Svt: "Miljonöverskott i kollektivtrafiken – så ska pengarna användas"
Bl.a. resulterar det i att flera station ingångar får längre öppettider.
Stockholm direkt: "Nu förlängs t-banestationernas öppettider"
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
BSB101 skrev:Ett annat sätt att se på det hela är att landstinget tagit ut omkring 200 miljoner i "överskatt" av stockholmarna och gett till SL.
Enceladus skrev:De flesta satsningar är rimliga, t.ex. att avlasta Slussen och Gullmarsplan tills de nya tunnelbanorna är klara. Dock finns det några avlastningar som lyser med sin frånvaro, t.ex. i Södertälje. Regionalpolitiken är beklaglig.
daniel_s skrev:Vilken tunnelbaneuppgång vid Odenplan ligger INTE på Karlbergsvägen?![]()
daniel_s skrev:Vilken tunnelbaneuppgång vid Odenplan ligger INTE på Karlbergsvägen?![]()
Nåja, i princip är det ju ungefär som BLABLABLA101 säger, fast tvärtom; SLL har alltid gett SL lite för dålig budget men just i år var det som det borde vara!
SL skrev:I det fall direktbusstrafiken parallellkör med spårtrafiken från en närförort, visar erfarenheterna att väldigt få använder sig av busstrafiken. Den tydlighet, kontinuitet och turtäthet som spårtrafiken har gör att de allra flesta tar omaket att tränga sig in i redan välfyllda tåg. (Att stå i spårtrafiken upplevs också som mindre besvärande än att stå på en buss.) Restiden är också avgörande, få närförorter erbjuder en sådan vägstandard till innerstaden att bussen tidsmässigt kan konkurrera med spårtrafiken.
Trots att platsbrist på tåg inte är ett reellt problem för dem som kliver på längre ut i förorten, så är det ändå här de bästa förutsättningarna för direktbusstrafik ges.
SL skrev:Det är också eftersträvansvärt att åstadkomma samma komparativa fördel vid målpunkten i innerstaden, dvs. direktbussen ska helst inte gå till centralen eller dess absoluta närhet.
Kristoffer Tamsons skrev:Den starka prognosen, som delvis innehåller tillfälliga intäkter, ger inte skäl till att utan eftertanke eller systematik utöka trafiken över hela länet.
BSB101 skrev:Jag kan skriva det en gång till.
1) vi är på väg in i en lågkonjuktur.
2) kommunernas och landstingens kostnader för att tillhandahålla exempelvis skola, vård, omsorg och allt annat som medborgarna kräver kommer öka mycket.
Med detta i åtanke är frågan vad som ska prioriteras? På min lista kommer bussar långt ner.
Enceladus skrev:BSB101 skrev:Jag kan skriva det en gång till.
2) kommunernas och landstingens kostnader för att tillhandahålla exempelvis skola, vård, omsorg och allt annat som medborgarna kräver kommer öka mycket.
Med detta i åtanke är frågan vad som ska prioriteras? På min lista kommer bussar långt ner.
Jag kan svara en gång till. En växande befolkning ger både högre kostnader och intäkter. Det finns gott om pengar för utökad kollektivtrafik.
Enceladus skrev:BSB101 skrev:Jag kan skriva det en gång till.
Jag kan svara en gång till. En växande befolkning ger både högre kostnader och intäkter. Det finns gott om pengar för utökad kollektivtrafik. Kommunerna rapporterar miljardvinst efter miljardvinst.
Vinstrekord i kommunerna (Dagens Samhälle, 23 augusti 2018)
Återgå till Allmänt om lokaltrafik
Användare som besöker denna kategori: Martin Bernandersson, RobertE och 1 gäst