Fripassagerare (film)

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Fripassagerare (film)

Inläggav Mr G » fre 02 mar, 2018 17:18

https://www.youtube.com/watch?v=rjgxmSFZWkI

Åkte 179:an från Sollentuna till Kista här om dagen och passade på att filma när jag gick av bussen. Vill gärna dela med mig av filmen för att jag själv tycker att detta är oacceptabelt (språkbruk hämtat från vår statsminister). Vem har lösningen på detta problem?
Mr G
 
Inlägg: 196
Blev medlem: ons 15 jan, 2003 20:06
Ort: Biblioteksgatan 8

Re: Fripassagerare (film)

Inläggav daniel_s » fre 02 mar, 2018 17:28

Gunnebo AB har lösningen.
daniel_s
 
Inlägg: 12091
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Fripassagerare (film)

Inläggav 218 » fre 02 mar, 2018 21:18

Mr G skrev:https://www.youtube.com/watch?v=rjgxmSFZWkI

Åkte 179:an från Sollentuna till Kista här om dagen och passade på att filma när jag gick av bussen. Vill gärna dela med mig av filmen för att jag själv tycker att detta är oacceptabelt (språkbruk hämtat från vår statsminister). Vem har lösningen på detta problem?


Skicka den till SL och fråga om de tänker göra någonting åt det här!

/218
218
 
Inlägg: 931
Blev medlem: fre 02 feb, 2007 13:48

Re: Fripassagerare (film)

Inläggav LÅ1 » fre 02 mar, 2018 22:10

Det är tydligen legaliserat. Av Arriva?

"Bussföretag inför insläpp genom bakdörrar på linje i förorter: 'Förare ska inte riskera sina liv'”. Fast Arrivas pressmeddelande tycks vara borttaget. Eller så bluffar Samhällsnytt.

Att endast en webbplats som står SD nära skriver om det, medans alla andra väljer bort det, är ju bara det något som kan öka väljarstödet för SD. Om det nu är korrekt att Arriva och/eller SL tagit ett sådant beslut, vill säga.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13193
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Fripassagerare (film)

Inläggav C12C3C3C12 » lör 03 mar, 2018 1:11

Mr G skrev:https://www.youtube.com/watch?v=rjgxmSFZWkI

Åkte 179:an från Sollentuna till Kista här om dagen och passade på att filma när jag gick av bussen. Vill gärna dela med mig av filmen för att jag själv tycker att detta är oacceptabelt (språkbruk hämtat från vår statsminister). Vem har lösningen på detta problem?


Kolla på slutet av filmen ser ni att bakdörrarna inte går att stänga samt att det fortfarande är kö vid framdörren.
Senast redigerad av C12C3C3C12 lör 03 mar, 2018 4:35, redigerad totalt 1 gång.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1511
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Fripassagerare (film)

Inläggav Enceladus » lör 03 mar, 2018 4:29

Det filmen verkar visa är att det är för många påstigande för att alla ska kunna kliva på längst fram inom rimlig tid. Problemet med hög belastning är dock varken specifikt för linje 179 eller Stockholm i allmänhet. Trängsel är ett vanligt storstadsfenomen och det finns flera sätt att hantera detta. Det vanligaste är att tillåta påstigning genom alla dörrar och istället göra täta kontroller. Så är det tänkt att Tvärbanan ska fungera i Kista, och där kommer ju klientelet att överlappa med linje 179.

Den mer stockholmska lösningen skulle vara att bygga dyra bussterminaler med slutna spärrlinjer vid varje större hållplats. Emellertid är behovet av kapacitetsökningar i systemet så stort att det inte finns pengar för experiment av detta slag. Återstår gör alternativet att ha kontroller vid dörrarna, men pilotprojekten på linje 4 inger knappast positiva förväntningar. Det mest sannolika är alltså att inget kommer att hända och att de tyngsta busslinjerna förblir dysfunktionella.

Det är förstås sant att en viss linje kan ha större problem med betalningsviljan än en annars likvärdig linje. Linje 179 är väl en sådan. Men den mest avgörande faktorn borde ändå vara (för) många påstigande. Det är ju en förutsättning för att upplägget ska fungera. Sedan kan den upplevda kvaliteten på en linje också påverka viljan att betala. Det hjälper inte heller att standarden brukar vara lägre i områden som redan har lågt förtroende för det etablerade samhället...
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fripassagerare (film)

Inläggav C12C3C3C12 » lör 03 mar, 2018 4:42

Kolla här vad Arriva säger om det problemet med t. ex. linje 179: https://www.arriva.se/blog-post/samverk ... linje-179/
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1511
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Fripassagerare (film)

Inläggav Enceladus » lör 03 mar, 2018 4:51

C12C3C3C12 skrev:Kolla här vad Arriva säger om det problemet med t. ex. linje 179: https://www.arriva.se/blog-post/samverk ... linje-179/


Den främsta åtgärden verkar alltså vara påstigning genom bakdörrarna under en begränsad tid på några få hållplatser, d.v.s. samma åtgärd som inte fungerade för fyran. Men det kanske fungerar bättre här?

(För övrigt finns det fler busslinjer som går via Rinkeby och Tensta, t.ex. linje 540. Det är alltså något annat som är fel med linje 179.)
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fripassagerare (film)

Inläggav daniel_s » lör 03 mar, 2018 10:51

Enceladus skrev:Den främsta åtgärden verkar alltså vara påstigning genom bakdörrarna under en begränsad tid på några få hållplatser, d.v.s. samma åtgärd som inte fungerade för fyran. Men det kanske fungerar bättre här?


Nej du måste ju sätta in texten i sitt sammanhang. Åtgärden består i att man har personal som viserar biljetterna för dem som kliver in genom bakdörrarna, vilket de gör vare sig man vill det eller inte. På 4:an kliver ju folk på fram om man inte har inkastare vid bakdörrarna, men på 179 gör folk precis som de vill så länge man inte har tredubbla vakter som stoppar dem.

(För övrigt finns det fler busslinjer som går via Rinkeby och Tensta, t.ex. linje 540. Det är alltså något annat som är fel med linje 179.)


Ja den trafikerar Kista också och där är det ännu mer problem. Ett problem är förstås att det är en tvärförbindelse som finns relativt långt ut och alltså är under radarn för politikerna i såväl landstinget som stadshuset och det är väl där du är närmast sanningen i din i övrigt ganska naiva analys. Men det här har ingenting med kollektivtrafikens organisation eller antalet påstigande att göra utan det är ett omfattande ordningsproblem som drabbar hela samhället och det inser alla som använder de här linjerna. Även om man fördubblade antalet bussar eller bytte ut alltihop mot en tvärgående tunnelbana så skulle man ha precis de här problemen i olika varianter.
daniel_s
 
Inlägg: 12091
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Fripassagerare (film)

Inläggav Enceladus » lör 03 mar, 2018 11:49

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:Den främsta åtgärden verkar alltså vara påstigning genom bakdörrarna under en begränsad tid på några få hållplatser, d.v.s. samma åtgärd som inte fungerade för fyran. Men det kanske fungerar bättre här?


Nej du måste ju sätta in texten i sitt sammanhang. Åtgärden består i att man har personal som viserar biljetterna för dem som kliver in genom bakdörrarna, vilket de gör vare sig man vill det eller inte. På 4:an kliver ju folk på fram om man inte har inkastare vid bakdörrarna, men på 179 gör folk precis som de vill så länge man inte har tredubbla vakter som stoppar dem.


Problemet med den här typen av visering är att den tar väldigt lång tid. Den kanske löser problemet med betalningsvägran, men samtidigt skapar den nya problem i form av ständiga förseningar. Skulle du säga att linje 4 som saknar fripassagerare fungerar bra i trafik? Det bästa vore förstås att lösa båda problemen.

daniel_s skrev:
(För övrigt finns det fler busslinjer som går via Rinkeby och Tensta, t.ex. linje 540. Det är alltså något annat som är fel med linje 179.)


Ja den trafikerar Kista också och där är det ännu mer problem. Ett problem är förstås att det är en tvärförbindelse som finns relativt långt ut och alltså är under radarn för politikerna i såväl landstinget som stadshuset och det är väl där du är närmast sanningen i din i övrigt ganska naiva analys. Men det här har ingenting med kollektivtrafikens organisation eller antalet påstigande att göra utan det är ett omfattande ordningsproblem som drabbar hela samhället och det inser alla som använder de här linjerna. Även om man fördubblade antalet bussar eller bytte ut alltihop mot en tvärgående tunnelbana så skulle man ha precis de här problemen i olika varianter.


Här tror jag att du har fel. Det finns områden i världen med större ordningsproblem där kollektivtrafiken ändå inte har så många fripassagerare. Blå linjen fungerar ju skapligt väl. Problemet med linje 179 och några andra busslinjer är att bussföraren sköter biljettviseringen. Det systemet hade inte heller fungerat i tunnelbanan. Antingen har man en öppen spärrlinje med regelbundna kontroller eller en kapacitetsstark sluten spärrlinje. Det tidigare är politiskt omöjligt och det senare finns det inte pengar för, så därför kommer problemen att fortsätta, även om det går att ersätta fripassagerare med ständiga förseningar.
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fripassagerare (film)

Inläggav daniel_s » lör 03 mar, 2018 12:26

Ja, riktiga spärrlinjer är en bra början och en tillverkare av sådana lösningar är Gunnebo AB som jag nämnde tidigt i tråden. Men det flyttar ju bara problemet menar jag.
daniel_s
 
Inlägg: 12091
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Fripassagerare (film)

Inläggav Lennart Petersen » ons 07 mar, 2018 0:06

Åkte 514 för några dagar sedan och tyckte mig se att det var god disciplin så att alla gick på där fram. Men då var det ingen hållplats med sådan ansamling som på filmen. Och trots allt är nog flertalet på filmen inga plankare utan folk med giltig biljett som bara vill komma ombord.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2150
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Fripassagerare (film)

Inläggav Hechtwagen » fre 09 mar, 2018 10:16

Varför är problemen större på 179 än 1:an? Fler passagerare?
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2012
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: Fripassagerare (film)

Inläggav daniel_s » fre 09 mar, 2018 19:04

Hechtwagen skrev:Varför är problemen större på 179 än 1:an? Fler passagerare?


För att den har tresiffrigt linjenummer. Tresiffrigt betyder problem
daniel_s
 
Inlägg: 12091
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Fripassagerare (film)

Inläggav Enceladus » tis 06 nov, 2018 14:40

Några nya artiklar om linje 179:

Bussförare misshandlas på utsatta SL-turer
Attacker mot bussar del av systemhot

Har invånarna i stadens fattigaste områden prisats ut från kollektivtrafiken? Om vi inte vill att vissa grupper i samhället ska använda kollektivtrafiken, är då BRT-stationer en möjlig lösning?
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Fripassagerare (film)

Inläggav BSB101 » tis 06 nov, 2018 15:12

Enceladus skrev:Har invånarna i stadens fattigaste områden prisats ut från kollektivtrafiken? Om vi inte vill att vissa grupper i samhället ska använda kollektivtrafiken, är då BRT-stationer en möjlig lösning?


Vilka är "vi" i etta sammanhang? jag har svårt att se att det finns ett organiserad motstånd mot att visa använder kollektivtrafiken. Det närmaste är väl i sådana fall folk som inte vill ha någon kollektivtrafik alls, men hur stor den gruppen är vet jag inte.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2252
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Fripassagerare (film)

Inläggav Enceladus » fre 13 sep, 2019 10:29

Så ska stöket minska på 179:an

Direktpress skrev:Trängsel, stök och plankning är ett stort problem på buss 179, som går genom Västerort. Nu har Arriva ökat avgångarna i morgonrusningen och fortsätter vårens satsning på biljettkontroller – något som redan gett effekt, enligt bolaget.


Arriva har alltså gjort den korrekta bedömningen att trängseln var en orsak till stöket. På samma sätt tror jag att Stockholms nattbussar hade fungerat bättre om de inte hade stående resenärer.

I artikeln står det också att linjen har 260 000 resenärer varje vecka och att den siffran ökar. Är linjerna 1-4 fortfarande Stockholms fyra största busslinjer?
Enceladus
 
Inlägg: 4048
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster