Enceladus skrev:
Man får väl räkna ut vad kostnaden blir per resenär. Jag är ganska säker på att Norrorts nattrafik fortfarande kommer att vara dyrare, speciellt med tanke på alla långa linjer med bara två resenärer per avgång (flera av dessa linjer kostar ju nästan 1 000 kronor per person). Sedan är ju skillnaden mellan 791 på vardagsnätter och 591 på helgnätter marginell, så ditt påstående att det bara finns "ett underlag att tala om" på helger behöver motiveras ytterligare. Det finns flera spårsystem i Europa, inte för att nämna Skåne, som har mindre underlag och ändå nattrafik på vardagar. Frågan handlar främst om politisk vilja, eller i Stockholms fall ovilja. Jämför gärna med likvärdiga städer i Europa!
Fast inte dyrare för SL i nuvarande avtal. Man betalar ju bara per passagerare, så nattrafiken blir mycket billig. Vet inte hur det blev med 696, men räknas nog också som VBP. Åker två personer då med en nattbuss i Norrort, så kostar det Trafikförvaltningen drygt 50 kronor för den avgången....
Det är ändå omkring 50 procent fler resenärer på 591 än på 791 på vardagar. Nu tar ju andra linjer också en hel del från den grenen (för resande till Sundbyberg och Spånga och en liten del Barkarby), så om man talar om potential är det ju ändå en ganska stor skillnad. Men det handlar ju också om vilken turtäthet man vill ha. Det är ju bättre med nattbussar en gång i halvtimmen, än timmestrafik i pendeltågen.
Det är väldigt få städer som har nattrafik på motsvarande pendeltågssystem. Man har det inte i Köpenhamn och egentligen inte i Skåne heller. Det är ju mer en effekt av att man har nattrafiken på förbindelsen mellan Köpenhamn och Malmö, men de vanliga pågatågen går ju inte i nattrafik. Inte heller Västtrafiks tåg (men de går längre på helgnätter).
Det finns säkert något system som kör 24/7, men vanligt är det faktiskt inte. I Helsingfors slutade man ju till och med med sin nattrafik i metron som man körde ett tag. Inte heller RER A i Paris (räknas väl som en av de tyngsta pendeltågstrafiken i världen) har ju någon nattrafik alls.
Helgnätter är ju lite vanligare, men så tycker jag också man ska köra på pendeltågen. Vi har ju ungfär lika många resenärer i vårt pendeltågsnät som S-tåg i Köpenhamn. Där har man ungefär 10 000 resenärer på helgnätterna. Vi borde komma upp i något liknande i Stockholm. Men det som gör det dyrt i Stockholm är ju att vi valt ett slutet system, där man har personal på alla stationer. Det driver ju upp kostnaden en del för trafik på vardagsnätter.
Har vi nattrafik på vardagsnätter skulle vi väl komma upp i ungefär 2 000 resenärer totalt. Så det blir väl tio passagerare per anställd och natt ungefär....Man får ju inte glömma att det är andra kostnader förknippade med att köra tåg också än buss. Allt från barnavgift, elkostnader till underhåll av tågen.
Jag ser väl kanske alltså andra satsningar som mer väsentligare. Kanske förr nattrafik på vardagar i tunnelbanan än pendeltågstrafiken faktiskt. Men har det ändå relativt långt ner på prioriteringslistan.