SL:s trafikförändringar 2017/2018

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav Lars_L » tor 26 okt, 2017 21:46

Inge skrev:
Du förstår nog inte riktigt ändå. För det första är incitament och bonus samma sak. För det andra är det just VBP-avtalen jag diskuterar.

Jämförelsen med mäklaravtalen är eftersom det är avtal av helt identisk typ. Linjära tvåparameteravtal. Dvs med en konstant och en proportionalitetskonstant.

Principen är enkel. Den ena parametern kan landstinget välja helt fritt. Man kan också välja vilken av parametrarna man bestämmer. Den andra blir följden av den första och upphandlingen.

Avtalstypen styr på intet sätt om producenten kommer att inrikta sig mot besparingar eller expansion. På den punkten har du helt enkelt helt fel.

Landstinget väljer målet genom valet av parametrar. Om man tex anser att marginal värdet för en tillkommande eller förlorad resenär är 40 kronor, då är det detta och inget annat som skall vara proportionalitetskonstanten. Sedan är det bara att hoppas att en så hög proportionalitetskonstant ger en negativ konstat i upphandlingen. Den som erbjuder lägst konstant vinner förstås upphandlingen.

Inget konstigt med en negativ konstant, så är det ju alltid vid ett välskrivet mäklaravtal och det skulle mycket väl kunna vara det i VBP-avtalen också.

Vid en proportionalitetskonstant på ungefär den nivån, 40 kr/VBP, finns ingen anledning att tro att producenten enbart skulle tjäna på neddragningar. Det skulle förmodligen bli ganska jämnt neddragningar och expansion.

Det är naturligtvis ett politiskt ansvar att bestämma marginalvärdet för en resenär. Detta kunde sedan användas i alla upphandlingen. Men förstås är man för ynklig för att kunna ta ett sådant beslut.


Ville bara göra distinktionen här för att tydliggöra. Men visst är det korrekt att man benämner det som incitament oavsett om det utfaller per passagerare, eller vid vissa kvalitetsnivåer.

Och givetvis kan man konstruera system där det blir lönsamt om resandet ökar genom VBP. Problemet blir ju dock då ett annat för trafikförvaltningen. En plötslig ökning av resandet, skulle få stora ekonomiska effekter och ofta skulle den antagligen vara orsakad av helt andra faktorer än entreprenörens skicklighet. Men du får fortfarande inte ett system som nödvändigtvis gör att utbudet behöver bli så mycket bättre. Det är ju först när turtätheten är så dålig och trängseln så stor som bolaget tjänar mer på att köra en extra tur - i och med att det troligen genererar fler resande. Förvisso finns det en utbudselasticitet - men utanför stadstrafik är den ganska låg, särskilt om man redan har en rimlig turtäthet.

Poängen är väl att VBP i huvudsak är ett ganska dåligt instrument om man vill att resandet ska öka, eftersom det är så pass svårt att skruva på det för varje given situation, utan att den ekonomiska effekten riskerar att bli alltför kostsam för Trafikförvaltningen ifall resandet ökar.

Bättre då med incitament kopplad till kvalitet och själva resandeökningen, eller kombinerat med en mindre procentandel för VBP.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav TKO » fre 27 okt, 2017 8:18

Inge skrev:Du förstår nog inte riktigt ändå. För det första är incitament och bonus samma sak. För det andra är det just VBP-avtalen jag diskuterar.


Nej vare sej språkligt eller i praktiken är "incitament" och "bonus" samma sak. Däremot är det korrekt att säga att bonus är en form av incitament.

Frågor på det?

upplyser
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7697
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav TKO » fre 27 okt, 2017 8:25

Ska vi kanske lämna VBP-diskussionen och gå tillbaka till SL:s trafikförändringar?

Jag undrar vilka nummer pendeltågslinjerna kommer att ha i det nya trafikupplägget?
I information om kommande trafikavstängningar på Västeråsbanan framgick det att linje 35 byter nummer till 43 - om jag nu minns rätt...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7697
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav Lars_L » fre 27 okt, 2017 12:23

TKO skrev:Ska vi kanske lämna VBP-diskussionen och gå tillbaka till SL:s trafikförändringar?

Jag undrar vilka nummer pendeltågslinjerna kommer att ha i det nya trafikupplägget?
I information om kommande trafikavstängningar på Västeråsbanan framgick det att linje 35 byter nummer till 43 - om jag nu minns rätt...

/TKO


Japp, 43 är gamla 35. 44 blir linjen som "korsar" och går till Södertälje från Kallhäll. 40-42 +45 är linjerna som går Ostkustbanan. Här är det väl lite oklart (för mig vill säga), vilken som är vilken. Men det enda rimliga är att 45 är Uppsala-Södertälje. 40-42 är linjerna som utgår från Märsta. Skulle tro då att man då låter 42 vara den som går Märsta-Nynäshamn, 41 vara den som går Märsta-Tumba och 40 Märsta-Södertälje. Kan ju var så att man låter 40 heta så också när den utgår från Upplands Väsby, eller att man då låter den ha samma linjenummer som 45.

Detta låter rimligt tycker jag iaf, men är fortfarande s.k. obekräftade uppgifter. Gnestalinjen får väl då antas få nummer 46.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav Enceladus » fre 27 okt, 2017 13:21

Lars_L skrev:Japp, 43 är gamla 35. 44 blir linjen som "korsar" och går till Södertälje från Kallhäll. 40-42 +45 är linjerna som går Ostkustbanan. Här är det väl lite oklart (för mig vill säga), vilken som är vilken. Men det enda rimliga är att 45 är Uppsala-Södertälje. 40-42 är linjerna som utgår från Märsta. Skulle tro då att man då låter 42 vara den som går Märsta-Nynäshamn, 41 vara den som går Märsta-Tumba och 40 Märsta-Södertälje. Kan ju var så att man låter 40 heta så också när den utgår från Upplands Väsby, eller att man då låter den ha samma linjenummer som 45.

Detta låter rimligt tycker jag iaf, men är fortfarande s.k. obekräftade uppgifter. Gnestalinjen får väl då antas få nummer 46.


Ologiskt om det blir så. I högtrafik går följande tåg under en 30-minutersperiod:

41 Märsta–Tumba (snabbtåg på norra sidan)
43 Bålsta–Tungelsta (mjölktåg)
45 Väsby–Södertälje (snabbtåg på södra sidan)
44 Kallhäll–Södertälje (mjölktåg)
41 Märsta–Tumba (snabbtåg på norra sidan)
43 Kungsängen–Västerhaninge (mjölktåg)
45 Uppsala–Södertälje (snabbtåg på södra sidan)
43 Kallhäll–Nynäshamn (snabbtåg på södra sidan)

I mellantrafik går följande tåg under en 30-minutersperiod:

42 Märsta–Nynäshamn (snabbtåg)
43 Bålsta–Tungelsta (mjölktåg)
45 Väsby–Södertälje (mjölktåg)
42 Märsta–Älvsjö (snabbtåg)
43 Kungsängen–Västerhaninge (mjölktåg)
45 Uppsala–Södertälje (mjölktåg)

I lågtrafik går följande tåg under en 30-minutersperiod:

40 Märsta–Södertälje (mjölktåg)
43 Kungsängen–Västerhaninge/Nynäshamn (mjölktåg)
45 Uppsala–Södertälje (mjölktåg)
43 Bålsta–Västerhaninge (mjölktåg)

Varför göra skillnad på 41 Märsta–Tumba (snabbtåg på norra sidan) och 40 Märsta–Södertälje (mjölktåg) men inte 43 Kallhäll–Nynäshamn (snabbtåg på södra sidan) och 43 Bålsta–Tungelsta (mjölktåg)?

Skulle nog vara mer begripligt om linjenumret motsvarade riktningen. Jämna nummer för norrgående tåg och udda nummer för sydgående tåg. 40 mot Uppsala/Väsby, 41 mot Södertälje/Tumba, 42 mot Märsta, 43 mot Nynäshamn/Tungelsta/Västerhaninge/Älvsjö och 44 mot Bålsta/Kungsängen/Kallhäll. Gnestalinjen får numret 45 i båda riktningarna. S betecknar snabbtåg. Konsekvent och inget krångel.

I och för sig är detta konsekvent med att dela upp gröna linjen i två färger men inte röda eller blå.
Enceladus
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav Lars_L » fre 27 okt, 2017 14:31

Det är väl logiskt utifrån hur man nog tänkt på Trafikförvaltningen och det har ju framkommit att man väljer att ha två linjenummer på Västeråsbanan och fyra på ostkustbanan. Denna lösning ger väl flest linjer i rad för respektive destination och till Södertälje skulle ändå 40 och 45 vara nummer som är lätta att komma ihåg.

Egentligen finns ju inte de varianter på 13-och 14 som byter gren, de finns ju bara ändå så att säga. Men visst skulle Märstatågen till Tumba respektive Södertälje kunna ha samma linjenummer. Så det hade ju räckt med 3 linjenummer på Ostkustbanan. Skillnaden med Nynäshamn är väl i och för sig att de går olika tider i de olika varianterna, vilket gör att risken för sammanblandning inte är riktigt lika stor där.

Grundtanken hos Trafikförvaltningen är ju dock att linjerna ska ha samma nummer oavsett riktning. Man kan diskutera det - å andra sidan är det ganska ovanligt att man inte har så (är väl i princip bara ringlinjer). Men detta ställer ju naturligtvis frågan om hur mycket linjenummer underlättar på sin spets.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav Enceladus » fre 27 okt, 2017 14:40

Lars_L skrev:Egentligen finns ju inte de varianter på 13-och 14 som byter gren, de finns ju bara ändå så att säga. Men visst skulle Märstatågen till Tumba respektive Södertälje kunna ha samma linjenummer. Så det hade ju räckt med 3 linjenummer på Ostkustbanan. Skillnaden med Nynäshamn är väl i och för sig att de går olika tider i de olika varianterna, vilket gör att risken för sammanblandning inte är riktigt lika stor där.


Det är tvärtom. Risken för sammanblandning är större på linje 43 än 40/41.

Lars_L skrev:Grundtanken hos Trafikförvaltningen är ju dock att linjerna ska ha samma nummer oavsett riktning. Man kan diskutera det - å andra sidan är det ganska ovanligt att man inte har så (är väl i princip bara ringlinjer). Men detta ställer ju naturligtvis frågan om hur mycket linjenummer underlättar på sin spets.


Så fungerar inte röda linjen på söndagar.
Enceladus
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav kildor » fre 27 okt, 2017 22:54

Linjekartan kommer ha linjenummer längst ut på varje gren även om inte varje linje trafikeras hela sträckan (eller inte alls, som t.ex. linje 45):

40 Uppsala-Södertälje
41 Märsta-Södertälje
42 Märsta-Nynäshamn
43 Bålsta-Nynäshamn
44 Bålsta-Södertälje
45 Uppsala-Nynäshamn
48 Södertälje-Gnesta

X läggs till för snabbtåg.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5076
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav Enceladus » lör 28 okt, 2017 0:13

kildor skrev:Linjekartan kommer ha linjenummer längst ut på varje gren även om inte varje linje trafikeras hela sträckan (eller inte alls, som t.ex. linje 45):

40 Uppsala-Södertälje
41 Märsta-Södertälje
42 Märsta-Nynäshamn
43 Bålsta-Nynäshamn
44 Bålsta-Södertälje
45 Uppsala-Nynäshamn
48 Södertälje-Gnesta

X läggs till för snabbtåg.


Tack för bekräftelsen! Detta borde bli rätt så överskådligt, men det hade nog varit ännu bättre med bara jämna nummer för Södertälje och bara udda nummer för Nynäshamn. Till exempel:

40 Bålsta–Södertälje
41 Bålsta–Nynäshamn
42 Märsta–Södertälje
43 Märsta–Nynäshamn
44 Uppsala–Södertälje
45 Uppsala–Nynäshamn
48 Södertälje–Gnesta

För övrigt, vilket linjenummer får tåget som både går till Märsta och Uppsala?
Enceladus
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav kildor » sön 29 okt, 2017 22:34

Enceladus skrev:För övrigt, vilket linjenummer får tåget som både går till Märsta och Uppsala?

Det finns inte med på linjekartan, men det mest logiska är att det får linjenummer 41.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5076
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav TKO » mån 30 okt, 2017 9:30

kildor skrev:Linjekartan kommer ha linjenummer längst ut på varje gren även om inte varje linje trafikeras hela sträckan (eller inte alls, som t.ex. linje 45):

40 Uppsala-Södertälje
41 Märsta-Södertälje
42 Märsta-Nynäshamn
43 Bålsta-Nynäshamn
44 Bålsta-Södertälje
45 Uppsala-Nynäshamn
48 Södertälje-Gnesta

X läggs till för snabbtåg.


Varför "X" för snabbtåg? På Roslagsbanan används ju "S" - men varför skulle SL vara konsekventa?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7697
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav kildor » mån 30 okt, 2017 15:32

TKO skrev:
Varför "X" för snabbtåg? På Roslagsbanan används ju "S" - men varför skulle SL vara konsekventa?

Jag skulle nog vilja vända på frågan: varför S för snabbtåg på Roslagsbanan? X har väl varit standard tidigare för snabbtåg och avvikande linjesträckning.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5076
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav TKO » mån 30 okt, 2017 15:43

kildor skrev:
TKO skrev:
Varför "X" för snabbtåg? På Roslagsbanan används ju "S" - men varför skulle SL vara konsekventa?

Jag skulle nog vilja vända på frågan: varför S för snabbtåg på Roslagsbanan? X har väl varit standard tidigare för snabbtåg och avvikande linjesträckning.


Jag skulle kunna tänka mej att "S" står för snabbtåg - medan "X" kan tänkas stå för "Extratur", "eXpresståg" eller nåt annat!

Nåväl - kan vi då förvänta oss att det blir "X" även på Roslagsbanan i sinom tid?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7697
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav TKO » mån 30 okt, 2017 15:46

kildor skrev:Linjekartan kommer ha linjenummer längst ut på varje gren även om inte varje linje trafikeras hela sträckan (eller inte alls, som t.ex. linje 45):

40 Uppsala-Södertälje
41 Märsta-Södertälje
42 Märsta-Nynäshamn
43 Bålsta-Nynäshamn
44 Bålsta-Södertälje
45 Uppsala-Nynäshamn
48 Södertälje-Gnesta

X läggs till för snabbtåg.


Ytterligare en fundering kring nummerschemat:

- Ska vi tro att 46 & 47 är reserverade för framtida pendeltågslinjer eller ville man bara visa att Gnestapendeln är lite för sej?

Thomas K Ohlsson
numerolog
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7697
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav daniel_s » mån 30 okt, 2017 21:43

TKO skrev:
kildor skrev:
TKO skrev:
Varför "X" för snabbtåg? På Roslagsbanan används ju "S" - men varför skulle SL vara konsekventa?

Jag skulle nog vilja vända på frågan: varför S för snabbtåg på Roslagsbanan? X har väl varit standard tidigare för snabbtåg och avvikande linjesträckning.


Jag skulle kunna tänka mej att "S" står för snabbtåg - medan "X" kan tänkas stå för "Extratur", "eXpresståg" eller nåt annat!

Nåväl - kan vi då förvänta oss att det blir "X" även på Roslagsbanan i sinom tid?

/TKO


På RB har det i alla fall i modern tid varit så att "S" betecknar snabbtåg medan "X" använts för uppehållståg med avvikande uppehållsmönster (d v s färre uppehåll än mjölktågen, men inte lika snabba som snabbtågen). Tycker att det är rätt logiskt ur passagerarnas synpunkt, de funderar väl inte speciellt mycket på hur det var i centrala distriktet på 80-talet.
daniel_s
 
Inlägg: 11411
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav kildor » mån 30 okt, 2017 22:44

daniel_s skrev:På RB har det i alla fall i modern tid varit så att "S" betecknar snabbtåg medan "X" använts för uppehållståg med avvikande uppehållsmönster (d v s färre uppehåll än mjölktågen, men inte lika snabba som snabbtågen). Tycker att det är rätt logiskt ur passagerarnas synpunkt, de funderar väl inte speciellt mycket på hur det var i centrala distriktet på 80-talet.

X = "uppehållståg med avvikande uppehållsmönster, dvs färre uppehåll än mjölktågen, men inte lika snabba som snabbtågen". Det är inte vad jag skulle kalla logiskt ur ett resenärsperspektiv. Men om jag minns rätt så var det bara en kortare period som det fanns olika bokstäver för snabbtågen på Roslagsbanan, 28X och 28S. Och det kändes som att man la till S enbart för att man ville ha olika linjenummer för tåg med olika uppehållsmönster. Sedan när man rensade upp och bara hade kvar en typ av uppehållsmönster, som var typ mittemellan S och X-varianten, så behöll man bokstaven S av någon anledning.

Tanken var nog god och det kanske hade varit bra att skilja olika typer av snabbtåg från varandra även i pendeltågstrafiken till nästa höst, när det t.ex. på sträckan Tumba-Upplands Väsby kommer finnas två olika typer av snabbtåg, 40X och 41X, där den ena hoppar över stationer söder om stan och den andra hoppar över stationer på norra sidan om stan. Men X ser det ut att bli generellt för tåg som inte stannar på alla stationer. I alla fall på pendeltågen...
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5076
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav Enceladus » tis 07 nov, 2017 1:09

En indragen avgång på linje 592 kombinerat med tidigare sista avgång på pendeln kommer inte att uppskattas i Märsta. Timmestrafik från 0:27 till 2:10 och sedan väntan på första pendeln 4:57.
Enceladus
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav Enceladus » tis 07 nov, 2017 4:29

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:Både 541 och 550 får 15-minuterstrafik "för att synka med pendeltåget". Forumets farhågor om att pendeltågsbussar högst kan få 20-minuterstrafik har alltså inte besannats! Utvecklingen verkar gå åt rätt håll.


Så enkelt är det inte. Beror på vilket avtalskonstruktion man har och hur hög beläggningen är. Förslaget var ju att också införa det på 559, vilket man nu struntar i. Notera att man samtidigt kommer ha 20-minuterstafik på vissa linjer till Viksjö i högtrafik, trots att det inte kommer synka med pendeltågen, med tanke på diskussionerna om att man inte skulle kunna ha 20-minuterstrafik på pendeltågen av det skälet. Sedan rör det sig ju på 541 och 550 i princip bara om några timmar på vardagskvällar och helgkvällar (på sin höjd).

Tittar du på det avtalsområden där det är VBP - så är det ju inte några utökningar alls att tala om nästan, utan i princip bara det omvända. De stora satsningarna görs ju just där det inte är VBP


Båda linjerna får kvartstrafik under hela trafikdygnet (förutom då pendeln har halvtimmestrafik). Det handlar om många timmar och det är en signifikant förbättring.

Den stora försämringen blir glappet mellan sista pendeln och första nattbussen. Naturligtvis lever nattbussarna i sin egen värld och påverkas inte av förändringarna i pendeltågstrafiken. I T18 blir det ganska många glapp och i vissa fall samtidiga avgångar.
Enceladus
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav Lars_L » tis 07 nov, 2017 7:11

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:
Enceladus skrev:Både 541 och 550 får 15-minuterstrafik "för att synka med pendeltåget". Forumets farhågor om att pendeltågsbussar högst kan få 20-minuterstrafik har alltså inte besannats! Utvecklingen verkar gå åt rätt håll.


Så enkelt är det inte. Beror på vilket avtalskonstruktion man har och hur hög beläggningen är. Förslaget var ju att också införa det på 559, vilket man nu struntar i. Notera att man samtidigt kommer ha 20-minuterstafik på vissa linjer till Viksjö i högtrafik, trots att det inte kommer synka med pendeltågen, med tanke på diskussionerna om att man inte skulle kunna ha 20-minuterstrafik på pendeltågen av det skälet. Sedan rör det sig ju på 541 och 550 i princip bara om några timmar på vardagskvällar och helgkvällar (på sin höjd).

Tittar du på det avtalsområden där det är VBP - så är det ju inte några utökningar alls att tala om nästan, utan i princip bara det omvända. De stora satsningarna görs ju just där det inte är VBP


Båda linjerna får kvartstrafik under hela trafikdygnet (förutom då pendeln har halvtimmestrafik). Det handlar om många timmar och det är en signifikant förbättring.

Den stora försämringen blir glappet mellan sista pendeln och första nattbussen. Naturligtvis lever nattbussarna i sin egen värld och påverkas inte av förändringarna i pendeltågstrafiken. I T18 blir det ganska många glapp och i vissa fall samtidiga avgångar.


Jo, men det är som sagt på linjer som har tät trafik idag även utanför den egentliga mellantrafiken. Och det är ju uppskattat. Men det är bara två linjer och det är ju vardagstrafiken som blir kostsam. Där har man ju redan trafik till klockan 21-22 och då är det två timmars trafik till. På 541 har man ju kvartstrafik till klockan 20.00 även på helger. Tycker kanske inte att det är så stor utökning. I övrigt inför man ju inte några åtgärder för att minska trängseln och det kommer ju öka ganska mycket under 2018 med tanke på all nybyggnation. 753 och 754 är ju bland de tyngsta linjerna i länet och får ändå inte utökad trafik trots många stående resenärer.

Men visst är det märkbart att inte nattrafiken ändras. Men eftersom inte entreprenörerna inte tjänar så mycket på mer nattrafik är det ju inte heller någon som föreslår förändringar där (annat än neddragningar).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav Enceladus » tis 07 nov, 2017 12:16

Lars_L skrev:Jo, men det är som sagt på linjer som har tät trafik idag även utanför den egentliga mellantrafiken. Och det är ju uppskattat. Men det är bara två linjer och det är ju vardagstrafiken som blir kostsam. Där har man ju redan trafik till klockan 21-22 och då är det två timmars trafik till. På 541 har man ju kvartstrafik till klockan 20.00 även på helger. Tycker kanske inte att det är så stor utökning. I övrigt inför man ju inte några åtgärder för att minska trängseln och det kommer ju öka ganska mycket under 2018 med tanke på all nybyggnation. 753 och 754 är ju bland de tyngsta linjerna i länet och får ändå inte utökad trafik trots många stående resenärer.

Men visst är det märkbart att inte nattrafiken ändras. Men eftersom inte entreprenörerna inte tjänar så mycket på mer nattrafik är det ju inte heller någon som föreslår förändringar där (annat än neddragningar).


Tyvärr är det svårt att utöka trafiken när operatören saknar incitament att göra det.

Jag köper inte riktigt att det är kostnaden som ligger bakom Trafikförvaltningens ointresse för nattrafik - det skulle knappast kosta något att flytta fram några avgångar. Det är ideologiskt. Wennerholm och Tamsons verkar ha helt olika prioriteringar.

Jag tydliggör vad jag menar. Det handlar alltså om vardagsnätter.

Sista pendeln till Kungsängen: från 0:28 till 0:16
Första bussen till Kungsängen: från 0:49 till 0:53
Sista bussen till Kungsängen: från 4:19 till 4:23
Första pendeln till Kungsängen: från 4:58 till 4:46

Antalet avgångar ändras inte (8 stycken). Det är fortfarande halvtimmestrafik. Däremot skapas ett onödigt glapp mellan sista pendeln och första bussen. Dessutom ligger sista bussen så sent att den inte lönar sig. Även den som ska till en hållplats som ligger mellan pendeltågsstationer tjänar ofta på att ta första pendeln. Nattbussen är så långsam.

Sista pendeln till Västerhaninge: från 0:34 till 0:16
Första bussen till Västerhaninge: från 1:00 till 1:00
Sista bussen till Västerhaninge: från 4:25 till 4:25
Första pendeln till Västerhaninge: från 5:04 till 4:46

Samma sak här. I T17 lönade det sig att ta sista bussen, men inte i T18.

I fallet Södertälje är situationen ännu mer absurd. Sista bussen går 4:47 och första tåget går 4:50. Jag köper verkligen inte att det kostar mer att köra bussarna lite tidigare. Det handlar om ideologi.
Enceladus
 
Inlägg: 2400
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst