C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inläggav Enceladus » lör 15 aug, 2020 14:05

NerdBoy skrev:Alla resenärer är inte lika nöjda: "Man har tagit ifrån oss möjligheten att använda ö-kortet som man införde för att hålla skärgården levande."

https://mitti.se/nyheter/batpendel-saga ... n&view=app


Bland personalen finns oro för förvirring när det gäller hela olika regler för olika delsträckor på en och samma tur.

http://www.skargarden.se/risk-for-rora- ... dellinjen/


Jag håller med om att kollektivtrafikens subventionsgrad är för låg, men finns det någon anledning att just skärgårdstrafiken ska ha en lägre taxa? Behovet är väl större i socioekonomiskt utsatta områden.
Enceladus
 
Inlägg: 5297
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inläggav Enceladus » sön 16 aug, 2020 12:52

Nu sjösätts Stockholms nya pendelbåtslinje

Det mest intressanta med artikeln är kommentarerna. En pendeltågsresenär från Kungsängen befarar att denna satsning tar resurser från de delar av kollektivtrafiken där behovet av förbättringar är störst. Just Mälarbanan har ju en katastrofalt dålig standard. Bara 15-minuterstrafik dagtid med drygt 100 000 resenärer per vardag är något som är helt unikt i Norden, och möjligtvis även i Europa utanför Paris och London.
Enceladus
 
Inlägg: 5297
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inläggav Enceladus » tis 25 aug, 2020 12:50

Skärgårdstrafiken kan flyttas ut från Strömkajen

DN skrev:Sjötrafikutredningen skriver också att nollalternativet medför en sjötrafik som fortsatt bedrivs under ineffektiva förhållanden. Både kostnader och negativa miljöeffekter är höga per resenär.


Direkttrafiken mellan centrala Stockholm och skärgården kostar mer än den smakar.

DN skrev:Den enkätundersökning som sjötrafikutredningen har genomfört med fastboende på kärnöar i skärgården, visar tydligt att de är mer positiva till att flytta tyngdpunkten i trafiken utåt, 76 procent tycker det. Det är också tydligt att de fastboende på kärnöarna tycker det är viktigt att samordningen mellan land- och sjötrafik fungerar väl, likväl som att de efterfrågar högre turtäthet och längre trafikdygn.


Resenärerna vill inte heller ha dyr direkttrafik på bekostnad av turtäthet och trafikdygn.
Enceladus
 
Inlägg: 5297
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inläggav TKO » tis 25 aug, 2020 14:16

Enceladus skrev:Nu sjösätts Stockholms nya pendelbåtslinje

Det mest intressanta med artikeln är kommentarerna. En pendeltågsresenär från Kungsängen befarar att denna satsning tar resurser från de delar av kollektivtrafiken där behovet av förbättringar är störst. Just Mälarbanan har ju en katastrofalt dålig standard. Bara 15-minuterstrafik dagtid med drygt 100 000 resenärer per vardag är något som är helt unikt i Norden, och möjligtvis även i Europa utanför Paris och London.


Vi har hört argumentet förr! Det blir inte bättre av att det upprepas...

Är det trångt på Bålstalinjens pendeltåg under mellantrafiken? Om inte, behövs det tätare trafik?

(Dessutom torde det göra varken till eller om SL sparade in småpengar på pendelbåtslinjerna.)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inläggav Enceladus » tis 25 aug, 2020 17:58

TKO skrev:
Enceladus skrev:Nu sjösätts Stockholms nya pendelbåtslinje

Det mest intressanta med artikeln är kommentarerna. En pendeltågsresenär från Kungsängen befarar att denna satsning tar resurser från de delar av kollektivtrafiken där behovet av förbättringar är störst. Just Mälarbanan har ju en katastrofalt dålig standard. Bara 15-minuterstrafik dagtid med drygt 100 000 resenärer per vardag är något som är helt unikt i Norden, och möjligtvis även i Europa utanför Paris och London.


Vi har hört argumentet förr! Det blir inte bättre av att det upprepas...

Är det trångt på Bålstalinjens pendeltåg under mellantrafiken? Om inte, behövs det tätare trafik?

(Dessutom torde det göra varken till eller om SL sparade in småpengar på pendelbåtslinjerna.)


Mälarbanans trängsel på lördagar är välbelagd: "Alltså blir trängseln större då än under maxtimmen, vilket förstås är orimligt." Mälarbanan och Södertäljelinjen har Nordens i särklass sämsta trafikutbud sett till antalet resenärer. Det är klart att resenärerna på dessa linjer reagerar när politikerna lägger mycket pengar på annan trafik.

Se även ovanstående utredning där det konstateras att resurserna kan användas bättre om dyr båttrafik matar till effektivare trafik.
Enceladus
 
Inlägg: 5297
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inläggav Enceladus » ons 26 aug, 2020 19:47

Enceladus skrev:Skärgårdstrafiken kan flyttas ut från Strömkajen

DN skrev:Sjötrafikutredningen skriver också att nollalternativet medför en sjötrafik som fortsatt bedrivs under ineffektiva förhållanden. Både kostnader och negativa miljöeffekter är höga per resenär.


Direkttrafiken mellan centrala Stockholm och skärgården kostar mer än den smakar.

DN skrev:Den enkätundersökning som sjötrafikutredningen har genomfört med fastboende på kärnöar i skärgården, visar tydligt att de är mer positiva till att flytta tyngdpunkten i trafiken utåt, 76 procent tycker det. Det är också tydligt att de fastboende på kärnöarna tycker det är viktigt att samordningen mellan land- och sjötrafik fungerar väl, likväl som att de efterfrågar högre turtäthet och längre trafikdygn.


Resenärerna vill inte heller ha dyr direkttrafik på bekostnad av turtäthet och trafikdygn.


I höstas genomförde Österåker en enkät om kollektivtrafiken. De svarande ville både ha högre turtäthet och mer direkttrafik, men fler ville ha högre turtäthet än mer direkttrafik. Troligen föredras matartrafik med högre turtäthet framför direkttrafik med lägre turtäthet generellt, vilket även tycks vara fallet här. Direkttrafik är ju inte gratis, och det verkar skärgårdsborna förstå!
Enceladus
 
Inlägg: 5297
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: C-förslag: Åtta nya pendelbåtslinjer i Stockholm

Inläggav Breitspurbahn » ons 02 sep, 2020 10:30

Joakim W skrev:
Enceladus skrev:17 augusti: ny Vaxholmspendel i SL-trafiken

Start startar en ny pendelbåtslinje mellan Vaxholm och Strömkajen. SL:s kundundersökningar visar tydligt att dyra trafikslag som pendelbåtar har betydligt högre kundnöjdhet än billiga trafikslag som pendeltåg. Dessutom har boende nära vatten antagligen högre krav på kollektivtrafiken, speciellt jämfört med resenärer som inte har råd med bil eller cykel.

Vad skulle det kosta att bygga en pendeltågslinje till Vaxholm? Blir det billigare än en båtlinje?

Skulle man göra pendeltåg av Roslagsbanan så hade man ju kunnat dra en linje från Rydbo österut. Eller låta Österskärlinjen fortsätta i tunnel under västra Trälhavet till Resarö (kanske med en station i Svinninge) till Resarö och vidare till Vaxholm.

Annars ska väl Ropstenlinjen ha tänkt fortsätta till Lidingö och till en ny stad i Bogesundslandet på 70-talet. Istället blev det naturreservat.
En 70-talsstad hade inte varit vackert (betong och miljonprogram i skärgården? Usch), men nog hade det varit trevligt med lite mer bebyggelse på Bogesundslandet. Askrikefjärden kan vara den tråkigaste delen att åka båt på i hela Sthlms skärgård.
Breitspurbahn
 
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 11 feb, 2020 10:38

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lennart Petersen och 18 gäster