Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken 2019/2020

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken 2019/2020

Inläggav Enceladus » tis 04 jun, 2019 16:49

Kantorn skrev:Jag tittade igenom mina "intresseområden", dvs de ställen jag bott på, gått i skola i samt där min bror bor. När jag scrollat ner till Österåker så blev jag smått besviken...

Österåker har ett VBP-avtal som konserverar den trafik som redan finns. Avtalet har ett minimiutbud som entreprenören brukar hålla sig till. Generellt sett innebär detta att trafiken inte reduceras när resandet minskar, men å andra sidan utökas inte heller trafiken när resandet ökar. För Solna/Sundbyberg har denna avtalstyp varit en vinstlott eftersom överströmningen av trafikanter till Citybanan, Tvärbanan och blåbussarna har varit kraftig. För trafikområden med stor inflyttning och ingen annan trafik är denna avtalstyp snarare en nitlott.

Österåker ska dock få ett nytt trafikavtal om två år. Då blir det förmodligen några trafikförändringar. Både förbättringar och försämringar. :wink:
Enceladus

Re: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken 2019/2020

Inläggav Lars_L » tis 04 jun, 2019 20:39

Enceladus skrev:
Kantorn skrev:Jag tittade igenom mina "intresseområden", dvs de ställen jag bott på, gått i skola i samt där min bror bor. När jag scrollat ner till Österåker så blev jag smått besviken...

Österåker har ett VBP-avtal som konserverar den trafik som redan finns. Avtalet har ett minimiutbud som entreprenören brukar hålla sig till. Generellt sett innebär detta att trafiken inte reduceras när resandet minskar, men å andra sidan utökas inte heller trafiken när resandet ökar. För Solna/Sundbyberg har denna avtalstyp varit en vinstlott eftersom överströmningen av trafikanter till Citybanan, Tvärbanan och blåbussarna har varit kraftig. För trafikområden med stor inflyttning och ingen annan trafik är denna avtalstyp snarare en nitlott.

Österåker ska dock få ett nytt trafikavtal om två år. Då blir det förmodligen några trafikförändringar. Både förbättringar och försämringar. :wink:

Fast helt konserverande är det ändå inte. En drivkraft i avtalet är att entreprenören själva ska föreslå förändringar av linjenätet. Och i Norrort har man ju också fått igenom en del förändringar (och faktiskt - trot eller ej, även någon i Solna/Sundbyberg), men Trafikförvaltningen ska ju samtidigt se någon nytta med den ändring man vill göra. I Österåker har man ju också ett överutbud, men samtidigt rätt måttlig turtäthet.

Det som konserveranade är ju när man vill göra förändringar för att exempelvis kunna minska på turtätheten. En sådan förändring har inte Trafikförvaltningen någon nytta av eftersom den ger mindre trafik för pengarna.

Problemet är i regel snarare att trafikförändringar som ligger i linje med Trafikförvaltningens mål ofta kostar mer totalt sett att drifta. Resandet ökar inte i proportion med kostnadsökningen. Därför blir de förslag som entreprenörerna kommer med och som också är intressanta att genomföra av typen att köra X-varianter i högtrafik som inte stannar vid alla hållplatser. Genom att kravet på utbud ofta är lägre än den turtäthet som krävs, kan sådana lösningar vara fördelaktiga på flera sätt, och för alla parter (entreprenören behöver inte lika många fordon för trafiken). Ett exempel är ju 676X (om än i Norrtälje avtalsområde).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik