Sida 1 av 1

Fördelning av intäkter från biljetter, bidrag och reklam

InläggPostat: tor 05 sep, 2019 15:31
av Enceladus
Nu får busskurerna realtidsinfo – och mer reklam

Finansieringen av kollektivtrafiken i Stockholm har länge utgått från principen att halva kostnaden betalas av skattemedel. Under de senaste åren har dock skattemedlens andel minskat kraftigt. Enligt Trafikanalys är subventionsgraden nu nere på 44 procent. En del av förklaringen är att reklamintäkterna har ökat.

Några diskussionsfrågor:

Är det rätt att satsa på att öka reklamintäkternas andel ytterligare? Vore det inte rimligt att minska biljettintäkternas andel i samma takt när reklamintäkternas andel ökar? Kan nödvändiga trafikutökningar finansieras enbart genom ökade reklamintäkter? Ska mer störande och påträngande reklam accepteras i kollektivtrafiken?

Re: Fördelning av intäkter från biljetter, bidrag och reklam

InläggPostat: tor 05 sep, 2019 16:07
av TKO
Enceladus skrev:Några diskussionsfrågor:

Är det rätt att satsa på att öka reklamintäkternas andel ytterligare? Vore det inte rimligt att minska biljettintäkternas andel i samma takt när reklamintäkternas andel ökar? Kan nödvändiga trafikutökningar finansieras enbart genom ökade reklamintäkter? Ska mer störande och påträngande reklam accepteras i kollektivtrafiken?


a) Nej.
b) Nja.
c) Nej.
d) Ja.

var det alla rätt undrar
Thomas K Ohlsson

Re: Fördelning av intäkter från biljetter, bidrag och reklam

InläggPostat: tor 05 sep, 2019 20:17
av Lars_L
Nu är ju det där lite utifrån också hur Trafikanalys räknar, vilket blir lite missvisande för SL:s del. Man räknar nämligen bara hur stor del av intäkterna som bidraget är på. Men eftersom Trafikförvaltningen hyr ut fordon och lokaler till entreprenörerna, så måste man även räkna på kostnadssidan. Reklam är en ganska marginell intäkt.

I budgeten för 2019 hamnar bidragsdelen alltså snarare på omkring 47% Och målet är att bidragsdelen ska ligga på omkring 50 procent.