Sida 1 av 1

Lönar det sig att planka?

InläggPostat: ons 08 maj, 2019 13:59
av Enceladus
SL verkar förlora kriget mot plankarna – fusket går inte ner

Trots stora satsningar på biljettkontrollanter, höjda bötesbelopp och upprustning av spärrar minskar inte plankandet. Låt oss för enkelhets skull anta att en enkelbiljett kostar 30 kr och att en kontrollavgift kostar 1500 kr. För att det inte ska löna sig att planka måste då minst 2 procent av alla resor kontrolleras. Ambitionen är att 5 miljoner resor ska kontrolleras per år. Men enbart tunnelbanan har drygt 350 miljoner resor per år. Således räcker inte ens kontrollerna för tunnelbanan. För att det inte ska löna sig att planka måste alltså någon av följande åtgärder vidtas:

1. Biljettpriserna måste sänkas
2. Kontrollavgiften måste höjas
3. Biljettkontrollerna måste öka

Är denna analys rimlig?

Re: Lönar det sig att planka?

InläggPostat: ons 08 maj, 2019 14:11
av TKO
Ja det tycker jag!

Vet vi om plankningen är större i natttrafik än i dagtrafik?

/TKO

Re: Lönar det sig att planka?

InläggPostat: ons 08 maj, 2019 14:26
av Enceladus
TKO skrev:Vet vi om plankningen är större i natttrafik än i dagtrafik?


Jag har inte sett någon statistik på det. De större tunnelbanestationerna brukar ha vakter på natten, men inte de mindre. En del nattbussförare tillåter påstigning genom alla dörrar när trängsel uppstår. Då är det säkert inte många som går fram och betalar, men det är egentligen SL:s fel som inte klarar av att anpassa utbudet efter behovet.

Re: Lönar det sig att planka?

InläggPostat: ons 08 maj, 2019 14:48
av TKO
Eller så är ett rimligt svar på nattresenärernas ovilja att betala att dra in trafiken!
Dom får åka taxi...
tycker
Thomas K Ohlsson

Re: Lönar det sig att planka?

InläggPostat: ons 08 maj, 2019 14:54
av Enceladus
TKO skrev:Eller så är ett rimligt svar på nattresenärernas ovilja att betala att dra in trafiken!
Dom får åka taxi...
tycker
Thomas K Ohlsson


Den problematiken finns ju på alla överbelastade bussar, t.ex. ersättningsbussar och linje 179. Tycker du också att det inte borde finnas ersättningsbussar när det är stopp i tågtrafiken?

Re: Lönar det sig att planka?

InläggPostat: ons 08 maj, 2019 16:38
av Enceladus
MP: Öppna spärrar gör flödet smidigare och minskar trängseln

Partierna är oeniga om huruvida öppna spärrar i kollektivtrafiken ökar plankandet. Berlin lyfts fram som ett fungerande exempel, medan Göteborg nämns som ett skräckexempel.

Re: Lönar det sig att planka?

InläggPostat: ons 08 maj, 2019 18:45
av BSB101
TKO skrev:Eller så är ett rimligt svar på nattresenärernas ovilja att betala att dra in trafiken!
Dom får åka taxi...
tycker
Thomas K Ohlsson


Har du något belägg att det inte en större ovilja att betala på natten? Finns även en del tunnelbanestationer där oviljan att betala är rätt hög och jämt fördelat över dygnets timmar, kanske ska vi stänga dessa stationer helt?

Re: Lönar det sig att planka?

InläggPostat: tor 09 maj, 2019 11:00
av TKO
BSB101 skrev:
TKO skrev:Eller så är ett rimligt svar på nattresenärernas ovilja att betala att dra in trafiken!
Dom får åka taxi...
tycker
Thomas K Ohlsson


Har du något belägg att det inte en större ovilja att betala på natten? Finns även en del tunnelbanestationer där oviljan att betala är rätt hög och jämt fördelat över dygnets timmar, kanske ska vi stänga dessa stationer helt?


Nej jag har inget annat belägg för detta än att jag minns den tid när jag själv åkte nattbuss - och det är kanske inte statiskt giltigt!
Överhuvud taget finns det väl ingen korrekt statistik över antalet "plankare" över huvud taget, det ligger liksom i sakens natur.

När det gäller tunnelbanestationer med "låg betalningsfrekvens" föreslår jag ökade kontroller, gärna i samverkan med polisen. Jag har en känsla av att de som plankar kan misstänkas för andra olagligheter... Det vore också ett exempel på att samhället inte tolererar "laglösa områden".

/TKO

Re: Lönar det sig att planka?

InläggPostat: tor 09 maj, 2019 11:03
av TKO
Enceladus skrev:
TKO skrev:Vet vi om plankningen är större i natttrafik än i dagtrafik?


Jag har inte sett någon statistik på det. De större tunnelbanestationerna brukar ha vakter på natten, men inte de mindre. En del nattbussförare tillåter påstigning genom alla dörrar när trängsel uppstår. Då är det säkert inte många som går fram och betalar, men det är egentligen SL:s fel som inte klarar av att anpassa utbudet efter behovet.


Ytterligare en kommentar till detta:

Är det vanligt att ordningsvakterna ingriper mot plankare på natten? Eftersom jag numera ytterst sällan är ute så sent vet jag inte. Däremot är min erfarenhet att ordningsvakterna sällan ingriper mot plankare på dagtid - de är oftast fullt upptagna av att prata med varandra eller knappa på sina mobiler...

/TKO

Re: Lönar det sig att planka?

InläggPostat: tor 09 maj, 2019 21:17
av Odd
Jag skriver här som jag skrev på facebook:
Personligen tror inte jag det finns någon koppling mellan plankning och hur spärrlinjerna är beskaffade. De som plankar, plankar, de som betalar, betalar.
Så för min del så kan man ta bort spärrarna, men jag tror inte ett ögonblick på att det skulle göra det bättre med plankningseländet. Inte sämre heller.

Re: Lönar det sig att planka?

InläggPostat: fre 10 maj, 2019 0:04
av Lennart Petersen
Odd skrev:Jag skriver här som jag skrev på facebook:
Personligen tror inte jag det finns någon koppling mellan plankning och hur spärrlinjerna är beskaffade. De som plankar, plankar, de som betalar, betalar.
Så för min del så kan man ta bort spärrarna, men jag tror inte ett ögonblick på att det skulle göra det bättre med plankningseländet. Inte sämre heller.

Men som jag ser det så är spärrarna till fördel. De notoriska plankarna, som klättrar över eller tar rygg på någon hindrar man väl inte men den är spärr mot ”kostymplankare” , de som kallt räknar på att det lönar sig att ta en kontrollavgift då och då. Det är trots allt skämmigt för en vanlig person att klättra över spärrar o.s.v och skämmigt att fastna i en koll. Utan spärrar så får ju inte vanligt folk någon egentlig koll på hur vanligt plankning är och kanske inbillar sig att: ” när alla andra plankar så gör väl jag det också”. Spärr är också en koll på att man inte helt enkelt glömt kortet, hände för mig för lite sedan men det var ju enkelt att köpa hos spärrvakten när man upptäckte fadäsen. Nuvarande nivå på, är det runt 2% ?, tycker jag är någorlunda inom kontroll och förmodligen svår att få ner ytterligare med enkla medel. Men kanske kunde man fundera på något som i Tyskland, vid upprepat missbruk blir det åtal till tinget.
Och vänd på det, varför betalar de allra flesta ? Ja kanske till 90% eller mer helt enkelt för att vi är ärliga och vill göra rätt för oss. Precis som vi inte snattar varor i butiken fast det ibland vore lätt. Och resterande 8% för att det är så skämmogt att bli ertappad av kontrollanter och en utgift på 1562kr är tungt i kassan.
För egen del har jag väl två plankningar på samvetet, en tidig morgon när jag skulle åka hem upptäckte jag att nya kortet som gällde låg kvar hemma, äh jag smiter in (gamla grindspärren) och tyckte att jag faktiskt hade betalt, andra gången när vi hade öppen spärr och jag glömt kortet, fast då fick jag mitt straff på återresan när jag fick betala och SL tjänade en slant på min glömska.

Re: Lönar det sig att planka?

InläggPostat: fre 10 maj, 2019 18:32
av roggek
Åkte buss en gång och det blev kontroll. Tyvärr så "fastnade två plankare" i tumultet, så mig glömde de bort att kolla.
Så ibland lönar det sig att planka (och ja, jag hade giltigt färdbevis...)

Re: Lönar det sig att planka?

InläggPostat: lör 11 maj, 2019 4:24
av BSB101
TKO skrev:
BSB101 skrev:
TKO skrev:Eller så är ett rimligt svar på nattresenärernas ovilja att betala att dra in trafiken!
Dom får åka taxi...
tycker
Thomas K Ohlsson


Har du något belägg att det inte en större ovilja att betala på natten? Finns även en del tunnelbanestationer där oviljan att betala är rätt hög och jämt fördelat över dygnets timmar, kanske ska vi stänga dessa stationer helt?


Nej jag har inget annat belägg för detta än att jag minns den tid när jag själv åkte nattbuss - och det är kanske inte statiskt giltigt!


Mycket minne och eget tyckande med andra ord, inget fel med detta men i en seriös diskussion kanske det inte håller.

Re: Lönar det sig att planka?

InläggPostat: lör 11 maj, 2019 4:27
av BSB101
roggek skrev:Åkte buss en gång och det blev kontroll. Tyvärr så "fastnade två plankare" i tumultet, så mig glömde de bort att kolla.
Så ibland lönar det sig att planka (och ja, jag hade giltigt färdbevis...)


När man tar några som inte betalt är det rätt naturligt att man missar att kolla några.

Re: Lönar det sig att planka?

InläggPostat: lör 11 maj, 2019 7:45
av LÅ1
Får Tamsons som han vill så kan plankarna få mat och tak över huvudet. :D "Tamsons (M) vill sätta plankare i fängelse".

Re: Lönar det sig att planka?

InläggPostat: lör 11 maj, 2019 9:54
av Enceladus
BSB101 skrev:
TKO skrev:Nej jag har inget annat belägg för detta än att jag minns den tid när jag själv åkte nattbuss - och det är kanske inte statiskt giltigt!


Mycket minne och eget tyckande med andra ord, inget fel med detta men i en seriös diskussion kanske det inte håller.


Om jag har förstått rätt så utgår signaturen "TKO" från sina erfarenheter från linje 591. Ordningsproblem är vanligast på helgnätter, och då är ju nattbussar inte representativa för nattrafiken. Den största delen av trafikarbetet utförs av tunnelbana och ordinarie bussar. Låt vara att linje 4 kallas för linje 94 på nätterna, men någon nattbuss är den inte. Den ordinarie trafiken fungerar ganska bra på helgnätter:

Lennart Petersen skrev:Blå linje har bra beläggning på sina nattåg, de nätter när de nu går , så det finns ingen anledning att ifrågasätta nattrafiken där. Ett tag ersattes nattrafiken i T-banan med nattbussar men det slog inte väl ut , främst för att det visade sig bli mer ordningsstörningar främst då vid hållplatserna.


Det är alltså inte nattrafiken som är problematisk, utan nattbussarna. Den som endast har erfarenheter av nattbussar har därför ingen bra helhetsbild av nattrafiken. Observera att ordningsproblematiken inte är begränsad till "dåliga områden": Polisen i Norrort vill ha nattrafik på Roslagsbanan! Det är dock inte nattrafikens fel att Tamsons envisas med nattbussar på helgnätter. Problemet skulle kunna lösas över en natt - bara den politiska viljan finns.

Re: Lönar det sig att planka?

InläggPostat: mån 13 maj, 2019 16:50
av TKO
BSB101 skrev:Mycket minne och eget tyckande med andra ord, inget fel med detta men i en seriös diskussion kanske det inte håller.


Det ligger en hel del i det!
Jag har dock svårt att ta SL:s statistik på allvar när Tamsons med gravallvarlig min förkunnar att procenten "fuskåkare" i tunnelbanan sjunkit från 4,55 till 4,42 mellan 2018 och 2019. Den noggrannheten är beundransvärd!
Vi får väl hoppas att det inte visar sej vara som när företrädaren Trick- och trixkrille dömde ut försöket med öppen spärrlinje vid Slussen N - de siffror han hänvisade till fanns bara i hans huvud... (den aktuella perioden hade SL inte gjort några mätningar)!

/TKO

Re: Lönar det sig att planka?

InläggPostat: fre 14 jun, 2019 23:18
av Nils Carl Aspenberg
I Oslo ble stasjonene på tunnelbanen ubetjente på 1980-tallet. Det fungerer helt utmerket som det også gjør mange andre steder i Europa.