Resandeutvecklingen i Stockholmsregionen efter trafikslag

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Resandeutvecklingen i Stockholmsregionen efter trafiksla

Inläggav Lars_L » tor 22 feb, 2018 13:27

RUFS 2010 har väl, om inte kastats i papperskorgen, så i alla fall förpassats till arkivet. RUFS 2050 är ju på gång nu och planeras antas innan sommaren. Den kommer ju ange betydligt högre befolkningssiffror.

Men behåller vi en ökningstakt i länet på 1,7 procent (vilket förvisso är högt, men som varit ganska konstant på den nivån under många år nu), så får vi:
2017, 2 308 143
2022, 2 511 120
2027, 2 731 946
2032. 2 972 192
2033, 3 022 719

Järfälla kommer väl klara sig genom att man får t-bana. Men hur det ska fungera med blåa linjen från Barkarby- Akalla är ju en annan sak. Många kommer ju ändå föredra den längre restiden gentemot tågbyte i Barkarby. Och de närmaste åren blir nog en utmaning. Dock blir det väl en dipp på nybyggnationen några år nu, så kanske hinner man få lite andrum. Man ska dock ha klart för sig att det inte bara är i Barkarbystaden det byggs i Järfälla. På Nynäsbanan finns ju förvisso mycket kapacitet, problemet är väl att man "konkurrerar" med tåglägena gentemot Södertäljegrenen. Även Sollentuna ökar ju rätt kraftigt.

Ja, det är ju uppenbart att man nog i alla fall borde påbörja projektet med en till plattform vid Odenplan (Årstaberg/Södra station) ganska omgående + de övriga utbyggnader av vändmöjligheter etc. som kommer att behövas. När Mälarbanan är helt klar, bör man nog ha 30 tåg i timmen som kapacitet genom Citybanan. Det finurliga med dubbla plattformar är ju att uppehållstiden inte blir kritisk. Den reella kapaciteten ökar ju alltså mycket mer än från 24 till 30. Med två plattformar kan man verkligen köra 30 tåg i timmen (när det idag på sin höjd kommer gå att nå 20 tåg i timmen).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2177
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst