Det är resenärens ansvar att ha giltig biljett!

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Det är resenärens ansvar att ha giltig biljett!

Inläggav LÅ1 » tor 23 maj, 2019 11:04

Resenärens har ansvar för att ha giltig biljett även i de fall spärren öppnar sig för en ogiltig biljett. Det har HD slagit fast. "Döms i Högsta domstolen för ogiltigt SL-kort".

I texten står det bl.a. "Det ska samtidigt ha börjat pipa men mannen gick vidare ändå". Men vem gör inte det? Okej jag vänder mig om ibland när spärren piper extra. Men långt ifrån alltid. De gångerna jag glömmer att gå genom den breda spärren när jag har resväska på släp så blir jag förargad på mig själv.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Re: Det är resenärens ansvar att ha giltig biljett!

Inläggav roggek » tor 23 maj, 2019 11:08

Men herregud, det där har väl varit en regel sedan Dackefejden (spårvägens införande 1877).
Det är först nu med dagens teknik som vi börjar tvivla på vems ansvaret är...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek

Inläggav LÅ1 » tor 23 maj, 2019 11:10

roggek skrev:Men herregud, det där har väl varit en regel sedan Dackefejden (spårvägens införande 1877).

Visst är det så! Man litar helt på tekniken. Öppnas spärrarna så antar man att allt är OK. Inte så konstigt egentligen.
LÅ1

Inläggav daniel_s » tor 23 maj, 2019 12:12

LÅ1 skrev:
roggek skrev:Men herregud, det där har väl varit en regel sedan Dackefejden (spårvägens införande 1877).

Visst är det så! Man litar helt på tekniken. Öppnas spärrarna så antar man att allt är OK. Inte så konstigt egentligen.

Nja, spärren öppnar sig under tydlig protest (röd indikering från kortläsaren och kraftig pipsignal) för att undvika klämning som kan resultera i obehag om man följer efter en person som hade giltig biljett. Det kan inte vara rimligt att spärren ska behöva klämma fast passageraren för att hen ska förstå att hens biljett är ogiltig! Inte så konstigt egentligen. (Att det GÅR att passera ut ur en butik med varor man inte betalat för är inte heller samma sak som att det är okej!)
daniel_s

Inläggav LÅ1 » tor 23 maj, 2019 13:31

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:

Nja, spärren öppnar sig under tydlig protest (röd indikering från kortläsaren och kraftig pipsignal) för att undvika klämning som kan resultera i obehag om man följer efter en person som hade giltig biljett. Det kan inte vara rimligt att spärren ska behöva klämma fast passageraren för att hen ska förstå att hens biljett är ogiltig! Inte så konstigt egentligen. (Att det GÅR att passera ut ur en butik med varor man inte betalat för är inte heller samma sak som att det är okej!)

Jag säger inte att det är okej att passera utan giltig biljett! Och man bör hålla koll på att man får grönt i spärren innan man går igenom. Antingen genom att se att det blir grönt (med eller utan en gulförskjutning) eller att man får ett eller två små pip.
Men om man får rött och spärren har stängts för föregående passagerare så öppnar den sig väl inte igen? Fast är man nära inpå föregående så kanske den inte stängs? Funktionen är ju dessutom lite olika för breda och smala spärrar.
LÅ1

Inläggav daniel_s » tor 23 maj, 2019 13:38

LÅ1 skrev:Jag säger inte att det är okej att passera utan giltig biljett! Och man bör hålla koll på att man får grönt i spärren innan man går igenom. Antingen genom att se att det blir grönt (med eller utan en gulförskjutning) eller att man får ett eller två små pip.

Gulförskjutning, det var ett intressant ord! Rödförskjutning och blåförskjutning vet jag vad det är, men inte guldito :cheesygrin:

LÅ1 skrev:Men om man får rött och spärren har stängts för föregående passagerare så öppnar den sig väl inte igen? Fast är man nära inpå föregående så kanske den inte stängs? Funktionen är ju dessutom lite olika för breda och smala spärrar.

Jo den börjar stängas, men öppnas igen om man oförsiktigt fortsätter framåt.
daniel_s

Inläggav LÅ1 » tor 23 maj, 2019 14:12

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Jag säger inte att det är okej att passera utan giltig biljett! Och man bör hålla koll på att man får grönt i spärren innan man går igenom. Antingen genom att se att det blir grönt (med eller utan en gulförskjutning) eller att man får ett eller två små pip.

Gulförskjutning, det var ett intressant ord! Rödförskjutning och blåförskjutning vet jag vad det är, men inte guldito :cheesygrin:

Ja! :D Hur ska man annars beskriva det? Jag tycker det fortfarande är grönt, fast lite annorlunda, de tre sista giltighetsdagarna.

För mig så står det alltid sista giltighetsdagen för aktuell biljett i displayen vid spärren. Men om man har reskassa, hur vet man då hur mycket man har kvar? Jag har ibland sett att det står -27, eller vilken siffra det nu kan vara, när någon går förbi före mig i spärren. Jag tänkte först att SL accepterar minusbelopp, men insåg snart att det betyder förstås att det beloppet dragits just vid den passagen. Men då ser man ju inte hur mycket pengar som finns kvar. Jag har för mig att man i Västra Götaland kan ha minussaldo. Men där har man en säkerhet, eftersom man får betala pant för själva kortet. Och vid nästa påfyllning så fylls väl panten upp till full nivå föst. När man inte tänker åka med Västtrafik mer kan man lösa in kortet mot kvarvarande pant, antar jag. Detta arrangemang beror väl på att man inte bestämmer resans pris för än man checkar ut från ett fordon.
LÅ1

Inläggav daniel_s » tor 23 maj, 2019 15:20

LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:

Ja! :D Hur ska man annars beskriva det? Jag tycker det fortfarande är grönt, fast lite annorlunda, de tre sista giltighetsdagarna.

För mig så står det alltid sista giltighetsdagen för aktuell biljett i displayen vid spärren. Men om man har reskassa, hur vet man då hur mycket man har kvar? Jag har ibland sett att det står -27, eller vilken siffra det nu kan vara, när någon går förbi före mig i spärren. Jag tänkte först att SL accepterar minusbelopp, men insåg snart att det betyder förstås att det beloppet dragits just vid den passagen. Men då ser man ju inte hur mycket pengar som finns kvar. Jag har för mig att man i Västra Götaland kan ha minussaldo. Men där har man en säkerhet, eftersom man får betala pant för själva kortet. Och vid nästa påfyllning så fylls väl panten upp till full nivå föst. När man inte tänker åka med Västtrafik mer kan man lösa in kortet mot kvarvarande pant, antar jag. Detta arrangemang beror väl på att man inte bestämmer resans pris för än man checkar ut från ett fordon.

När du använder reskassa dyker den gula indikeringen upp när saldot räcker till 3 eller färre resor.
daniel_s

Inläggav dr Cassandra Nojdh » tor 23 maj, 2019 22:26

LÅ1 skrev:Resenärens har ansvar för att ha giltig biljett även i de fall spärren öppnar sig för en ogiltig biljett. Det har HD slagit fast. "Döms i Högsta domstolen för ogiltigt SL-kort".

I texten står det bl.a. "Det ska samtidigt ha börjat pipa men mannen gick vidare ändå". Men vem gör inte det? Okej jag vänder mig om ibland när spärren piper extra. Men långt ifrån alltid. De gångerna jag glömmer att gå genom den breda spärren när jag har resväska på släp så blir jag förargad på mig själv.

I förstone verkar det som om detta fall är ett parallellfall till målet mot Sofia Koch 2015:
viewtopic.php?f=14&t=37989

Skillnaden är möjligtvis i detta fall att kortinnehavaren saknade tillräckligt reskassesaldo, medan Sofia Koch hade ett tillräckligt sådant (jag har nu inte kunnat få fram tillräckliga källuppgifter för att påstå att så verkligen var fallet). Däremot verkar SL ha blivit piggare på att driva sådana här tvistemål till överrätterna, och överrätterna verkar i sin tur ganska pigga på att gå SL tillmötes. Exempel på det finns när det gäller mål om (föregiven) identitetsstöld i samband med biljettkontroll. Uppger du tillräckligt fullständiga personuppgifter till kontrollören så godtas dessa tydligen utan uppvisande av identitetshandling (vilket man f.ö. inte är skyldig att inneha eller medföra).

Här är senaste exemplet på ett sådant mål, som SL lyckats få upp i HD:
http://www.dagensjuridik.se/2018/12/hd- ... vtrafiken2

SL har lyckats vinna ett lyckats vinna ett sådant mål tidigare. Det stannade i hovrätten, eftersom HD, schizofrent nog inte beviljade PT då, men nu har man tydligen kommit på andra tankar:
http://www.dagensjuridik.se/2017/02/nag ... -plankning

Att kapa någons identitet är f.ö. ganska lätt, fullständiga uppgifter kan man hitta ex.vis här, och man inte orkar gå till Skatteverket
https://mrkoll.se/

Visserligen är det (numera) förbjudet (BrB 4 kap. 6a§) men det hindrar ju inte den mindre nogräknade - risken att åka fast torde vara obefintlig. Jag har faktiskt själv varit åhöra vittne om hur en resenär satt och skröt för några vänner om hur han hade en falsk identitet beredd, om behovet skulle uppstå.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Lennart Petersen » fre 24 maj, 2019 0:33

daniel_s skrev:[

När du använder reskassa dyker den gula indikeringen upp när saldot räcker till 3 eller färre resor.

Ja jag tycker det fungerar utmärkt, särskilt sedan man satte dit displayerna i spärren. För reskassa så syns vilken resa som registrerats och återstående belopp på reskassan. Går man en gång till genom en spärr så visas åtetstående giltighetstid i minuter. Är man osäker på vad som finns på kortet kan man enkelt kolla upp i en automat eller om man registrerat kortet kan man kolla över internet. Tycker det låter bra om HD slagit fast vad som gäller så förhoppni gsvis slipper vi tvister om detta i framtiden.
Lennart Petersen

Inläggav Odd » fre 24 maj, 2019 7:25

Jag kan rekommendera en app till telefonen, Ressaldo. Med den kan du kontrollera senaste resan, saldo mm, på kortet.

https://play.google.com/store/apps/details?id=se.supertips.android.ressaldo&hl=sv
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Harald » fre 24 maj, 2019 7:35

Odd skrev:Jag kan rekommendera en app till telefonen, Ressaldo. Med den kan du kontrollera senaste resan, saldo mm, på kortet.

https://play.google.com/store/apps/details?id=se.supertips.android.ressaldo&hl=sv

Fungerar SL Access med nyare telefoner? Västtrafikortet gör det inte p.g.a. att det använder en äldre NFC-version. Men min arbetsgivare håller mig med en gammalmodig telefon, så med den kan jag läsa av kortet- :)
Harald

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 24 maj, 2019 8:35

Lennart Petersen skrev:
daniel_s skrev:[

Ja jag tycker det fungerar utmärkt, särskilt sedan man satte dit displayerna i spärren. För reskassa så syns vilken resa som registrerats och återstående belopp på reskassan. Går man en gång till genom en spärr så visas åtetstående giltighetstid i minuter. Är man osäker på vad som finns på kortet kan man enkelt kolla upp i en automat eller om man registrerat kortet kan man kolla över internet. Tycker det låter bra om HD slagit fast vad som gäller så förhoppni gsvis slipper vi tvister om detta i framtiden.

Framför allt praktiskt för SL. Nu har man ju domstolsord på att Access-systemet fungerar perfekt. Och skulle det inte vara så, så är det ändå resenärens ansvar. Med den här domen i ryggen hade nog SL inte förlorat mot Sofia Koch 2015.

Att vi skulle slippa tvister om detta i framtiden är nog en from förhoppning.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Lennart Petersen » fre 24 maj, 2019 17:10

dr Cassandra Nojdh skrev:[
Framför allt praktiskt för SL. Nu har man ju domstolsord på att Access-systemet fungerar perfekt. Och skulle det inte vara så, så är det ändå resenärens ansvar. Med den här domen i ryggen hade nog SL inte förlorat mot Sofia Koch 2015.

Med ökad användning av kameror kan man kanske lösa en del tvister där någon saknar vare sig biljett eller Id. Kontrollanter och ordningsvakter ska ju kunna ha kroppskameror och det är väl rimligt att fota den som saknar biljett och id.
Ett exempel där man i efterhand fick ut mycket av övervakningskameror var den omtalade händelsen där en gravid kvinna hårdhänt avhystes från ett T-tåg. Kamerorna på hennes avresestation visar tydligt att hon tar rygg på annan resenär och plankar in. Vid biljettkontrollen visas att uppvisat Accesskort saknar registrerad giltig resa. När hon får ett papper om utfärdad tilläggsavgift slänger hon det i golvet och spottar på kontrollanterna. Då bestäms att hon ska lämna tåget vilket hon vägrar och då verkställer ordningsvakterna avhysning med våld.
Lennart Petersen

Inläggav Odd » fre 24 maj, 2019 18:57

dr Cassandra Nojdh skrev:... Framför allt praktiskt för SL. Nu har man ju domstolsord på att Access-systemet fungerar perfekt.

Nu handlade domen inte om access-systemet. I just detta fall så fungerade ju access-systemet. Det var ju automatspärren som förmodligen fungerade som den skulle.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 25 maj, 2019 10:33

Odd skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:... Framför allt praktiskt för SL. Nu har man ju domstolsord på att Access-systemet fungerar perfekt.

Nu handlade domen inte om access-systemet. I just detta fall så fungerade ju access-systemet. Det var ju automatspärren som förmodligen fungerade som den skulle.

Automatspärrarna är en integrerad del av Access-systemet.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav daniel_s » lör 25 maj, 2019 10:52

dr Cassandra Nojdh skrev:
Odd skrev:

Nja, kommunikationen mellan access-systemet och automatspärren inskränker sig ju till en enkelriktad signal att öppna spärren för inpassage. Sen kan man ju säga att de hänger ihop ur ett passagerarperspektiv, ingår i samma ansvarsområde/entreprenad (om så är fallet), osv osv. Men att säga att de är integrerade tycker jag vore lite som att säga att dörren är en integrerad del av låssystemet, vilket bara gäller i väldigt speciella fall.
daniel_s

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 25 maj, 2019 10:59

Lennart Petersen skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:[

Med ökad användning av kameror kan man kanske lösa en del tvister där någon saknar vare sig biljett eller Id. Kontrollanter och ordningsvakter ska ju kunna ha kroppskameror och det är väl rimligt att fota den som saknar biljett och id.
Ett exempel där man i efterhand fick ut mycket av övervakningskameror var den omtalade händelsen där en gravid kvinna hårdhänt avhystes från ett T-tåg. Kamerorna på hennes avresestation visar tydligt att hon tar rygg på annan resenär och plankar in. Vid biljettkontrollen visas att uppvisat Accesskort saknar registrerad giltig resa. När hon får ett papper om utfärdad tilläggsavgift slänger hon det i golvet och spottar på kontrollanterna. Då bestäms att hon ska lämna tåget vilket hon vägrar och då verkställer ordningsvakterna avhysning med våld.

Tja, en kameraövervakning som sker på t-banestationerna har ju inte i första hand syftet att bidra till färdbeviskontrollen. Nu var det väl mest en "lycklig" slump att det fanns fotomaterial i det ovan refererade fallet (som jag i övrigt inte finner någon anledning att kommentera).

När det gäller kroppskameror så har ju hr. regionrådet Tamsons gjort flera självbelåtna uttalanden om dess värde i färdbeviskontrollen, Datainspektionen är som bekant inte lika imponerad
https://www.datainspektionen.se/nyheter ... pskameror/
även om jag inte i skrivande stund har någon information om hur detta ärende utvecklats. Bäst vore om all användning av kroppskameror på detta sätt lagreglerades (något som DI redan efterlyst när det gäller polisen användning av dessa):
https://www.datainspektionen.se/nyheter ... a-kameror/

Iofs. kan man undra om massövervakning är rätta sättet att bemöta biljettfusk. Jag har inget svar på den frågan, men den bör ändå ställas. Nu anges ju hot- och våldssituationer vara det främsta skälet, men det finns ju många exempel på ändamålsglidning när det gäller övervakning. Statsmakterna verkar (som vanligt, får jag nog säga) inte ha några större betänkligheter:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... sou-20198/
dr Cassandra Nojdh

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 25 maj, 2019 11:03

daniel_s skrev:
Odd skrev:

Nja, kommunikationen mellan access-systemet och automatspärren inskränker sig ju till en enkelriktad signal att öppna spärren för inpassage. Sen kan man ju säga att de hänger ihop ur ett passagerarperspektiv, ingår i samma ansvarsområde/entreprenad (om så är fallet), osv osv. Men att säga att de är integrerade tycker jag vore lite som att säga att dörren är en integrerad del av låssystemet, vilket bara gäller i väldigt speciella fall.

Det är naturligtvis trafikantperspektivet som avses. Trafikanten har ingen anledning att fundera över de tekniska gränssnitten. Det där med dörren var en bra liknelse, en dörr med lås har ju uppgiften att hindra obehöriga att ta sig in. En dörr utan lås är ju i det avseendet lika meningslös som ett lås utan dörr. I så måtto är det rimligt att uppfatta alltsammans som ett integrerat system.

Grundproblemet är förstås att det egentligen inte finns något enkelt sätt för den enskilda trafikanten att kontrollera vilken information som faktiskt finns lagrad på kortet. Ändå lägger domstolarna hela ansvaret för detta just på den enskilda trafikanten.
dr Cassandra Nojdh

Inläggav Lennart Petersen » lör 25 maj, 2019 15:12

När det gäller kroppskameror så har ju hr. regionrådet Tamsons gjort flera självbelåtna uttalanden om dess värde i färdbeviskontrollen, Datainspektionen är som bekant inte lika imponerad
https://www.datainspektionen.se/nyheter ... pskameror/
även om jag inte i skrivande stund har någon information om hur detta ärende utvecklats. Bäst vore om all användning av kroppskameror på detta sätt lagreglerades (något som DI redan efterlyst när det gäller polisen användning av dessa):
https://www.datainspektionen.se/nyheter ... a-kameror/

Iofs. kan man undra om massövervakning är rätta sättet att bemöta biljettfusk. Jag har inget svar på den frågan, men den bör ändå ställas. Nu anges ju hot- och våldssituationer vara det främsta skälet, men det finns ju många exempel på ändamålsglidning när det gäller övervakning. Statsmakterna verkar (som vanligt, får jag nog säga) inte ha några större betänkligheter:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... sou-20198/

I och för sig är ju den vanliga kametaövervakningen inte främst till fär att stävja biljettfusk men t.ex i fallet med den gravida kvinnan fick man ju en bild av vad som hänt och vad som motiverade det rätt bryska ingripandet.
För kroppskameror så ska de ju inte vara påkopplade i normalfall bara när vakt anser det vara nödvändigt. Den som ordentligt redovisar innehav av giltig biljett ska naturligtvis inte behöva bli fotograferad, inte heller den som saknar biljett men legitimerar sig och skriver under men för den som inte uppfyller detta kan väl ett foto vara motiverat. Här finns ju också aspekten av att helt vanliga människor blir utsatta för att någon förslagen har memorerat ett, eller flera,personnummer och adresser och utsätter dessa människor för stort obehag och besvär.
I sådana fall borde man väcka åtal för bedrägeri-bedrägligt beteende likaså när man med kameror kan visa på när någon klättrar över spärren (inte helt ovanligt) eller tar rygg på någon och plankar. Systemet med kontrollavgift finns för att det är en möjlighet att man tappat biljett och liknande.
Lennart Petersen

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik