Här är stockholmarnas bästa SL-förslag

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Här är stockholmarnas bästa SL-förslag

Inläggav LÅ1 » fre 03 maj, 2019 18:06

Stockholm direkt har tittat på de idéer av olika slag som allmänheten skickar till SL: "Här är stockholmarnas bästa SL-förslag".

Ett förslag är att SL borde ta fram en app som man kan ha som väckarklocka. Ringer och/eller vibrerar lagom tid före vald station. Men om man vet ungefär när man ska vara framme så duger väl den vanliga klock-appen? Den använde jag när jag åkte snabbtåg senast för att garantera att jag inte sov förbi "min" station. Kanske skulle en sådan app göra att det blir färre passagerare att slänga av när tåget ska tas ur trafik. Men de flesta som somnar och blir kvar på tåget är kanske sådana som knappast skulle aktivera en app, eller?

Ett annat förslag var linbanor. Man får väl höra med Göteborg. De har ju utvärderat det. :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Re: Här är stockholmarnas bästa SL-förslag

Inläggav Enceladus » fre 03 maj, 2019 18:13

LÅ1 skrev:Ett annat förslag var linbanor. Man får väl höra med Göteborg. De har ju utvärderat det. :D

Utredningsarbetet för kollektivtrafik till Väsjön och Edsberg fortsätter

På den här sidan finns det en hel del uppgifter om den föreslagna linbanan till Edsberg och Väsjön. Det är väl den enda linbanan som är aktuell i Stockholmsområdet?
Enceladus

Inläggav BSB101 » sön 05 maj, 2019 10:07

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Ett annat förslag var linbanor. Man får väl höra med Göteborg. De har ju utvärderat det. :D

Utredningsarbetet för kollektivtrafik till Väsjön och Edsberg fortsätter

På den här sidan finns det en hel del uppgifter om den föreslagna linbanan till Edsberg och Väsjön. Det är väl den enda linbanan som är aktuell i Stockholmsområdet?

Bevare oss för linbanor i Sollentuna. Tyvärr har både staten och kommunen lagt ner miljoner på att utreda ett transportslag som man redan kommit fram till inte är i närheten av att vara samhällsekonomiskt lönsamt. Lägg där till att regionen inte är det minsta villiga att betala det hela.

Även pådrivande politiker har svängt från att prata om linbana till att prata om "kapacitetsstark kollektivtrafik".
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Enceladus » sön 05 maj, 2019 11:37

BSB101 skrev:Bevare oss för linbanor i Sollentuna. Tyvärr har både staten och kommunen lagt ner miljoner på att utreda ett transportslag som man redan kommit fram till inte är i närheten av att vara samhällsekonomiskt lönsamt. Lägg där till att regionen inte är det minsta villiga att betala det hela.

Även pådrivande politiker har svängt från att prata om linbana till att prata om "kapacitetsstark kollektivtrafik".

Det är väl ganska ointressant om linbanan är samhällsekonomiskt olönsam? Både Citybanan och tunnelbanan till Nacka beräknades vara samhällsekonomiskt olönsamma, medan Förbifart Stockholm gav en jackpott i de samhällsekonomiska kalkylerna. De här modellerna fungerar inte i verkligheten och de används inte längre för att avgöra vad som ska byggas - annars hade vi bara byggt motorvägar.

Det som är relevant för linbanan i Sollentuna är om den har lägre driftskostnader än motsvarande busstrafik. Jag påstår inte att den har det, men jag menar att den inte ska avfärdas bara för att den är samhällsekonomiskt olönsam.
Enceladus

Inläggav BSB101 » sön 05 maj, 2019 17:18

Enceladus skrev:
BSB101 skrev:Bevare oss för linbanor i Sollentuna. Tyvärr har både staten och kommunen lagt ner miljoner på att utreda ett transportslag som man redan kommit fram till inte är i närheten av att vara samhällsekonomiskt lönsamt. Lägg där till att regionen inte är det minsta villiga att betala det hela.

Det är väl ganska ointressant om linbanan är samhällsekonomiskt olönsam? Både Citybanan och tunnelbanan till Nacka beräknades vara samhällsekonomiskt olönsamma, medan Förbifart Stockholm gav en jackpott i de samhällsekonomiska kalkylerna. De här modellerna fungerar inte i verkligheten och de används inte längre för att avgöra vad som ska byggas - annars hade vi bara byggt motorvägar.

Det som är relevant för linbanan i Sollentuna är om den har lägre driftskostnader än motsvarande busstrafik. Jag påstår inte att den har det, men jag menar att den inte ska avfärdas bara för att den är samhällsekonomiskt olönsam.

Det är högst relevant om något är samhällsekonomiskt lönsamt eller ej, hur ska man annars kunna jämföra olika projekt och se vad som är bäst? Sedan måste givetvis beräkningen ske på ett korrekt sätt och andra faktorer vägas in. Gällande linbanan skulle man få ett litet isolerad system med för regionen utan möjlighet för samordningsvinster. Sedan har vi även sådana saker som säkerhet och att det blir mindre skoj för fastighetsägare i närheten av banan.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav TKO » mån 06 maj, 2019 13:25

BSB101 skrev:
Enceladus skrev:

Det är högst relevant om något är samhällsekonomiskt lönsamt eller ej, hur ska man annars kunna jämföra olika projekt och se vad som är bäst? Sedan måste givetvis beräkningen ske på ett korrekt sätt och andra faktorer vägas in. Gällande linbanan skulle man få ett litet isolerad system med för regionen utan möjlighet för samordningsvinster. Sedan har vi även sådana saker som säkerhet och att det blir mindre skoj för fastighetsägare i närheten av banan.

Till ovanstående i huvudsak utmärkta inlägg vill jag tilllägga att det knappast är seriöst att bortse från anläggningskostnaden vilket signaturen "Enceladus" gärna gör.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Återgå till Allmänt om lokaltrafik