Switch to full style
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Kategoriregler

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Besvara

Mobiltäckning i Citybanan (tunnlar och stationer)

sön 20 aug, 2017 22:29

God afton, ärade forummedlemmar.

Jag har noterat att mobiltäckningen på sträckan ifrån tunneln strax norr om Stockholm Södra och hela vägen förbi Stockholm Odenplan i stort sett saknar täckning för mobilt bredband. På stationerna fungerar det att uppdatera t.ex. aktuell tidtabell (för att skriva något spårrelaterat :-) ) men i tunnlarna är det hartnär omöjligt att skicka ett meddelande med Whatsapp. Att titta på Youtube är totalt omöjligt.

Är det bara jag, som har Telenor, som drabbats av detta? Har för mig att täckningen ska vara den samma i Trafikverkets tunnlar, oavsett mobiloperatör.

Hur är det för er andra och finns det - ursäkta kvickheten - något ljus i tunneln?

Re: Mobiltäckning i Citybanan (tunnlar och stationer)

sön 20 aug, 2017 22:57

Jag kan inte annat än att rapportera precis samma sak. På stationerna är det "E" men det finns döda fläckar där också, så om man exempelvis på vägen ner får reda på att det är störningar så är det besvärligt att kolla upp alternativa resvägar. Blä! Och mellan stationerna är det som sagt stendött.

Tvärbanans nya tunnlar är ju dock ännu värre, där går det inte ens att ringa. Extra festligt eftersom inte heller radiotäckningen är den bästa där. (Jaja det finns fasta larmtelefoner men ni fattar vad jag menar.) Det känns ibland som att SL-trafiken håller på att falla sönder, det man tog för självklarheter på 90-talet (som att nya grejer skulle vara minst lika bra som de gamla) är verkligen inte självklarheter längre, det gäller allt från komfortdetaljer som detta till tågens bromssystem!

mån 21 aug, 2017 11:01

daniel_s skrev:Jag kan inte annat än att rapportera precis samma sak. På stationerna är det "E" men det finns döda fläckar där också, så om man exempelvis på vägen ner får reda på att det är störningar så är det besvärligt att kolla upp alternativa resvägar. Blä! Och mellan stationerna är det som sagt stendött.

Tvärbanans nya tunnlar är ju dock ännu värre, där går det inte ens att ringa. Extra festligt eftersom inte heller radiotäckningen är den bästa där. (Jaja det finns fasta larmtelefoner men ni fattar vad jag menar.) Det känns ibland som att SL-trafiken håller på att falla sönder, det man tog för självklarheter på 90-talet (som att nya grejer skulle vara minst lika bra som de gamla) är verkligen inte självklarheter längre, det gäller allt från komfortdetaljer som detta till tågens bromssystem!

Menar direktörn kanske A35-ans undermåliga bromssystem (den som åkt med vagn 461 på Spårväg City i sommar vet vad jag menar). Man skulle inte ha köpt vagnar från de spanska skojarna!

Men risk för att bli beskylld för trådkapning: Chrille W:s tid får väl bedömas på samma sätt som Helge B:s på sin tid: Han gjorde en del bra saker och en hel del dåliga saker. Mina personliga procentsatser för resp. gubbe och område låter jag förbli opublicerade.

Men vi har ju C30 att se fram emot (OBS kraftig avvikelse från ämnet).

mån 21 aug, 2017 18:00

Jag har vid ett tillfället haft kontinuerligt samtal vid passage av Odenplan, med Telia. Men om det är luckor för vissa operatörer så lär de väl täppas till snart.

Jag noterade att det är bättre mottagning i tunneln mellan Alvik och Johannesfred nu än före avstängningen. Kan man tänka sig att de har justerat/kompletterat där, för det var dålig mottagning både med Tre och med Telia innan.

Generellt så är radio i tunnel ganska svårt, och talar man om radio med hög datahastighet och kanske hundratals terminalenheter så är det extremt svårt. Det är fantastiskt att det ändå fungerar så bra som det gör.

mån 21 aug, 2017 19:53

Som föregående skribent mycket riktigt noterat så fungerar det ypperligt att använda t.ex. mobilt bredband i tunnelbanan, så varför fungerar det inte i just citybanans tunnlar?

mån 04 sep, 2017 13:19

Uppdatering: I Citybanan finns det täckning för GSM sant 4G/LTE. När jag ändrade inställning i mobilen så fick även jag täckning i tunnlarna.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

mån 04 sep, 2017 22:47

spooky skrev:Uppdatering: I Citybanan finns det täckning för GSM sant 4G/LTE. När jag ändrade inställning i mobilen så fick även jag täckning i tunnlarna.

Den här grejen förstår jag inte riktigt. Det finns alltså täckning för 4G men inte för 3G, eller vad betyder det?!?

tis 05 sep, 2017 0:13

daniel_s skrev:
spooky skrev:Uppdatering: I Citybanan finns det täckning för GSM sant 4G/LTE. När jag ändrade inställning i mobilen så fick även jag täckning i tunnlarna.

Den här grejen förstår jag inte riktigt. Det finns alltså täckning för 4G men inte för 3G, eller vad betyder det?!?

typ...

3G har sina nackdelar, därför satsar operatörerna på 4G-tekniken:
https://sv.wikipedia.org/wiki/3G#Nackde ... _nya_behov

Fast jag tror att det är ett medvetet val att inte erbjuda täckning i tunnlarna, då kan vi för en gångs skull kanske titta upp på våra medpassagerare och le lite... :wink:

tis 05 sep, 2017 7:10

Det är väl åtminstone fyra år sedan man slutade producera mobiler utan 4G. Hur många sådan finns kvar?

tis 05 sep, 2017 7:22

Min telefon har 4G men mitt abonnemang verkar inte ha det. Det står ändå "3G" när jag är utomhus mitt i stan. Misstänker att det är likadant för många.

tis 05 sep, 2017 7:37

daniel_s skrev:Min telefon har 4G men mitt abonnemang verkar inte ha det. Det står ändå "3G" när jag är utomhus mitt i stan. Misstänker att det är likadant för många.

Har du kontrollerat:
Inställningar -> Fler nätverk -> Mobilnätverk -> Nätverksläge ?

tis 05 sep, 2017 7:40

Inge skrev:Det är väl åtminstone fyra år sedan man slutade producera mobiler utan 4G. Hur många sådan finns kvar?

Säkert en hel del, alla byter inte telefon stup i kvarten.

tis 05 sep, 2017 7:52

BSB101 skrev:
Inge skrev:Det är väl åtminstone fyra år sedan man slutade producera mobiler utan 4G. Hur många sådan finns kvar?

Jag byter inte telefon annat än när den gamla slutat fungera. Men det blir ändå ungefär vart tredje år.

tis 05 sep, 2017 8:01

Inge skrev:
daniel_s skrev:Min telefon har 4G men mitt abonnemang verkar inte ha det. Det står ändå "3G" när jag är utomhus mitt i stan. Misstänker att det är likadant för många.

Har du kontrollerat:

Ja, jag tror det! På den här heter den iofs "Röst och data" (iaf den här veckan!) och där kan man välja 2G, 3G och 4G varav det sistnämnda är utan framgång.

tis 05 sep, 2017 8:11

daniel_s skrev:
Inge skrev:

Har du kontrollerat:

Ja, jag tror det! På den här heter den iofs "Röst och data" (iaf den här veckan!) och där kan man välja 2G, 3G och 4G varav det sistnämnda är utan framgång.

Du får väl låna någons simkort som ni vet har 4G och testa. Sedan vet du ju om det beror på abonnemanget eller inte. Har dock aldrig hört om sådan abonnemangsbegränsning.

tis 05 sep, 2017 8:23

daniel_s skrev:
Inge skrev:

Har du kontrollerat:

Om du inte har bytt SIM-kort på ett antal år så kan det vara där begränsningen sitter. I så fall är det bara att slanta upp för ett utbyteskort så får du igång 4G.

tis 05 sep, 2017 8:50

Det här simkortet är från 2015, så det skulle väl vara om det legat i lager ett tag innan jag fick det? Men abonnemangsavtal med gamla villkor kan väl också spela roll, vill minnas att jag fick ett abonnemang med fri surf 2013 och då kanske det är begränsat till 3G för att det inte ska bli för festligt, eller vad tror ni?

ons 06 sep, 2017 10:40

Inge skrev:
BSB101 skrev:

Jag byter inte telefon annat än när den gamla slutat fungera. Men det blir ändå ungefär vart tredje år.

Tråkigt för dig att du antingen är vårdslös med dina telefoner eller köper telefoner av dålig kvalité.

ons 06 sep, 2017 10:41

daniel_s skrev:Det här simkortet är från 2015, så det skulle väl vara om det legat i lager ett tag innan jag fick det? Men abonnemangsavtal med gamla villkor kan väl också spela roll, vill minnas att jag fick ett abonnemang med fri surf 2013 och då kanske det är begränsat till 3G för att det inte ska bli för festligt, eller vad tror ni?

Istället för att vi här ska tro massa med saker här är det väl bättre att kontakta teleoperatören så får du ett svar direkt från källan istället för massa gissningar.

ons 06 sep, 2017 14:52

Välkommen till Svenskt Mobiltelefonforum!

(Det är i varje fall inte "Forumet för vänligt bemötande av dina medmänniskor"...)

/TKO
Besvara