Östgötatrafiken byter biljettsystem

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Östgötatrafiken byter biljettsystem

Inläggav bark » lör 17 mar, 2018 9:53

Östgötatrafiken byter biljettsystem till det som Skåntrafiken och Blekingetrafiken kommer att införa. Detta eftersom deras system ska följa en nationell standard (som jag tidigare inte hört talas om).

Själv tycker jag inte det är länge sedan som magnetkorts-systemet försvann från Östergötland. Men det kanske är 8-10 år sedan?
Användarvisningsbild
bark

Re: Östgötatrafiken byter biljettsystem

Inläggav bark » lör 17 mar, 2018 10:33

Nu förtydligade Östgötatrafiken att de inte kommer att dela biljetter med de andra trafikbolagen, utan bara dela på utvecklingskostnaderna för det nya systemet.
Användarvisningsbild
bark

Inläggav Odd » lör 17 mar, 2018 10:51

Det vore bra med en nationell biljettsamordning där man har en gemensam plattform att förvara biljetter på. Sen kan plattformen utvecklas till att stödja smarta klockor, telefonbiljetter och annat som man hittar på i framtiden. Systemet skall vara enkelt att implementera hos trafikutövarna och skulle kunna innebära att om du laddar på pengar på ett kort, så kan du åka för dom oavsett om det är Östgötatrafiken, Flygbussarna, Netbuss, Skånetrafiken, SJ, Blå tåget eller MTR Express. Sen kan var och en ha sina egna taxor.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » lör 17 mar, 2018 12:04

Tidigare hade flera länstrafikbolag, i framför allt i Götaland, ett system som gjorde att man kunde betala med samma kort överallt i dessa län. Men sedan har de olika bolagen skaffat nya system som inte samordnats. Kan det vara så väl att man ser början på en återgång till en samordning av reskassorna?
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1

Inläggav bark » mån 19 mar, 2018 10:39

LÅ1 skrev:Tidigare hade flera länstrafikbolag, i framför allt i Götaland, ett system som gjorde att man kunde betala med samma kort överallt i dessa län. Men sedan har de olika bolagen skaffat
nya system som inte samordnats. Kan det vara så väl att man ser början på en återgång till en samordning av reskassorna?

Nej, det var tydligt att det inte skulle bli någon samordning.

Nu är mitt minne långt ifrån klart, men jag har för mig att det aldrig var ett officiellt samarbete. Det bara råkade bli så att de olika bolagen accepterade varandras reskassor eftersom man hade samma tekniska system. Någon annan här vet förhoppningsvis bättre.
Användarvisningsbild
bark

Återgå till Allmänt om lokaltrafik