Fusket i Storstockholms lokaltrafik

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Fusket i Storstockholms lokaltrafik

Inläggav TKO » tis 18 jun, 2019 11:03

(Det finns säkert redan en massa trådar om detta - men jag startar en ny!)

Vid Trafiknämndens majsammanträde redovisade förvaltningen en Lägesrapport om fusket i SL-trafiken år 2018, Det finns mycket att säga om denna, men det som jag först fastnar för är diagrammet "Anledning till fuskåkning" på sidan 12. (Och då är det inte främst den missvisande rubriken jag vänder mej mot, jag har sedan länge slutat förvånas över den taffliga språkanvändning som ofta finns i TF:s alster.) Där anges att 68% av fusket sker genom att resenärer som ej är berättigade till det använder rabatterade biljetter, medan "endast" 30% av "fuskarna" helt saknar biljett.

Eftersom prisskillnaden mellan en rabatterad biljett och en till normalpris inte är himmelsvid undrar jag hur många som medvetet tar risken att åka på en felaktig biljett för att spara några kronor? Och hur stor del av dessa "fuskåkare" som helt enkelt tagit fel SL-kort i hastigheten, eller råkat trycka på fel knapp i en automat? Jag får inte riktigt ihop detta - kanske mina värderade forumkollegor kan komma med värdefulla synpunkter?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Re: Fusket i Storstockholms lokaltrafik

Inläggav daniel_s » tis 18 jun, 2019 11:49

Min första reflektion gäller mätmetoden, dvs ”hur vet man det”. Rimligen är ju detta data från färdbeviskontrollerna och inte från nån sorts oberoende mätning.

Och då verkar det ju logiskt att de som åker på rabatterad biljett utan att ha rätt till det, antingen omedvetet eller i tron att de ska komma undan med det, är mer benägna att fastna i kontrollerna än de som helt saknar biljett. Alltså: att det verkliga fuskåkandet är mycket större och en mycket högre andel som helt saknar biljett.

Det står iofs i bilagan (som har samma namn som huvudrapporten, som utgör underlag till sig själv :roll: ) att man också registrerar bedömda smitare.

Men det kan inte komma som någon överraskning att svenska kollektivtrafikföretag är bra på att ta ut tilläggsavgifter av dem som det egentligen är lite synd om, och dåliga på att bekämpa det riktiga fusket!

Följande mening är ju f ö hysteriskt rolig:

Notera att fusket på Tvärbanan inte varit med i beräkningarna tidigare år då det inte fanns möjlighet att validera biljetter på ett sätt som gjorde det möjligt att mäta fusknivåer på ett robust och tillförlitligt sätt.

För det finns det ju nu, haha :P
daniel_s

Inläggav Lennart Petersen » tis 18 jun, 2019 15:27

TKO skrev:(Det finns säkert redan en massa trådar om detta - men jag startar en ny!)

Vid Trafiknämndens majsammanträde redovisade förvaltningen en Lägesrapport om fusket i SL-trafiken år 2018, Det finns mycket att säga om denna, men det som jag först fastnar för är diagrammet "Anledning till fuskåkning" på sidan 12. (Och då är det inte främst den missvisande rubriken jag vänder mej mot, jag har sedan länge slutat förvånas över den taffliga språkanvändning som ofta finns i TF:s alster.) Där anges att 68% av fusket sker genom att resenärer som ej är berättigade till det använder rabatterade biljetter, medan "endast" 30% av "fuskarna" helt saknar biljett.

Eftersom prisskillnaden mellan en rabatterad biljett och en till normalpris inte är himmelsvid undrar jag hur många som medvetet tar risken att åka på en felaktig biljett för att spara några kronor? Och hur stor del av dessa "fuskåkare" som helt enkelt tagit fel SL-kort i hastigheten, eller råkat trycka på fel knapp i en automat? Jag får inte riktigt ihop detta - kanske mina värderade forumkollegor kan komma med värdefulla synpunkter?
/TKO

Innan man införde enhetstaxa så minns jag en uppgift att hälften som ”torskade” hade en gällande men felaktig biljett, antingen i fel zon eller med reducerat pris utan att vara berättigad. Låter ju något förvånande att det skulle ökat men annars inte helt förvånansvärt som fenomen. För ”kostymplankare” är det ett bekvämt sätt att reducera kostnaden. Man kalkylerar att risken för kontroll är så låg att det lönar sig. Man får en bekväm grindöppning vid spärren. Behöver inte hålla på med skämmiga saker som att klättra över spärr eller ta rygg och planka in bakom någon. Blir man ertappad går det ju alltid med en bekväm förklaring : ”oj fick visst med mig sonens kort av misstag” och så visar man ID och skriver på föreläggandet. En ganska bekväm tillvaro till reducerat pris.
Lennart Petersen

Inläggav TKO » tis 18 jun, 2019 15:54

Lennart Petersen skrev:
TKO skrev:(Det finns säkert redan en massa trådar om detta - men jag startar en ny!)

/TKO

Innan man införde enhetstaxa så minns jag en uppgift att hälften som ”torskade” hade en gällande men felaktig biljett, antingen i fel zon eller med reducerat pris utan att vara berättigad. Låter ju något förvånande att det skulle ökat men annars inte helt förvånansvärt som fenomen. För ”kostymplankare” är det ett bekvämt sätt att reducera kostnaden. Man kalkylerar att risken för kontroll är så låg att det lönar sig. Man får en bekväm grindöppning vid spärren. Behöver inte hålla på med skämmiga saker som att klättra över spärr eller ta rygg och planka in bakom någon. Blir man ertappad går det ju alltid med en bekväm förklaring : ”oj fick visst med mig sonens kort av misstag” och så visar man ID och skriver på föreläggandet. En ganska bekväm tillvaro till reducerat pris.

Jo jag förstår resonemanget, men är det så många som tycker det är värt risken? På 30-dagarsbiljetten är prisskillnaden 400 kr, är det tillräckligt för att så många medvetet skall fuska?

Kanske!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav tuc » lör 22 jun, 2019 18:09

Observerar dagligen personer som åker på reducerat pris och som ser ut tillhöra dom som skall betala fullt pris.
tuc

Återgå till Allmänt om lokaltrafik