Kollektivtrafikhaveriet förklarat

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Kollektivtrafikhaveriet förklarat

Inläggav TKO » mån 23 jul, 2018 22:12

Visst saknar vi de skarpsinniga analyser som signaturen "Inge" stog för när det gällde att förklara varför allt - speciellt inom kollektivtrafiken - är så uselt? Men hav tröst - det finns andra nästan lika vassa pennor om än i andra forum.

Lars Anders Johansson på Timbro förklarar hur det ligger till i artikeln Kollektivtrafikhaveriet beror på decennier av felaktig politik. Läs och lär!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9534
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Kollektivtrafikhaveriet förklarat

Inläggav Enceladus » tis 24 jul, 2018 10:03

Artikeln har en del poänger, men den missar Stockholms största misslyckande - avsaknaden av attraktiva tvärförbindelser. Långsamma "stombussar" är inte attraktiva!

I artikeln "Vi vill få bättre tvärförbindelser" säger en av de intervjuade följande:

Pamela Wolek skrev:Jag åker ofta 173:an hem, så jag tycker det är ett bra förslag att göra den till stombusslinje.


En frekvent användare av en stombusslinje önskar alltså att linjen i fråga blir en stombusslinje! Hur meningsfull är satsningen på "stombussar" när inte ens frekventa användare märker någon skillnad?
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Kollektivtrafikhaveriet förklarat

Inläggav BSB101 » tis 24 jul, 2018 11:41

Till och med för att vara Timbro var detta ett lågvattenmärke. Senast veckans problem ska alltså bero på Miljöpartiet, byggandet av en cykelbana vid Slussen och en utebliven Österled? Har man släppt alla kvalitetskrav på vad man släpper ifrån sig från Timbro? Visst är det snart val men nån lägsta nivå måste man ändå ha om man vill att folk ska ta en på allvar.

Att det finns infrastruktursatsningar som behövs stämmer men det finns bättre sätt att argumentera för dessa än vad Timbro lyckas med i denna artikel. Kanske lite mycket Rosévin på semestern för artikelförfattaren?
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2252
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Kollektivtrafikhaveriet förklarat

Inläggav Enceladus » tis 24 jul, 2018 11:56

Kritiken av Citybanan måste ändå ses som en kritik mot Alliansen, och det är ju inte heller fel att påstå att Citybanan är millenniets största haveri inom kollektivtrafiken. Till och med Tamsons kallade sitt bygge för ett "fuskbygge".
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Kollektivtrafikhaveriet förklarat

Inläggav TKO » tis 24 jul, 2018 13:20

BSB101 skrev:Till och med för att vara Timbro var detta ett lågvattenmärke. Senast veckans problem ska alltså bero på Miljöpartiet, byggandet av en cykelbana vid Slussen och en utebliven Österled? Har man släppt alla kvalitetskrav på vad man släpper ifrån sig från Timbro? Visst är det snart val men nån lägsta nivå måste man ändå ha om man vill att folk ska ta en på allvar.

Att det finns infrastruktursatsningar som behövs stämmer men det finns bättre sätt att argumentera för dessa än vad Timbro lyckas med i denna artikel. Kanske lite mycket Rosévin på semestern för artikelförfattaren?


Nu händer det!
Jag instämmer fullständigt i det signaturen "BSB101" skriver.

utbrister
Thomas K Ohlsson
(som utan rosévin närmast försmäktar på en balkong vid Hjälmarsvägen)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 9534
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster