Bilfria stadkärnor - förslag från tre ungdsomsförbund

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Bilfria stadkärnor - förslag från tre ungdsomsförbund

Inläggav TKO » tis 26 jun, 2018 9:20

Svenska städers stadskärnor bör göras bilfria. Och om Stockholm ska lyckas med att bli fossilfritt 2040 är bilfria stadskärnor ett avgörande steg på vägen, skriver Manuel Cortez Azero, Grön Ungdom, Caroline von Seth, CUF, och Daniel Velasquez Castro, SSU.

Debattartikel i dagens SvD.

Ser vi kanske början till en ny "miljöallians"?

Språkbehandlingen lämnar dock en del i övrigt att önska - men ungdomarna kanske gått på sådana där privatskolor där man insett att korrelationen mellan höga betyg och höga vinster är viktigare än den mellan betyg och verklig kunskap?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Re: Bilfria stadkärnor - förslag från tre ungdsomsförbund

Inläggav LÅ1 » tis 26 jun, 2018 10:09

Lite naivt, skulle jag säga. Fossilfritt kommer inte att behöva betyda bilfri inom en nära framtid. (Eller inte ens redan nu?) Hur stort område definieras som Stockholms stadskärna? City, innerstaden eller hela tätorten?

Helt bilfria stadskärnor kommer väl att gynna externa köpstäder. Och det är vi många som vill begränsa.

TKO skrev:Språkbehandlingen lämnar dock en del i övrigt att önska - men ungdomarna kanske gått på sådana där privatskolor där man insett att korrelationen mellan höga betyg och höga vinster är viktigare än den mellan betyg och verklig kunskap?

/TKO

Eller så har de gått i undermåla kommunala skolor, där kunskap undervärderad. Och kanske fanns det få svenskspråkiga personer att träna språket på i dessa skolor.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav TKO » tis 26 jun, 2018 10:20

LÅ1 skrev:Lite naivt, skulle jag säga. Fossilfritt kommer inte att behöva betyda bilfri inom en nära framtid. (Eller inte ens redan nu?) Hur stort område definieras som Stockholms stadskärna? City, innerstaden eller hela tätorten?

Helt bilfria stadskärnor kommer väl att gynna externa köpstäder. Och det är vi många som vill begränsa.

Ärligt talat - hur många är det som idag kör bil in till Stockholms city för att handla?
Det där argumentet tror jag inte riktigt på - även om det framförts av köpmän sen man först föreslog att Drottninggatan skulle bli gågata!

"Stadskärnan" är naturligtvis ingen exakt definition, men att den inte omfattar hela tätorten torde stå klart för alla som tänker efter!

LÅ1 skrev:
TKO skrev:Språkbehandlingen lämnar dock en del i övrigt att önska - men ungdomarna kanske gått på sådana där privatskolor där man insett att korrelationen mellan höga betyg och höga vinster är viktigare än den mellan betyg och verklig kunskap?

/TKO

Eller så har de gått i undermåla kommunala skolor, där kunskap undervärderad. Och kanske fanns det få svenskspråkiga personer att träna språket på i dessa skolor.

Ja den ena förklaringen är säkert lika god som den andra. Vi kanske kan enas om att flertalet av de ungdomar som idag "tar studenten" inte skulle haft en chans att klara ett skriftligt examensprov i svenska språket på den tiden det fanns något som hette "studentexamen"!

/TKO
TKO

Inläggav LÅ1 » tis 26 jun, 2018 10:24

Att det inte avsågs hela tätorten insåg jag också. Gissningsvis tänker man i Stockholms fall på ett något utökat City, men inte hela innerstaden.
LÅ1

Inläggav TKO » tis 26 jun, 2018 10:36

LÅ1 skrev:Att det inte avsågs hela tätorten insåg jag också. Gissningsvis tänker man i Stockholms fall på ett något utökat City, men inte hela innerstaden.

"Innanför linje 4" - den riktiga alltså - kanske kan vara ett försök till definition?

föreslår
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Enceladus » tis 26 jun, 2018 11:27

LÅ1 skrev:Lite naivt, skulle jag säga. Fossilfritt kommer inte att behöva betyda bilfri inom en nära framtid. (Eller inte ens redan nu?)

Problemet är att elbilar orsakar giftiga utsläpp lokalt. Att köra elbilar på den folktomma landsbygden kan vara acceptabelt, men inte i tätbebyggda städer.
Enceladus

Inläggav ADDE » tis 26 jun, 2018 12:11

Jag är helt för en bilfri innerstad. Innerstadens ytor ska till fotgängarna, cyklisterna, bussarna och spårvagnarna, samt till transportbranschen där bilen är förarens arbetsplats. (lastbilar, servicebilar, taxi etc.) men bilpendlandet hör inte till innerstaden. Men för att få bort bilpendlandet och fritidsbilkörandet från innerstadens gator så måste det ersättas av andra lösningar. Tunnelbanan och den ytliga kollektivtrafiken, inte ens spårvagnar, kan svälja den mängd bilförare som nu tvingas lämna bilen hemma vid förorten eller ta andra vägar runt. Inte så länge föraren sitter bakom ratten. Vi måste ta fram nya innovativa sätt för folk att ta sig från A till B och till C i framtiden. Stora infartsparkeringar vid "Gränserna" måste man nog införa också så folk kan parkera bilen vid en lämplig ställe och sedan fortsätta med kollektivtrafiken in till citykärnan. Att ta bort bilen från stadens gator är inte en enkel grej, även om jag står bakom debattörernas idé.
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav LÅ1 » tis 26 jun, 2018 13:34

Daglig jobbpendling med bil in till de stora städernas centrala delar är svårt att försvara. Liksom bilpendling på korta avstånd inne i dessa städers centrala område. Men förutsättningarna varierar. T.ex. beroende på tid på dygnet. Men därifrån till helt bilfria stadskärnor är steget mycket långt. Vilket också redan framgått i inlägg ovan.

Men tänk också på att förutsättningarna är olika i olika delar av landet, och i olika stora städer. Det går inte att jämföra Stockholm med Flen eller Nora.

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Lite naivt, skulle jag säga. Fossilfritt kommer inte att behöva betyda bilfri inom en nära framtid. (Eller inte ens redan nu?)

Problemet är att elbilar orsakar giftiga utsläpp lokalt. Att köra elbilar på den folktomma landsbygden kan vara acceptabelt, men inte i tätbebyggda städer.

Nu var det ju fossila utsläpp som debattörerna skrev om. Men partikelutsläppen är långt ifrån harmlösa.
LÅ1

Inläggav TKO » ons 27 jun, 2018 7:50

LÅ1 skrev:Daglig jobbpendling med bil in till de stora städernas centrala delar är svårt att försvara. Liksom bilpendling på korta avstånd inne i dessa städers centrala område. Men förutsättningarna varierar. T.ex. beroende på tid på dygnet. Men därifrån till helt bilfria stadskärnor är steget mycket långt. Vilket också redan framgått i inlägg ovan.

Men tänk också på att förutsättningarna är olika i olika delar av landet, och i olika stora städer. Det går inte att jämföra Stockholm med Flen eller Nora.

Nu är jag inte så bekant med vare sej Flen eller Nora, men jag dristar mej ändå att framföra några synpunkter:

När det gäller Flen är jag tveksam till om det ens finns något som är värt att kalla "stadskärna" där! Skulle det vara kring "Violentorget" eller borta vid Konsum på Götgatan?

I Nora tror jag dock att det går alldeles utmärkt att göra "stadskärnan" bilfri, om den inte redan är det. "Stadskärnan" i Sigtuna är redan bilfri, jag föreställer mej att städerna har vissa likheter...

/TKO

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:

Nu var det ju fossila utsläpp som debattörerna skrev om. Men partikelutsläppen är långt ifrån harmlösa.

Visst tar debattörerna främst upp de fossila utsläppen som argument. Själv tycker jag att stadsmiljö/trivselaspekten är minst lika viktigt, en stad full av brummande bilar är helt enkelt otrevlig och ful!

/TKO
TKO

Återgå till Allmänt om lokaltrafik