Stockholm (stad och landsting) efter valet

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Stockholm (stad och landsting) efter valet

Inläggav TKO » mån 10 sep, 2018 12:50

För den som bevittnade spektaklet när spårvägslinje 7 förlängdes till T-Centralen kommer det kanske inte som en överraskning att det både i staden och i landstinget verkar pågå överläggningar mellan Miljöpartiet och högeralliansen för att skapa styrande majoriteter. Att valets två stora förlorare (M och MP) ser sej själva som "regeringsbildare" kan verka förvånande, men politiken är ju det möjligas konst...

- Hur skulle en sådan situation påverka alla de utbyggnadsplaner för kollektivtrafiken som nu finns? Kommer MP att som villkor för att stötta högern kräva ännu större satsningar - Spårväg City till Värtan, Spårväg Syd till Gullmarsplan (och kanske Skarpnäck?), tidigareläggning av vissa andra projekt?

Vi vet ju ännu inte hur dessa sonderingar slutar, men visst kan det vara roligt att spekulera i denna lite oväntade situation!

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Re: Stockholm (stad och landsting) efter valet

Inläggav Enceladus » mån 10 sep, 2018 13:25

Jag vill inte tro att löften från ett för inte så länge sedan stadsbärande parti är tomma. Om denna oheliga allians blir verklighet så är det mer än rimligt att de miljarder som M har budgeterat för Centralbrons nedgrävning istället går till en utbyggnad av kollektivtrafiken.

(Tips till det nya styret: Årstaskogen är helig! Exploatera fältet hänsynslöst, men låt skogen vara.)
Enceladus

Inläggav Enceladus » mån 10 sep, 2018 15:40

Alliansen i landstinget vill samarbeta med MP

Trots det usla valresultatet har MP ett gyllene läge i Stockholms två största församlingar. Regionalpolitiken i landstinget kan äntligen brytas. Sätt hårt mot hårt. Alliansen har inget bättre alternativ!
Enceladus

Inläggav JohanB » mån 10 sep, 2018 16:11

TKO skrev:För den som bevittnade spektaklet när spårvägslinje 7 förlängdes till T-Centralen kommer det kanske inte som en överraskning att det både i staden och i landstinget verkar pågå överläggningar mellan Miljöpartiet och högeralliansen för att skapa styrande majoriteter. Att valets två stora förlorare (M och MP) ser sej själva som "regeringsbildare" kan verka förvånande, men politiken är ju det möjligas konst...

- Hur skulle en sådan situation påverka alla de utbyggnadsplaner för kollektivtrafiken som nu finns? Kommer MP att som villkor för att stötta högern kräva ännu större satsningar - Spårväg City till Värtan, Spårväg Syd till Gullmarsplan (och kanske Skarpnäck?), tidigareläggning av vissa andra projekt?

Vi vet ju ännu inte hur dessa sonderingar slutar, men visst kan det vara roligt att spekulera i denna lite oväntade situation!

funderar
Thomas K Ohlsson

Tamsons är en slug politiker och har länge förutspått detta scenario. Därav har han strukit både Daniel Helldén och Tomas Eriksson medhårs under den gångna mandatperioden.

Jag tror att detta är mycket goda nyheter för spårvägen till Ropsten och förhoppningsvis även till Loudden. Att Tamsons uttryckt sig tveksam till den är för att han vill att Mp ska ge honom något tillbaka för att han ska gå med på den (även om jag tror att han personligen egentligen är för den).
JohanB

Inläggav Enceladus » mån 10 sep, 2018 16:35

JohanB skrev:Tamsons är en slug politiker och har länge förutspått detta scenario. Därav har han strukit både Daniel Helldén och Tomas Eriksson medhårs under den gångna mandatperioden.

Jag tror att detta är mycket goda nyheter för spårvägen till Ropsten och förhoppningsvis även till Loudden. Att Tamsons uttryckt sig tveksam till den är för att han vill att Mp ska ge honom något tillbaka för att han ska gå med på den (även om jag tror att han personligen egentligen är för den).

Tamsons kommer att behöva erbjuda något mer än Spårväg City till Ropsten (och Spårväg Syd till Gullmarsplan). Dessa projekt utreds redan och skulle troligen genomföras även om MP var i opposition.
Enceladus

Inläggav Enceladus » mån 10 sep, 2018 17:04

M-ledaren bekräftar samtal över blockgränsen

Anna König Jerlmyr (M) skrev:Vi i alliansen är beredda att ta ansvar när det inte finns en tydlig majoritet i Stockholm.

Samtidigt konstaterar journalisten att Moderaterna och Miljöpartiet står långt ifrån varandra i trafikfrågor. Många kompromisser kan bli nödvändiga, om det ens blir något samarbete.
Enceladus

Inläggav JohanB » mån 10 sep, 2018 17:18

Enceladus skrev:
JohanB skrev:Tamsons är en slug politiker och har länge förutspått detta scenario. Därav har han strukit både Daniel Helldén och Tomas Eriksson medhårs under den gångna mandatperioden.

Tamsons kommer att behöva erbjuda något mer än Spårväg City till Ropsten (och Spårväg Syd till Gullmarsplan). Dessa projekt utreds redan och skulle troligen genomföras även om MP var i opposition.

Frågan är vad det är som Tamsons vill ha själv. Österleden?
JohanB

Inläggav twr » tis 11 sep, 2018 9:08

Enceladus skrev:Jag vill inte tro att löften från ett för inte så länge sedan stadsbärande parti är tomma. Om denna oheliga allians blir verklighet så är det mer än rimligt att de miljarder som M har budgeterat för Centralbrons nedgrävning istället går till en utbyggnad av kollektivtrafiken.

Tror du någon har tagit det där med Centraltunneln på allvar?

Jag tycker i och för sig det är en intressant idé. En rejäl utredning skulle helt klart vara intressant. Men jag har svårt att tro att någon i slutändan skulle tycka det är värt pengarna. Inklusive Moderaterna själva.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Återgå till Allmänt om lokaltrafik