SL:s trafikförändringar 2017/2018

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: SL:s trafikförändringar 2017/2018

Inläggav kildor » mån 30 okt, 2017 22:44

daniel_s skrev:På RB har det i alla fall i modern tid varit så att "S" betecknar snabbtåg medan "X" använts för uppehållståg med avvikande uppehållsmönster (d v s färre uppehåll än mjölktågen, men inte lika snabba som snabbtågen). Tycker att det är rätt logiskt ur passagerarnas synpunkt, de funderar väl inte speciellt mycket på hur det var i centrala distriktet på 80-talet.

X = "uppehållståg med avvikande uppehållsmönster, dvs färre uppehåll än mjölktågen, men inte lika snabba som snabbtågen". Det är inte vad jag skulle kalla logiskt ur ett resenärsperspektiv. Men om jag minns rätt så var det bara en kortare period som det fanns olika bokstäver för snabbtågen på Roslagsbanan, 28X och 28S. Och det kändes som att man la till S enbart för att man ville ha olika linjenummer för tåg med olika uppehållsmönster. Sedan när man rensade upp och bara hade kvar en typ av uppehållsmönster, som var typ mittemellan S och X-varianten, så behöll man bokstaven S av någon anledning.

Tanken var nog god och det kanske hade varit bra att skilja olika typer av snabbtåg från varandra även i pendeltågstrafiken till nästa höst, när det t.ex. på sträckan Tumba-Upplands Väsby kommer finnas två olika typer av snabbtåg, 40X och 41X, där den ena hoppar över stationer söder om stan och den andra hoppar över stationer på norra sidan om stan. Men X ser det ut att bli generellt för tåg som inte stannar på alla stationer. I alla fall på pendeltågen...
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav Enceladus » tis 07 nov, 2017 1:09

En indragen avgång på linje 592 kombinerat med tidigare sista avgång på pendeln kommer inte att uppskattas i Märsta. Timmestrafik från 0:27 till 2:10 och sedan väntan på första pendeln 4:57.
Enceladus

Inläggav Enceladus » tis 07 nov, 2017 4:29

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:Både 541 och 550 får 15-minuterstrafik "för att synka med pendeltåget". Forumets farhågor om att pendeltågsbussar högst kan få 20-minuterstrafik har alltså inte besannats! Utvecklingen verkar gå åt rätt håll.

Så enkelt är det inte. Beror på vilket avtalskonstruktion man har och hur hög beläggningen är. Förslaget var ju att också införa det på 559, vilket man nu struntar i. Notera att man samtidigt kommer ha 20-minuterstafik på vissa linjer till Viksjö i högtrafik, trots att det inte kommer synka med pendeltågen, med tanke på diskussionerna om att man inte skulle kunna ha 20-minuterstrafik på pendeltågen av det skälet. Sedan rör det sig ju på 541 och 550 i princip bara om några timmar på vardagskvällar och helgkvällar (på sin höjd).

Tittar du på det avtalsområden där det är VBP - så är det ju inte några utökningar alls att tala om nästan, utan i princip bara det omvända. De stora satsningarna görs ju just där det inte är VBP

Båda linjerna får kvartstrafik under hela trafikdygnet (förutom då pendeln har halvtimmestrafik). Det handlar om många timmar och det är en signifikant förbättring.

Den stora försämringen blir glappet mellan sista pendeln och första nattbussen. Naturligtvis lever nattbussarna i sin egen värld och påverkas inte av förändringarna i pendeltågstrafiken. I T18 blir det ganska många glapp och i vissa fall samtidiga avgångar.
Enceladus

Inläggav Lars_L » tis 07 nov, 2017 7:11

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:
Enceladus skrev:Både 541 och 550 får 15-minuterstrafik "för att synka med pendeltåget". Forumets farhågor om att pendeltågsbussar högst kan få 20-minuterstrafik har alltså inte besannats! Utvecklingen verkar gå åt rätt håll.

Så enkelt är det inte. Beror på vilket avtalskonstruktion man har och hur hög beläggningen är. Förslaget var ju att också införa det på 559, vilket man nu struntar i. Notera att man samtidigt kommer ha 20-minuterstafik på vissa linjer till Viksjö i högtrafik, trots att det inte kommer synka med pendeltågen, med tanke på diskussionerna om att man inte skulle kunna ha 20-minuterstrafik på pendeltågen av det skälet. Sedan rör det sig ju på 541 och 550 i princip bara om några timmar på vardagskvällar och helgkvällar (på sin höjd).

Tittar du på det avtalsområden där det är VBP - så är det ju inte några utökningar alls att tala om nästan, utan i princip bara det omvända. De stora satsningarna görs ju just där det inte är VBP

Båda linjerna får kvartstrafik under hela trafikdygnet (förutom då pendeln har halvtimmestrafik). Det handlar om många timmar och det är en signifikant förbättring.

Den stora försämringen blir glappet mellan sista pendeln och första nattbussen. Naturligtvis lever nattbussarna i sin egen värld och påverkas inte av förändringarna i pendeltågstrafiken. I T18 blir det ganska många glapp och i vissa fall samtidiga avgångar.

Jo, men det är som sagt på linjer som har tät trafik idag även utanför den egentliga mellantrafiken. Och det är ju uppskattat. Men det är bara två linjer och det är ju vardagstrafiken som blir kostsam. Där har man ju redan trafik till klockan 21-22 och då är det två timmars trafik till. På 541 har man ju kvartstrafik till klockan 20.00 även på helger. Tycker kanske inte att det är så stor utökning. I övrigt inför man ju inte några åtgärder för att minska trängseln och det kommer ju öka ganska mycket under 2018 med tanke på all nybyggnation. 753 och 754 är ju bland de tyngsta linjerna i länet och får ändå inte utökad trafik trots många stående resenärer.

Men visst är det märkbart att inte nattrafiken ändras. Men eftersom inte entreprenörerna inte tjänar så mycket på mer nattrafik är det ju inte heller någon som föreslår förändringar där (annat än neddragningar).
Lars_L

Inläggav Enceladus » tis 07 nov, 2017 12:16

Lars_L skrev:Jo, men det är som sagt på linjer som har tät trafik idag även utanför den egentliga mellantrafiken. Och det är ju uppskattat. Men det är bara två linjer och det är ju vardagstrafiken som blir kostsam. Där har man ju redan trafik till klockan 21-22 och då är det två timmars trafik till. På 541 har man ju kvartstrafik till klockan 20.00 även på helger. Tycker kanske inte att det är så stor utökning. I övrigt inför man ju inte några åtgärder för att minska trängseln och det kommer ju öka ganska mycket under 2018 med tanke på all nybyggnation. 753 och 754 är ju bland de tyngsta linjerna i länet och får ändå inte utökad trafik trots många stående resenärer.

Men visst är det märkbart att inte nattrafiken ändras. Men eftersom inte entreprenörerna inte tjänar så mycket på mer nattrafik är det ju inte heller någon som föreslår förändringar där (annat än neddragningar).

Tyvärr är det svårt att utöka trafiken när operatören saknar incitament att göra det.

Jag köper inte riktigt att det är kostnaden som ligger bakom Trafikförvaltningens ointresse för nattrafik - det skulle knappast kosta något att flytta fram några avgångar. Det är ideologiskt. Wennerholm och Tamsons verkar ha helt olika prioriteringar.

Jag tydliggör vad jag menar. Det handlar alltså om vardagsnätter.

Sista pendeln till Kungsängen: från 0:28 till 0:16
Första bussen till Kungsängen: från 0:49 till 0:53
Sista bussen till Kungsängen: från 4:19 till 4:23
Första pendeln till Kungsängen: från 4:58 till 4:46

Antalet avgångar ändras inte (8 stycken). Det är fortfarande halvtimmestrafik. Däremot skapas ett onödigt glapp mellan sista pendeln och första bussen. Dessutom ligger sista bussen så sent att den inte lönar sig. Även den som ska till en hållplats som ligger mellan pendeltågsstationer tjänar ofta på att ta första pendeln. Nattbussen är så långsam.

Sista pendeln till Västerhaninge: från 0:34 till 0:16
Första bussen till Västerhaninge: från 1:00 till 1:00
Sista bussen till Västerhaninge: från 4:25 till 4:25
Första pendeln till Västerhaninge: från 5:04 till 4:46

Samma sak här. I T17 lönade det sig att ta sista bussen, men inte i T18.

I fallet Södertälje är situationen ännu mer absurd. Sista bussen går 4:47 och första tåget går 4:50. Jag köper verkligen inte att det kostar mer att köra bussarna lite tidigare. Det handlar om ideologi.
Enceladus

Inläggav daniel_s » tis 07 nov, 2017 18:00

Till större delen ser du nog spöken här! Jag vet inte vilket utrymme respektive avtal ger TF för att säga åt operatörerna (eller om det nu är samma i båda fallen) "gör så här i stället", men jag misstänker att det numera är mycket litet. Och det är väl iofs till stor del ideologi som ligger bakom just den saken.

Men att sen avgångarna blir som de blir, är väl en kombination av ekonomiska överväganden (hålla antalet bussar och förare så lågt som möjligt, bara några minuters förskjutning kan i vissa fall göra att man sparar in en hel buss) och i någon mån rena tillfälligheter. Klåfingrighet kan säkert också inträffa någon gång, men att man skulle göra om tidtabellen på rent jävelskap får du väl ändå hålla med om att det är ytterst osannolikt.

Att man gör det för att man inte "prioriterar" nattrafiken tillräckligt mycket kan däremot vara ett giltigt argument, men i samma ögonblick som du säger så, så har du väl i praktiken gett upp din rätt att hävda att det inte behöver kosta något, det är ju en fråga om vad som faktiskt står i avtalet.
daniel_s

Inläggav Enceladus » tis 07 nov, 2017 18:28

daniel_s skrev:Till större delen ser du nog spöken här! Jag vet inte vilket utrymme respektive avtal ger TF för att säga åt operatörerna (eller om det nu är samma i båda fallen) "gör så här i stället", men jag misstänker att det numera är mycket litet. Och det är väl iofs till stor del ideologi som ligger bakom just den saken.

Men att sen avgångarna blir som de blir, är väl en kombination av ekonomiska överväganden (hålla antalet bussar och förare så lågt som möjligt, bara några minuters förskjutning kan i vissa fall göra att man sparar in en hel buss) och i någon mån rena tillfälligheter. Klåfingrighet kan säkert också inträffa någon gång, men att man skulle göra om tidtabellen på rent jävelskap får du väl ändå hålla med om att det är ytterst osannolikt.

Att man gör det för att man inte "prioriterar" nattrafiken tillräckligt mycket kan däremot vara ett giltigt argument, men i samma ögonblick som du säger så, så har du väl i praktiken gett upp din rätt att hävda att det inte behöver kosta något, det är ju en fråga om vad som faktiskt står i avtalet.

Vid det här laget borde det vara uppenbart för de flesta att incitamentsavtalen inte fungerar i praktiken. Det största resandet på vardagsnätter sker mellan 0 och 1. Precis då blir utbudet minst. Detta är bara ett av många exempel som bekräftar regeln. Att fortsätta på det här spåret, trots alla uppenbara brister, tyder på att det är ideologin som styr. Vad är syftet med att prioritera ned kvaliteten för att få mer trafik när resultatet är det omvända?
Enceladus

Inläggav kildor » sön 19 nov, 2017 16:35

kildor skrev:
daniel_s skrev:På RB har det i alla fall i modern tid varit så att "S" betecknar snabbtåg medan "X" använts för uppehållståg med avvikande uppehållsmönster (d v s färre uppehåll än mjölktågen, men inte lika snabba som snabbtågen). Tycker att det är rätt logiskt ur passagerarnas synpunkt, de funderar väl inte speciellt mycket på hur det var i centrala distriktet på 80-talet.

X = "uppehållståg med avvikande uppehållsmönster, dvs färre uppehåll än mjölktågen, men inte lika snabba som snabbtågen". Det är inte vad jag skulle kalla logiskt ur ett resenärsperspektiv. Men om jag minns rätt så var det bara en kortare period som det fanns olika bokstäver för snabbtågen på Roslagsbanan, 28X och 28S. Och det kändes som att man la till S enbart för att man ville ha olika linjenummer för tåg med olika uppehållsmönster. Sedan när man rensade upp och bara hade kvar en typ av uppehållsmönster, som var typ mittemellan S och X-varianten, så behöll man bokstaven S av någon anledning.

Den halvsnabba linjen 28X återuppstår i den nya tidtabellen, dock endast med två avgångar. Det ser iof ut som ett rätt vettigt upplägg i kombination med två "insatståg" från Viggbyholm.
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav daniel_s » sön 19 nov, 2017 18:03

Enceladus skrev:
daniel_s skrev:Till större delen ser du nog spöken här! Jag vet inte vilket utrymme respektive avtal ger TF för att säga åt operatörerna (eller om det nu är samma i båda fallen) "gör så här i stället", men jag misstänker att det numera är mycket litet. Och det är väl iofs till stor del ideologi som ligger bakom just den saken.

Vid det här laget borde det vara uppenbart för de flesta att incitamentsavtalen inte fungerar i praktiken. Det största resandet på vardagsnätter sker mellan 0 och 1. Precis då blir utbudet minst. Detta är bara ett av många exempel som bekräftar regeln. Att fortsätta på det här spåret, trots alla uppenbara brister, tyder på att det är ideologin som styr. Vad är syftet med att prioritera ned kvaliteten för att få mer trafik när resultatet är det omvända?

Jag har ju redan sagt att ideologin är med och styr, är det verkligen så konstigt? Det vore väl förresten väldigt konstigt om ingenting styrdes av ideologin, i ett samhälle som kallar sig demokratiskt.

Sen är det ju lite subjektivt vad som är hög kvalitet osv, jag tycker att det är gott om nattrafik mellan kl 0 och 1 på de sträckor där jag efterfrågar trafik, och skälet till det är väl att jag som så många andra har inrättat mig efter dagtrafiktidtabellen och den har ju sin sista timme just då vilket självklart gör att många väljer att resa just då. Det är en tradition i samhället, eller om man så vill en social konstruktion, ungefär som sportlovet, som förstärks genom att folk väljer att interagera med den och det är av allt att döma skäl nog att bygga trafiken på det.
daniel_s

Inläggav Enceladus » sön 19 nov, 2017 18:39

daniel_s skrev:
Enceladus skrev:

Jag har ju redan sagt att ideologin är med och styr, är det verkligen så konstigt? Det vore väl förresten väldigt konstigt om ingenting styrdes av ideologin, i ett samhälle som kallar sig demokratiskt.

Sen är det ju lite subjektivt vad som är hög kvalitet osv, jag tycker att det är gott om nattrafik mellan kl 0 och 1 på de sträckor där jag efterfrågar trafik, och skälet till det är väl att jag som så många andra har inrättat mig efter dagtrafiktidtabellen och den har ju sin sista timme just då vilket självklart gör att många väljer att resa just då. Det är en tradition i samhället, eller om man så vill en social konstruktion, ungefär som sportlovet, som förstärks genom att folk väljer att interagera med den och det är av allt att döma skäl nog att bygga trafiken på det.

Nja, bara för att det är så där du brukar resa betyder det inte att det ser ut så överallt. Det finns statistik som visar att pendeltågsområdenas nattrafik inte motsvarar efterfrågan. Ändå har utbudet inte påverkat resvanorna i någon större utsträckning (förutom att orsaka missnöje).

Men visst, numera finns det en tradition i Stockholm att bara tunnelbanan ska ha nattrafik, och konservativa partier försöker givetvis konservera traditioner. Man får hoppas att den starka befolkningstillväxten längs pendeltågsområdena får vågen att tippa över åt ett mer progressivt håll.
Enceladus

Inläggav Bo Rengmark » mån 20 nov, 2017 0:57

Under mellantrafiktiden M-F verkar linje 43 bara gå till och från Krigslida och inte Tungelsta som angetts tidigare.
Bo Rengmark

Inläggav Enceladus » mån 20 nov, 2017 9:40

Bo Rengmark skrev:Under mellantrafiktiden M-F verkar linje 43 bara gå till och från Krigslida och inte Tungelsta som angetts tidigare.

Ja, och inte bara på vardagar utan alla dagar. Detta har dock nämnts i pendeltågstråden.

En annan intressant sak med linje 43 är att den "reducerade" trafiken (t.ex. på julafton) kommer att ha en senare sista avgång än vanligt. Den avgången finns även idag, men kommer att försvinna nästa år (det finns väl några som skyller på Trafikverket, men det är ju nonsens).
Enceladus

Inläggav Enceladus » mån 20 nov, 2017 10:28

Eftersom inte alla har lust att detaljstudera tidtabeller så finns det en uppenbar risk att ideologer får utrymme för falska nyheter. Klockan 0:35 finns det en avgång från City till Älvsjö. Den går alla dagar - såval vardag som helgdag, såväl sommar som vinter, såväl långfredag som valborgsmässoafton. Citybanan är alltså inte stängd för dubbelriktad trafik vid denna tidpunkt.

Den saknade avgången mot Västerhaninge skulle gå klockan 0:31 - fyra minuter tidigare. Det är värt att notera att det alltid avgår ett tåg från Bålsta som ankommer till City klockan 0:29. Detta tåg måste ändå tomköras till Älvsjödepån (eftersom det finns inte plats att parkera så många tåg vid City).

Det andra argumentet som brukar tas upp är kostnaden för att hålla stationerna öppna. Det argumentet faller på att det alltid avgår ett tåg från Västerhaninge klockan 0:42 (mot City). Detta tågs nytta kan diskuteras, men det innebär att de flesta stationer ändå är öppna till ett. Faktum är att man är villig att förlänga öppettiderna med nästan en halvtimme bara för ett tåg som går i motriktningen.

Ett tredje argument som har förekommit på detta forum är att nattåg inte ska finnas av ideologiska skäl - det är "bara sanna idioter" som åker på natten. Det är lite tråkigt att denna inställning även verkar finnas hos vissa ledande partier. Den första nattbussen mot Västerhaninge går dock klockan 1:00. Det blir en lucka på 44 minuter. Det är inte okej! Till Jakobsberg blir luckan 37 minuter. Till Märsta 53 minuter!
Enceladus

Inläggav Enceladus » fre 08 dec, 2017 2:41

Lars_L skrev:

Det verkar ha skett ett missförstånd här. Linje 559 får liksom linje 541 och 550 kvartstrafik under nästan hela dygnet. Däremot saknas passning till pendeln. Under halvtimmestrafiken kommer bussen att avgå 7 minuter innan pendelns ankomst (d.v.s. 23 minuters bytestid). Bussens kvartstrafik fortsätter något längre än pendelns samtidigt som sista pendeln inte har någon passning. Det brukar bli så när en skapare inte använder sin produkt. Trafikförvaltningen skulle behöva geografisk kvotering.
Enceladus

Inläggav Lars_L » fre 08 dec, 2017 7:08

Enceladus skrev:
Det verkar ha skett ett missförstånd här. Linje 559 får liksom linje 541 och 550 kvartstrafik under nästan hela dygnet. Däremot saknas passning till pendeln. Under halvtimmestrafiken kommer bussen att avgå 7 minuter innan pendelns ankomst (d.v.s. 23 minuters bytestid). Bussens kvartstrafik fortsätter något längre än pendelns samtidigt som sista pendeln inte har någon passning. Det brukar bli så när en skapare inte använder sin produkt. Trafikförvaltningen skulle behöva geografisk kvotering.

Jo, jag har sett det sedan det ovan citerade skrevs. Som vanligt är ju inte SL:s rapport om trafikförändringar så där riktigt tillförlitlig.
Tyvärr gillar ju Trafikförvaltningen att formulera saker som att det ska vara passningskrav, och man använder sig av begrepp som "hela resan" etc, men i realiteten tycker man det är bättre att inte ställa några krav, för att få ner kostnaderna på trafiken. Man låter helt enkelt entreprenörerna köra som de vill. Jag menar att det har varit fel att gå ifrån de mer exakta passningskrav som fanns en gång i tiden. Helt enkelt för att entreprenörerna inte bryr sig. Är det bara inte för många avgångar det berör, så får det ändå liten effekt på kundnöjdheten totalt (särskilt som man inte mäter per linje). När man bara skriver att passningen ska fungera, så ser ju utförarna det som att man kan lägga tidtabellen lite som man vill - vilket de också gör

Även 541 får ju drygt 21 minuters väntetid i Barkarby på helgnätter, liksom 559 även har passning från "fel" tågläge på lördags- och söndagsmorgnar.

Men man kan ju också se i Södertälje där 753 på vardagar i normalfallet kommer avgå mot Hovsjö 12-13 minuter efter tågets ankomst (tåget kommer ju numera in en minut tidigt eftersom man valde att lägga på en av extraminuterna där istället för vid avgångstiden från Södertälje hamn). Och då är ju ändå trafiken till Hovsjö en av de tyngsta sträckorna i pendeltågsnätet (må vara att Södertälje har många lokalresenärer). Åt andra hållet blir det ju i princip lika dåligt, då bussen kommer in 11-12-minuter innan tågets avgång. Till saken hör ju den korta gångtiden där mellan station och busshållplats (vilket på sina håll kan motivera lite längre passningstid). Nu kan man väl i och för sig hävda att 752 har passning i Södertälje hamn. Men dels går den bara i halvtimmestrafik i högtrafik, därtill har man också där valt att bara ha passning i rusningsriktning. Givetvis är detta gjort för att spara in omlopp. Kan ju också påpekas att detta är ju problem som inte skulle ha uppstått med tiominuterstrafik som grund.

Återigen - man får många turer för pengarna, men turer som ger väldigt lite resenärsnytta. Konceptet "hela resan" och idén om passningskrav är ju alltså inget utförarna behöver förhålla sig till själva, eftersom det inte mäts och Trafikförvaltningen troligen inte ens läser aktuella tidtabeller, vilket väl fadäsen med 198 påvisade.

Sedan styr det ju olika då eftersom det är olika avtal. Nobina har Järfälla/Upplands-Bro ett produktionsavtal (huvudsakligen), vilket gör att man vill ha ute lika många bussar under en stor del av dagen, medan man i Södertälje/Nykvarn har ett incitamentsavtal, vilket gör att man vill köra så lite trafik utanför högtrafik och med så få omlopp som möjligt. Konsekvenserna för trafiken och utbudet blir ju rätt annorlunda om man säger så...

Det enda rimliga är ju att ha ganska exakta nivåer för vilket trafikutbud som ska erbjudas, utifrån antalet resande på dimensionerande sträcka per linje. Även om det kan bli lite orättvist ändå för linjer som ligger i gränslandet, skulle man i alla fall då ha en trafik som riktade in sig mot något slags likvärdighet som norm. Rätt rimligt när man betalar lika mycket i skatt och för SL-kortet.
Lars_L

Inläggav TKO » fre 08 dec, 2017 9:20

Lars_L skrev:---klipp---
Det enda rimliga är ju att ha ganska exakta nivåer för vilket trafikutbud som ska erbjudas, utifrån antalet resande på dimensionerande sträcka per linje. Även om det kan bli lite orättvist ändå för linjer som ligger i gränslandet, skulle man i alla fall då ha en trafik som riktade in sig mot något slags likvärdighet som norm. Rätt rimligt när man betalar lika mycket i skatt och för SL-kortet.

Kloka ord!
(Någon borde pröva rättsligt om nuvarnade snedfördelning av trafikresurserna är förenligt med kommunallagens krav på likställighet...)

Om man vill uppnå detta men ändå behålla illusionen av att "de uppfinningsrika entreprenörena" är bättre på detaljplanering av trafiken måste beställarkraven formuleras betydligt mer precist - eller "inskränkt" om man nu är lagd åt det hållet - än idag. Detta kommer naturligtvis att ge mycket litet utrymme för utföraren att låta vinstintresset styra trafikutbudet, varför det bästa troligen är att flytta även detaljplaneringen till Trafikförvaltningen - som då dock måste få större (egna) resurser. Jag är övertygad om att det är väl använda pengar!

Om vi sedan övergår till rena utföraravtal kan det vara värt att prova trafik i egen regi inom något avtalsområde. Vem vet - det kanske både blir bättre och billigare?

funderar
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Lars_L » fre 08 dec, 2017 10:21

TKO skrev:

Kloka ord!
(Någon borde pröva rättsligt om nuvarnade snedfördelning av trafikresurserna är förenligt med kommunallagens krav på likställighet...)

Om man vill uppnå detta men ändå behålla illusionen av att "de uppfinningsrika entreprenörena" är bättre på detaljplanering av trafiken måste beställarkraven formuleras betydligt mer precist - eller "inskränkt" om man nu är lagd åt det hållet - än idag. Detta kommer naturligtvis att ge mycket litet utrymme för utföraren att låta vinstintresset styra trafikutbudet, varför det bästa troligen är att flytta även detaljplaneringen till Trafikförvaltningen - som då dock måste få större (egna) resurser. Jag är övertygad om att det är väl använda pengar!

Om vi sedan övergår till rena utföraravtal kan det vara värt att prova trafik i egen regi inom något avtalsområde. Vem vet - det kanske både blir bättre och billigare?

funderar
Thomas K Ohlsson

Egen regi är knappast någon bra lösning i verksamheter som kräver stora fordonsinköp (som i sådana fall skulle behöva upphandlas).

Men den väg jag vill se är väl snarare att trafikförvaltningen har mycket tydliga riktlinjer för trafiken som inte är specifika per linje, utan på dess funktion och belastning, kombinerat med mer specifka passningskrav och kvalitetsuppföljning per linje (inte aggregerat på trafikområden, som nuförtiden kan inbegripa rätt många kommuner, med rätt olika standard på kollektivtrafiken (och typ av trafik).

I dag är det ju många linjer man i princip aldrig ens mäter nöjdheten på. Snacka om att skapa ett skevt urval...Detta måste kombineras med bra uppföjning av att avtalen följs och kraftiga krav i avtalen. Bl.a. menar jag att bolagen inte bör få köra avgångar som regelmässigt inte håller tiden. Idag finns ju buss-pc som registrerar varenda avgång, så det är ju inte något problem att kräva detta om man vill. Finns ju ingen anledning varför bolagen ska få välja var (eller under vilka tider) man inte vill att trafiken ska fungera eller inte. Däremot ska man givetvis inte kräva 100 procents punktlighet, det är vare sig samhällsekonomiskt motiverat eller speciellt kundvänligt.

Sedan tycker jag förstås det är bra, liksom idag om, bolagen som kör kan komma med förslag på trafikförändringar. Men det måste finnas beställarkompetens. Man kan inte bara ha strateger på trafikförvaltningen som sitter bakom skrivbordet och ritar streck på kartor var stomlinjerna ska gå. Man måste vara ute i verkligheten och förstå hur trafiken fungerar. Detta motsäger ju givetvis inte att man kan använda enkätverktyg etc, för att fånga upp kundönskemål.

Men framförallt måste man ju vara medveten om att utförarens uppgift är att gå med vinst. Men också att bolagen inte alltid balanserar detta helt optimalt, samtidigt som det finns bra möjligheter just att utnyttja denna ekonomiska morot för att få till en bra trafik.

Grunden är ju dock att minimera risken för operatören (i de delar den inte kan påverka). Då får man i regel bra trafik för pengarna. Detta bygger ju dock på att man har bra underlag när man gör upphandlingar och kan tolka statisitk och annat rätt. Det största problemet är nog att Trafikförvaltningen försöker ligga på en alltför aggregerad nivå i allt. Den enskilda linjen är inte intressant för Trafikförvaltningen och då blir trafiken därefter också...
Lars_L

Inläggav TKO » fre 08 dec, 2017 10:53

Egen regi är knappast någon bra lösning i verksamheter som kräver stora fordonsinköp (som i sådana fall skulle behöva upphandlas).

I de delar av SL-trafiken som kräver riktigt stora - ekonomiskt sett - fordonsinköp är det ju landstinget som köper in och äger fordonen... i bästa fall i enlighet med gällande upphandlingsregler!
Så jag har lite svårt att se relevansen i argumentet...

(Däremot innebär inte detta att frågan om "egen regi" är avgjord, bara att fordonsargumentet enligt min mening inte håller!)

vänligen
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Lars_L » fre 08 dec, 2017 11:29

TKO skrev:

I de delar av SL-trafiken som kräver riktigt stora - ekonomiskt sett - fordonsinköp är det ju landstinget som köper in och äger fordonen... i bästa fall i enlighet med gällande upphandlingsregler!

(Däremot innebär inte detta att frågan om "egen regi" är avgjord, bara att fordonsargumentet enligt min mening inte håller!)

vänligen
Thomas K Ohlsson

Man måste för det första då lägga in köpen i investeringsbudgeten, vilket innebär mindre investeringsbudget för sjukhus och spår. Man har svårare att hantera vagntillgången vid skiftningar i konjunkturen och man har inte samma möjlighet att fördela vagnar över olika geografiskt skilda trafikområden för att lättare hantera ålderskrav etc.

Det är några av skälen. Men det är argument, inget som omöjliggör trafik i egen regi. Det går ju trots allt i andra delar av landet. Men framförallt är det ju väldigt svårt, dyrt och komplext att bygga upp för att prova. Snacka om slöseri med skattepengar!
Lars_L

Inläggav TKO » fre 08 dec, 2017 11:41

Lars_L skrev:
TKO skrev:

vänligen
Thomas K Ohlsson

Man måste för det första då lägga in köpen i investeringsbudgeten, vilket innebär mindre investeringsbudget för sjukhus och spår. Man har svårare att hantera vagntillgången vid skiftningar i konjunkturen och man har inte samma möjlighet att fördela vagnar över olika geografiskt skilda trafikområden för att lättare hantera ålderskrav etc.

Det är några av skälen. Men det är argument, inget som omöjliggör trafik i egen regi. Det går ju trots allt i andra delar av landet. Men framförallt är det ju väldigt svårt, dyrt och komplext att bygga upp för att prova. Snacka om slöseri med skattepengar!

Man kan ju leasa bussarna, så blir det en kostnad istället för en investering. Det är ju inte så att entreprenörerna tillhandahåller bussarna gratis med nuvarande modell... så argumentet "mindre pengar till vård omsorg och skola" - nej "sjukhus och spår" var det visst (låter det inte som ett sosse-argument?) håller inte det heller.

En egen fordonspark även i busstrafiken medför förmodligen:

- Lägre totalkostnad
- Större flexibilitet att flytta fordon mellan olika linjegrupper.
- Mer enhetlig fordonsflotta

Föresten, köpte inte SL in egna bussar för några år sedan - för t ex Värmdölinjerna?
Jag erkänner att jag (numera) har dålig koll på dessa aspekter inom busstrafiken.

funderar
Thomas K Ohlsson
TKO

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik