Fakta om SL och länet 2017

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Fakta om SL och länet 2017

Inläggav Lars_L » ons 03 apr, 2019 21:18

TKO skrev:
Christian Spår skrev:Avstickare, men på sida 52 ser jag en kommentar i gult, "Krigslida är ändrat till 200. OK?".

Får mig att undra om siffrorna är lite på låtsas för de behövde få ut den här så de kan påbörja fakta 2018.


Mycket berättigad kommentar. Det finns fler uppenbara felaktighter och annat som får åtminstone mej att undra...

Kanske därför som skriften inte längre heter "Fakta om SL och länet" utan enbart "SL och länet"?

utbrister
Thomas K Ohlsson


Det är statistik. 200 påstigande på en station är ju inte en exakt siffra, utan det är ju avrundat till närmaste hundratal. De mindre tunnelbanestationerna räknas ju bara vart tredje år som exempel. Till detta (för de manuella spärräkningarna) läggs sedan kompensation för när man mäter på året och för andra brister i statistiken. Det är ju nödvändigt att göra med de minsta lokal- och pendeltågsstationerna också.

Nu blev det ju en del konstigheter extra uppenbara då man i ena delen av rapporten räknar med Odenplan för hösten 2017 och i andra delen mäter ett genomsnitt för Karlberg/Odenplan för helåret, vilket ger en skillnad på omkring 10 000 påstigande per dag. Till detta kommer ju att resandeströmmen förändrats i och med att Citybanan ändrat förutsättningarna så kraftigt och under en längre period (det tar tid att hitta nya resmönster), så gör detta att det får ses som ett mycket ungefärligt underlag.

Nu fortsätter ju också förändringarna i resandet i hög takt. Från oktober 2018 har exempelvis pendeltågen haft mer än 390 000 passagerare per vardag i genomsnitt och de sista tre månaderna fram till februari i år över 400 000 resenärer. Tvärbanan har stabiliserat sig på en bra bit över 100 000 per dag och Spårväg City har nästan fördubblat sitt antal resenärer sedan förlängningen till Sergels torg. Så man kan ju undra över nyttan med att nu ha siffror för 2017.

Men det är klart - vissa nyckeltal är ju bra. Men då ska de ju mäta något. I alla fall tidigare har man ju använt samma nyckeltal för antal sittplatser per buss oavsett avtalsområde och busstyp. Om man som Tyresö bara har boggi- eller ledbussar (i princip), så får man förstås en mycket bättre beläggningsgrad än om man som i Järfälla har ungefär hälften normalvagnar och hälften led/boggi - och därtill kopplat förstås vilka faktiska möjligheter man har till att köra mycket tomkörningar i motriktning - vilket ju inte alls behöver innebära ett mer effektivt utnyttjande av resurserna (om än så i avtalslösningen), samt då förstås också i vilken mån man har en dubbelriktad rusningstrafik eller inte. En stadslinje i innerstaden ska ju därför normalt kunna ligga på en avsevärt högre beläggningsgrad än en matarlinje från ett förortsområde till en knutpunkt. Särskilt som man rimligen också måste erbjuda någon form av trafik som går i motrusningen. Men det är lätt att tro när man läser att att det är en massa ledig sittplatskapacitet i systemet.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2545
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Fakta om SL och länet 2017

Inläggav Enceladus » tor 04 apr, 2019 9:23

Christian Spår skrev:Avstickare, men på sida 52 ser jag en kommentar i gult, "Krigslida är ändrat till 200. OK?".

Får mig att undra om siffrorna är lite på låtsas för de behövde få ut den här så de kan påbörja fakta 2018.


Den kommentaren har nu plockats bort från publikationen.

Lars_L skrev:Nu blev det ju en del konstigheter extra uppenbara då man i ena delen av rapporten räknar med Odenplan för hösten 2017 och i andra delen mäter ett genomsnitt för Karlberg/Odenplan för helåret, vilket ger en skillnad på omkring 10 000 påstigande per dag. Till detta kommer ju att resandeströmmen förändrats i och med att Citybanan ändrat förutsättningarna så kraftigt och under en längre period (det tar tid att hitta nya resmönster), så gör detta att det får ses som ett mycket ungefärligt underlag.


Visst är det så. På pendeltågskartan på sidan 52 har Stockholm Odenplan 26 800 påstigande per dygn. På stationslistan på sidan 39 har pendeltågsstationen Odenplan 35 400 påstigande per dygn. Antalet avstigande är ännu större - 38 700 per dygn! Detta förklarar varför Odenplan inte finns med på listorna över "stationer med flest antal påstigande" (sidan 36) samt "stationer med flest avstigande" (sidan 43).

Lars_L skrev:Nu fortsätter ju också förändringarna i resandet i hög takt. Från oktober 2018 har exempelvis pendeltågen haft mer än 390 000 passagerare per vardag i genomsnitt och de sista tre månaderna fram till februari i år över 400 000 resenärer. Tvärbanan har stabiliserat sig på en bra bit över 100 000 per dag och Spårväg City har nästan fördubblat sitt antal resenärer sedan förlängningen till Sergels torg. Så man kan ju undra över nyttan med att nu ha siffror för 2017.


Det är ingen dålig utveckling! Resandet har alltså nästan fördubblats på bara några år. Mindre imponerande är att utbudet i högtrafik är i princip oförändrat och att det inte finns några planer på att utöka det. SL verkar ha gett upp ambitionen att följa sina egna riktlinjer för pendeltågstrafiken. Tvärbanan får dock antagligen ett utökat utbud när Bromma flygplats börjar trafikeras nästa år.

Lars_L skrev:Men det är klart - vissa nyckeltal är ju bra. Men då ska de ju mäta något. I alla fall tidigare har man ju använt samma nyckeltal för antal sittplatser per buss oavsett avtalsområde och busstyp. Om man som Tyresö bara har boggi- eller ledbussar (i princip), så får man förstås en mycket bättre beläggningsgrad än om man som i Järfälla har ungefär hälften normalvagnar och hälften led/boggi - och därtill kopplat förstås vilka faktiska möjligheter man har till att köra mycket tomkörningar i motriktning - vilket ju inte alls behöver innebära ett mer effektivt utnyttjande av resurserna (om än så i avtalslösningen), samt då förstås också i vilken mån man har en dubbelriktad rusningstrafik eller inte. En stadslinje i innerstaden ska ju därför normalt kunna ligga på en avsevärt högre beläggningsgrad än en matarlinje från ett förortsområde till en knutpunkt. Särskilt som man rimligen också måste erbjuda någon form av trafik som går i motrusningen. Men det är lätt att tro när man läser att att det är en massa ledig sittplatskapacitet i systemet.


En markant förändring är att beläggningsgraden i avtalsområdet Nacka/Värmdö minskade från 40 procent till 30 procent. Vad beror detta på? Förändrade resmönster i samband med Slussenbygget? En avsevärt större utbudsökning än resandeökning? Mätfel?
Enceladus
 
Inlägg: 3520
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fakta om SL och länet 2017

Inläggav TKO » tor 04 apr, 2019 10:03

Har även övriga slarv/korrekturfel tagits bort?

Det är märkligt vilken bristande kvalitetskontroll TF/SL har... för att inte tala om vilken tid det tagit.

Mitt omdöme ligger mellan "undermåligt" och "uselt"!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8871
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Fakta om SL och länet 2017

Inläggav Enceladus » tor 04 apr, 2019 10:11

TKO skrev:Har även övriga slarv/korrekturfel tagits bort?

Det är märkligt vilken bristande kvalitetskontroll TF/SL har... för att inte tala om vilken tid det tagit.

Mitt omdöme ligger mellan "undermåligt" och "uselt"!


Ett större problem är väl att trafikförändringsprocessen inte fungerar som den borde?
Enceladus
 
Inlägg: 3520
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fakta om SL och länet 2017

Inläggav TKO » tor 04 apr, 2019 10:23

Enceladus skrev:
TKO skrev:Har även övriga slarv/korrekturfel tagits bort?

Det är märkligt vilken bristande kvalitetskontroll TF/SL har... för att inte tala om vilken tid det tagit.

Mitt omdöme ligger mellan "undermåligt" och "uselt"!


Ett större problem är väl att trafikförändringsprocessen inte fungerar som den borde?


Det enda sambandet mellan dessa två företeelser är att de fungerar dåligt!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8871
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Fakta om SL och länet 2017

Inläggav Enceladus » tor 04 apr, 2019 10:55

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Har även övriga slarv/korrekturfel tagits bort?

Det är märkligt vilken bristande kvalitetskontroll TF/SL har... för att inte tala om vilken tid det tagit.

Mitt omdöme ligger mellan "undermåligt" och "uselt"!


Ett större problem är väl att trafikförändringsprocessen inte fungerar som den borde?


Det enda sambandet mellan dessa två företeelser är att de fungerar dåligt!


Nä, det finns ett starkt samband. Trafikförändringsprocessen fungerar dåligt eftersom den inte tar någon större hänsyn till efterfrågan, d.v.s. fakta om SL och länet. Exempelvis förväntar sig Nackabor en högre standard än övriga länsbor och därför föreslås fler avgångar på nattbuss 496 istället för där det faktiskt finns ett behov av fler avgångar.
Enceladus
 
Inlägg: 3520
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fakta om SL och länet 2017

Inläggav TKO » tor 04 apr, 2019 11:45

Enceladus skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:Ett större problem är väl att trafikförändringsprocessen inte fungerar som den borde?


Det enda sambandet mellan dessa två företeelser är att de fungerar dåligt!


Nä, det finns ett starkt samband. Trafikförändringsprocessen fungerar dåligt eftersom den inte tar någon större hänsyn till efterfrågan, d.v.s. fakta om SL och länet. Exempelvis förväntar sig Nackabor en högre standard än övriga länsbor och därför föreslås fler avgångar på nattbuss 496 istället för där det faktiskt finns ett behov av fler avgångar.


Men EFTERFRÅGAN framgår ju inte av skriften "(Fakta om) SL och länet"... nej nu förstår jag ingenting!
(Men det gör jag ju aldrig när det gäller detta evinnerliga tjat om nattbussar)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8871
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Fakta om SL och länet 2017

Inläggav Enceladus » tor 04 apr, 2019 14:12

TKO skrev:Men EFTERFRÅGAN framgår ju inte av skriften "(Fakta om) SL och länet"... nej nu förstår jag ingenting!
(Men det gör jag ju aldrig när det gäller detta evinnerliga tjat om nattbussar)


Jag skrev "fakta om SL och länet", inte "Fakta om SL och länet". Efterfrågan framgår av den statistik som SL har tillgång till. Att statistken ignoreras till förmån för diverse politiska önskemål är ju själva problemet. Exempelvis vill Solna både äta kakan och ha den kvar genom att förlänga Tvärbanan till Solna och sedan vägra gå med på att korta av linje 509. Ett sådant önskemål är förstås orimligt sett till antalet resenärer på linje 509 mellan Solna och Sundbyberg. Eftersom Solna är ett av de prioriterade områdena i länet så tas dock större hänsyn till önskemålen än statistiken...
Enceladus
 
Inlägg: 3520
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fakta om SL och länet 2017

Inläggav TKO » tor 04 apr, 2019 14:29

Vilken statistik anger explicit efterfrågan?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 8871
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Fakta om SL och länet 2017

Inläggav Lars_L » lör 06 apr, 2019 7:51

Enceladus skrev:
En markant förändring är att beläggningsgraden i avtalsområdet Nacka/Värmdö minskade från 40 procent till 30 procent. Vad beror detta på? Förändrade resmönster i samband med Slussenbygget? En avsevärt större utbudsökning än resandeökning? Mätfel?


Antagligen felräkning. Det står ju väldigt otydligt om man avser påstigande per avgång (vilket man använder som mätmetod hos Trafikförvaltningen i vissa fall) eller personkilometer i förhållande till sittplatskilometer (vilket är det mer vedertagna måttet. Efter kontroll med siffrorna för Nacka/Värmdö så är det det senare måttet man använder. Det måttet mäter ju inte alls den faktiska beläggningen per linje. Det gör att s.k. stads- och tvärlinjer får ganska bra siffror medan radiella linjer nästan alltid får dåliga mått. Förvisso kan ju detta motverkas genom att köra kortturer (vilket man gör en del i Nacka/Värmdö) som inte går hela linjesträckningen, men begränsas ju egentligen till högtrafik om man ska ha ett rimligt turutbud längre ut på en linjegren.

Nu är det lite äldre siffror jag har just på antal vagnkilometer för Nacka/Värmdö, men om relationen är någorlunda intakt så är den genomsnittliga linjelängden för en avgång 17 kilometer - vilket bör vara ett ganska rimligt antagande (det är ca 20 kilometer mellan Slussen och Gustavsberg).

Räknat på ca 2800 avgångar per vintervardag (dock räknat utifrån dagens tidtabell - linje 405), så får vi 47 600 vagnkilometer per dag, motsvarande 2 618 000 sittplatskilometer (55 sittplatser per buss). Med en medelreslängd på 9,5 kilometer över dygn per passagerare och 107 000 passagerare per dag, får vi 1 016 500 personkilometer och hamnar då på 38,8 procents sittplatsbeläggning per dygn. Ser man på antalet passagerare per avgång (vilket är ett ganska viktigt mått för ett område som Nacka/Värmdö, så hamnar vi på 38,2 passagerare per avgång, vilket är ungefär samma summa som man legat på under många år för Nacka/Värmdö (till och med ökat något). För radiella linjer och i huvudsak enkelriktad rusning, är det som sagt svårt att bli så mycket mer effektiv om man ska kunna erbjuda sittplats.

Detta förklarar ju också en viss skillnad mot exempelvis Tyresö som har lite glesbygdstrafik och där ju befolkningskoncentrationen är högre i själva Tyresö Centrum, men följaktligen har man i regel haft något färre passagerare per avgång (i jämförelse med Nacka/Värmdö).

Därför är det ju relation person/sittplatskilometer mått som mest är intressant om man mäter olika tidsperioder inom samma trafikområde - att jämföra olika trafikområden är ganska vanskligt med bara ett nyckeltal - det behövs som sagt flera. Helst ska man ju också ha per linje, för att kunna dra några mer långtgående slutsatser - eftersom förutsättningarna för att mäta effektivitet beroende på typ av linje skiljer sig så mycket åt.

Tilägg: När jag räknar ihop de olika beläggningsgraderna för de fem tidsperioder Trafikförvaltningen ger i tabellen, så får man väl det resultat man anger som dygn (avrundat). Men så kan man ju inte räkna! Man måste förstås ställa detta i relation till utbud - med Trafikförvaltningens sätt att räkna får ju kvälls- och nattrafiken en väldig stor påverkan på dygnssiffran, vilket ju är helt orimligt.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2545
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Fakta om SL och länet 2017

Inläggav twr » lör 06 apr, 2019 8:26

TKO skrev:Har även övriga slarv/korrekturfel tagits bort?

Det är märkligt vilken bristande kvalitetskontroll TF/SL har... för att inte tala om vilken tid det tagit.

Mitt omdöme ligger mellan "undermåligt" och "uselt"!

/TKO

Förra årets utgåva visade bland annat Norrmalm som en del av Norrort och inte innerstaden! Är det rättat i den nya?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7379
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Fakta om SL och länet 2017

Inläggav Enceladus » ons 10 apr, 2019 21:44

twr skrev:Förra årets utgåva visade bland annat Norrmalm som en del av Norrort och inte innerstaden! Är det rättat i den nya?


Intressant iakttagelse! Nej, det är inte rättat. Kartan på sidan 9 visar fortfarande Norrmalm och Östermalm (exklusive öarna Skeppsholmen, Kastellholmen och Djurgården) som delar av halvcentrala bandet. Det verkar vara exakt samma karta som förra gången. Kartan på sidan 61 är däremot korrekt (så när som på Reimersholme, men Årsta holmar och Hammarby sjöstad ligger utanför tullsnittet).
Enceladus
 
Inlägg: 3520
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst