SL:s framtida betalsystem

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

SL:s framtida betalsystem

Inläggav LÅ1 » mån 27 aug, 2018 13:08

"Hej då SL-kortet – nu blippar vi mobilen".
'SL:s betalsystem hotar integriteten'”.
"SL:s mobilbiljetter hårt slag för kioskerna"

SL-dokument: "Genomförandebeslut som avser kontaktlös betalning"

I SL-dokumentet har jag inte hittat information huruvida Access-korten kommer att finnas kvar som alternativ för den som inte har, eller inte vill använda, mobil eller bankkort som periodbiljett.
När det gäller kontaktlösa bankkort så måste man väl i alla fall använda kod vid vissa slumpmässiga utvalda betalningstillfällen? Eller kan SL få ett undantag?
Dessutom tycker jag, och nog flera med mig, att det inte känns helt OK att blippa ett bankkort när ingen betalning skall ske, när man redan har en betald biljett. Och kan man be förare eller "konduktörstolpe" att inte ta betalt utan bara bekräfta om betald biljett finns eller ej?

Kan också tänka mig att många utländska turister skulle ogilla att använda bankkort. Kan finnas många anledningar: 1. Banker tar betalt per transaktion. 2. Köp i utländsk valuta kan var dyrt, och kursen kan vara oförutsägbar. 3. De vill inte bli spårade. 4. Osäker om regler som de kanske har svårt att tillgodogöra sig eftersom de inte förstår svenska och kanske inte heller engelska. (Betalar man med sedlar och mynt vet man vad man betalar och riskerar inte att bli lurade på större belopp än det man lämnar ifrån sig.)

Råkade hitta ett gammalt inslag från Uggla i P4 där han kritiserar Access-systemet för enkelbiljetter på SL. Han intervjuar också Suss Forssmann Thullberg, som har svårt att värja sig. Det hela är från våren 2013. Men allt är i princip likadant i dag, tror jag.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Re: SL:s framtida betalsystem

Inläggav Lennart Petersen » mån 27 aug, 2018 15:13

Jag vill nog gärna ha kvar Acesskortet och vill inte använda bankkort för sådant, jag vill ha koll på vad jag betalar med bankkortet och ett minimikrav är att det krävs pinkod för att betalning ska ske. Access är förvisso ett extra kort men det tar minimalt med plats. Nu fonns ju också displayer i spärrarna som tydligt talar om vad som gäller på kortet, för reskassa anges vad som betalas och åtetstående belopp, vid byte anges återstående tid. För periodkort anges giltighet helt eller reducerat och hur lång tid som perioden varar. Access kan utan vidare lånas ut till annan, knappast att man lånar ut mobilen och bankkort får man inte låna ut. Och ovanpå det alltså hela problematiken med utländska besökare. Så slopa inte Access tack utan låt oss få välja.
Lennart Petersen

Inläggav LÅ1 » mån 27 aug, 2018 18:42

Lennart Petersen skrev:Jag vill nog gärna ha kvar Acesskortet och vill inte använda bankkort för sådant, jag vill ha koll på vad jag betalar med bankkortet och ett minimikrav är att det krävs pinkod för att betalning ska ske. Access är förvisso ett extra kort men det tar minimalt med plats. Nu fonns ju också displayer i spärrarna som tydligt talar om vad som gäller på kortet, för reskassa anges vad som betalas och åtetstående belopp, vid byte anges återstående tid. För periodkort anges giltighet helt eller reducerat och hur lång tid som perioden varar. Access kan utan vidare lånas ut till annan, knappast att man lånar ut mobilen och bankkort får man inte låna ut. Och ovanpå det alltså hela problematiken med utländska besökare. Så slopa inte Access tack utan låt oss få välja.

Håller med. Men kod för småbelopp (max 250 kr) har bankerna redan avskaffat. Men ibland begärs det att man ska slå pinkod i alla fall.
"Nu kommer bankkortet utan pin-kod". Artikeln är från oktober 2015. Nu är det flera banker (alla?) som har den funktionen.
LÅ1

Inläggav BSB101 » tis 28 aug, 2018 8:07

LÅ1 skrev:Håller med. Men kod för småbelopp (max 250 kr) har bankerna redan avskaffat. Men ibland begärs det att man ska slå pinkod i alla fall.
"Nu kommer bankkortet utan pin-kod". Artikeln är från oktober 2015. Nu är det flera banker (alla?) som har den funktionen.

Är det inte så att det är upp till butiken/säljaren att bestämma om denna ska godkänna köp utan pinkod? Vilket då även innebär att denna sitter med risken.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav LÅ1 » tis 28 aug, 2018 8:55

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:Håller med. Men kod för småbelopp (max 250 kr) har bankerna redan avskaffat. Men ibland begärs det att man ska slå pinkod i alla fall.

Är det inte så att det är upp till butiken/säljaren att bestämma om denna ska godkänna köp utan pinkod? Vilket då även innebär att denna sitter med risken.

Jag har uppfattat det som att det är banken/kortutgivaren som sätter de villkoren.

Det är ju framför allt bankerna som vill att kortbetalningarna ska var så smidiga så att ingen vill använda kontanter. Bankerna accepterar stora kostnader för att hålla kunderna skadelösa vid olika former av kortbedrägeri. Fast dessa kostnader mörkas.
LÅ1

Återgå till Allmänt om lokaltrafik