Sida 1 av 1

Kollektivtrafikhaveriet förklarat

InläggPostat: mån 23 jul, 2018 22:12
av TKO
Visst saknar vi de skarpsinniga analyser som signaturen "Inge" stog för när det gällde att förklara varför allt - speciellt inom kollektivtrafiken - är så uselt? Men hav tröst - det finns andra nästan lika vassa pennor om än i andra forum.

Lars Anders Johansson på Timbro förklarar hur det ligger till i artikeln Kollektivtrafikhaveriet beror på decennier av felaktig politik. Läs och lär!

/TKO

Re: Kollektivtrafikhaveriet förklarat

InläggPostat: tis 24 jul, 2018 10:03
av Enceladus
Artikeln har en del poänger, men den missar Stockholms största misslyckande - avsaknaden av attraktiva tvärförbindelser. Långsamma "stombussar" är inte attraktiva!

I artikeln "Vi vill få bättre tvärförbindelser" säger en av de intervjuade följande:

Pamela Wolek skrev:Jag åker ofta 173:an hem, så jag tycker det är ett bra förslag att göra den till stombusslinje.


En frekvent användare av en stombusslinje önskar alltså att linjen i fråga blir en stombusslinje! Hur meningsfull är satsningen på "stombussar" när inte ens frekventa användare märker någon skillnad?

Re: Kollektivtrafikhaveriet förklarat

InläggPostat: tis 24 jul, 2018 11:41
av BSB101
Till och med för att vara Timbro var detta ett lågvattenmärke. Senast veckans problem ska alltså bero på Miljöpartiet, byggandet av en cykelbana vid Slussen och en utebliven Österled? Har man släppt alla kvalitetskrav på vad man släpper ifrån sig från Timbro? Visst är det snart val men nån lägsta nivå måste man ändå ha om man vill att folk ska ta en på allvar.

Att det finns infrastruktursatsningar som behövs stämmer men det finns bättre sätt att argumentera för dessa än vad Timbro lyckas med i denna artikel. Kanske lite mycket Rosévin på semestern för artikelförfattaren?

Re: Kollektivtrafikhaveriet förklarat

InläggPostat: tis 24 jul, 2018 11:56
av Enceladus
Kritiken av Citybanan måste ändå ses som en kritik mot Alliansen, och det är ju inte heller fel att påstå att Citybanan är millenniets största haveri inom kollektivtrafiken. Till och med Tamsons kallade sitt bygge för ett "fuskbygge".

Re: Kollektivtrafikhaveriet förklarat

InläggPostat: tis 24 jul, 2018 13:20
av TKO
BSB101 skrev:Till och med för att vara Timbro var detta ett lågvattenmärke. Senast veckans problem ska alltså bero på Miljöpartiet, byggandet av en cykelbana vid Slussen och en utebliven Österled? Har man släppt alla kvalitetskrav på vad man släpper ifrån sig från Timbro? Visst är det snart val men nån lägsta nivå måste man ändå ha om man vill att folk ska ta en på allvar.

Att det finns infrastruktursatsningar som behövs stämmer men det finns bättre sätt att argumentera för dessa än vad Timbro lyckas med i denna artikel. Kanske lite mycket Rosévin på semestern för artikelförfattaren?


Nu händer det!
Jag instämmer fullständigt i det signaturen "BSB101" skriver.

utbrister
Thomas K Ohlsson
(som utan rosévin närmast försmäktar på en balkong vid Hjälmarsvägen)