Resandeutvecklingen i Stockholmsregionen efter trafikslag

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Resandeutvecklingen i Stockholmsregionen efter trafiksla

Inläggav TKO » tor 12 okt, 2017 12:16

Lars_L skrev:Jag utgår alltså från de observationer Trafikförvaltningen har i sin bilaga till pendeltågsutredningen (s. 315-330 i pdf:n) - tror den finns länkad någonstans. Har alla dokumenten i datorn - därför är jag lite dålig på att ange sökvägarna till dess hemvist på nätet. Där anges exakt för alla avgångar må-fr beläggningen vid respektive station (som vanligt relativt få observationer - men ändå, både för hösten 2014 och hösten 2015). Men visst - de som stiger av vid Flemingsberg ger förstås en liten orättvisa när man ser på beläggning, eftersom tåg som utgår från Flemingsberg av naturliga skäl inte har några avstigande. Uppfattar det ändå som att det faktiskt inte är så väldigt många som går av där söderifrån.

Nu när jag hittat bilagan och försökt ta till mej siffermassorna har jag en invändning:
- De omfattande tabellerna visar inte antalet påstigande vid en station, utan hur många resenärer som finns på tåget när det lämnar stationen.

Nu spelar det kanske inte så stor roll för den diskussion som förs här, eftersom det lokala resandet på sträckan Södertälje-Tullinge på morgonen torde vara litet.

invänder
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Lars_L » tor 12 okt, 2017 12:42

TKO skrev:
Lars_L skrev:Jag utgår alltså från de observationer Trafikförvaltningen har i sin bilaga till pendeltågsutredningen (s. 315-330 i pdf:n) - tror den finns länkad någonstans. Har alla dokumenten i datorn - därför är jag lite dålig på att ange sökvägarna till dess hemvist på nätet. Där anges exakt för alla avgångar må-fr beläggningen vid respektive station (som vanligt relativt få observationer - men ändå, både för hösten 2014 och hösten 2015). Men visst - de som stiger av vid Flemingsberg ger förstås en liten orättvisa när man ser på beläggning, eftersom tåg som utgår från Flemingsberg av naturliga skäl inte har några avstigande. Uppfattar det ändå som att det faktiskt inte är så väldigt många som går av där söderifrån.

Nu när jag hittat bilagan och försökt ta till mej siffermassorna har jag en invändning:
- De omfattande tabellerna visar inte antalet påstigande vid en station, utan hur många resenärer som finns på tåget när det lämnar stationen.

Nu spelar det kanske inte så stor roll för den diskussion som förs här, eftersom det lokala resandet på sträckan Södertälje-Tullinge på morgonen torde vara litet.

invänder
Thomas K Ohlsson

Ja, beläggningen alltså - som jag tydligt skrivit att jag angivit. Det är ju beläggningen som är intressant just utifrån det här perspektivet - om än den på marginalen naturligtvis också påverkar i och med att antalet påstigande vid just Flemingsberg underskattas något för tåg som utgår därifrån. Allvarligt talat är det den jag räknar med jämt i all trafik. Antalet påstigande är ju ett ganska ointressant mått, eftersom man inte vet hur många som stiger av (reser lokalt, eller i andra riktningen (om det är stationer). Man kan dock se att tågen som utgår från Tumba inte har påfallande fler påstigande i Flemingsberg än Södertäljetågen. Av det kan man i vilket fall dra slutsatsen att det inte är så många söder om Tumba som går av vid Flemingsberg.
Lars_L

Inläggav TKO » tor 12 okt, 2017 12:51

Lars_L skrev:
TKO skrev:

invänder
Thomas K Ohlsson

Ja, beläggningen alltså - som jag tydligt skrivit att jag angivit. Det är ju beläggningen som är intressant just utifrån det här perspektivet - om än den på marginalen naturligtvis också påverkar i och med att antalet påstigande vid just Flemingsberg underskattas något för tåg som utgår därifrån. Allvarligt talat är det den jag räknar med jämt i all trafik. Antalet påstigande är ju ett ganska ointressant mått, eftersom man inte vet hur många som stiger av (reser lokalt, eller i andra riktningen (om det är stationer). Man kan dock se att tågen som utgår från Tumba inte har påfallande fler påstigande i Flemingsberg än Södertäljetågen. Av det kan man i vilket fall dra slutsatsen att det inte är så många söder om Tumba som går av vid Flemingsberg.

Nej vi kan inte se hur många påstigande vare sej tågen från Tumba eller Södertälje har i Flemingsberg, eftersom vi bara vet hur många som befann sej på tåget när det lämnade Flemingsberg. Däremot kan vi göra intelligenta antaganden - "Det är nog inte så många som lokalresor på sträckan Tumba-Flemingsberg" och då göra en uppskattning.

Men i övrigt håller jag med dej!

(Dessa resandesiffror, kommer dom från operatörens "vågmätning", ATR-utrustade vagnar eller är det någon form av manuell räkning? Jag hittar inget i rapporten som förklarar detta.)

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Inge » fre 13 okt, 2017 4:50

Har inte tid att gå igenom siffrorna förrän någon gång nästa vecka. Om de är rätt återgivna bör de vara fel någonstans. Men ett påpekande och någon notering.

Påpekandet gäller att det inte är rimligt att tro att internresandet i Huddinge skulle vara större än internresandet mellan kommunerna på grenen. Tex Södertälje-Huddinge(Flemingsberg), Botkyrka-Huddinge eller Botkyrka-Södertälje.

Om siffran som anger att det finns fler påstigande i Huddinge än i övriga kommuner tillsammans är korrekt bör skillnaden bli ännu större på den dimensionerande sträckan vara ännu större. Det är då inte rimligt att påstå att det plötsligt skulle bli tvärt om, utifrån okända parametrar.

I övrigt noteras att det inte fanns något tåg på Södertäljegrenen som hade någon tendens till att bli fullt under mellantrafiktiden 2014 som refereras ovan. För de båda tåg som ändå hade högst beläggning, betydligt högre än övriga (2642 och 2744), var det tydligt att det var just Flemmingsberg som var den station där flest gick på. Antalet resande mer än fördubblades där. Även för övriga tåg var givervis Flemingsberg den största stationen för påstigande norrut, men skillnaden var störst just då den var som mest avgörande. Statistiska sakskäl för att dra tilläggstågen längre ut än till Flemingsberg saknas alltså.

Det är kanske inte helt relevant för uppgiften som diskuteras, men i högrafik var det lite skillnad för just tågen från Södertälje, linje 36. Det rimliga är insatstågen då fångar upp resenärerna. Det kan ju vara orsaken till Lars konstiga siffror angående tågen på specifikt linje 36.

Ytterligare en notering är att om man som Lars gör tittar på heldagsdiffrorna. Så är var den dimensionerande sträckan norrut för linje 36/38 ingalunda Stuvsta-Älvsjö utan faktiskt Karlberg-Solna. Redan 2014 hade alltså Norra stambanan gått om Västra. Jag tror att myten om den hårt belastade Västra stambanan hänger samman med en mer koncentrerad morgonrusning. Men när vi som här studerar mellantrafiken är förhållandet det omvända, vilket faktiskt i viss mån även gäller eftermiddagsrusningen. Men avser sim nämnts återkomma om detta.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Enceladus » fre 20 okt, 2017 21:04

Ja, gallerian har visat sig vara en riktig publikmagnet. Kul att det finns kommuner med ambitioner! Jag delar dock inte dina slutsatser. Det kan bero på att det inte framgår vilka siffror du syftar på (resande per avgång eller tidsenhet).
Enceladus

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik