Nattrafik

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Nattrafik

Inläggav LÅ1 » lör 23 feb, 2019 1:39

I Stockholm fans det väl tidigt ett nät av nattbussar som kördes för att trafikpersonalen skulle kunna ta sig till jobbet tidigt på mornarna. Och hem från jobbet sent på kvällarna. Men efter vad jag hört så kunde även "allmänheten" åka med mot vanlig, eller dubbel (?), taxa. Men det fanns inga officiella linjer eller tidtabeller.

Om den historieskrivningen stämmer vet jag inte. Men det är vad jag hört.

Mer organiserad nattrafik i SL-området med buss kom väl någon gång på slutet av 1970-talet, eller början på 1980-talet.

Från en annan tråd (lite taget ur sitt sammanhang):
BSB101 skrev:Hur du kopplar får stå för dig, men osett din åsikt så är verkligheten så att nattrafiken behövs för att folk ska kunna ta sig från och till sina arbeten. Men du kanske tycker att exempelvis brandmän, städare, sjukhuspersonal, hemtjänstpersonal, personliga assistanser och ordningsvakter ska fotvandra till jobbet?

Glöm inte de som skall köra folk till sina jobb tidigt på mornarna. De måste komma till sitt jobb tidigt! Men som sagt det finns många som vill kunna komma till och från sitt jobb utan egen bil även om de jobbar udda tider. (Eller obekväma tider som många kallar det.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13009
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nattrafik

Inläggav daniel_s » lör 23 feb, 2019 7:45

LÅ1 skrev:I Stockholm fans det väl tidigt ett nät av nattbussar som kördes för att trafikpersonalen skulle kunna ta sig till jobbet tidigt på mornarna. Och hem från jobbet sent på kvällarna. Men efter vad jag hört så kunde även "allmänheten" åka med mot vanlig, eller dubbel (?), taxa. Men det fanns inga officiella linjer eller tidtabeller.


Varje personalvagn var ju i praktiken en egen linje och det fanns en beskrivning av varje tur i en liten bok med linjebeskrivningar. Personalvagnarna hade ungefär lika många sidor som alla dagtrafiklinjer tillsammans i den f d SS-trafiken (tvåsiffriga och 100-linjer).

Fram till 1973 gällde en synnerligen komplicerad taxa som väl i grunden byggde på dagtrafikens taxesystem i respektive taxeområde.

Efter 1973 kan man säga att det i princip var vanlig kupongtaxa som gällde med vissa förenklingar. Det var inte dyrare att åka med personalvagnarna än med den ordinarie trafiken, snarare billigare i enstaka fall. Nattillägget var två kuponger oavsett reslängd.

Ur 1973 års taxehandbok:

2. TAXA I PERSONALVAGNSTRAFIK
2.1 För resa i den av SL bedrivna personalvagnstrafiken i Stockholm och angränsande områden uttas avgift med
- två avgiftsenheter för resa i zon 1
- två avgiftsenheter för resa enbart inom område utanför zon 1
- tre avgiftsenheter för resa såväl i zon 1 som i område utanför denna zon.
Vid omstigning mellan två personalvagnar eller mellan personalvagn och vagn i allmän linjetrafik reduceras avgiften med två avgiftsenheter, förutsatt att omstigningen sker inom en timme, räknat från senaste betalningstillfälle.
För resa, som påbörjas under tiden kl 00.00 - 04.29, uttas nattillägg om två avgiftsenheter.
I fråga om barn och pensionärer samt hund och kolli, som medförs av trafikant, tillämpas samma bestämmelser som i allmän linjetrafik.
Månadskort och andra förköpta färdbevis samt frikort, vilka gäller för resa i allmän linjetrafik, gäller även för resa i personalvagnstrafiken.
Om polisman, se punkt 1.18.


Av trafikdirektörsmeddelande A 24/1973 framgår dock även att det fanns några få personalvagnar som hade särskilda taxebestämmelser. Vilka dessa var och hur det skilde sig vet jag ej.
daniel_s
 
Inlägg: 11991
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Nattrafik

Inläggav Enceladus » lör 23 feb, 2019 10:26

Nattbussar är faktiskt ett relativt sent påfund. Det kan vara svårt att föreställa sig detta, men en gång i tiden var Stockholm en spårvägsstad. Spårvagnar dominerade stadsbilden på samma sätt som de gör idag i Prag. Då var det förstås otänkbart med nattbussar som ersätter spårtrafiken. Här finns AB Stockholms Spårvägars styrelse- och revisionsberättelse för år 1930. Flera spårvägslinjer trafikerades alla nätter - precis som i dagens Prag!

Allt detta kom att ändras när massbilismen gjorde sin entré. Innerstadsspårvägen avvecklades till förmån för bilen som skulle fram. För kollektivtrafikens del var det tunnelbana och bussar som skulle gälla. Nattutbudet minskade stadigt på de lokalbanor som överlevde, inklusive pendeltågstrafiken. Sedan dess har bilens dominans brutits, men traditionen att övrig spårtrafik inte ska gå på natten lever kvar än idag. Att exempelvis trafikera Tvärbanan nattetid är från politiskt håll lika otänkbart som att återuppbygga innerstadsspårvägen. Det finns dock partier som anser att denna tradition härrörande från massbilismen inte är önskvärd att bevara. Det nya styret kan innebära stora förändringar på den punkten eftersom MP är just ett sådant parti. MP vill också återuppbygga innerstadsspårvägen - det kanske finns ett samband! Den stockholmska traditionen är likväl ganska unik i världen och det är väl ett skäl att bevara den.

Vilka är det då som använder nattrafiken? Det är främst två grupper som gör det: glada festare samt de jobbar som på obekväm arbetstid. Den tidigare gruppen är större men åker huvudsakligen på helgnätter. Den senare gruppen är mindre men åker alla nätter. Därför syns fler festare på helgnätter och fler nattarbetare på vardagsnätter. Eftersom det är stora skillnader i var läkare och städare bor så är resandet på vardagsnätter väldigt ojämnt fördelat i länet. Föga förvånande går de två största nattlinjerna mot Södertälje och Norsborg medan det inte finns särskilt många resenärer på linjerna mot Norrort och Nacka. Att utbudet antyder på motsatsen ska ses som en konsekvens av ett tolvårigt högerstyre i landstinget. Kan MP göra något åt regionalpolitiken? Vi får se!
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Nattrafik

Inläggav twr » lör 23 feb, 2019 10:33

Enceladus, du brukar beskriva det som en naturlag som aldrig kan ändras att bara tunnelbanan kan gå på natten. Men nu antyder du att saker skulle kunna bra annorlunda än de är nu? Hur menar du?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7375
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Nattrafik

Inläggav Enceladus » lör 23 feb, 2019 10:57

twr skrev:Enceladus, du brukar beskriva det som en naturlag som aldrig kan ändras att bara tunnelbanan kan gå på natten. Men nu antyder du att saker skulle kunna bra annorlunda än de är nu? Hur menar du?


Alliansen har styrt landstinget i Stockholms län i tolv år - om nödvändigt med passivt stöd av SD. Det fanns inget som tydde på att det förhållandet skulle ändras. Alliansen och SD är ju i princip garanterade att tillsammans få en majoritet av rösterna. Men nu är MP en del av styret. Det är en förändring och den innebär att landstingspolitiken kan förändras på ett flertal punkter. Det var på intet sätt givet att denna förändring skulle ske och att räkna med en sådan förändring hade varit vanskligt. Det är inte heller säkert att det blir en förändring i just nattrafiken. MP har inte ensam majoritet.
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Nattrafik

Inläggav twr » lör 23 feb, 2019 11:10

Enceladus skrev:
twr skrev:Enceladus, du brukar beskriva det som en naturlag som aldrig kan ändras att bara tunnelbanan kan gå på natten. Men nu antyder du att saker skulle kunna bra annorlunda än de är nu? Hur menar du?


Alliansen har styrt landstinget i Stockholms län i tolv år - om nödvändigt med passivt stöd av SD. Det fanns inget som tydde på att det förhållandet skulle ändras. Alliansen och SD är ju i princip garanterade att tillsammans få en majoritet av rösterna. Men nu är MP en del av styret. Det är en förändring och den innebär att landstingspolitiken kan förändras på ett flertal punkter. Det var på intet sätt givet att denna förändring skulle ske och att räkna med en sådan förändring hade varit vanskligt. Det är inte heller säkert att det blir en förändring i just nattrafiken. MP har inte ensam majoritet.

Att en förändring har skett visar att en förändring kan ske.

Vilket visar på hur vanskligt det är att personer som kunniga inom trafikplanering försvarar mycket dåliga projekt bara för att de tror att politiker inte är kapabla att fatta kloka beslut.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7375
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Nattrafik

Inläggav Enceladus » lör 23 feb, 2019 11:51

Jag tycker att det är speciellt anmärkningsvärt att Nockebybanan år 1930 hade nattrafik 365 dagar om året (se sidan 21). Visst var det andra förutsättningar som gällde på den tiden, men så mycket kan underlaget inte ha minskat. Det finns ju betydligt fler nattverksamheter nu än då. Snarare är det kollektivtrafikens ambitionsnivå som har minskat. Denna sorgliga utveckling skapade ett bilberoende samhälle, vilket i och för sig var målet, men det är lika sorgligt för det.
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Nattrafik

Inläggav daniel_s » lör 23 feb, 2019 14:10

Enceladus skrev:Jag tycker att det är speciellt anmärkningsvärt att Nockebybanan år 1930 hade nattrafik 365 dagar om året (se sidan 21). Visst var det andra förutsättningar som gällde på den tiden, men så mycket kan underlaget inte ha minskat. Det finns ju betydligt fler nattverksamheter nu än då. Snarare är det kollektivtrafikens ambitionsnivå som har minskat. Denna sorgliga utveckling skapade ett bilberoende samhälle, vilket i och för sig var målet, men det är lika sorgligt för det.


Men 12:an har väl i själva verket mer nattrafik nu än den hade då?

18228 km per år blir 50 km per dag och linjen var 10 km lång, nattrafik är väl i detta fall all trafik efter midnatt så det räcker till två avgångar i ena riktningen och tre i den andra. Det är ju precis vad vi har idag också på vardagsnätter, sen är det ytterligare trafik på helgnätterna.
daniel_s
 
Inlägg: 11991
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Nattrafik

Inläggav Enceladus » lör 23 feb, 2019 14:43

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Jag tycker att det är speciellt anmärkningsvärt att Nockebybanan år 1930 hade nattrafik 365 dagar om året (se sidan 21). Visst var det andra förutsättningar som gällde på den tiden, men så mycket kan underlaget inte ha minskat. Det finns ju betydligt fler nattverksamheter nu än då. Snarare är det kollektivtrafikens ambitionsnivå som har minskat. Denna sorgliga utveckling skapade ett bilberoende samhälle, vilket i och för sig var målet, men det är lika sorgligt för det.


Men 12:an har väl i själva verket mer nattrafik nu än den hade då?

18228 km per år blir 50 km per dag och linjen var 10 km lång, nattrafik är väl i detta fall all trafik efter midnatt så det räcker till två avgångar i ena riktningen och tre i den andra. Det är ju precis vad vi har idag också på vardagsnätter, sen är det ytterligare trafik på helgnätterna.


Jag funderade på samma sak. Någon turtäthet för Nockebybanan nämns ju inte i berättelsen för år 1930. Men väl för Örbybanan. På sidan 3 står följande:

AB Stockholms Spårvägar skrev:I samband med färdigställandet av den nya bandelen Slakthuset—Örby öppnades den 1 oktober för allmän trafik en ny linje, nr 19, Slussen—Örby, med följande sträckning: Slussen—Katarinavägen—Renstjärnasgatan—Folkungagatan—Götgatan—Skanstull—Slakthuset—Stureby—Örby. Linjen trafikeras med 20-minuters trafik, förstärkt till 10-minuters trafik under rusningstiderna förmiddag och eftermiddag, samt har samma taxa som övriga förortslinjer. I nattrafik avgår en vagn varje timme.


Under det året hade Örbybanan 91 trafikdagar (den öppnades ju för trafik den 1 oktober). 4 265 km per år blir cirka 47 km per dag och linjen var 9,8 km lång, d.v.s. ungefär samma värden som för Nockebybanan. I så fall borde Nockebybanan rimligen också ha haft timmestrafik alla nätter. Men det framgår inte tydligt vilka tider som avses med nattrafik. Nu är det i alla fall ett glapp (i riktning från Alvik) mellan 1 och 5 eller 2 och 6 beroende på natt.

Här är en sammanställning av antalet nattliga vagnkilometer med motorvagn på Nockebybanan under 1930-talet:

1930: 18 228 km
1931: 18 166 km
1932: 18 895 km
1933: 19 504 km
1934: 19 372 km
1935: 21 644 km
1936: 42 171 km
1937: 42 448 km
1938: 44 639 km
1939: 45 413 km

Kan den kraftiga ökningen i mitten av 1930-talet bero på att 30-minuterstrafik infördes då? Eller har det hela tiden varit 30-minuterstrafik och tiden för nattrafik fördubblades då? Oavsett vilket så hade 12:an mer nattrafik då än den har nu!
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Nattrafik

Inläggav Coppas » lör 23 feb, 2019 22:44

En sak som man inte bör glömma bort i sammanhanget är att en primär orsak till att en stor del av den nattliga kollektivtrafiken på spår står still ett par timmar på vardagsnätterna även handlar om att få tid till underhåll. Ju hårdare trafik, desto större behov av att hålla efter det hela. Har inte järnkoll på övriga håll, men i New York är det väl 24/7 som gäller även om det nattetid ändå är ganska begränsat.

I London och Paris däremot så står, mig veterligt, tunnelbanorna stilla under några timmar på natten. Likaså vill jag minnas att samma sak gäller i Tyskland så frågan är väl i hur många länder som den kollektiva spårtrafiken (oavsett om man tittar på tunnelbana, lokalbanor, pendeltåg osv.) rullar hela nätterna igenom? I ett antal huvudstäder och andra större städer är den nattliga kollektivtrafiken rudimentär i den mån det ens finns sådan trafik. I vissa fall är det bara taxi eller apostlahästarna som gäller.

Att sedan nattbussar tar lite längre tid på sig än daglinjerna handlar mera om körvägen och trafikens uppgift. Detta då flesta nattlinjer i tätorter normalt är kombinationer av olika daglinjer, främst för att det ska fungera praktiskt och täcka så brett som möjligt. Det är sedan ändå så att det inte är samma resenärsbehov på nätterna så att ha samma restidskrav på natten som på dagen är svårt att motivera samhällsekonomiskt.
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Coppas
 
Inlägg: 1685
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 23:12
Ort: Månen, 3 trappor upp

Re: Nattrafik

Inläggav Enceladus » sön 24 feb, 2019 5:48

Coppas skrev:En sak som man inte bör glömma bort i sammanhanget är att en primär orsak till att en stor del av den nattliga kollektivtrafiken på spår står still ett par timmar på vardagsnätterna även handlar om att få tid till underhåll. Ju hårdare trafik, desto större behov av att hålla efter det hela. Har inte järnkoll på övriga håll, men i New York är det väl 24/7 som gäller även om det nattetid ändå är ganska begränsat.


Avbrottsfri spårtrafik förekommer på ganska många håll. Underhållet brukar inte vara ett problem så länge trafiken kan utföras med enkelspårsdrift. Detta begränsar förstås hur ofta tågen kan gå, men det är sällan ett problem på vardagsnätter då trafikbehovet är mindre. Nattrafik kostar naturligtvis mer än dagtrafik, men nästan all kollektivtrafik är subventionerad. Kollektivtrafiken subventioneras för att hela samhället tjänar på det. I London infördes nyligen nattrafik på tunnelbana och pendeltåg. Initiativet bedöms ha skapat tusentals arbetstillfällen och bidragit med miljarder till ekonomin.

I Stockholm är det väl bara busslinje 4 som inte subventioneras. Resten av trafiken subventioneras. Tunnelbana och pendeltåg har relativt låg subventionsgrad medan de flesta busslinjer har relativt hög subventionsgrad. Pendelbåtar har en extremt hög subventionsgrad. De flesta pendelbåtslinjer går inte att motivera utifrån restidsnyttorna. Politiker brukar istället hänvisa till den höga kundnöjdheten. Tunnelbanan till Östberga som diskuteras i en annan tråd kan inte heller motiveras utifrån restidsnyttorna, utan där hänvisar politikerna till sociala nyttor. Det finns många lågt hängande frukter i Stockholms nattrafik som skulle ge större restidsnyttor än flera andra satsningar. Att de inte plockas beror främst på politiskt ointresse. Stockholm skulle behöva en Sadiq Khan.

Coppas skrev:I London och Paris däremot så står, mig veterligt, tunnelbanorna stilla under några timmar på natten. Likaså vill jag minnas att samma sak gäller i Tyskland så frågan är väl i hur många länder som den kollektiva spårtrafiken (oavsett om man tittar på tunnelbana, lokalbanor, pendeltåg osv.) rullar hela nätterna igenom? I ett antal huvudstäder och andra större städer är den nattliga kollektivtrafiken rudimentär i den mån det ens finns sådan trafik. I vissa fall är det bara taxi eller apostlahästarna som gäller.


Nja, det stämmer att London hade en taskig nattrafik för några år sedan, men nu är den avsevärt bättre. Både tunnelbana och pendeltåg går på helgnätter. Paris har emellertid fortfarande en usel nattrafik. Stora städer har dock inte automatiskt en bra nattrafik. Det måste fortfarande finnas en politisk vilja. Exempelvis finns det väl ingen nattrafik värd namnet i Asien, trots ett överflöd av metropoler. Kulturen och förväntningarna på samhället är ju annorlunda där. Däremot är avbrottsfri spårtrafik ganska vanlig i USA, trots att landet som helhet är väldigt bilberoende. New York, Chicago, Philadelphia, Minneapolis och Jersey City är några exempel på amerikanska städer som har avbrottsfri spårtrafik, d.v.s. nattrafik alla dagar. Sydney har också avbrottsfri spårtrafik.

Nog om andra världsdelar. Stockholm är ju en europeisk stad och bör jämföras med likvärdiga städer. Du nämner Tyskland. Tyskland har många städer. I huvudstaden Berlin går både tunnelbana och pendeltåg på helgnätter. Spårvagnarna går hela tiden, d.v.s. alla nätter. I den näst största staden Hamburg går tunnelbana och pendeltåg också på helgnätter. Några mer intressanta städer är Frankfurt och Köln. Där går några pendeltågslinjer avbrottsfritt alla nätter. I Centraleuropa verkar det vara standard att spårvagnsstäder har avbrottsfri spårvägstrafik. Prag är ett paradexempel, men även Kraków och mindre städer som Toruń upprätthåller traditionen. Det vore väl att betrakta som revolution i Stockholm. :roll:

Även fjärrtågstrafik kan vara avbrottsfri. Megaregionen Randstad i Nederländerna har avgångar varje timme mellan städerna Amsterdam, Rotterdam, Haag, Utrecht och Leiden. En region behöver dock inte vara så stor för att ha avbrottsfri tågtrafik. Den så kallade Trippelstaden (Gdańsk, Sopot och Gdynia) i Polen har ett avbrottsfritt pendeltågssystem som fortsätter mot den närliggande lilla staden Wejherowo. Det finns många fler exempel i Europa, men jag tror vi nöjer oss med det här och går vidare till Norden. I Norden finns nämligen den stad som förmodligen har världens bästa nattrafik sett till folkmängden: Stockholm! Nej, jag skojar bara. Köpenhamn.

Köpenhamns metro är avbrottsfri. Alla linjer har 15-minuterstrafik på helgnätter samt 20-minuterstrafik på vardagsnätter. Inte nog med det, Öresundstågen går också avbrottsfritt mellan Østerport och Lund. Bara för att lokalpolitikerna i Stockholm inte vill ha avbrottsfri spårtrafik så betyder det inte att hela Sverige ska hämmas! Köpenhamns pendeltåg går förstås på helgnätter, men inte på vardagsnätter. Huvudstadsregionens närtrafik, d.v.s. pendeltågstrafiken i Helsingforsregionen, går också på helgnätter, men inte heller på vardagsnätter. Det anmärkningsvärda här är att Stockholms pendeltåg har nästan dubbelt så många resenärer men i princip ingen nattrafik. Mer omfattande nattrafik har Västtågen, Östgötapendeln och Upptåget. Detta trots att Stockholms pendeltåg står för nästan hälften av Sveriges tågresande. I Göteborg förekommer också nattlig spårvägstrafik, men den är inte avbrottsfri.

Coppas skrev:Att sedan nattbussar tar lite längre tid på sig än daglinjerna handlar mera om körvägen och trafikens uppgift. Detta då flesta nattlinjer i tätorter normalt är kombinationer av olika daglinjer, främst för att det ska fungera praktiskt och täcka så brett som möjligt. Det är sedan ändå så att det inte är samma resenärsbehov på nätterna så att ha samma restidskrav på natten som på dagen är svårt att motivera samhällsekonomiskt.


Många verkar tro att busstrafik inte kräver någon infrastruktur. Problemet med idén att under alla omständigheter ersätta spårtrafik med nattbussar är att väginfrastrukturen inte alltid finns. Längs pendeltågets Södertäljelinje finns det ingen lämplig väg för trafikuppgiften. Resurserna har lagts på att bygga ut järnvägen till fyrspår istället för att bygga ut Huddingevägen till motorvägsstandard. Dessutom ligger bebyggelsen vid järnvägen. Exempelvis råkar Huddingevägen missa Stuvsta. Då blir det ingen nattrafik dit, åtminstone inte utan besvärliga byten. Samma sak med Östertälje. Restiderna är redan för långa på grund av den dåliga vägstandarden. Med byten blir det ännu värre. Pendeltågets Bålstalinje har inte heller förutsättningar för attraktiv busstrafik. En resa till Barkarbystaden kräver ett byte både på dagen och på natten, men på natten tar resan dubbelt så lång tid. De andra två pendeltågslinjerna har i alla fall bättre väginfrastruktur, men det aktuella linjenätet gör att det tar orimligt lång tid att åka till Jordbro.

Det värsta med nattbussarna är nog ändå trängseltiden. De bussar som går långsamt på lokalvägar har inte heller något sittplatsåtagande. Den långa restiden gör att folk ofta måste stå i mer än en halvtimme. Det blir väldigt svårt att förklara den här situationen när pendeltågssystem i andra städer med betydligt färre resenärer har nattrafik. Liksom blå linjen. På vardagsnätter har linje 791 mot Södertälje fler resenärer än linjerna 196, 197 och 595 tillsammans - det är dessa tre linjer som ersätter blå linjen. Liksom alla dessa nattbussar i Norrort som har två resenärer per avgång. De kostar mycket mer per resenär än nattlig spårtrafik. Argumenten för den här galenskapen tryter.

Tvärbanan skiljer sig inte så mycket. Väginfrastruktur saknas längs flera delsträckor. Underlaget är ungefär lika stort som vardera av blå linjens grenar. Kostnaden är lägre per resenär jämfört med pendelbåtar och vissa nattbussar. Restidsnyttorna är större.
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Nattrafik

Inläggav LÅ1 » tor 04 apr, 2019 18:04

Jag retade signatur Enceladus i en annan tråd, och ifrågasatte om den framtida T-banelinjen Liljeholmen - Älvsjö kommer få nattrafik.
Det fick mig att fundera på T-banegrenar som saknat nattrafik historiskt sett.

Historiskt har väl en del T-banegrenar stängts vid midnatt, veckan runt? När T-banan bara gick till Örnsberg, fanns det nattrafik där då? Och Bagarmosslinjen var väl utan nattrafik länge. Ellr snarare, det var nattbuss åt det hållet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13009
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nattrafik

Inläggav Enceladus » tor 04 apr, 2019 18:21

LÅ1 skrev:Jag retade signatur Enceladus i en annan tråd, och ifrågasatte om den framtida T-banelinjen Liljeholmen - Älvsjö kommer få nattrafik.
Det fick mig att fundera på T-banegrenar som saknat nattrafik historiskt sett.

Historiskt har väl en del T-banegrenar stängts vid midnatt, veckan runt? När T-banan bara gick till Örnsberg, fanns det nattrafik där då? Och Bagarmosslinjen var väl utan nattrafik länge. Ellr snarare, det var nattbuss åt det hållet.


I slutet av 1980-talet hade tunnelbanan nattrafik på följande sträckor:

11 Akalla–Kungsträdgården
13 Ropsten–Norsborg
14 Liljeholmen–Fruängen
18 Hässelby strand–Farsta strand
19 Gullmarsplan–Hagsätra

Så det var inte alla linjer som hade nattrafik. Jag är inte helt säker på hur efterfrågan såg ut på den tiden, men det är möjligt att de andra linjerna inte hade ett lika stort behov.

Idag är det trafikslaget som avgör om en linje ska trafikeras på natten. Tvärbanan har ungefär lika många resenärer som endera av blå linjens grenar, men det är helt otänkbart att den skulle få någon nattrafik. I Ursvik diskuteras en lokalgata för nattbussar för att kringgå de politiska låsningarna. Pendeltågens grenar är i allmänhet större än tunnelbanans. Det finns några politiker som kan tänka sig att införa nattrafik på pendeltågen. Hittills har dock ingen lyckats övertala Tamsons.
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Nattrafik

Inläggav Odd » tor 04 apr, 2019 19:30

Har någon beräknat om man skulle kunna klara av nattrafik med enkelspår i Stockholms tunnelbana? Jag förstår att man naturligtvis behöver anpassa lite här och där, men jag tänker tex att med halvtimmestakt och fullängdståg så skulle man kunna köra enligt följande, här exempel på tub 2:
tub2-natt.png
tub2-natt.png (3.65 KiB) Visad 1862 gånger

Som reservplatser så har man någon station i närheten som man kan alternera med för att klara i stort sett samma tabell när underhåll behövs på de permanenta nattmötesstationerna.

Naturligtvis under förutsättning att stationerna i frågan rustas för dubbelriktad trafik, växlar och fullsignalering etc.

Eller kanske inte.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4380
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Nattrafik

Inläggav LÅ1 » fre 05 apr, 2019 8:47

Minns nu att inte heller grenen mot Universitetet hade nattrafik på den tiden det fanns en "huvudlinje" per system på natten och korta anslutningslinjer på några grenar. Det saknades spår och perronger vid Östermalmstorg för att det skulle fungera. Men det problemet skulle väl lösas med Odds förslag om enkelspårstrafik?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13009
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nattrafik

Inläggav Enceladus » fre 05 apr, 2019 9:15

LÅ1 skrev:Minns nu att inte heller grenen mot Universitetet hade nattrafik på den tiden det fanns en "huvudlinje" per system på natten och korta anslutningslinjer på några grenar. Det saknades spår och perronger vid Östermalmstorg för att det skulle fungera. Men det problemet skulle väl lösas med Odds förslag om enkelspårstrafik?


En kvarleva från den tiden är att nattbussarna 690 och 691 utgår från Odenplan. Nattrafiken har inte setts över på många år. Både utbud och linjesträckningar saknar all form av logik sett till dagens förhållanden. Trafikförändringsprocessen fungerar inte och de nuvarande landstingspolitikerna - möjligtvis med undantag för MP - är inte tillräckligt intresserade för att genomdriva en förändring.
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Nattrafik

Inläggav roggek » fre 05 apr, 2019 23:17

Den enkla lösningen skulle vara att SL inför den "tyska modellen" i nattrafiken med AST Anruf SammelTaxi d vs i svensk mening Ringtaxi på de linjer som är lägst belastade kvälls och nattetid.
Varje tysk stad med aktning har detta (ibland med fantasifulla namn som Jugendtaxi, DiscoBus och dylikt...)

Då ringer man till SLs kundtjänst en-två timmar i förväg och säger t ex att "Jag vill åka med taxi från Södertälje C till Järna kl 04.45 när jag kommer med 791:an från Centralen" och så betalar man 44:- (motsvarande enkelresa) till taxichauffören på plats.
Taxiföraren får ett jobb, resenären kommer hem tryggt och säkert, och det blir "win-win" för båda.

Jag kan tänka mig att denna taximodell skulle kunna fungera i våra avlägsna länsdelar d vs i Roslagen, på Ekerö, på Södertörn/Nynäshamn och på Värmdö.

Vi lever i 2010-talet och då måste mer "flexibla lösningar" med mindre fordon än en normalstor ledbuss kunna erbjudas...

Fast det bästa vore ju om taxipriserna i Stockholm skulle ligga i nivå med Kanarieöarna...Där var det billigt att åka taxi (och buss med för den delen!)
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2362
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05

Re: Nattrafik

Inläggav Enceladus » fre 05 apr, 2019 23:44

Fast det största problemet med nattrafiken till Södertälje är ju den långa trängseltiden. Då är mindre fordon knappast någon lösning. Jag gillar därför KD:s förslag om en "tunnelbana" (tänk spårväg med nattrafik) mellan Norsborg och Södertälje. Den skulle både förkorta restiden och minska trängseln.
Enceladus
 
Inlägg: 3511
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Nattrafik

Inläggav Coppas » lör 06 apr, 2019 16:32

roggek skrev:Den enkla lösningen skulle vara att SL inför den "tyska modellen" i nattrafiken med AST Anruf SammelTaxi d vs i svensk mening Ringtaxi på de linjer som är lägst belastade kvälls och nattetid.
Varje tysk stad med aktning har detta (ibland med fantasifulla namn som Jugendtaxi, DiscoBus och dylikt...)

Då ringer man till SLs kundtjänst en-två timmar i förväg och säger t ex att "Jag vill åka med taxi från Södertälje C till Järna kl 04.45 när jag kommer med 791:an från Centralen" och så betalar man 44:- (motsvarande enkelresa) till taxichauffören på plats.
Taxiföraren får ett jobb, resenären kommer hem tryggt och säkert, och det blir "win-win" för båda.

Jag kan tänka mig att denna taximodell skulle kunna fungera i våra avlägsna länsdelar d vs i Roslagen, på Ekerö, på Södertörn/Nynäshamn och på Värmdö.

Vi lever i 2010-talet och då måste mer "flexibla lösningar" med mindre fordon än en normalstor ledbuss kunna erbjudas...

Fast det bästa vore ju om taxipriserna i Stockholm skulle ligga i nivå med Kanarieöarna...Där var det billigt att åka taxi (och buss med för den delen!)


Alltså, dylika lösningar med taxi har provats av och till under åren i Stockholmsområdet. Bla i Roslagen, Södertörn och för stunden finns ett försök på linje 787 i Enhörna. Resultaten tidigare har dock inte varit speciellt positiva. Sedan är taxi åmarna den i Sverige helt avreglerad sedan 1/7-1990 vilket ger helt andra förutsättningar än för tex taxi i Tyskland.

Detta med ”flexibla fordon” i form av midibussar har även det provats. Första försöket var väl i början av 70-talet med ett antal Opel Blitz B-bussar som skulle rulla som litt. H48 i Gamla stan. Att ha ett antal olika fordon ger sällan någon större besparing. Tvärtom snarare då det ofta innebär mera personal och redan i nuläget utgör personalkostnaderna en av de största utgiftsposterna för trafikbolagen (i vissa fall uppåt 60 %). Flera fordon betyder även mera behov av uppställningsytor och även lämpligt depåutrymme är både kostsamt och sällsynt i Storstockholm.
»Quia ursus pusilli ingenii sum verba difficilia fastidio«
For I am a bear of very little brain, and long words bother me
Coppas
 
Inlägg: 1685
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 23:12
Ort: Månen, 3 trappor upp

Re: Nattrafik

Inläggav roggek » lör 06 apr, 2019 20:06

Coppas skrev:Alltså, dylika lösningar med taxi har provats av och till under åren i Stockholmsområdet. Bla i Roslagen, Södertörn och för stunden finns ett försök på linje 787 i Enhörna. Resultaten tidigare har dock inte varit speciellt positiva. Sedan är taxi åmarna den i Sverige helt avreglerad sedan 1/7-1990 vilket ger helt andra förutsättningar än för tex taxi i Tyskland.



Skillnaden här är väl att med AST i en tysk stad, så ringer kunden och bestämmer i de flesta fall när man vill åka, i SLs fall med taxi i provtrafik så var det tidtabellen som styrde med ett pissigt utbud och på tider som ingen ville åka...

Då är det redan förutbestämt att misslyckas...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarvisningsbild
roggek
 
Inlägg: 2362
Blev medlem: mån 17 maj, 2010 19:05


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst