Västtrafiktaxan, från över 70 till tre zoner.

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Västtrafiktaxan, från över 70 till tre zoner.

Inläggav Harald » tis 31 okt, 2017 11:50

Västtrafik har ett förslag till ny taxa där det bara ska vara tre zoner:
röd zon: Göteborg, Partille, Mölndal och Öckerö
blå zon: Kungälv, Ale, Lerum, Härryda och Kungsbacka
grön zon: Resten av länet

Månadskort föreslås kosta 695 kronor för en zon, 1065 kronor för två och 1595 för tre zoner. Priset för kontantbiljett är inte bestämt ännu.

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsveri ... -1.4783956
Harald

Re: Västtrafiktaxan, från över 70 till tre zoner.

Inläggav TKO » tis 31 okt, 2017 13:27

Jag citerar Gert Fylking och utropar:

- ÄNTLIGEN!

Jag tycker i och för sej att det är dumt att priset för den som enbart reser i Göteborg höjs, men den samlade visdom som finns på diverse internetfora som behandlar kollektivtrafik brukar ju med emfas hävda att "priset är inte är skillnaden"! Och denna visdom omfattas ju numera av Miljöpartiet "de gröna" - åtminstone i Stockholms läns landsting - så vem är jag att ifrågasätta detta?

Jag vill minnas att vi diskuterat enhetstaxa hos Västtrafiken, antingen här eller på Postvagnen. Nu nådde man inte ända fram - och det kan vara så att regionen är så stor att det är orimligt - men det är absolut ett steg i rätt riktning. En intressant fråga är - tycker i varje fall jag - hur mycket intäkterna skulle minska om det endast fanns två taxenivåer - en zon eller alla (dvs tre zoner). Min gissning är att "trezons-resandet" är försumbart i sammanhanget.

Ytterligare tre kommentarer:

- I GP-artikeln ifrågasätts om Göteborgs stads subvention av kollektivtrafiken kommer att fortsätta när zonen omfattar även några kranskommuner. Det torde vara oförenligt med kommunallagen om Göteborgs kommun subventionerade Partillebors resor, däremot fungerar det förmodligen om samtliga kommuner inom zonen bidrar (lika mycket) till subventionen.

- Det är visst fler kommuner som vill vara "Göteborgare" - enligt artikeln vill såväl Kungälv som Härryda hamna i Röda zonen. Och här ser vi ju att zongränser alltid är svåra att dra, och tröskeleffekten blir förmodligen större ju färre zoner taxesystemet är uppbyggt kring.

- Har zonernas färg någon (parti)politisk koppling?

Thomas K Ohlsson
ej göteborgare
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Harald » tis 31 okt, 2017 15:06

TKO skrev:Jag vill minnas att vi diskuterat enhetstaxa hos Västtrafiken, antingen här eller på Postvagnen. Nu nådde man inte ända fram - och det kan vara så att regionen är så stor att det är orimligt - men det är absolut ett steg i rätt riktning.

Det står att man har övervägt enhetstaxa, men anser att det skulle ge för högt pris på korta resor.

TKO skrev:Har zonernas färg någon (parti)politisk koppling?

Det skulle man ju kunna tro, men de är nog ett arv från GLAB och papperskorten. Då använde man olika färger för olika delar av området, rött för Göteborg, gult i en ring utanför Göteborg och blått längst ut. Nu har det gula området (utom Härryda) införlivats i det röda så att det blå området gränsar direkt till det röda.
Harald

Inläggav Harald » tis 31 okt, 2017 18:56

Det framgår av beslutsunderlaget varför man valt bort enhetstaxa nu, men också att man inte avvisar det för framtiden.
Västtrafik skrev:En zon väljs bort som koncept även om det är optimalt för enkelhet. Dels blir prissättningen alltför svår, främst för enkelbiljetter, dels är risken för minskade intäkter och ökade trafikkostnader vid kraftiga resandeförändringar alltför stor. Västtrafik ser dock möjligheter att utveckla zonstrukturen mot En zon över tid om förutsättningar och drivkrafter finns.

Man har utvärderat tre alternativ: Flexibla zoner, tre zoner och en zon. Med de flexibla zonerna gick det som jag förutspådde. När man fördjupade sig i det alternativet insåg man hur komplicerat det var.
Harald

Inläggav Enceladus » tis 31 okt, 2017 19:09

Kul att det går åt rätt håll! Detta borde förbättra integrationen i regionen och minska bilberoendet. Det är nog med att långa resor kostar mycket tid.
Enceladus

Inläggav Lars_L » tis 31 okt, 2017 19:54

TKO skrev:
Jag tycker i och för sej att det är dumt att priset för den som enbart reser i Göteborg höjs, men den samlade visdom som finns på diverse internetfora som behandlar kollektivtrafik brukar ju med emfas hävda att "priset är inte är skillnaden"! Och denna visdom omfattas ju numera av Miljöpartiet "de gröna" - åtminstone i Stockholms läns landsting - så vem är jag att ifrågasätta detta?

Visst har priset betydelse. Vad som brukar framhävas är att det inte är ett effektivt sätt att sänka priset för att få nya grupper att använda kollektivtrafiken. Helt enkelt för att de i regel har dyrare resvanor när de åker bil och ändå föredrar det. Priskänsligheten för denna grupp är alltså inte avgörande.

Att det däremot är enkelt att resa kollektivt är avgörande. Därför är reformen bra inom Västtrafiks område, då många zoner i princip gör det omöjligt att "lära sig" systemet. Tror nog man skulle kunna ha ett pris för alla periodkort utan att det skulle kosta för mycket. Det är tveksamt om det är så många som reser så långt att det egentligen har någon effekt på priset och att det därför skulle behöva ligga så högt. Man har ju hävdat att Göteborgs problem är att centralorten inte ligger centralt i regionen. Kan möjligen vara så. Men det skulle nog i vilket fall räcka med två zoner.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav Enceladus » lör 30 mar, 2019 1:05

Dyrare bussresor med Alliansens budget

Alliansen drar in subventionen på 135 kronor för Västtrafiks periodkort för invånare i Göteborgs kommun.

Axel Josefsson (M) skrev:Vi för diskussioner med Västra Götalandsregionen om att samordna zonförändringen med höjningarna. Vi går från över 70 zoner till 3 vilket också kommer innebära nya biljettpriser. Vi kommer få en zon för hela Storgöteborg vilket gör det svårt för kommuner att subventionera. Vi vet inte vem som köper månadskorten. Men som sagt, det finns inget beslut om priser än.

Västtrafiks nya zonindelning innebär att det blir dyrare för den som åker kort och mycket billigare för den som åker långt. Det borde ju vara önskvärt om folk i större utsträckning ställer bilen och tar kollektivtrafiken på långa resor samt väljer cykel eller gång på korta resor. Det finns likväl en smärtgräns för hur högt priset på korta resor kan vara. Finns det inte en risk att den gränsen nås nu?

Annars anser jag att den nya zonindelningen blir en klar förbättring. Resorna blir mycket enklare och resenärerna får åka till grannkommuner utan att betala extra, vilket stärker integrationen. Göteborgs tre pendeltågslinjer hamnar alla i zon A och B, vilket är ganska praktiskt. Det finns dock skäl att eftersträva en enda zon för hela Västra Götaland. Enhetstaxa gör resor ännu enklare och tar bort barriäreffekter. Enhetstaxa behöver inte heller kosta så mycket eftersom de flesta resor är korta. Dessutom brukar mer långväga tågtrafik ha en god kostnadstäckning (många resenärer per avgång och hög fart).
Enceladus

Inläggav Odd » lör 30 mar, 2019 8:06

Kommer detta gälla även enkelbiljetter? Det kan bli en intressant barriäreffekt när en kort resa över en kommande zongräns plötsligt blir oerhört mycket dyrare. En lösning skulle vara att införa gråzoner som sträcker sig ett par kilometer om vardera sidan om gränsen och där en resa in i, ut ur eller inom gråzonen inte räknas som zonöverskridande.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav X12 » lör 30 mar, 2019 11:32

Odd skrev:En lösning skulle vara att införa gråzoner som sträcker sig ett par kilometer om vardera sidan om gränsen och där en resa in i, ut ur eller inom gråzonen inte räknas som zonöverskridande.

Östgötatrafiken har ett system med överlappande zoner för att undvika orimligt höga biljettpriser vid vissa korta resor. Det systemet ska dock avskaffas och ersättas med ett system där resenären själv väljer hur stor radie ens personliga, cirkulära zon ska ha var mittpunkten ska placeras.
Senast redigerad av X12 lör 30 mar, 2019 23:58, redigerad totalt 1 gång.
X12

Inläggav Odd » lör 30 mar, 2019 20:01

Det låter verkligen som att man uppfinner ett extremt komplicerat system dom många kommer missuppfatta och ett system som egentligen inte behövs. Då kan man lika göra införa zontaxa igen där 2-3 zoner är lägsta pris.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav 2763 » mån 01 apr, 2019 10:05

Odd skrev:Kommer detta gälla även enkelbiljetter? Det kan bli en intressant barriäreffekt när en kort resa över en kommande zongräns plötsligt blir oerhört mycket dyrare. En lösning skulle vara att införa gråzoner som sträcker sig ett par kilometer om vardera sidan om gränsen och där en resa in i, ut ur eller inom gråzonen inte räknas som zonöverskridande.

Vi har väl redan omlottzoner här i väst
https://info.vasttrafik.se/#!/travel-information/7/18/
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Harald » mån 01 apr, 2019 13:29

Vi har nu ja, men hur blir det med den nya taxan. Jag gissar att orsaken till att man håller kvar kommungränserna som taxegränser även när man gör större zoner, är att ingen ska behöva resa över zongräns för att komma till sitt kommuncentrum. Det får dock lite konstiga följder. Avståndet från Göteborgs centrum till gränsen till blå zon blir 16-18 km mot Kungälv, Lerum och Kungsbacka men bara 7 resp. 11,5 mot Härryda och Ale. Bohus, Surte, Mölnlycke och Landvetter borde göras till omlottzoner. Även sträckan Hällesås-Snipen borde vara omlottzon eftersom den löper nära kommungränsen, så att den betjänar boende i både Göteborg och Kungsbacka.
Harald

Inläggav Enceladus » sön 18 aug, 2019 21:37

Dyrare periodkort i Göteborg från 19 augusti

Från och med imorgon kostar ett månadskort i Göteborg för en vuxen 775 kronor, vilket enligt ovan är mer än det föreslagna priset på ett månadskort för en zon.

Det är fortfarande få regioner som har enhetstaxa, men det verkar ändå som om trenden går åt det hållet. Västra Götalandsregionen går från över 70 zoner till tre. Region Skåne går från över 200 zoner till tre (zonerna är dock personliga). Region Uppsala införde enhetstaxa år 2014, men endast för periodkort. Region Stockholm införde enhetstaxa år 2017 för alla biljetter (detta är dock inte första gången). Region Halland går från 27 zoner till åtta. Antalet zoner minskar kraftigt i samtliga nämnda regioner. Det finns säkert fler exempel.

Varför blir det så populärt med få zoner? Det är ekologiskt fördelaktigt att prioritera långa resor som konkurrerar med bilen över korta resor som konkurrerar med gång och cykel. Det är ekonomiskt fördelaktigt att förstora arbetsmarknadsregioner. Det är socialt fördelaktigt att subventionera perifera områden med lägre köpkraft.

Varför finns zoner över huvud taget? Det är en bra fråga. När enhetstaxan infördes i Stockholm hamnade det enhetliga priset på nästan samma nivå som för en zon. Eftersom de flesta resor är korta och väldigt få reser i onödan så kostar enhetstaxa mindre än många tror. Jag tycker att det är ganska märkligt att exempelvis Skåne ännu inte har infört enhetstaxa.

Varför inte införa enhetstaxa för hela landet? Frågan har en viss relevans inför utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige, vilken visserligen inte ska handla om prissättning. Jag tror faktiskt att ett sådant koncept skulle fungera, med vissa förbehåll.

Det gör inte så mycket om någon enstaka folkfattig region avviker i kostnad. Det viktiga är att kostnaden är ungefär lika stor i de folkrika regionerna. Ett månadskort kostar ungefär lika mycket i Stockholm som i Uppsala och hade antagligen kostat ungefär lika mycket i Skåne. Däremot kan inte interregionala resor ingå. Det skulle bli för dyrt. Men att samma månadskort gäller för lokala resor i samtliga regioner borde inte kosta särskilt mycket.
Enceladus

Inläggav Lennart Petersen » tor 22 aug, 2019 15:24

Vad menas med att zonerna i Region Skåne ”är personliga” ?
Lennart Petersen

Inläggav linlars » tor 22 aug, 2019 18:54

Lennart Petersen skrev:Vad menas med att zonerna i Region Skåne ”är personliga” ?

Att de utgår från en cirkel där du själv bestämmer cirkelns mittpunkt (t.ex. mitt emellan från där du ska åka till dit du ska åka). Radiens storlek bestämmer om din biljett behöver vara liten, mellan eller stor/hela Skåne.

Läs mer på https://www.skanetrafiken.se/sa-reser-d ... s-nya-app/ (fäll ut boxen "Så fungerar personliga zoner")
Senast redigerad av linlars tor 22 aug, 2019 21:55, redigerad totalt 1 gång.
linlars

Inläggav Odd » tor 22 aug, 2019 19:18

Har nya taxan börjat gälla? Kommer hem från Tyskland snart (med tåg) och försöker med hjälp av Västtrafiks webapp, komma fram till när jag kan åka från Göteborg till Skövde och hur mycket det skulle kosta. Efter en kvart utan att lyckats få reda på något vettigt så beställde jag en biljett på SJ i stället. Billigare och dessutom fick jag reda på när jag kunde åka. Västtrafik har en del att jobba på när det gäller kommunikation....
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Enceladus » sön 13 okt, 2019 10:16

Nytt biljettsortiment nästa år

Västtrafiks biljettsortiment skalas av rejält i samband med införandet av de nya zonerna. Se länken för mer information.

Hård strid om nya gränser

Kungsbacka-Posten skrev:Kungsbacka och flera andra kranskommuner, hade hellre sett ett alternativ med bara två zoner – en med Göteborg och alla GR-kommuner, och därutanför alla andra.

Kungsbacka har, tillsammans med ett par andra kranskommuner, hamnat i lägen där bara ett par hundra meter skiljer mellan två olika biljettzoner. Följden är att många pendlare kör bil för att kliva på bussen innanför storstadszonen, ett faktum som kan betyda hundralappar i billigare månadskort.

Alla är dock inte helt nöjda. Kungsbacka befarar "ett aldrig vikande behov av ständigt fler pendelparkeringar".
Enceladus

Inläggav Marcus L » sön 13 okt, 2019 11:19

Harald skrev:
TKO skrev:Jag vill minnas att vi diskuterat enhetstaxa hos Västtrafiken, antingen här eller på Postvagnen. Nu nådde man inte ända fram - och det kan vara så att regionen är så stor att det är orimligt - men det är absolut ett steg i rätt riktning.

Det står att man har övervägt enhetstaxa, men anser att det skulle ge för högt pris på korta resor.

TKO skrev:Har zonernas färg någon (parti)politisk koppling?

Det skulle man ju kunna tro, men de är nog ett arv från GLAB och papperskorten. Då använde man olika färger för olika delar av området, rött för Göteborg, gult i en ring utanför Göteborg och blått längst ut. Nu har det gula området (utom Härryda) införlivats i det röda så att det blå området gränsar direkt till det röda.

Ja, precis och så fanns det en logga med dessa ringar på pendeltåget. Som ganska regelbunden och tåg- och spårvägsintresserad Göteborgsbesökare i 10-årsåldern i mitten/slutet av 80-talet tyckte jag att den loggan såg ut som en piltavla! :D
Marcus L

Återgå till Allmänt om lokaltrafik