Sida 1 av 2

Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

InläggPostat: fre 11 jan, 2019 21:41
av Hans Wibacke
Jag läste nyss en intressant rad i utkastet till sakpolitisk överenskommelse (pdf) mellan S, MP, C och L. Under punkt 28 fann jag följande:

Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige införs (Utredning 2020. Införs från 1 januari 2022).

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

InläggPostat: fre 11 jan, 2019 22:25
av LÅ1
Hans Wibacke skrev:Jag läste nyss en intressant rad i utkastet till sakpolitisk överenskommelse (pdf) mellan S, MP, C och L. Under punkt 28 fann jag följande:

Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige införs (Utredning 2020. Införs från 1 januari 2022).

Det står mycket bra, och en hel del mindre bra, i det där dokumentet. Men vem tror att ens hälften kommer att genomföras?

Undra vad man avser med "nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik". Vi har ju redan Resplus. Men tidigare kunde man i många län i främst Götaland använda samma kort att betala resor med. Åtminstone kunde man betala med reskassa, eller vad man kallade det lokalt. Om det gick att ladda på periodkort av olika slag på det också, det mins jag inte.

Det skulle kunna vara samordning man är ute efter, så att en långpendlande Linköpingsbo kan använda en och samma månadsbiljett på lokaltrafiken hemma i Linköping, på tåget till Stockholm och sedan i SL-trafiken till arbetsplatsen.

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

InläggPostat: lör 12 jan, 2019 1:43
av Lennart Petersen
LÅ1 skrev:[q
Det står mycket bra, och en hel del mindre bra, i det där dokumentet. Men vem tror att ens hälften kommer att genomföras?

Undra vad man avser med "nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik". Vi har ju redan Resplus. Men tidigare kunde man i många län i främst Götaland använda samma kort att betala resor med. Åtminstone kunde man betala med reskassa, eller vad man kallade det lokalt. Om det gick att ladda på periodkort av olika slag på det också, det mins jag inte.

Det skulle kunna vara samordning man är ute efter, så att en långpendlande Linköpingsbo kan använda en och samma månadsbiljett på lokaltrafiken hemma i Linköping, på tåget till Stockholm och sedan i SL-trafiken till arbetsplatsen.

Eller så är det regler för barn,ungdom,pensionär eller något helt annat som avses. Mycket diffust skrivet.
Och inget säger ju att det är just lokaltrafik som avses. ”All kollektivtrafik” är väl just all kollektivtrafik och då är det väl buss,flyg,färja, t-bana, X2000, MTR -express och rubbet.
Men dokumentet känns lite virrigt och ihoprafsat med delvis svepande meningar utan detaljer men på någon punkt häpnadsväckande detaljer som att Trafikverket ska ha rätt neka ett fordon i sådant skick att det riskerar att riva ned kontaktledningen..

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

InläggPostat: lör 12 jan, 2019 8:47
av BSB101
Utreda saker och ting kan man alltid. Nu vill jag inte starta någon politiskt diskussion men det är rätt klart vem som på lång sikt vinner mest på denna överenskommelse.

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

InläggPostat: lör 12 jan, 2019 10:40
av Odd
Att ha ett nationellt biljettsystem för persontransporter i hela landet är ingen dum idé. Det tillämpas redan på flera ställen, i mer eller mindre omfattning.

I Storbritannien så är det väl ett gemensamt biljettsystem för järnvägstrafiken, oavsett om du skall åka med Great Western, Virgin eller något annat tågbolag så är biljetterna likadana och du kan köpa och hämta ut biljetterna oavsett operatör.

I Japan så har man gemensamt biljettsystem på järnvägen och om man vill åka med värdekort (motsv) så fungerar det nästan överallt oavsett var och vilket kort du använder, med några undantag. Jag antar att systemet där är frivilligt men att man har lyckas komma överens. Om du köper ett SUICA-kort och laddar på det med pengar så gäller det även regioner där man använde ICOCA eller PASMO. Och dessutom kan man ofta både köpa mat, handla i kiosk och en del automater och använda det för inträden och andra betalningar.

Att införa ett nationellt biljettsystem idag handlar snarare om interoperabilitet än fysiskt media. Hur biljetten hanteras bör därför inte detaljspecificeras utan reglerna skall då utformas så att de biljettmedier som introduceras kan användas överallt. Gamla biljettsystem skall alltså fasas ut. Vi ligger på gränsen till ett teknikskifte just nu där den fysiska biljetten mer och mer håller på att försvinna, och att den i stället läggs på olika former av apparater (mobiltelefoner, smarta klockor, direkt på konto- och kreditkortens chipp mm) men det bör alltid finnas kvar ett format som bärs på icke-elektroniskt format, dvs papper. När det gäller platsbokade biljetter så är det inget problem då man ju per definition endast kan sitta en person per plats, men när det gäller öppna biljetter så blir det lite tuffare, då kravet måste vara att informationen måste kunna kontrolleras att den inte är förfalskad. Exakt hur det skall gå till får man väl komma på. Det nationella biljettsystemet bör ju även omfatta inrikesflyg, som en del av transportsektorn.

Observera att detta gäller ett biljettsamarbete, inte ett taxesamarbete. Det är två helt olika saker.

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

InläggPostat: mån 14 jan, 2019 21:41
av Ulrik Berggren
Odd skrev:Att ha ett nationellt biljettsystem för persontransporter i hela landet är ingen dum idé. Det tillämpas redan på flera ställen, i mer eller mindre omfattning.

I Storbritannien så är det väl ett gemensamt biljettsystem för järnvägstrafiken, oavsett om du skall åka med Great Western, Virgin eller något annat tågbolag så är biljetterna likadana och du kan köpa och hämta ut biljetterna oavsett operatör.

I Japan så har man gemensamt biljettsystem på järnvägen och om man vill åka med värdekort (motsv) så fungerar det nästan överallt oavsett var och vilket kort du använder, med några undantag. Jag antar att systemet där är frivilligt men att man har lyckas komma överens. Om du köper ett SUICA-kort och laddar på det med pengar så gäller det även regioner där man använde ICOCA eller PASMO. Och dessutom kan man ofta både köpa mat, handla i kiosk och en del automater och använda det för inträden och andra betalningar.
[---]


Även (större delen av) Danmark samt Scweitz och Nederländerna har nationella system med kort som går att använda i hela respektive område. Borde inte vara omöjligt här heller trots att vårt land är mera heterogent...

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

InläggPostat: tis 15 jan, 2019 10:49
av Kantorn
LÅ1 skrev:Undra vad man avser med "nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik". Vi har ju redan Resplus. Men tidigare kunde man i många län i främst Götaland använda samma kort att betala resor med. Åtminstone kunde man betala med reskassa, eller vad man kallade det lokalt. Om det gick att ladda på periodkort av olika slag på det också, det mins jag inte.

Åtminstone i Skåne, Kronobergs och Jönköpings län (ev även Blekinge och Halland) samt på Öresundståg (även till Danmark) så kan man fortfarande åka på samma reskassekort. Det finns dessutom automat både på Kastrup och i Köpenhamn som funkar till dessa reskassekort. Jag tror dock inte man kan ha både reskassa och periodkort samtidigt på samma kort. Jojokortet i Skåne håller på att fasas ut - men om det innebär något för de övriga länen också vet jag inte.

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

InläggPostat: tis 15 jan, 2019 11:16
av LÅ1
Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:Undra vad man avser med "nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik". Vi har ju redan Resplus. Men tidigare kunde man i många län i främst Götaland använda samma kort att betala resor med. Åtminstone kunde man betala med reskassa, eller vad man kallade det lokalt. Om det gick att ladda på periodkort av olika slag på det också, det mins jag inte.

Åtminstone i Skåne, Kronobergs och Jönköpings län (ev även Blekinge och Halland) samt på Öresundståg (även till Danmark) så kan man fortfarande åka på samma reskassekort. Det finns dessutom automat både på Kastrup och i Köpenhamn som funkar till dessa reskassekort. Jag tror dock inte man kan ha både reskassa och periodkort samtidigt på samma kort. Jojokortet i Skåne håller på att fasas ut - men om det innebär något för de övriga länen också vet jag inte.

Ah ha, det finns kvar. Trodde det var historia. Har för mig att även länskorten i Örebro och Skaraborg funkade en gång i tiden. Det sistnämnda har inga kort längre, antar jag.

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

InläggPostat: tis 15 jan, 2019 12:50
av Kantorn
LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:Undra vad man avser med "nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik". Vi har ju redan Resplus. Men tidigare kunde man i många län i främst Götaland använda samma kort att betala resor med. Åtminstone kunde man betala med reskassa, eller vad man kallade det lokalt. Om det gick att ladda på periodkort av olika slag på det också, det mins jag inte.

Åtminstone i Skåne, Kronobergs och Jönköpings län (ev även Blekinge och Halland) samt på Öresundståg (även till Danmark) så kan man fortfarande åka på samma reskassekort. Det finns dessutom automat både på Kastrup och i Köpenhamn som funkar till dessa reskassekort. Jag tror dock inte man kan ha både reskassa och periodkort samtidigt på samma kort. Jojokortet i Skåne håller på att fasas ut - men om det innebär något för de övriga länen också vet jag inte.

Ah ha, det finns kvar. Trodde det var historia. Har för mig att även länskorten i Örebro och Skaraborg funkade en gång i tiden. Det sistnämnda har inga kort längre, antar jag.

De hade ett gemensamt gammalt "stoppa kortet i automaten"-system, och sedan bytte de i stort sett samtidigt till ett blippsystem.

Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

InläggPostat: tis 15 jan, 2019 19:55
av Anders93
Kantorn skrev:Åtminstone i Skåne, Kronobergs och Jönköpings län (ev även Blekinge och Halland) samt på Öresundståg (även till Danmark) så kan man fortfarande åka på samma reskassekort. Det finns dessutom automat både på Kastrup och i Köpenhamn som funkar till dessa reskassekort. Jag tror dock inte man kan ha både reskassa och periodkort samtidigt på samma kort. Jojokortet i Skåne håller på att fasas ut - men om det innebär något för de övriga länen också vet jag inte.

Även Blekinge och Halland använder sig av samma system som Skåne.
I Skåne går det att ha både reskassa och periodbiljett på samma kort, så förmodligen även i de andra länen.
Blekingetrafiken (och även Östgötatrafiken) kommer också att använda sig av samma nya system som Skånetrafiken har utvecklat.

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

InläggPostat: ons 16 jan, 2019 11:04
av Kantorn
Anders93 skrev:
Kantorn skrev:Åtminstone i Skåne, Kronobergs och Jönköpings län (ev även Blekinge och Halland) samt på Öresundståg (även till Danmark) så kan man fortfarande åka på samma reskassekort. Det finns dessutom automat både på Kastrup och i Köpenhamn som funkar till dessa reskassekort. Jag tror dock inte man kan ha både reskassa och periodkort samtidigt på samma kort. Jojokortet i Skåne håller på att fasas ut - men om det innebär något för de övriga länen också vet jag inte.

Även Blekinge och Halland använder sig av samma system som Skåne.
I Skåne går det att ha både reskassa och periodbiljett på samma kort, så förmodligen även i de andra länen.
Blekingetrafiken (och även Östgötatrafiken) kommer också att använda sig av samma nya system som Skånetrafiken har utvecklat.

Du har möjligen inte koll på om de övriga länen (Kronoberg, Jönköping, Halland) kommer följa efter?

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

InläggPostat: ons 16 jan, 2019 13:00
av bark
Anders93 skrev:Blekingetrafiken (och även Östgötatrafiken) kommer också att använda sig av samma nya system som Skånetrafiken har utvecklat.


Östgötatrafiken var, när de lanserade planerna på ett nytt biljettsystem, tydliga med att det är en gemensam teknikplattform men inte ett gemensamt biljettsystem.

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

InläggPostat: ons 16 jan, 2019 16:25
av Anders93
Kantorn skrev:
Anders93 skrev:
Kantorn skrev:Åtminstone i Skåne, Kronobergs och Jönköpings län (ev även Blekinge och Halland) samt på Öresundståg (även till Danmark) så kan man fortfarande åka på samma reskassekort. Det finns dessutom automat både på Kastrup och i Köpenhamn som funkar till dessa reskassekort. Jag tror dock inte man kan ha både reskassa och periodkort samtidigt på samma kort. Jojokortet i Skåne håller på att fasas ut - men om det innebär något för de övriga länen också vet jag inte.

Även Blekinge och Halland använder sig av samma system som Skåne.
I Skåne går det att ha både reskassa och periodbiljett på samma kort, så förmodligen även i de andra länen.
Blekingetrafiken (och även Östgötatrafiken) kommer också att använda sig av samma nya system som Skånetrafiken har utvecklat.

Du har möjligen inte koll på om de övriga länen (Kronoberg, Jönköping, Halland) kommer följa efter?

Informationen kommer från Blekingetrafiken och det är bara de tre som nämns. Men vem vet, fler län kommer kanske ansluta senare, även de behöver ju förr eller senare byta ut sina biljettsystem.

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

InläggPostat: ons 16 jan, 2019 16:30
av Anders93
Hittade nu info om att Hallandstrafiken, Kalmar Länstrafik, Jönköpings Länstrafik och Länstrafiken Kronoberg har ingått ett samarbete för ett nytt gemensamt biljettsystem.

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

InläggPostat: tor 17 jan, 2019 11:24
av Kantorn
Anders93 skrev:Hittade nu info om att Hallandstrafiken, Kalmar Länstrafik, Jönköpings Länstrafik och Länstrafiken Kronoberg har ingått ett samarbete för ett nytt gemensamt biljettsystem.

Tack!

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

InläggPostat: tis 22 jan, 2019 0:00
av Enceladus
Lennart Petersen skrev:Eller så är det regler för barn,ungdom,pensionär eller något helt annat som avses. Mycket diffust skrivet.


Det står ju ganska tydligt att det handlar om ett gemensamt biljettsystem, inte en gemensam taxa. Det blir upp till varje enskild aktör att bestämma priser och rabatter. Men alla aktörer tvingas acceptera samma reskassa.

Nationellt system för kollektivtrafik införs

DN skrev:Hon exemplifierar med att lösningen snarare kommer att bli som att köpa ett mjölkpaket. Det kan du göra överallt i landet och med samma kort – men priset är inte identiskt.


Förslaget är utmärkt och kommer inte en dag för tidigt. :D

Mer oroande är att det enligt överenskommelsen inte tillförs mer pengar utöver de 700 miljarderna från den nationella planen samtidigt som både höghastighetsbanorna och Norrbotniabanan lovas byggas. Ombyggnaden av Märsta station behövde redan slopas i den förra planen för att planeringen av dessa projekt skulle intensifieras. Om inte hela infrastrukturpotten ökar så riskerar de befintliga väg- och järnvägssystemen att bli kraftigt eftersatta med ännu färre investeringar! :evil:

(För övrigt tror jag att Norrbotniabanan är viktigare än höghastighetsbanorna. Kostnaden uppskattas till cirka 30 miljarder, vilket är betydligt billigare än höghastighetsbanorna. Nyttan är också mindre, men inte tio gånger mindre. Det blir också enklare att straffbeskatta andra trafikslag om en större del av landet har tillgång till järnväg. Och mer skatt kommer att behövas om infrastrukturen inte ska kollapsa i framtiden.)

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

InläggPostat: tis 22 jan, 2019 7:14
av Odd
Detta kommer väl att påverka SLs planer på att kunna använda kreditkort och mobiltelefoner som biljettbärare via NFC.

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

InläggPostat: tis 22 jan, 2019 15:06
av ADDE
Odd skrev:Detta kommer väl att påverka SLs planer på att kunna använda kreditkort och mobiltelefoner som biljettbärare via NFC.

Det beror på. I artikeln har det inte specificerats hur det nationella systemet ska utformas eller fungera, utan att man ställer krav på att det ska införas ett sådant system!

Et förslag jag skulle kunna ha är att systemet tillåter kortbetalningar och mobilbetalningar via NFC, men att man har ett resekort där man kan fylla i periodkort. Kortet lär nog utformas så den kan ha i sig flera periodkort, både från samma län såväl som fråm flera olika län som ska fungera tillsammans! Sedan har varje län sin egen app för att köpa biljetter för de som inte har apple pay, google pay eller motsvarande som tillåter mobil-NFC. Då är det appen som sköter detta.

Bästa vore om även SJ och andra aktörer som kör långdistans hoppar på denna system!

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

InläggPostat: tis 22 jan, 2019 15:09
av LÅ1
ADDE skrev:
Odd skrev:Detta kommer väl att påverka SLs planer på att kunna använda kreditkort och mobiltelefoner som biljettbärare via NFC.

Det beror på. I artikeln har det inte specificerats hur det nationella systemet ska utformas eller fungera, utan att man ställer krav på att det ska införas ett sådant system!

Och parallella lokala system kan ju tillåtas ändå, menar du?
Det verkar rimligt.

Re: Nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik

InläggPostat: tis 22 jan, 2019 15:10
av ADDE
LÅ1 skrev:
ADDE skrev:
Odd skrev:Detta kommer väl att påverka SLs planer på att kunna använda kreditkort och mobiltelefoner som biljettbärare via NFC.

Det beror på. I artikeln har det inte specificerats hur det nationella systemet ska utformas eller fungera, utan att man ställer krav på att det ska införas ett sådant system!

Och parallella lokala system kan ju tillåtas ändå, menar du?
Det verkar rimligt.

inte helt omöjligt. jag redigerade mitt inlägg ovan med ett förslag:

ADDE skrev:Et förslag jag skulle kunna ha är att systemet tillåter kortbetalningar och mobilbetalningar via NFC, men att man har ett resekort där man kan fylla i periodkort. Kortet lär nog utformas så den kan ha i sig flera periodkort, både från samma län såväl som fråm flera olika län som ska fungera tillsammans! Sedan har varje län sin egen app för att köpa biljetter för de som inte har apple pay, google pay eller motsvarande som tillåter mobil-NFC. Då är det appen som sköter detta.

Bästa vore om även SJ och andra aktörer som kör långdistans hoppar på denna system!