SL:s trafikförändringar 2017/2018

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav Inge » ons 25 okt, 2017 23:29

Enceladus skrev:Problemet är inte hur många valideringar som kan ske per minut, utan att det står 100 personer vid dessa stolpar. Jag tror att många med giltiga biljetter hade struntat i att validera för att slippa trängas. Det hade ju också varit orimligt att ta ut tilläggsavgifter från dem som redan har månadskort.

Med tanke på att både tunnelbanan och bussarna har fler påstigande under samma tid vid Liljeholmen. Tunnelbanan betydligt fler. Har även jag lite svårt att förstå problemet. Faktum är ju att man just vid Liljeholmen använder sig av förvalidering av bussresenärer eftersom de är så många.

Självklart måste kravet följas upp med tilläggsavgift för den som inte validerat. Det finns inget som helst orimligt i det. Trafikutövaren får ju inte betalt om validering uteblivit.

Faktum är att just detta att få resenärerna medveten om de olika trafikutövarna och deras kostnader har en pedagogisk effekt utöver valideringstvånget. Och även ett valideringstvång som sådant har fördelar utöver VBP.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav Lars_L » tor 26 okt, 2017 6:17

Inge skrev:
Lars_L skrev:Validering via stolpar är väl helt ointressant enligt VBP-system. Enda orsaken till att ersättningen är kopplade till viserade biljetter är ju för att Trafikförvaltningen samtidigt vill kunna kontrollera att entreprenörerna sköter sitt åtagande vad gäller visering korrekt. Detta går ju ändå inte att göra via stolpar. Då går det ju lika bra att beräkna underlaget genom statistiken - såvida den är tillförlitlig.

Inte alls huvudorsaken är att ge incitament för att förbättra trafiken. Sedan att man från sin skyddade verkstad inte förstår hur ett sådant bör utformas är en annan sak.

Man kan liksom inte ha en del av ersättningen fast och resten VBP-baserad och tro att det fungerar. VBP delen måste naturligtvis vara minst 100%, troligen mer.

Vem skriver ett avtal med en fastighetsmäklare som säger att du får 40.000 kr + 0.1% av köpeskillingen? -Det funkar ju inte ! Istället skriver man att ersättningen skall vara 10% av (köpeskillingen - 5.000.000) om fastigheten är värd ca 5.500.000.

Först då får man mäklaren att jobba ordentligt. Det är samma sak med trafikutövare.

VBP är alltså bra, men bara om man är kompetent nog att skriva avtalet.

Sedan är det en annan fråga om skillnaden mellan att betala efter räknare på tågen och egentlig VBP. Ja då är förstås den väsentliga skillnaden just den att man ser till att utövarens incitament även infattar att kontrollera att de resande betalat för sig.


Man kan inte ha en fast ersättning det är riktigt, men en som bygger på produktionskostnaderna. Eftersom VBP är en fast intäkt, oberoende av resans längd och de faktiska produktionskostnaderna, så är det ju bara ett sätt att ge en klumpsumma för trafiken, fast på ett annat sätt. Enda effekten är att man försöker minimera trafikutbudet och servicen så mycket som möjligt. Det gör att man förvisso får relativt låg kostnad för avtalen men å andra sidan än mindre trafik för pengarna, Kostnaderna per produktionskilometer blir därför ganska höga i slutändan (dock inte i upphandlingen, eftersom man då har kvar den höga servicen på trafiken).

Det finns ju många sätt att kontrollera att resenärerna betalar för sig, men det uppnår man ju redan vid ganska små incitament, eller höga viten om det inte följs.
Lars_L
 
Inlägg: 1806
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav Inge » tor 26 okt, 2017 6:53

Lars_L skrev:
Inge skrev:
Lars_L skrev:Validering via stolpar är väl helt ointressant enligt VBP-system. Enda orsaken till att ersättningen är kopplade till viserade biljetter är ju för att Trafikförvaltningen samtidigt vill kunna kontrollera att entreprenörerna sköter sitt åtagande vad gäller visering korrekt. Detta går ju ändå inte att göra via stolpar. Då går det ju lika bra att beräkna underlaget genom statistiken - såvida den är tillförlitlig.

Inte alls huvudorsaken är att ge incitament för att förbättra trafiken. Sedan att man från sin skyddade verkstad inte förstår hur ett sådant bör utformas är en annan sak.

Man kan liksom inte ha en del av ersättningen fast och resten VBP-baserad och tro att det fungerar. VBP delen måste naturligtvis vara minst 100%, troligen mer.

Vem skriver ett avtal med en fastighetsmäklare som säger att du får 40.000 kr + 0.1% av köpeskillingen? -Det funkar ju inte ! Istället skriver man att ersättningen skall vara 10% av (köpeskillingen - 5.000.000) om fastigheten är värd ca 5.500.000.

Först då får man mäklaren att jobba ordentligt. Det är samma sak med trafikutövare.

VBP är alltså bra, men bara om man är kompetent nog att skriva avtalet.

Sedan är det en annan fråga om skillnaden mellan att betala efter räknare på tågen och egentlig VBP. Ja då är förstås den väsentliga skillnaden just den att man ser till att utövarens incitament även infattar att kontrollera att de resande betalat för sig.


Man kan inte ha en fast ersättning det är riktigt, men en som bygger på produktionskostnaderna. Eftersom VBP är en fast intäkt, oberoende av resans längd och de faktiska produktionskostnaderna, så är det ju bara ett sätt att ge en klumpsumma för trafiken, fast på ett annat sätt. Enda effekten är att man försöker minimera trafikutbudet och servicen så mycket som möjligt. Det gör att man förvisso får relativt låg kostnad för avtalen men å andra sidan än mindre trafik för pengarna, Kostnaderna per produktionskilometer blir därför ganska höga i slutändan (dock inte i upphandlingen, eftersom man då har kvar den höga servicen på trafiken).

Det finns ju många sätt att kontrollera att resenärerna betalar för sig, men det uppnår man ju redan vid ganska små incitament, eller höga viten om det inte följs.


Jag tror att du missar vad jag skrev. Incitamentsavtal betyder inte att man kommer att dra ner. Incitamentsavtal betyder att man får det incitamentet ger.

Mäklaren som bara får 0,1% utdelning kommer att strunta i fastighetens försäljningspris, minimera sina kostnader och ta hem den fasta ersättningen.

Mäklaren som har 10% i incitament kommet att kämpa för varje 50.000 kronorshöjning som kommer in via budgivningen.

Precis samma sak är det med trafikutövare. Sedan kan man förstås diskutera om incitamentet är satta som dom är på grund av ren inkompetens eller om politikerna helt enkelt har den dolda agendan att dra ner trafiken.

I inget av fallen är det emellertid fel på incitamentsprincipen.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav Lars_L » tor 26 okt, 2017 17:45

Inge skrev:
Jag tror att du missar vad jag skrev. Incitamentsavtal betyder inte att man kommer att dra ner. Incitamentsavtal betyder att man får det incitamentet ger.

Mäklaren som bara får 0,1% utdelning kommer att strunta i fastighetens försäljningspris, minimera sina kostnader och ta hem den fasta ersättningen.

Mäklaren som har 10% i incitament kommet att kämpa för varje 50.000 kronorshöjning som kommer in via budgivningen.

Precis samma sak är det med trafikutövare. Sedan kan man förstås diskutera om incitamentet är satta som dom är på grund av ren inkompetens eller om politikerna helt enkelt har den dolda agendan att dra ner trafiken.

I inget av fallen är det emellertid fel på incitamentsprincipen.


Jag förklarade väl snarast hur den här typen av incitamentavtal fungerar. Det du beskriver är ju snarare en form av bonus. Egentligen är det ju kanske fel att kalla VBP-avtal för incitament, eftersom som du skriver syftet endast är att dra ner trafiken, vilket ju också Trafikförvaltningen är rätt öppna med och ständigt rapporterar om. Däremot är det knappast politikernas ambition, tvärtom har man ju mål om att resandet ska öka, som man alltså inte uppnår med den här typen av avtal.

Med de här avtalen vill man ju uppnå två saker,

- färre linjer och lägre turutbud
- undvika parallellgående trafik.

Sedan kan man väl säga att när entreprenörerna sedan försöker komma med förslag som innebär just det, säger ju ofta Trafikförvaltningen nej ändå. Detta medför att bolagen känner sig lurande och det undergräver hela modellen - även om man väl nu försöker lösa det lite genom dyra tilläggsavtal till Nobina, vilket då istället medför att kostnaden blir ännu högre för trafiken än om man hade ett traditionellt produktionsavtal med incitament.
Lars_L
 
Inlägg: 1806
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav Inge » tor 26 okt, 2017 20:55

Lars_L skrev:
Inge skrev:
Jag tror att du missar vad jag skrev. Incitamentsavtal betyder inte att man kommer att dra ner. Incitamentsavtal betyder att man får det incitamentet ger.

Mäklaren som bara får 0,1% utdelning kommer att strunta i fastighetens försäljningspris, minimera sina kostnader och ta hem den fasta ersättningen.

Mäklaren som har 10% i incitament kommet att kämpa för varje 50.000 kronorshöjning som kommer in via budgivningen.

Precis samma sak är det med trafikutövare. Sedan kan man förstås diskutera om incitamentet är satta som dom är på grund av ren inkompetens eller om politikerna helt enkelt har den dolda agendan att dra ner trafiken.

I inget av fallen är det emellertid fel på incitamentsprincipen.


Jag förklarade väl snarast hur den här typen av incitamentavtal fungerar. Det du beskriver är ju snarare en form av bonus. Egentligen är det ju kanske fel att kalla VBP-avtal för incitament, eftersom som du skriver syftet endast är att dra ner trafiken, vilket ju också Trafikförvaltningen är rätt öppna med och ständigt rapporterar om. Däremot är det knappast politikernas ambition, tvärtom har man ju mål om att resandet ska öka, som man alltså inte uppnår med den här typen av avtal.

Med de här avtalen vill man ju uppnå två saker,

- färre linjer och lägre turutbud
- undvika parallellgående trafik.

Sedan kan man väl säga att när entreprenörerna sedan försöker komma med förslag som innebär just det, säger ju ofta Trafikförvaltningen nej ändå. Detta medför att bolagen känner sig lurande och det undergräver hela modellen - även om man väl nu försöker lösa det lite genom dyra tilläggsavtal till Nobina, vilket då istället medför att kostnaden blir ännu högre för trafiken än om man hade ett traditionellt produktionsavtal med incitament.


Du förstår nog inte riktigt ändå. För det första är incitament och bonus samma sak. För det andra är det just VBP-avtalen jag diskuterar.

Jämförelsen med mäklaravtalen är eftersom det är avtal av helt identisk typ. Linjära tvåparameteravtal. Dvs med en konstant och en proportionalitetskonstant.

Principen är enkel. Den ena parametern kan landstinget välja helt fritt. Man kan också välja vilken av parametrarna man bestämmer. Den andra blir följden av den första och upphandlingen.

Avtalstypen styr på intet sätt om producenten kommer att inrikta sig mot besparingar eller expansion. På den punkten har du helt enkelt helt fel.

Landstinget väljer målet genom valet av parametrar. Om man tex anser att marginal värdet för en tillkommande eller förlorad resenär är 40 kronor, då är det detta och inget annat som skall vara proportionalitetskonstanten. Sedan är det bara att hoppas att en så hög proportionalitetskonstant ger en negativ konstat i upphandlingen. Den som erbjuder lägst konstant vinner förstås upphandlingen.

Inget konstigt med en negativ konstant, så är det ju alltid vid ett välskrivet mäklaravtal och det skulle mycket väl kunna vara det i VBP-avtalen också.

Vid en proportionalitetskonstant på ungefär den nivån, 40 kr/VBP, finns ingen anledning att tro att producenten enbart skulle tjäna på neddragningar. Det skulle förmodligen bli ganska jämnt neddragningar och expansion.

Det är naturligtvis ett politiskt ansvar att bestämma marginalvärdet för en resenär. Detta kunde sedan användas i alla upphandlingen. Men förstås är man för ynklig för att kunna ta ett sådant beslut.
Användarvisningsbild
Inge
 
Inlägg: 4350
Blev medlem: mån 20 apr, 2009 12:11

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav Lars_L » tor 26 okt, 2017 21:46

Inge skrev:
Du förstår nog inte riktigt ändå. För det första är incitament och bonus samma sak. För det andra är det just VBP-avtalen jag diskuterar.

Jämförelsen med mäklaravtalen är eftersom det är avtal av helt identisk typ. Linjära tvåparameteravtal. Dvs med en konstant och en proportionalitetskonstant.

Principen är enkel. Den ena parametern kan landstinget välja helt fritt. Man kan också välja vilken av parametrarna man bestämmer. Den andra blir följden av den första och upphandlingen.

Avtalstypen styr på intet sätt om producenten kommer att inrikta sig mot besparingar eller expansion. På den punkten har du helt enkelt helt fel.

Landstinget väljer målet genom valet av parametrar. Om man tex anser att marginal värdet för en tillkommande eller förlorad resenär är 40 kronor, då är det detta och inget annat som skall vara proportionalitetskonstanten. Sedan är det bara att hoppas att en så hög proportionalitetskonstant ger en negativ konstat i upphandlingen. Den som erbjuder lägst konstant vinner förstås upphandlingen.

Inget konstigt med en negativ konstant, så är det ju alltid vid ett välskrivet mäklaravtal och det skulle mycket väl kunna vara det i VBP-avtalen också.

Vid en proportionalitetskonstant på ungefär den nivån, 40 kr/VBP, finns ingen anledning att tro att producenten enbart skulle tjäna på neddragningar. Det skulle förmodligen bli ganska jämnt neddragningar och expansion.

Det är naturligtvis ett politiskt ansvar att bestämma marginalvärdet för en resenär. Detta kunde sedan användas i alla upphandlingen. Men förstås är man för ynklig för att kunna ta ett sådant beslut.


Ville bara göra distinktionen här för att tydliggöra. Men visst är det korrekt att man benämner det som incitament oavsett om det utfaller per passagerare, eller vid vissa kvalitetsnivåer.

Och givetvis kan man konstruera system där det blir lönsamt om resandet ökar genom VBP. Problemet blir ju dock då ett annat för trafikförvaltningen. En plötslig ökning av resandet, skulle få stora ekonomiska effekter och ofta skulle den antagligen vara orsakad av helt andra faktorer än entreprenörens skicklighet. Men du får fortfarande inte ett system som nödvändigtvis gör att utbudet behöver bli så mycket bättre. Det är ju först när turtätheten är så dålig och trängseln så stor som bolaget tjänar mer på att köra en extra tur - i och med att det troligen genererar fler resande. Förvisso finns det en utbudselasticitet - men utanför stadstrafik är den ganska låg, särskilt om man redan har en rimlig turtäthet.

Poängen är väl att VBP i huvudsak är ett ganska dåligt instrument om man vill att resandet ska öka, eftersom det är så pass svårt att skruva på det för varje given situation, utan att den ekonomiska effekten riskerar att bli alltför kostsam för Trafikförvaltningen ifall resandet ökar.

Bättre då med incitament kopplad till kvalitet och själva resandeökningen, eller kombinerat med en mindre procentandel för VBP.
Lars_L
 
Inlägg: 1806
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav TKO » fre 27 okt, 2017 8:18

Inge skrev:Du förstår nog inte riktigt ändå. För det första är incitament och bonus samma sak. För det andra är det just VBP-avtalen jag diskuterar.


Nej vare sej språkligt eller i praktiken är "incitament" och "bonus" samma sak. Däremot är det korrekt att säga att bonus är en form av incitament.

Frågor på det?

upplyser
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav TKO » fre 27 okt, 2017 8:25

Ska vi kanske lämna VBP-diskussionen och gå tillbaka till SL:s trafikförändringar?

Jag undrar vilka nummer pendeltågslinjerna kommer att ha i det nya trafikupplägget?
I information om kommande trafikavstängningar på Västeråsbanan framgick det att linje 35 byter nummer till 43 - om jag nu minns rätt...

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav Lars_L » fre 27 okt, 2017 12:23

TKO skrev:Ska vi kanske lämna VBP-diskussionen och gå tillbaka till SL:s trafikförändringar?

Jag undrar vilka nummer pendeltågslinjerna kommer att ha i det nya trafikupplägget?
I information om kommande trafikavstängningar på Västeråsbanan framgick det att linje 35 byter nummer till 43 - om jag nu minns rätt...

/TKO


Japp, 43 är gamla 35. 44 blir linjen som "korsar" och går till Södertälje från Kallhäll. 40-42 +45 är linjerna som går Ostkustbanan. Här är det väl lite oklart (för mig vill säga), vilken som är vilken. Men det enda rimliga är att 45 är Uppsala-Södertälje. 40-42 är linjerna som utgår från Märsta. Skulle tro då att man då låter 42 vara den som går Märsta-Nynäshamn, 41 vara den som går Märsta-Tumba och 40 Märsta-Södertälje. Kan ju var så att man låter 40 heta så också när den utgår från Upplands Väsby, eller att man då låter den ha samma linjenummer som 45.

Detta låter rimligt tycker jag iaf, men är fortfarande s.k. obekräftade uppgifter. Gnestalinjen får väl då antas få nummer 46.
Lars_L
 
Inlägg: 1806
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav Enceladus » fre 27 okt, 2017 13:21

Lars_L skrev:Japp, 43 är gamla 35. 44 blir linjen som "korsar" och går till Södertälje från Kallhäll. 40-42 +45 är linjerna som går Ostkustbanan. Här är det väl lite oklart (för mig vill säga), vilken som är vilken. Men det enda rimliga är att 45 är Uppsala-Södertälje. 40-42 är linjerna som utgår från Märsta. Skulle tro då att man då låter 42 vara den som går Märsta-Nynäshamn, 41 vara den som går Märsta-Tumba och 40 Märsta-Södertälje. Kan ju var så att man låter 40 heta så också när den utgår från Upplands Väsby, eller att man då låter den ha samma linjenummer som 45.

Detta låter rimligt tycker jag iaf, men är fortfarande s.k. obekräftade uppgifter. Gnestalinjen får väl då antas få nummer 46.


Ologiskt om det blir så. I högtrafik går följande tåg under en 30-minutersperiod:

41 Märsta–Tumba (snabbtåg på norra sidan)
43 Bålsta–Tungelsta (mjölktåg)
45 Väsby–Södertälje (snabbtåg på södra sidan)
44 Kallhäll–Södertälje (mjölktåg)
41 Märsta–Tumba (snabbtåg på norra sidan)
43 Kungsängen–Västerhaninge (mjölktåg)
45 Uppsala–Södertälje (snabbtåg på södra sidan)
43 Kallhäll–Nynäshamn (snabbtåg på södra sidan)

I mellantrafik går följande tåg under en 30-minutersperiod:

42 Märsta–Nynäshamn (snabbtåg)
43 Bålsta–Tungelsta (mjölktåg)
45 Väsby–Södertälje (mjölktåg)
42 Märsta–Älvsjö (snabbtåg)
43 Kungsängen–Västerhaninge (mjölktåg)
45 Uppsala–Södertälje (mjölktåg)

I lågtrafik går följande tåg under en 30-minutersperiod:

40 Märsta–Södertälje (mjölktåg)
43 Kungsängen–Västerhaninge/Nynäshamn (mjölktåg)
45 Uppsala–Södertälje (mjölktåg)
43 Bålsta–Västerhaninge (mjölktåg)

Varför göra skillnad på 41 Märsta–Tumba (snabbtåg på norra sidan) och 40 Märsta–Södertälje (mjölktåg) men inte 43 Kallhäll–Nynäshamn (snabbtåg på södra sidan) och 43 Bålsta–Tungelsta (mjölktåg)?

Skulle nog vara mer begripligt om linjenumret motsvarade riktningen. Jämna nummer för norrgående tåg och udda nummer för sydgående tåg. 40 mot Uppsala/Väsby, 41 mot Södertälje/Tumba, 42 mot Märsta, 43 mot Nynäshamn/Tungelsta/Västerhaninge/Älvsjö och 44 mot Bålsta/Kungsängen/Kallhäll. Gnestalinjen får numret 45 i båda riktningarna. S betecknar snabbtåg. Konsekvent och inget krångel.

I och för sig är detta konsekvent med att dela upp gröna linjen i två färger men inte röda eller blå.
Enceladus
 
Inlägg: 561
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav Lars_L » fre 27 okt, 2017 14:31

Det är väl logiskt utifrån hur man nog tänkt på Trafikförvaltningen och det har ju framkommit att man väljer att ha två linjenummer på Västeråsbanan och fyra på ostkustbanan. Denna lösning ger väl flest linjer i rad för respektive destination och till Södertälje skulle ändå 40 och 45 vara nummer som är lätta att komma ihåg.

Egentligen finns ju inte de varianter på 13-och 14 som byter gren, de finns ju bara ändå så att säga. Men visst skulle Märstatågen till Tumba respektive Södertälje kunna ha samma linjenummer. Så det hade ju räckt med 3 linjenummer på Ostkustbanan. Skillnaden med Nynäshamn är väl i och för sig att de går olika tider i de olika varianterna, vilket gör att risken för sammanblandning inte är riktigt lika stor där.

Grundtanken hos Trafikförvaltningen är ju dock att linjerna ska ha samma nummer oavsett riktning. Man kan diskutera det - å andra sidan är det ganska ovanligt att man inte har så (är väl i princip bara ringlinjer). Men detta ställer ju naturligtvis frågan om hur mycket linjenummer underlättar på sin spets.
Lars_L
 
Inlägg: 1806
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav Enceladus » fre 27 okt, 2017 14:40

Lars_L skrev:Egentligen finns ju inte de varianter på 13-och 14 som byter gren, de finns ju bara ändå så att säga. Men visst skulle Märstatågen till Tumba respektive Södertälje kunna ha samma linjenummer. Så det hade ju räckt med 3 linjenummer på Ostkustbanan. Skillnaden med Nynäshamn är väl i och för sig att de går olika tider i de olika varianterna, vilket gör att risken för sammanblandning inte är riktigt lika stor där.


Det är tvärtom. Risken för sammanblandning är större på linje 43 än 40/41.

Lars_L skrev:Grundtanken hos Trafikförvaltningen är ju dock att linjerna ska ha samma nummer oavsett riktning. Man kan diskutera det - å andra sidan är det ganska ovanligt att man inte har så (är väl i princip bara ringlinjer). Men detta ställer ju naturligtvis frågan om hur mycket linjenummer underlättar på sin spets.


Så fungerar inte röda linjen på söndagar.
Enceladus
 
Inlägg: 561
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav kildor » fre 27 okt, 2017 22:54

Linjekartan kommer ha linjenummer längst ut på varje gren även om inte varje linje trafikeras hela sträckan (eller inte alls, som t.ex. linje 45):

40 Uppsala-Södertälje
41 Märsta-Södertälje
42 Märsta-Nynäshamn
43 Bålsta-Nynäshamn
44 Bålsta-Södertälje
45 Uppsala-Nynäshamn
48 Södertälje-Gnesta

X läggs till för snabbtåg.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5019
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav Enceladus » lör 28 okt, 2017 0:13

kildor skrev:Linjekartan kommer ha linjenummer längst ut på varje gren även om inte varje linje trafikeras hela sträckan (eller inte alls, som t.ex. linje 45):

40 Uppsala-Södertälje
41 Märsta-Södertälje
42 Märsta-Nynäshamn
43 Bålsta-Nynäshamn
44 Bålsta-Södertälje
45 Uppsala-Nynäshamn
48 Södertälje-Gnesta

X läggs till för snabbtåg.


Tack för bekräftelsen! Detta borde bli rätt så överskådligt, men det hade nog varit ännu bättre med bara jämna nummer för Södertälje och bara udda nummer för Nynäshamn. Till exempel:

40 Bålsta–Södertälje
41 Bålsta–Nynäshamn
42 Märsta–Södertälje
43 Märsta–Nynäshamn
44 Uppsala–Södertälje
45 Uppsala–Nynäshamn
48 Södertälje–Gnesta

För övrigt, vilket linjenummer får tåget som både går till Märsta och Uppsala?
Enceladus
 
Inlägg: 561
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav kildor » sön 29 okt, 2017 22:34

Enceladus skrev:För övrigt, vilket linjenummer får tåget som både går till Märsta och Uppsala?

Det finns inte med på linjekartan, men det mest logiska är att det får linjenummer 41.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5019
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav TKO » mån 30 okt, 2017 9:30

kildor skrev:Linjekartan kommer ha linjenummer längst ut på varje gren även om inte varje linje trafikeras hela sträckan (eller inte alls, som t.ex. linje 45):

40 Uppsala-Södertälje
41 Märsta-Södertälje
42 Märsta-Nynäshamn
43 Bålsta-Nynäshamn
44 Bålsta-Södertälje
45 Uppsala-Nynäshamn
48 Södertälje-Gnesta

X läggs till för snabbtåg.


Varför "X" för snabbtåg? På Roslagsbanan används ju "S" - men varför skulle SL vara konsekventa?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav kildor » mån 30 okt, 2017 15:32

TKO skrev:
Varför "X" för snabbtåg? På Roslagsbanan används ju "S" - men varför skulle SL vara konsekventa?

Jag skulle nog vilja vända på frågan: varför S för snabbtåg på Roslagsbanan? X har väl varit standard tidigare för snabbtåg och avvikande linjesträckning.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5019
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav TKO » mån 30 okt, 2017 15:43

kildor skrev:
TKO skrev:
Varför "X" för snabbtåg? På Roslagsbanan används ju "S" - men varför skulle SL vara konsekventa?

Jag skulle nog vilja vända på frågan: varför S för snabbtåg på Roslagsbanan? X har väl varit standard tidigare för snabbtåg och avvikande linjesträckning.


Jag skulle kunna tänka mej att "S" står för snabbtåg - medan "X" kan tänkas stå för "Extratur", "eXpresståg" eller nåt annat!

Nåväl - kan vi då förvänta oss att det blir "X" även på Roslagsbanan i sinom tid?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav TKO » mån 30 okt, 2017 15:46

kildor skrev:Linjekartan kommer ha linjenummer längst ut på varje gren även om inte varje linje trafikeras hela sträckan (eller inte alls, som t.ex. linje 45):

40 Uppsala-Södertälje
41 Märsta-Södertälje
42 Märsta-Nynäshamn
43 Bålsta-Nynäshamn
44 Bålsta-Södertälje
45 Uppsala-Nynäshamn
48 Södertälje-Gnesta

X läggs till för snabbtåg.


Ytterligare en fundering kring nummerschemat:

- Ska vi tro att 46 & 47 är reserverade för framtida pendeltågslinjer eller ville man bara visa att Gnestapendeln är lite för sej?

Thomas K Ohlsson
numerolog
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO
 
Inlägg: 6176
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav daniel_s » mån 30 okt, 2017 21:43

TKO skrev:
kildor skrev:
TKO skrev:
Varför "X" för snabbtåg? På Roslagsbanan används ju "S" - men varför skulle SL vara konsekventa?

Jag skulle nog vilja vända på frågan: varför S för snabbtåg på Roslagsbanan? X har väl varit standard tidigare för snabbtåg och avvikande linjesträckning.


Jag skulle kunna tänka mej att "S" står för snabbtåg - medan "X" kan tänkas stå för "Extratur", "eXpresståg" eller nåt annat!

Nåväl - kan vi då förvänta oss att det blir "X" även på Roslagsbanan i sinom tid?

/TKO


På RB har det i alla fall i modern tid varit så att "S" betecknar snabbtåg medan "X" använts för uppehållståg med avvikande uppehållsmönster (d v s färre uppehåll än mjölktågen, men inte lika snabba som snabbtågen). Tycker att det är rätt logiskt ur passagerarnas synpunkt, de funderar väl inte speciellt mycket på hur det var i centrala distriktet på 80-talet.
daniel_s
 
Inlägg: 11007
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst