VTI: Bör kollektivtrafik subventioneras?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

VTI: Bör kollektivtrafik subventioneras?

Inläggav Enceladus » mån 19 mar, 2018 15:55

För några veckor sedan publicerade VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) en rapport med "den huvudsakliga slutsatsen att det är samhällsekonomiskt lönsamt att subventionera kollektivtrafik och att öka turtätheten där efterfrågan är hög". Här finns en artikel om detta i lokaltidningen. Bland annat redovisas följande:

*Stockholms län har landets näst lägsta subventionsgrad på 45 % (sidan 11).
*Intäkterna för linje 4 överstiger kostnaderna med 12 procent (sidan 60). Ingen annan studerad linje är lika lönsam.
*Det är fler stående än sittande på dimensionerande sträcka under maxtimmen på pendeltågslinjen mellan Södertälje och Märsta (sidan 87). Ingen annan studerad linje har lika stor trängsel.

Av dessa skäl föreslås fler turer främst på dessa två linjer.

(Inlägget har uppdaterats med sidreferenser.)
Senast redigerad av Enceladus mån 19 mar, 2018 18:01, redigerad totalt 1 gång.
Enceladus
 
Inlägg: 2616
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: VTI: Bör kollektivtrafik subventioneras?

Inläggav TKO » mån 19 mar, 2018 16:02

Tack för lästipset - det tar en stund att ta sej igenom textmassan.

Men redan på sidan 11 i rapporten hittar jag den intressanta uppgiften att subventionsgraden för kollektivtrafiken i Stockholms län är 45% - det näst lägsta i landet. När de senaste årens prishöjningar har motiverats från politiskt håll (och även av skribenter på detta forum) har ett standardargument varit att "man vill behålla en ordning där skattebetalarna står för hälften av kostnaden och resenärerna för den andra halvan". Så verkar dock inte verkligheten se ut... om vi skall tro VTI.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7883
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: VTI: Bör kollektivtrafik subventioneras?

Inläggav Enceladus » mån 19 mar, 2018 18:48

TKO skrev:Men redan på sidan 11 i rapporten hittar jag den intressanta uppgiften att subventionsgraden för kollektivtrafiken i Stockholms län är 45% - det näst lägsta i landet.


Jag lade till detta i trådstarten eftersom det kan vara relevant för rapportens slutsats.
Enceladus
 
Inlägg: 2616
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: VTI: Bör kollektivtrafik subventioneras?

Inläggav Lars_L » mån 19 mar, 2018 21:11

Nu använder VTI lite andra siffror än Trafikförvaltningen, eller räknar på ett annat sätt från Trafikanalys siffror. Skattefinansieringsgraden för 2016 var enligt Trafikförvaltningens beräkningar 48 procent. Den siffran var 49,2 2017. För Trafikförvaltningen är det så pass mycket andra siffror inblandande, som kan få lite olika effekter stundtals, när man jämför med subventionsgraden och beror ju förstås också på det slutgiltiga resultatet (om man går plus eller minus). Inte minst finns det genom avtalslösningarna intäkter i budgeten som egentligen är en kostnad (alltså att operatörerna faktureras för hyror etc).

Sedan är det ju svårt att göra sådana här undersökningar. Man tar fram nyckeltal för driftskostnader - men dessa går egentligen inte att tillämpa på dimensionerande trafik. Sedan stämmer ju inte heller de turtäthetsintervall som anges här. Alla linjer här går ju också på gemensamma stråk utom 848 och 124. Dessutom går det ju inte att ha en turtäthet som man på det här sättet försöker maximera utifrån den modell man här använder, eftersom de i princip aldrig går att köra efter den och kan också innebära att fordon inte används optimalt.

Men man får som sagt se det som modellförsök för att se var gränserna går för att optimera trafik utifrån samhällsekonomi.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: VTI: Bör kollektivtrafik subventioneras?

Inläggav TKO » mån 19 mar, 2018 21:29

Ska vi se detta som att Lars_L anser att VTI har fel gällande kostnadsfördelningen inom SL?
(Den citerade siffran har ej med något 'modelleringsförsök' att göra som skribenten vill antyda utan är en ren faktauppgift, som antingen sann eller falsk).

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7883
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: VTI: Bör kollektivtrafik subventioneras?

Inläggav Lars_L » mån 19 mar, 2018 22:25

TKO skrev:Ska vi se detta som att Lars_L anser att VTI har fel gällande kostnadsfördelningen inom SL?
(Den citerade siffran har ej med något 'modelleringsförsök' att göra som skribenten vill antyda utan är en ren faktauppgift, som antingen sann eller falsk).

funderar
Thomas K Ohlsson


Jag försöker inte hävda något annat än att VTI räknar med intäkterna för uthyrning av fordonen och interna hyror, vilket inte Trafikförvaltningen gör när man räknar på skattefinansieringsgraden. Sedan kan man ju då klura på vad som är rätt och fel av dessa sätt att räkna. Orsaken är ju att om man bara ser på intäktssidan och ser på hur stor del som finansieras via skatten kontra biljettintäkter så bör man inte räkna med dessa intäkter (enligt min mening). Däremot förstås reklamintäkter och andra kommersiella lokaler (externa hyror).

Så har ju SL alltid räknat. Men vill man ändra principen så får man förstås göra det. Men här var du ju intresserad av varför siffran var så låg och det beror på det sätt VTI räknar ut subventionen på, till skillnad från Trafikförvaltningen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst