Resandeutvecklingen i Stockholmsregionen efter trafikslag

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Resandeutvecklingen i Stockholmsregionen efter trafiksla

Inläggav Lars_L » tor 22 feb, 2018 13:27

RUFS 2010 har väl, om inte kastats i papperskorgen, så i alla fall förpassats till arkivet. RUFS 2050 är ju på gång nu och planeras antas innan sommaren. Den kommer ju ange betydligt högre befolkningssiffror.

Men behåller vi en ökningstakt i länet på 1,7 procent (vilket förvisso är högt, men som varit ganska konstant på den nivån under många år nu), så får vi:
2017, 2 308 143
2022, 2 511 120
2027, 2 731 946
2032. 2 972 192
2033, 3 022 719

Järfälla kommer väl klara sig genom att man får t-bana. Men hur det ska fungera med blåa linjen från Barkarby- Akalla är ju en annan sak. Många kommer ju ändå föredra den längre restiden gentemot tågbyte i Barkarby. Och de närmaste åren blir nog en utmaning. Dock blir det väl en dipp på nybyggnationen några år nu, så kanske hinner man få lite andrum. Man ska dock ha klart för sig att det inte bara är i Barkarbystaden det byggs i Järfälla. På Nynäsbanan finns ju förvisso mycket kapacitet, problemet är väl att man "konkurrerar" med tåglägena gentemot Södertäljegrenen. Även Sollentuna ökar ju rätt kraftigt.

Ja, det är ju uppenbart att man nog i alla fall borde påbörja projektet med en till plattform vid Odenplan (Årstaberg/Södra station) ganska omgående + de övriga utbyggnader av vändmöjligheter etc. som kommer att behövas. När Mälarbanan är helt klar, bör man nog ha 30 tåg i timmen som kapacitet genom Citybanan. Det finurliga med dubbla plattformar är ju att uppehållstiden inte blir kritisk. Den reella kapaciteten ökar ju alltså mycket mer än från 24 till 30. Med två plattformar kan man verkligen köra 30 tåg i timmen (när det idag på sin höjd kommer gå att nå 20 tåg i timmen).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Resandeutvecklingen i Stockholmsregionen efter trafiksla

Inläggav Enceladus » ons 16 maj, 2018 11:24

Lars_L skrev:RUFS 2010 har väl, om inte kastats i papperskorgen, så i alla fall förpassats till arkivet. RUFS 2050 är ju på gång nu och planeras antas innan sommaren. Den kommer ju ange betydligt högre befolkningssiffror.


Saxat från RUFS 2050 (sidan 187):

Trafikförvaltningen skrev:Flera kommuner kommenterar sifforna över den angivna planberedskap för nya bostäder som anges i planen. Vissa kommuner anger att utpekat bostadsbehov i stort stämmer överens med kommunens planering, medan andra bedömer att angiven nivå är för hög eller för låg. Ofta kan kommentarerna om för låga utbyggnadsnivåer kopplas till kommuner som inom ramen för Sverigeförhandlingen (eller andra trafikinvesteringar) åtagit sig ett betydligt högre bostadsbyggande än vad planförslaget anger. Stockholms Nordostkommuner framför detta kopplat till utbyggnaden av Roslagsbanan. Huddinge kommun hänvisar också till den bostadsbyggnad som öppnar sig när Spårväg syd byggs. Men från andra håll reses frågor om realismen i kommunernas bostadsbyggnadsplaner.


Galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig olika resultat. Varför envisas TF med att använda inaktuella befolkningsprognoser?
Enceladus
 
Inlägg: 1904
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Resandeutvecklingen i Stockholmsregionen efter trafiksla

Inläggav twr » ons 16 maj, 2018 11:49

Enceladus skrev:Här finns en sammanställning över befolkningstillväxten i de olika kommunerna. Förutom huvudstadskommun var tillväxten störst i Huddinge, Haninge och Järfälla. Jag hoppas att pendeltågssystemets kapacitet kommer att räcka, för det ser inte alls bra ut på den fronten.

Ja, det hoppas vi väl alla. Och det finns ju lösningar på det också, främst Citybanan etapp 2. Men den brukar ju du avfärda som irrelevant och istället förespråka mångdubbelt dyrare tunnelbanor, med långa restider och sannolikt låga nyttor.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6401
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Resandeutvecklingen i Stockholmsregionen efter trafiksla

Inläggav Enceladus » ons 16 maj, 2018 12:44

twr skrev:
Enceladus skrev:Här finns en sammanställning över befolkningstillväxten i de olika kommunerna. Förutom huvudstadskommun var tillväxten störst i Huddinge, Haninge och Järfälla. Jag hoppas att pendeltågssystemets kapacitet kommer att räcka, för det ser inte alls bra ut på den fronten.

Ja, det hoppas vi väl alla. Och det finns ju lösningar på det också, främst Citybanan etapp 2. Men den brukar ju du avfärda som irrelevant och istället förespråka mångdubbelt dyrare tunnelbanor, med långa restider och sannolikt låga nyttor.


Jag brukar avfärda den som politiskt ointressant. Rätta mig om jag har fel, men jag känner inte till något parti som förespråkar utbyggnaden. Detsamma kan inte sägas om t.ex. tunnelbana till Ulriksdal. Ett dåligt förslag är trots allt bättre än inget!
Enceladus
 
Inlägg: 1904
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Resandeutvecklingen i Stockholmsregionen efter trafiksla

Inläggav twr » ons 16 maj, 2018 14:21

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Här finns en sammanställning över befolkningstillväxten i de olika kommunerna. Förutom huvudstadskommun var tillväxten störst i Huddinge, Haninge och Järfälla. Jag hoppas att pendeltågssystemets kapacitet kommer att räcka, för det ser inte alls bra ut på den fronten.

Ja, det hoppas vi väl alla. Och det finns ju lösningar på det också, främst Citybanan etapp 2. Men den brukar ju du avfärda som irrelevant och istället förespråka mångdubbelt dyrare tunnelbanor, med långa restider och sannolikt låga nyttor.


Jag brukar avfärda den som politiskt ointressant. Rätta mig om jag har fel, men jag känner inte till något parti som förespråkar utbyggnaden. Detsamma kan inte sägas om t.ex. tunnelbana till Ulriksdal. Ett dåligt förslag är trots allt bättre än inget!

Jag tycker det inte är så relevant vad enstaka partier råkar förespråka just nu, det kan ändras. Och jag håller inte med om din defaitistiska inställning. En dyr, dålig lösning nu kan faktiskt vara sämre än ingen lösning nu, med möjlighet till förbättring i framtiden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6401
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst