Är att behålla kollektivtrafikens andel det heliga målet?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Är att behålla kollektivtrafikens andel det heliga målet?

Inläggav BSB101 » ons 01 nov, 2017 10:23

I tråden om Kungsholmsbanan snuddar man vid att det behövs byggas kollektivtrafik hit och dit för att upprätthålla kollektivtrafikens andel av transportarbetet. Det hela kan ses som självklart men är det verkligen det? Att bygga kapacitetsstark kollektivtrafik i en stad är dyrt, det samma gäller kapacitetsstarka bilvägar. Betydligt billigare är att bygga och införa åtgärder så fler väljer bort bil och kollektivtrafik.

Istället för att fokusera på att behålla eller öka kollektivtrafikens andel är det bättre att fokusera på som sagt att få folk att välja bort bil och kollektivtrafik. Med detta menas inte att man helt ska sluta att bygga och förbättra men ibland känns det som att debatten mer handlar om att bygga ut än om att få folk att välja bra och hållbara sätt att transportera sig samt att på olika sätt minska antalet resor.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Re: Är att behålla kollektivtrafikens andel det heliga målet

Inläggav TKO » ons 01 nov, 2017 10:47

Ovanstående är tänkvärt - men hur uppnår vi då detta?

- Kraftigt ökade kostnader för resor?
- Förbud mot arbetspendling över ett visst avstånd?
- Samhällelig styrning av anställningar, så att närboende prioriteras?
- Obligatorisk bostadsförmedling, så att bostäder i första hand tilldelas de som arbetar i närområdet?

Eller finns det andra sätt?

undrar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav BSB101 » fre 03 nov, 2017 17:24

Den "enkla" lösningen som tyvärr verkar vara mer eller mindre standard i Sverige, förbud, är jag emot. Det som gäller är att underlätta och uppmuntra. När det gäller infra exempelvis är det att se till att hålla en nivå som uppmuntrar att gå eller cykla. Det handlar även om skatter om avdrag som skulle kunna ändras för att ändra folks beteende. En annan sak, som kräver en del, är att bygga en mer blandad stad och inte en stad där kontor finns på plats A och bostäder på plats B.

Helt enkelt en mer aktiv samhällsplanering. För även om visa brukar påstå att detta är helt omöjligt så går det. Det handlar bara om vilja.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav TKO » mån 06 nov, 2017 8:49

"Blandad stad" anförs ofta som en lösning - ja ibland som LÖSNINGEN - på problemet med många och långa (arbets)resor.
Men ofta fungerar detta inte i en stor stad med differentierad arbetsmarknad, folk väljer inte i någon större utsträckning sin bostadsplats utifrån var de arbetar. Finns det dessutom två förvärvsarbetande i hushållet blir det ännu svårare att välja sin bostad så att det ger korta arbetsresor. Och om man sedan byter arbetsplats - vilket sker allt oftare - tror jag inte det är så många som då väljer att flytta om även om det innebär relativt långa pendlingsresor.

Så det paradoxala är att en "blandad stad" - där såväl bostäder som arbetsplatser är jämt utsmetade i terrängen troligen ger längre genomsnittliga arbetsresor än en funktionsuppdelad samhällsstruktur. Dessutom blir de enskilda resandeströmmarna förhållandevis små, vilket leder till bristfälligt underlag för snabb kollektivtrafik och därmed i förlängningen till att de som har råd och möjlighet åker bil medan resten hänvisas till ett glestrafikerat och långsamt busstrafiksnät.

funderar
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav BSB101 » tis 07 nov, 2017 10:52

Att blanda bostäder och arbetsplatser borde öka sannolikheten för att en större andel har nära till sin arbetsplats än att dela upp och lägga dessa funktioner vitt skilda från varandra. Sedan gäller det givetvis även att ha en fungerande bostadsmarknad, det där med samhällsplanering alltså.
BSB101

Inläggav TKO » tis 07 nov, 2017 16:38

BSB101 skrev:Att blanda bostäder och arbetsplatser borde öka sannolikheten för att en större andel har nära till sin arbetsplats än att dela upp och lägga dessa funktioner vitt skilda från varandra. Sedan gäller det givetvis även att ha en fungerande bostadsmarknad, det där med samhällsplanering alltså.

Jag är måhända lite gammalmodig i mitt tänkande (gick A76) men det finns inga som helst empiriska bevis för ovanstående tes. Tvärtom är det oftast bättre att koncentrera arbetsplatserna och sprida ut bostäderna, dock inte allt för mycket.

Även när vi hade en rimligt fungerande bostadsmarknad (fast det berodde kanske på att det inte var någon renodlad marknad?) såg vi ingen stark vilja att samlokalisera bostads- och arbetsort. Så tyvärr - jag tror att dessa teorier bottnar i längtan efter ett gammaldags lokalsamhälle, som nog hade sina fördelar men också stora nackdelar. De långa resorna till arbete - och numera även dagis och skola - är priset vi får betala för vår stora valfrihet. Jag TROR det är värt priset, även om jag inte är hundra på det...

/TKO
TKO

Inläggav BSB101 » ons 08 nov, 2017 19:27

TKO skrev:
BSB101 skrev:Att blanda bostäder och arbetsplatser borde öka sannolikheten för att en större andel har nära till sin arbetsplats än att dela upp och lägga dessa funktioner vitt skilda från varandra. Sedan gäller det givetvis även att ha en fungerande bostadsmarknad, det där med samhällsplanering alltså.

Jag är måhända lite gammalmodig i mitt tänkande (gick A76) men det finns inga som helst empiriska bevis för ovanstående tes. Tvärtom är det oftast bättre att koncentrera arbetsplatserna och sprida ut bostäderna, dock inte allt för mycket.

Bättre enligt vem och för vem? Flertalet föredrar nog kort restid till jobb, förskola, skola, fritidsaktiviteter etc under förutsättning att man i övrigt för välja fritt. Exempelvis lär nog flertalet välja ett jobb nära än långt bort om övriga parametrar är lika. Nu är inte verkligheten så enkel men närhet till ens dagliga aktiviteter lockar nog flertalet.

Även när vi hade en rimligt fungerande bostadsmarknad (fast det berodde kanske på att det inte var någon renodlad marknad?) såg vi ingen stark vilja att samlokalisera bostads- och arbetsort. Så tyvärr - jag tror att dessa teorier bottnar i längtan efter ett gammaldags lokalsamhälle, som nog hade sina fördelar men också stora nackdelar. De långa resorna till arbete - och numera även dagis och skola - är priset vi får betala för vår stora valfrihet. Jag TROR det är värt priset, även om jag inte är hundra på det...

/TKO

Nu blandar du äpplen och päron som vanligt. Att man mer eller frivilligt väljer en sak är inte samma sak som att det är dåligt med en blandad stad. Som exempelvis Stockholm ser ut idag har man oftast inget annat val då vi har en funktionsseparerad stad i många delar. Vi fortsätter även i många delar att fortsätta byggandet på samma sätt.

Det kanske fanns en, medveten eller omedveten, tanke bakom att samhällen bara uppnådde en viss storlek innan vi fick medel att förflytta oss längre sträckor till/från jobb och samtidigt kunna sova i egna sängen varje natt. Därmed inte sagt att detta var "höjdpunkten" på samhällsstorleken utan mer som en reflektion.
BSB101

Inläggav TKO » ons 08 nov, 2017 20:03

Äpplen och päron hit och äpplen och päron dit...

Vi kan antingen utgå från idealiserade föreställningar om hur det borde vara eller så kan vi studera verkligheten och därifrån dra slutsatser. Det är naturligtvis viktigt att ha visioner som inte enbart bygger på 'så här har det alltid varit', men ett visst mått av verklighetsförankring skadar inte. Ernst Wigforss 'provisoriska utopier' kan kanske vara ett riktmärke... medan vilja att påtvinga medborgarna 'den rätta läran' oftast leder fel - vi firade idagarna hundraårsdagen av ett sådant - i slutänden förskräckande - försök.

/TKO
TKO

Inläggav hgsldf » tor 09 nov, 2017 18:42

Kollektivtrafiken andel kan viderhållas om kvalliten upprätthålls. kvallite handlar om olika trafikupplägg i olika områden. Vi har ett mycket modert pendeltågssytem, men ett urgammalt spårsystem.

Vi har nästan inget spårvägssystem i Stockholm sedan 1967, det måste åtgärdas.

Det behövs några bussar i Stockholms innerstad, men inte som i dag ett kaos av bussar som förstör hela trafikapparaten.

/Göran
hgsldf

Inläggav BSB101 » lör 11 nov, 2017 1:41

Både verklighet och visioner behövs. Att bygga en blandstad ser jag dock inte som något ouppnåeligt eller något som behöver påtvingas folk då detta är något som byggts "i alla tider" och så länge man inte arbetar på en soptipp eller dylikt är det nog få som ser det som en nackdel att ha det nära till arbetet eller för den delen andra aktiviteter/ställen man besöker ofta.

Min ursprungsfråga kvarstår dock. Är det heliga målet att upprätthålla och öka kollektivtrafikens andel det bästa? Som skrivet är kapacitet starkt kollektivtrafik kostsam att bygga och kan det inte då vara bättre att satsa på andra sätt att minska biltrafiken?
BSB101

Återgå till Allmänt om lokaltrafik