Västtrafiktaxan, från över 70 till tre zoner.

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Västtrafiktaxan, från över 70 till tre zoner.

Inläggav Harald » tis 31 okt, 2017 11:50

Västtrafik har ett förslag till ny taxa där det bara ska vara tre zoner:
röd zon: Göteborg, Partille, Mölndal och Öckerö
blå zon: Kungälv, Ale, Lerum, Härryda och Kungsbacka
grön zon: Resten av länet

Månadskort föreslås kosta 695 kronor för en zon, 1065 kronor för två och 1595 för tre zoner. Priset för kontantbiljett är inte bestämt ännu.

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsveri ... -1.4783956
Harald

Re: Västtrafiktaxan, från över 70 till tre zoner.

Inläggav TKO » tis 31 okt, 2017 13:27

Jag citerar Gert Fylking och utropar:

- ÄNTLIGEN!

Jag tycker i och för sej att det är dumt att priset för den som enbart reser i Göteborg höjs, men den samlade visdom som finns på diverse internetfora som behandlar kollektivtrafik brukar ju med emfas hävda att "priset är inte är skillnaden"! Och denna visdom omfattas ju numera av Miljöpartiet "de gröna" - åtminstone i Stockholms läns landsting - så vem är jag att ifrågasätta detta?

Jag vill minnas att vi diskuterat enhetstaxa hos Västtrafiken, antingen här eller på Postvagnen. Nu nådde man inte ända fram - och det kan vara så att regionen är så stor att det är orimligt - men det är absolut ett steg i rätt riktning. En intressant fråga är - tycker i varje fall jag - hur mycket intäkterna skulle minska om det endast fanns två taxenivåer - en zon eller alla (dvs tre zoner). Min gissning är att "trezons-resandet" är försumbart i sammanhanget.

Ytterligare tre kommentarer:

- I GP-artikeln ifrågasätts om Göteborgs stads subvention av kollektivtrafiken kommer att fortsätta när zonen omfattar även några kranskommuner. Det torde vara oförenligt med kommunallagen om Göteborgs kommun subventionerade Partillebors resor, däremot fungerar det förmodligen om samtliga kommuner inom zonen bidrar (lika mycket) till subventionen.

- Det är visst fler kommuner som vill vara "Göteborgare" - enligt artikeln vill såväl Kungälv som Härryda hamna i Röda zonen. Och här ser vi ju att zongränser alltid är svåra att dra, och tröskeleffekten blir förmodligen större ju färre zoner taxesystemet är uppbyggt kring.

- Har zonernas färg någon (parti)politisk koppling?

Thomas K Ohlsson
ej göteborgare
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Harald » tis 31 okt, 2017 15:06

TKO skrev:Jag vill minnas att vi diskuterat enhetstaxa hos Västtrafiken, antingen här eller på Postvagnen. Nu nådde man inte ända fram - och det kan vara så att regionen är så stor att det är orimligt - men det är absolut ett steg i rätt riktning.

Det står att man har övervägt enhetstaxa, men anser att det skulle ge för högt pris på korta resor.

TKO skrev:Har zonernas färg någon (parti)politisk koppling?

Det skulle man ju kunna tro, men de är nog ett arv från GLAB och papperskorten. Då använde man olika färger för olika delar av området, rött för Göteborg, gult i en ring utanför Göteborg och blått längst ut. Nu har det gula området (utom Härryda) införlivats i det röda så att det blå området gränsar direkt till det röda.
Harald

Inläggav Harald » tis 31 okt, 2017 18:56

Det framgår av beslutsunderlaget varför man valt bort enhetstaxa nu, men också att man inte avvisar det för framtiden.
Västtrafik skrev:En zon väljs bort som koncept även om det är optimalt för enkelhet. Dels blir prissättningen alltför svår, främst för enkelbiljetter, dels är risken för minskade intäkter och ökade trafikkostnader vid kraftiga resandeförändringar alltför stor. Västtrafik ser dock möjligheter att utveckla zonstrukturen mot En zon över tid om förutsättningar och drivkrafter finns.

Man har utvärderat tre alternativ: Flexibla zoner, tre zoner och en zon. Med de flexibla zonerna gick det som jag förutspådde. När man fördjupade sig i det alternativet insåg man hur komplicerat det var.
Harald

Inläggav Enceladus » tis 31 okt, 2017 19:09

Kul att det går åt rätt håll! Detta borde förbättra integrationen i regionen och minska bilberoendet. Det är nog med att långa resor kostar mycket tid.
Enceladus

Inläggav Lars_L » tis 31 okt, 2017 19:54

TKO skrev:
Jag tycker i och för sej att det är dumt att priset för den som enbart reser i Göteborg höjs, men den samlade visdom som finns på diverse internetfora som behandlar kollektivtrafik brukar ju med emfas hävda att "priset är inte är skillnaden"! Och denna visdom omfattas ju numera av Miljöpartiet "de gröna" - åtminstone i Stockholms läns landsting - så vem är jag att ifrågasätta detta?

Visst har priset betydelse. Vad som brukar framhävas är att det inte är ett effektivt sätt att sänka priset för att få nya grupper att använda kollektivtrafiken. Helt enkelt för att de i regel har dyrare resvanor när de åker bil och ändå föredrar det. Priskänsligheten för denna grupp är alltså inte avgörande.

Att det däremot är enkelt att resa kollektivt är avgörande. Därför är reformen bra inom Västtrafiks område, då många zoner i princip gör det omöjligt att "lära sig" systemet. Tror nog man skulle kunna ha ett pris för alla periodkort utan att det skulle kosta för mycket. Det är tveksamt om det är så många som reser så långt att det egentligen har någon effekt på priset och att det därför skulle behöva ligga så högt. Man har ju hävdat att Göteborgs problem är att centralorten inte ligger centralt i regionen. Kan möjligen vara så. Men det skulle nog i vilket fall räcka med två zoner.
Lars_L

Återgå till Allmänt om lokaltrafik