[GP]"Nu kan linbanan skrotas"

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

[GP]"Nu kan linbanan skrotas"

Inläggav Ulrik Berggren » tor 21 mar, 2019 22:11

GP (Betalartikel dessvärre)

Om linbanan ska byggas blir den mer än dubbelt så dyr. Ny prognos är 2,45 miljarder istället för 1,1 miljard. Dessutom försenas den och blir klar först 2024. Nu öppnar trafikkontoret för att skrota projektet.
– Detta är ett fiasko och ett magplask och ett totalt underbetyg till trafikplaneringen i Göteborg. Linbanan är dödsdömd, säger Henrik Munck (D), ledamot i trafiknämnden.


MItt tips: Satsa pengarna på att tidigarelägga spårvägsförbindelse Masthugget - LIndholmen!

Frågan är vad som gått snett egentligen - någon som har en e-prenumeration på GP och kan göra ett sammandrag?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2857
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: [GP]"Nu kan linbanan skrotas"

Inläggav TKO » tor 21 mar, 2019 22:13

Kan dom inte utreda u-båtstrafik till Lindholmen?

tipsar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9460
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: [GP]"Nu kan linbanan skrotas"

Inläggav Harald » tor 21 mar, 2019 22:42

Ulrik Berggren skrev:Frågan är vad som gått snett egentligen

Det är nog inget som har gått snett, snarare tvärtom. Glädjekalkylen har blivit avslöjad innan det var för sent. F.ö. uppger Sveriges Radio att kostnaden beräknas till fyra miljarder. De pengarna kan nog bättre användas på stadsbana.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7181461

På 90-talet skulle man ha automatbana till friidrotts-VM. När det visade sig att tiden inte räckte, svalnade intresset. Det blir nog samma sak med linbanan när den nu inte kan bli klar till 400-årsjubileet.
Harald
 
Inlägg: 7977
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: [GP]"Nu kan linbanan skrotas"

Inläggav Enceladus » fre 22 mar, 2019 20:02

Är det någon som vet vilken personkilometerkostnad linbanor brukar ha? De borde väl vara betydligt billigare i drift än pendelbåtar.
Enceladus
 
Inlägg: 3961
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: [GP]"Nu kan linbanan skrotas"

Inläggav Odd » lör 23 mar, 2019 0:37

De jag har sett och åkt med som är av "pendelkaraktär" så är de bemannade med en person per korg. Troligen finns det bemanning i något kontrollrum också.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4464
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: [GP]"Nu kan linbanan skrotas"

Inläggav BSB101 » lör 23 mar, 2019 0:48

Förhoppningsvis för göteborgarnas bästa kan ansvariga inse att en linbana är en dålig idé. Samma förhoppning har jag att ansvariga beslutsfattare kommer inse att en linbana i Sollentuna är en dålig idé när ännu en utredning, som kommer inom kort, kommer visa samma sak - en linbana i Sollentuna är en dålig idé. Synd bara att man använt ett antal miljoner av kommunala och statliga pengar på att fortsätta utreda det hela efter att alla kloka människor insåg att det hela var ett hopplöst projekt.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2251
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: [GP]"Nu kan linbanan skrotas"

Inläggav Harald » lör 23 mar, 2019 10:42

Den beräknade årliga driftkostnaden för linbanan är nu 100-126 miljoner kronor.
https://www.di.se/nyheter/linbanan-i-go ... tt-fiasko/
Det kan jämföras med att Göteborgs Spårvägar AB, som driver hela spårvägen, 2016 hade en nettoomsättning på 1085 miljoner kronor. Det är svårt att tro att någon politiker som vill bli omvald kan ta något annat beslut än att lägga ned projektet.
Harald
 
Inlägg: 7977
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: [GP]"Nu kan linbanan skrotas"

Inläggav Odd » lör 23 mar, 2019 11:34

Harald skrev:Den beräknade årliga driftkostnaden för linbanan är nu 100-126 miljoner kronor.
https://www.di.se/nyheter/linbanan-i-go ... tt-fiasko/
Det kan jämföras med att Göteborgs Spårvägar AB, som driver hela spårvägen, 2016 hade en nettoomsättning på 1085 miljoner kronor. Det är svårt att tro att någon politiker som vill bli omvald kan ta något annat beslut än att lägga ned projektet.


Citat från artikeln:
Trafiknämndens ordförande Toni Orsulic, Moderaterna skrev:Jag tror fortfarande att det (projektet) kommer att gå av stapeln. Det finns inget annat alternativ i närtid som kan lösa kollektivtrafiken bättre. Det är olyckligt om det bromsas, säger Björn Siesjö, stadsarkitekt i Göteborgs Stad till Göteborg Direkt.


Tydligen finns det inget annat alternativ. Kan man inte räkna på vad tex en gång/cykel och spårvagnstunnel under älven skulle kosta? Om den skulle gå på samma belopp så skulle ju det vara ett mycket bättre sätt att lösa kommunikationsproblemet.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4464
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: [GP]"Nu kan linbanan skrotas"

Inläggav Harald » lör 23 mar, 2019 15:18

Siesjö är tjänsteman utan personligt ansvar som tror att han får leka som han vill med skattepengarna.

Odd skrev:Tydligen finns det inget annat alternativ.

Här är ett alternativ :wink:
Bild

Bild
Harald
 
Inlägg: 7977
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: [GP]"Nu kan linbanan skrotas"

Inläggav Enceladus » lör 23 mar, 2019 20:21

Harald skrev:Den beräknade årliga driftkostnaden för linbanan är nu 100-126 miljoner kronor.
https://www.di.se/nyheter/linbanan-i-go ... tt-fiasko/
Det kan jämföras med att Göteborgs Spårvägar AB, som driver hela spårvägen, 2016 hade en nettoomsättning på 1085 miljoner kronor. Det är svårt att tro att någon politiker som vill bli omvald kan ta något annat beslut än att lägga ned projektet.


Har det gjorts några resandeprognoser för linbanan? Jämförelsevis gjordes 131 miljoner resor med spårvagnarna under förra året.

(Det ska medges att Stockholms pendelbåtar förmodligen är ännu dyrare per resenär. Exempelvis kostar Sjövägen drygt 50 miljoner kronor per år för knappt en miljon resenärer.)
Enceladus
 
Inlägg: 3961
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: [GP]"Nu kan linbanan skrotas"

Inläggav Harald » lör 23 mar, 2019 21:47

jag har inte hittat några uppgifter om resandeprognoser i det offentliga materialet, men har sänt en fråga till projektet, så får vi se vad svaret blir. Man kan ju göra ett litet överslag för att se vad som skulle krävas för en km-kostnad i nivå med spårvagnarnas. Om jag minns rätt så är en spårvagnsresa i genomsnitt 4 km. Genomsnittsresan med linbanan kan vi anta blir 2 km. Hela banan är 3 km och det är ungefär 1 km mellan stationerna. Det skulle alltså krävas 24-30 miljoner resor per år med det angivna kostnadsintervallet 100-126 miljoner kronor. Resandet ett vardagsdygn är överslagsmässigt en 300-del av årsresandet. Det skulle alltså krävas 80000-100000 resor per vardagsdygn. Maxkapaciteten anges till 2000 resande per timme och riktning, d.v.s. totalt 4000 resande per timme. Banan skulle alltså behöva gå fullsatt 20-25 timmar per vardagsdygn. Det senare är ju helt omöjligt och även det lägre talet är orealistiskt.

Vad man borde göra i stället är att ansluta snabbspåret till en tunnel som sneddar under Drottningtorget med en station där. Sedan kan den fortsätta under Stora Hamnkanalen med station vid Stenpiren, fortsätta under älven och komma upp vid Lindholmsallén. Där grenas banan och en gren fortsätter i ytläge till Eriksberg. Den andra grenen går i högläge med en station vid Västra Ramberget och sedan ansluter den till befintlig spårväg vid Gropegårdsgatan.
Harald
 
Inlägg: 7977
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: [GP]"Nu kan linbanan skrotas"

Inläggav Harald » mån 25 mar, 2019 12:31

Nu har svar kommit:
Kommunikationsansvarig stora projekt skrev:År 2024: 3,8 miljoner resor
År 2030: 4,1 miljoner resor
År 2040: 2,6 miljoner resor

Till år 2040 väntas Lindholmsförbindelsen vara på plats, vilket avlastar en del av resandet från Linbanan. Därav det lägre förväntade resandet år 2040.

Det betyder att linbanan har en driftkostnad på 12-24 kr per personkilometer att jämföras med spårvagnstrafikens 2 kr. Jag tyckte linbanan var en bra idé när den presenterades. Den framstod som ett sätt att ganska snabbt och billigt få en förbindelse över älven. Nu har det visar sig att de varken går fort eller blir billigt. När det dessutom tydligen är så att nyttan av linbanan minskar kraftigt när spårförbindelsen är klar, så är det enda rätta att lägga ned linbaneprojektet och i stället snabba på spårtunnelprojketet.
Harald
 
Inlägg: 7977
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: [GP]"Nu kan linbanan skrotas"

Inläggav kildor » mån 25 mar, 2019 20:41

Jag har åkt en linbana i stadstrafik, i Rio de Janeiro. Men den är nu stängd, pga finansiella problem:
https://www.dw.com/en/rio-hits-the-brak ... a-37368291

Det låter klokt att lägga ner det här projektet i Göteborg.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5119
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: [GP]"Nu kan linbanan skrotas"

Inläggav daniel_s » ons 27 mar, 2019 0:12

Kan någon förklara vad det är som gör linbanan så dyr?

Alltså, jag har aldrig sett linbana som ett rimligt alternativ för transporter i ett platt landskap ändå, men då främst av andra skäl än just kostnader.
daniel_s
 
Inlägg: 12064
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: [GP]"Nu kan linbanan skrotas"

Inläggav Enceladus » sön 31 mar, 2019 19:31

BSB101 skrev:Förhoppningsvis för göteborgarnas bästa kan ansvariga inse att en linbana är en dålig idé. Samma förhoppning har jag att ansvariga beslutsfattare kommer inse att en linbana i Sollentuna är en dålig idé när ännu en utredning, som kommer inom kort, kommer visa samma sak - en linbana i Sollentuna är en dålig idé. Synd bara att man använt ett antal miljoner av kommunala och statliga pengar på att fortsätta utreda det hela efter att alla kloka människor insåg att det hela var ett hopplöst projekt.


Den föreslagna linbanan mellan Häggvik och Väsjön kan vara ett sätt för kommunen att få eventuella snabbtåg på Ostkustbanan att stanna i Häggvik. I så fall kan linbanan ha ett större värde för kommunen än vad utredningarna visar. Jämför nyttan med tunnelbanans nattrafik som inte tas hänsyn till i många utredningar.
Enceladus
 
Inlägg: 3961
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: [GP]"Nu kan linbanan skrotas"

Inläggav Sio » ons 03 apr, 2019 11:57

Enceladus skrev:
BSB101 skrev:Förhoppningsvis för göteborgarnas bästa kan ansvariga inse att en linbana är en dålig idé. Samma förhoppning har jag att ansvariga beslutsfattare kommer inse att en linbana i Sollentuna är en dålig idé när ännu en utredning, som kommer inom kort, kommer visa samma sak - en linbana i Sollentuna är en dålig idé. Synd bara att man använt ett antal miljoner av kommunala och statliga pengar på att fortsätta utreda det hela efter att alla kloka människor insåg att det hela var ett hopplöst projekt.


Den föreslagna linbanan mellan Häggvik och Väsjön kan vara ett sätt för kommunen att få eventuella snabbtåg på Ostkustbanan att stanna i Häggvik. I så fall kan linbanan ha ett större värde för kommunen än vad utredningarna visar. Jämför nyttan med tunnelbanans nattrafik som inte tas hänsyn till i många utredningar.



Planerna på en linbana i Sollentuna kom till när man kom på att man inte dimensionerat gatorna i den nya stadsdelen med tanke på busstrafik.

Istället för att rätta till den fadäsen (som förmodligen hade minskat kommunens intäkter från exploateringen) så hittade man på linbanelösningen.

Jag förmodar att de sluga kommunpamparna tänkte sig att man skulle låta notan för linbanans byggnation och drift hamna någon annan stans.
Användarvisningsbild
Sio
 
Inlägg: 278
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 17:49
Ort: Stockholm

Re: [GP]"Nu kan linbanan skrotas"

Inläggav BSB101 » ons 03 apr, 2019 12:32

Sio skrev:
Enceladus skrev:
BSB101 skrev:Förhoppningsvis för göteborgarnas bästa kan ansvariga inse att en linbana är en dålig idé. Samma förhoppning har jag att ansvariga beslutsfattare kommer inse att en linbana i Sollentuna är en dålig idé när ännu en utredning, som kommer inom kort, kommer visa samma sak - en linbana i Sollentuna är en dålig idé. Synd bara att man använt ett antal miljoner av kommunala och statliga pengar på att fortsätta utreda det hela efter att alla kloka människor insåg att det hela var ett hopplöst projekt.


Den föreslagna linbanan mellan Häggvik och Väsjön kan vara ett sätt för kommunen att få eventuella snabbtåg på Ostkustbanan att stanna i Häggvik. I så fall kan linbanan ha ett större värde för kommunen än vad utredningarna visar. Jämför nyttan med tunnelbanans nattrafik som inte tas hänsyn till i många utredningar.



Planerna på en linbana i Sollentuna kom till när man kom på att man inte dimensionerat gatorna i den nya stadsdelen med tanke på busstrafik.

Istället för att rätta till den fadäsen (som förmodligen hade minskat kommunens intäkter från exploateringen) så hittade man på linbanelösningen.

Jag förmodar att de sluga kommunpamparna tänkte sig att man skulle låta notan för linbanans byggnation och drift hamna någon annan stans.


Slugt eller inte men enda sedan början har lokala politiska förespråkare varit klara med att det är landstinget (regionen) som ska stå för drift och underhåll, något som regionen inte är särskilt intresserade av. Hittills är det dock bara kommunen och staten som plöjt ner ett antal miljoner i utredningar, utredningar som hittills visat att en linbana inte är samhällsekonomiskt lönsam.

En intressant observation är även att förespråkarna i Turebergshuset allt mer börjar prata om att man ska ha kapacitets starkt kollektivtrafik till Väsjön utan att trycka på att det ska vara linbana. Med andra ord tror jag det är få idag som på allvar tror att det kommer bli en linbana, frågan är om det ens finns en politiskt majoritet?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2251
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: [GP]"Nu kan linbanan skrotas"

Inläggav LÅ1 » sön 16 jun, 2019 23:03

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13169
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster