.

1. Företagsnamn kan byta namn utan förvarning
2. Det skulle kunna räknas som otillåtet stöd (otillbörligt gynnande av enskild)

Den här gången är det "Bromma Blocks" som får ett eget hållplatsnamn på Tvärbanan. Det finns sedan tidigare en till, "Solna Business Park", som jag också har åsikter om.

Jag tycker att "flyghangaren" eller liknande namn skulle passa bättre för vad det är. Det har en historisk förankring till vad det var för verksamhet och Bromma Blocks är ju inrymd i en flyghangar.
Vad har ni för förslag på namn?
Vad tycker ni om problemet med att man döper hållplatser efter företagsnamn?
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Re: Man lyckas igen - Namnge hållplats efter företagsnamn

Inläggav Harald » lör 05 okt, 2019 7:56

Man bör väl vara restriktiv, men ibland kan det vara motiverat. Om man t.ex. har en hållplats vid IKEA och en stor del av dem som använder hållplatsen ska till IKEA, så är det väl inte så dumt om hållplatsen heter så. Ibland kan ett företag vara något av en institution i sin stad, t.ex. SKF i Göteborg. Då är det också motiverat att hållplatsen heter så. Vid gränsen mellan Göteborg och Mölndal låg ett företag som hette Lana och fick ge namn åt en hållplats. Företaget är borta sedan länge, men hållplatsen heter fortfarande Lana, så företagsnamns förgänglighet behöver inte heller vara något problem. "Bromma Blocks" är dock ett dåligt namn, både på ett företag och en hållplats.
Harald

Inläggav Hans Wibacke » lör 05 okt, 2019 8:15

Odd skrev:Jag tycker att "flyghangaren" eller liknande namn skulle passa bättre för vad det är. Det har en historisk förankring till vad det var för verksamhet och Bromma Blocks är ju inrymd i en flyghangar.
Vad har ni för förslag på namn?
Vad tycker ni om problemet med att man döper hållplatser efter företagsnamn?

Jag föreslår hållplatsnamnet "Bromma Blocks" eftersom det namnet underlättar mest för resenärerna till/från hållplatsen när dom planerar sin bilfria resa. Visst skulle det säkert funka med nåt annat namn (och jag har egentligen inget emot ditt förslag) men varför krångla till det? Om affärsverksamheten Bromma Blocks byter namn till nåt annat snitsigt så ändrar "SL" bara namnet på hållplatsen.

Sedan kunde man väl tänka sig något slags "sponsoravtal" i de här fallen. Typ att "SL" (i det aktuella fallet) säger: Vi tänker namnge hållplatsen "Flyghangaren", men kan tänka oss ett annat namn om ni betalar en slant varje år. (Personligen är jag kanske inte så förtjust i den typen av upplägg, men är vore ju i alla fall ett alternativ.)

Jag tycker inte att namngivningen av hållplatser efter företagsnamn (och liknande) är ett problem. Inte så länge verksamheten är den enda (eller absolut viktigaste) anledningen att resa till/från hållplatsen. Jag var tacksam över att "IKEA Barkarby" fanns som hållplatsnamn när jag planerade första resan dit. Hade hållplatsen hetat exempelvis "Folkungavägen" så hade jag väl hittat dit ändå, men varför krångla till det?
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Ort: Sankt Eriksplan i Stockholm, och ibland Järnvägstorget i Åbo

Inläggav Kantorn » lör 05 okt, 2019 8:25

Hållplatsen som fanns (finns?) ute på Ulvsundaleden hette Flyghangarerna (plural) vill jag minnas.
Professionell tyckare
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav LÅ1 » lör 05 okt, 2019 8:38

Företaget Lana har jag aldrig hört talas om. Men här i Stockholm har vi hållplatsen Luma som väl kanske kan ses som en parallell. Men här har staden namngett området efter det gamla kooperativa företaget.
Ikea finns väl med i flera hållplatsnamn. Minst två i Huddinge. Men närliggande Heron City fick nöja sig med att hållplatsen hette "Upplevelsecentrum". Numera heter hållplatsen "Kungens kurva", vilket jag upplever som ett ganska dåligt namn eftersom många hållplatser ligger i det område som kallas så. Ser nu när jag tittar på Google maps att hållplatserna vid Ikea heter "Kungens kurva Ikea" respektive "Kungens kurva Ikea södra". Men övriga hållplatser i området har inte prefixet Kungens kurva. En hållplats heter "Toyota" om man ska tro Google maps.

Så praxisen tycks variera. Ikea är väl närmast en institution så det tycker jag kan accepteras. Men knappast Toyota.

"Bromma blocks" är tveksamt. Solna stad kallar väl f.d. Virebergs industriområde för "Solna Business Park", så det kanske får passera. Men kanske bryter Solna mot språklagen?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Harald » lör 05 okt, 2019 10:39

LÅ1 skrev:Företaget Lana har jag aldrig hört talas om.

Det var inte något storföretag.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lana_Kamgarnsspinneri
Harald

Inläggav Kristofer » lör 05 okt, 2019 13:05

Praxisen skiljer sig rejält mellan olika trafikhuvudmän. I härvarande regionhuvudstad (Visby) finns det till exempel hållplatser som heter
  • Trafikverket
  • Hansahälsan (en vårdcentral som inte heter så längre)
  • Flextronics (fabriken lades ner 2003)
  • Tott hotell (hotellet heter inte Tott längre)
  • Willys
  • Farmek
  • Arla
  • Privab
  • Korpen (ytterligare en vårdcentral)
  • Ica Maxi
  • Coop Forum (affären heter Stora Coop)
  • Samhall
  • Atterdags (en livsmedelsbutik)
  • ÖB
  • Bilcity
  • Ica Visborg
  • Länsstyrelsen
  • Region Gotland (se där, kunde varit namn på varenda hållplats i hela kommunen)
  • Vårdcentralen Visborg

Bra eller inte? Lokalbefolkningen förstår vad som menas i alla fall.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarvisningsbild
Kristofer

Inläggav TKO » lör 05 okt, 2019 13:54

I Norra Kallhäll finns hållplatsen 'McDonalds', som dock inte ligger vid hamburgerbespisningen. Ett mer passande namn vore 'Järncentralen'...
(Jag har en svag känsla av att vi haft denna diskussion tidigare - om någon störs av upprepningen ber jag tusen gånger om ursäkt!)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Odd » lör 05 okt, 2019 14:42

Om man redan från början ger ett neutralt namn till en station eller hållplats så kan man alltid ha tilläggsnamn som anger närbelägna attraktioner.

Exempelvis, om hållplatsen heter "Flyghangarerna" så kan det på raden under heta "Bromma Blocks"
På SLs söktjänst kan den då heta "Flyghangarerna (Bromma Blocks)". Då löser man både problemet med neutraliteten och målsökningsproblematiken. Men det otillbörliga gynnandet av enskild adresseras inte av den lösningen.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » lör 05 okt, 2019 16:59

TKO skrev:...
(Jag har en svag känsla av att vi haft denna diskussion tidigare - om någon störs av upprepningen ber jag tusen gånger om ursäkt!)

/TKO

Det har vi absolut. Tror att vi då även diskuterade namn som Skansen och Gröna Lund. Den senare hette väl tidigare Konsthallen/Gröna Lund men man ropade nog inte ut Gröna Lund de tider på året då nöjesparken var stängd. Tror jag. Nu har Konsthallen bytts mot Liljevalchs.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav ADDE » lör 05 okt, 2019 17:45

LÅ1 skrev:Företaget Lana har jag aldrig hört talas om. Men här i Stockholm har vi hållplatsen Luma som väl kanske kan ses som en parallell. Men här har staden namngett området efter det gamla kooperativa företaget.
Ikea finns väl med i flera hållplatsnamn. Minst två i Huddinge. Men närliggande Heron City fick nöja sig med att hållplatsen hette "Upplevelsecentrum". Numera heter hållplatsen "Kungens kurva", vilket jag upplever som ett ganska dåligt namn eftersom många hållplatser ligger i det område som kallas så. Ser nu när jag tittar på Google maps att hållplatserna vid Ikea heter "Kungens kurva Ikea" respektive "Kungens kurva Ikea södra". Men övriga hållplatser i området har inte prefixet Kungens kurva. En hållplats heter "Toyota" om man ska tro Google maps.

Så praxisen tycks variera. Ikea är väl närmast en institution så det tycker jag kan accepteras. Men knappast Toyota.

"Bromma blocks" är tveksamt. Solna stad kallar väl f.d. Virebergs industriområde för "Solna Business Park", så det kanske får passera. Men kanske bryter Solna mot språklagen?

Det stämmer mycket riktigt att det finns en hållplats i Kungens kurva som heter just "Toyota". Den angörs av linje 710, tror jag.

Minns att vi har pratat om det här förr. Kan ge exempel från Söderhamn, Där finns det 2 hållplatser som heter "E-Center" resp. RVXX/E-center (där XX är riksvägens nummer som jag inte koommer ihåg). Det är döpt efter E-center, en av byggnaderna i handelsplatsen väster om Söderhamn som huserar både en ICA Maxi och en Stora Coop. Tror att det finns flera hållplatser med företagsnamn längs sträckan mellan Söderhamn och Bollnäs (X-trafik linje 100)
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Verspieder » sön 06 okt, 2019 0:19

ADDE skrev:Det stämmer mycket riktigt att det finns en hållplats i Kungens kurva som heter just "Toyota". Den angörs av linje 710, tror jag.

Just Toyota är ett roligt exempel, då detta företag ändrat namn på en hel stad i hemlandet. 1959 bytta den lilla staden Koromo i Aichi prefektur namn till Toyota just för att det rejält stora företaget hade (och har) sitt huvudkontor och kärnverksamhet där.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Toyota_(stad)

Från 1964 fram till 1980-talet hade Sporrong all sin tillverkningsverksamhet i Norrtälje, men först för så sent som sisådär två-tre år sedan ändrade man man på busshållplatsen "Sporrongs" på Baldersgatan, till det mycket mer tydliga "Rodengymnasiet". Antagligen för att alla som flyttat in till staden sedan 1990-talet inte har en aning om vad Sporrongs är för något.
Verspieder

Inläggav BSB101 » sön 06 okt, 2019 16:19

Utgångspunkten bör vara att det är enkelt och lättförståeligt. Både Bromma Blocks och Ikea får anses vara så etablerade namn och sprida så det kan namnge hållplatser.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav TKO » sön 06 okt, 2019 16:29

Hur många hållplatser som heter IKEA finns det i landet?

undrar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav X12 » sön 06 okt, 2019 18:31

TKO skrev:Hur många hållplatser som heter IKEA finns det i landet?

Resrobot listar 14 hållplatser där "Ikea" ingår i hållplatsnamnet, varav 5 där hållplatsen enbart heter "Ikea".
X12

Inläggav TKO » sön 06 okt, 2019 18:40

X12 skrev:
TKO skrev:Hur många hållplatser som heter IKEA finns det i landet?

Resrobot listar 14 hållplatser där "Ikea" ingår i hållplatsnamnet, varav 5 där hållplatsen enbart heter "Ikea".

Finns alla hållplatser med i Resrobots databas?

Och om vi utvidgar frågan:
- Hur många hållplatser/stationer finns det i hela världen med 'Ikea' i namnet?

Tack för räknandet!

/TKO
TKO

Inläggav Hans Wibacke » sön 06 okt, 2019 18:49

TKO skrev:
X12 skrev:Och om vi utvidgar frågan:
- Hur många hållplatser/stationer finns det i hela världen med 'Ikea' i namnet?

Tack för räknandet!

/TKO

Jag har räknat alla i Åboregionen. Det finns en. Nu kan någon annan komplettera med resten av världen.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Ort: Sankt Eriksplan i Stockholm, och ibland Järnvägstorget i Åbo

Inläggav X12 » sön 06 okt, 2019 20:19

Jag vet att en av Odense Letbanes kommande hållplatser ska heta Ikea.
X12

Inläggav Odd » mån 07 okt, 2019 7:32

Som jag kan utläsa från diskussionen så handlar det om två olika scenarion:

1. Hållplatser där namnet baseras på ett dominerande företag (IKEA, Volvo, SKF osv)
2. Hållplatser där namnet baseras på ett av holdingbolag namngivet område, men där det finns många företag samlade på samma ställe (Solna business park, Bromma blocks, Stinsen osv)

I det första fallet kan jag förstå att man har det som enda namn, om det är det enda eller det stora av väldigt få företag som betjänas av kollektivtrafik och där hållplatsen sannolikt läggs ner om verksamheten läggs ner. I detta fall kan man nog motivera det och det faller troligen inte under antikorruptionsregler (otillbörligt gynnande av enskild)

I det andra fallet handlar det om platser som kan byta namn hur som helst och som inte nödvändigtvis försvinner för att företaget vars namn har givit hållplatsen dess namn, försvinner. Dessutom är det inte osannolikt att en sådan namnsättning bryter mot antikorruptionsregler (otillbörligt gynnande av enskild)
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Anders Hanquist » mån 07 okt, 2019 9:39

Det känns överdrivet att blanda in en massa juridik i det här. Ungefär som i public service radio om någon råkar nämna att "jag har en Volvo" så börjar programledaren hosta om "så finns det ju en massa andra bra bilar också" eller något liknande. Eller att man pixlar loggor på tröjor och sådant. Däremot kan det finnas interna regler inom till exempel SL eller motsvarande i andra län. Då tror jag "Solna Business Park" bryter mot flera av dessa, för långt, för svårtuttalat, för kommersiellt etc. Företagarnamn kan däremot i vissa fall bryta mot en sådan regel. Men det uppvägs ofta av att det kan vara väldigt praktiskt för resenären att hållplatsen heter just till exempel IKEA och inte något anonymt gatunamn som ingen känner till. Om anläggningen i fråga helt dominerar området och de flesta avstigande faktiskt ska dit så vore det i mitt tycke fånigt att dölja det i något mer krystat hållplatsnamn. Så det här bör bedömas från fall till.
Anders Hanquist

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik