Enceladus skrev:---klipp---
Det är anmärkningsvärt att resandet med innerstadsbussarna knappt har ökat, och det är något som borde avgöra vilka projekt som ska prioriteras (t.ex. spårväg M framför spårväg 4).
Jag får erkänna att jag inte var helt uppdaterad på vad som avses med "Spårväg M" - eller kanske snarare "Stomlinje M". Men nu har jag läst på... och funderat lite:
Jag har lite svårt att se att hela den föreslagna linjesträckningen (från Kungens Kurva ormar den sej fram ända till Orminge!) skall byggas som spårväg under överskådlig tid. Det ör naturligtvis delvis beroende på hur vi tänker trafikförsörja Orminge efter det att tunnelbanan nått Nacka - kvarstår direktbussar till Slussen/Cityterminalen eller blir det bara matning till tunnelbanan vid Nacka C?
Om det senare alternativet väljs kan matningen ske med spårväg istället för med buss, men det känns inte särskilt troligt. En förlängning av tunnelbanan över Skurusundet känns i så fall mer sannolik...
Så om det är genomgående trafik som eftersträvas tror jag att bussar är den enda lösningen. Däremot finns det ju delsträckor där det kan vara motiverat med spårtrafik, t ex Älvsjö-Skärholmen. Det är förresten inte klokt vad många nya spårtrafiksförbindelser som planeras nå Älvsjö!
Sedan har vi sträckan Gullmarsplan-Älvsjö. Ja den har ju varit på tapeten tidigare - det skulle ju bli en gren från Årstafältet enligt de ursprungliga planerna för "Snabbspårvägen". Det var väl ungefär samtidigt som ordet "snabb" försvann som Älvsjölinjen ströks, vi fick istället en pendeltågsstation i Årstaberg - så jag klagar inte på det bytet...
Jag måste tillstå att jag inte är helt övertygad om att trafikunderlaget räcker till för en ny spårvägslinje, den verkar ju också missa den relativt stora tillkommande bebyggelsen på Årstafältet - fast dom kanske ska åka med den nya tunnelbanelinjen istället, jag minns inte vilken färg som är aktuell för dagen - kanske gredelin?
Men allt detta ska visst utredas nu - våra favoritborgar- respektive landstingsborgarråd uttalade sej mycket positivt i våras i mitt
husorgan, från vilket jag helt fräckt snor nedanstående illustration:

- 20000.png (853.78 KiB) Visad 3285 gånger
Åtminstone jag har lite svårt att se sambandet mellan den planerade nybebyggelsen och den föreslagna "tvärbanan"... ja det skulle väl vara vid Bägersta Byväg då.
så jag är än så länge... skeptisk!
Men andra skribenter i tråden verkar ju vara övertygade om "Spårväg M":s förträfflighet, övertyga mej gärna!
vänligen
Thomas K Ohlsson