Switch to mobile style

Nobina spionerar på människor på Södertörn

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Nobina spionerar på människor på Södertörn

Inläggav LÅ1 » ons 09 aug, 2017 9:46

Övervakningssamhället breder ut sig!

Nobina har fått Telia har lämnat ut anonymiserad information om hur människor, eller snarare telefoner, rört sig på Södertörn. Datainspektionen är, enligt SvT-artikeln, kritisk till att resenärerna inte informerades. Förvånansvärd mild kritik tycker jag.

Det framgår inte mer exakt vilket geografiskt område som avses. Men inom detta område spårades förstås alla mobiler, inte bar bussresenärernas.

Jag vet inte exakt vilka uppgifter som Nobilia fått, men kan man se var en viss telefon övernattar och var samma telefon finns under flera timmar dagtid så kan man ju göra antagande om vem som använder telefonen. Om man nu vill spåra en viss person. Nu tror jag inte att det sker, men någon som har full tillgång till informationen skulle säkert kunna se hur familjemedlemmarna och grannarna rör sig. I alla fall finns nog möjligheten, rent teoretiskt. Men det gäller ju också för t.ex. några Teliaanställda.

SvT: "Bussbolaget Nobina följde resenärernas mobiler på Södertörn – utan att informera".
Mitt i: "Mobilkoll öppnar för ny busslinje".
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Nobina spionerar på människor på Södertörn

Inläggav Inge » ons 09 aug, 2017 10:17

Putin och alla andra som eventuellt vill "följa upp någon" har i och för sig redan genom Transportsyrelsens försorg fått en komplett information genom kombinationen Körkortsregister med foto -> bilregister -> biltullskameraregister. Det senare för säkerhets skull med kompletterande dagsfärska foton !

Här snackar vi inte om fånigheter som anonymisering inte ! - Tvärt om full rulle med "skyddade identiteter" fullt tillgängliga.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav BSB101 » ons 09 aug, 2017 11:19

Inge skrev:Putin och alla andra som eventuellt vill "följa upp någon" har i och för sig redan genom Transportsyrelsens försorg fått en komplett information genom kombinationen Körkortsregister med foto -> bilregister -> biltullskameraregister.

Vem som eventuellt fått komplett information vet verken du, jag eller någon annan än den som eventuellt tagit del av informationen.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav TKO » ons 09 aug, 2017 11:29

BSB101 skrev:
Inge skrev:Putin och alla andra som eventuellt vill "följa upp någon" har i och för sig redan genom Transportsyrelsens försorg fått en komplett information genom kombinationen Körkortsregister med foto -> bilregister -> biltullskameraregister.

Vem som eventuellt fått komplett information vet verken du, jag eller någon annan än den som eventuellt tagit del av informationen.

Det vet väl alla att IBM (som är det företag som Transportstyrelsen anlitade för serverdrift) helt är i händerna på Putin? Eller har jag missuppfattat det här?

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav daniel_s » ons 09 aug, 2017 11:32

BSB101 skrev:

Med andra ord är allt i sin ordning. Precis som det alltid är enligt dina meningslösa inlägg.
daniel_s

Inläggav Inge » ons 09 aug, 2017 11:33

BSB101 skrev:

Detta måste väl ändå vara absolut sämsta tänkbara försvar av berörda politiker och myndigheter? Har redan hört skitsnacket från partiet i fråga.

Det måste på grund av förutsättningarna förutsättas att informationen nu är där den inte skall vara. (Egentligen skulle den självklart inte funnits hos staten från början, den kan missbrukas även där, men det är inte vad jag avser här.)
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Inge » ons 09 aug, 2017 11:35

TKO skrev:
BSB101 skrev:

Det vet väl alla att IBM (som är det företag som Transportstyrelsen anlitade för serverdrift) helt är i händerna på Putin? Eller har jag missuppfattat det här?

/TKO

IBM i Slovakien har jag för mig, om man skall vara mer precis.

Sedan handlar det inte om serverdrift. Det var Billström som påbörjade affären (Annika alltså, inte den moderate namnen). Den har sitt ursprung ur biltullshärvan, men har expanderat även till andra register under åren.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » ons 09 aug, 2017 11:44

Inge skrev:
TKO skrev:Det vet väl alla att IBM (som är det företag som Transportstyrelsen anlitade för serverdrift) helt är i händerna på Putin? Eller har jag missuppfattat det här?

/TKO

IBM i Slovakien har jag för mig, om man skall vara mer precis.

Sedan handlar det inte om serverdrift. Det var Billström som påbörjade affären (Annika alltså, inte den moderate namnen). Den har sitt ursprung ur biltullshärvan, men har expanderat även till andra register under åren.

Hur nu Annika BIllström kommer in i detta har jag svårt att förstå - hon har ju lämnat politiken för hundra år sedan... ungefär samtidigt som hon flyttade från Årsta.

IBM i Slovakien torde vara samma företag som IBM i USA, i Sverige etc... eller är IBM i Slovakien en fristående verksamhet som styrs av Putin & Co?

Och om det inte handlar om serverdriften - varför är det då sånt himla liv just nu?

För övrigt finns det inget i Sverige som heter "Biltullar" - frånsett om du importerar en bil från ett icke EU/EES-land. Är det kanske dessa tullar som signaturen "Inge" menar att Annika har något att göra med? Det är i så fall nytt för mej...

vänligen
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Inge » ons 09 aug, 2017 12:20

Att beskriva det som "serverdrift" är förstås en rökridå. Ett försök att förminska problemets omfång. Det handlar om allt från bildidentifieringsprogram till databashantering.

Ursprunget är Billströms upphandling av biltullssystemet från IBM. Denna gjordes av Stockholms stad inför "försöket". I samband med omröstningen påstod sedan falskt att dessa pengar skulle gå förlorade om tullarna inte fortsatte. Det var falskt eftersom staten ändå inte kunde ta över systemet som kontraktet var. Redan Billström lade alltså ut systemet till Slovakien. Dock endast biltullsdelen förstås. När sedan systemet skulle bli statligt togs det inhouse. Då fick man betala det igen genom licenser...

Naturligtvis kan man spekulera i vad som gjorde att "staten inte kunde ta över stadens kontrakt". På den tiden fanns det enstaka riksdagsledamöter som faktiskt värnas integriteten. Främst från FP, partitillhörighten antagligen av en slump.

Men tiden gick och så småningom kom man på att man ville lägga ut det igen. Nu tillsammans med ytterligare ett antal system.

I det skedet klev Löfvén och göteborgarens dotter in och skulle därmed göra det praktiskt.... Det blev som väntat...
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » ons 09 aug, 2017 12:31

Inge skrev:Att beskriva det som "serverdrift" är förstås en rökridå. Ett försök att förminska problemets omfång. Det handlar om allt från bildidentifieringsprogram till databashantering.

Ursprunget är Billströms upphandling av biltullssystemet från IBM. Denna gjordes av Stockholms stad inför "försöket". I samband med omröstningen påstod sedan falskt att dessa pengar skulle gå förlorade om tullarna inte fortsatte. Det var falskt eftersom staten ändå inte kunde ta över systemet som kontraktet var. Redan Billström lade alltså ut systemet till Slovakien. Dock endast biltullsdelen förstås. När sedan systemet skulle bli statligt togs det inhouse. Då fick man betala det igen genom licenser...

Naturligtvis kan man spekulera i vad som gjorde att "staten inte kunde ta över stadens kontrakt". På den tiden fanns det enstaka riksdagsledamöter som faktiskt värnas integriteten. Främst från FP, partitillhörighten antagligen av en slump.

Men tiden gick och så småningom kom man på att man ville lägga ut det igen. Nu tillsammans med ytterligare ett antal system.

I det skedet klev Löfvén och göteborgarens dotter in och skulle därmed göra det praktiskt.... Det blev som väntat...

Jag orkar inte...
Vad jag vet har Stockholm aldrig haft "biltullar" - så det är som vanligt bara svammel från signaturens sida.
/TKO
TKO

Inläggav Inge » ons 09 aug, 2017 12:51

TKO skrev:
Inge skrev:Att beskriva det som "serverdrift" är förstås en rökridå. Ett försök att förminska problemets omfång. Det handlar om allt från bildidentifieringsprogram till databashantering.

Jag orkar inte...
Vad jag vet har Stockholm aldrig haft "biltullar" - så det är som vanligt bara svammel från signaturens sida.
/TKO

Jag förstår att det känns lite jobbigt att läsa om hur kamraterna gjort bort sig och hur patetiska de motanmälningar man gjort till KU ter sig när du inser bakgrunden. Att kamraterna själva först lade ut det och förra regeringen faktiskt insourcade det.

Gissar att det känns bäst att försöka förtränga alltihopa.

Men så enkelt får det förstås inte vara. Här kommer en artikel ur nördperspektiv. Ta hänsyn till att författaren tycks ha mycket dåligt hum om politik, politiska opinioner och integritet. Men några tvivel päom kunnighet kring den tekniska affärsfrågan behöver man knappast ha.

Särskilt bör slutet iakttas

"En megaaffär som arbetet med trängselkattesystemen mynnat ut i är i alla fall när Transportstyrelsen i höstas lade ut sin it-drift på just IBM. Det är en av de största outsourcingaffärerna en myndighet gjort och den beräknas vara värd nästan en miljard kronor."

https://computersweden.idg.se/2.2683/1. ... lskatt-ibm
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » ons 09 aug, 2017 13:04

Fast vänta lite nu. Förvisso ingår även trängselavgifter i driften av IT-system, men det är ju inte bara de uppgifter som finns där. Att outsourca IT-driften är ju inte någon direkt följd av trängselskatteregistret och den delen är nog inte den mest känsliga. Transportstyrelsen har ju direktaccess till brotts- och misstankeregister som är kopplat till körkortsregister som är kopplade till att göra säkerhetsgranskningar av personer inom transportväsendet etc. Jag vet inte ens om trängselskattekamerorna är det största bekymret, utan det är ju de system som de är kopplade till. Men där finns ju redan uppgifterna i andra register som används i olika sammanhang.

Sedan är det ju inte så att IBM:s drift finns i utlandet, men däremot har personer där haft access som inte har säkerhetsgranskats på ett korrekt sätt. Utan att på något sätt förminska allvaret gör de säkert skyldiga till en del andra brott om de nu skulle använda sig av uppgifterna de har access till. Tack och lov loggas ju allt i datavärlden. Men det är ju för den skull inte acceptabelt på något sätt.
Lars_L

Inläggav Inge » ons 09 aug, 2017 13:09

Lars_L skrev:Fast vänta lite nu. Förvisso ingår även trängselavgifter i driften av IT-system, men det är ju inte bara de uppgifter som finns där. Att outsourca IT-driften är ju inte någon direkt följd av trängselskatteregistret och den delen är nog inte den mest känsliga. Transportstyrelsen har ju direktaccess till brotts- och misstankeregister som är kopplat till körkortsregister som är kopplade till att göra säkerhetsgranskningar av personer inom transportväsendet etc. Jag vet inte ens om trängselskattekamerorna är det största bekymret, utan det är ju de system som de är kopplade till. Men där finns ju redan uppgifterna i andra register som används i olika sammanhang.

Sedan är det ju inte så att IBM:s drift finns i utlandet, men däremot har personer där haft access som inte har säkerhetsgranskats på ett korrekt sätt. Utan att på något sätt förminska allvaret gör de säkert skyldiga till en del andra brott om de nu skulle använda sig av uppgifterna de har access till. Tack och lov loggas ju allt i datavärlden. Men det är ju för den skull inte acceptabelt på något sätt.

Det är nog ingen som påstår att biltullskamerorna är det största problemet. Det största problemet känner antagligen få till. Det har man förmodigen inte identifierat...

Men biltullskamerorna är i sig ett mycket stort problem. Mycket större än de problem man vill kännas vid, "serverdrift" pyttsan ! -Det är också biltullssystemet med dess kameror, identifieringssystem och register som är grunden till hela affären. Se tidigare inlägg och länk.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Lars_L » ons 09 aug, 2017 13:58

Inge skrev:
Lars_L skrev:Fast vänta lite nu. Förvisso ingår även trängselavgifter i driften av IT-system, men det är ju inte bara de uppgifter som finns där. Att outsourca IT-driften är ju inte någon direkt följd av trängselskatteregistret och den delen är nog inte den mest känsliga. Transportstyrelsen har ju direktaccess till brotts- och misstankeregister som är kopplat till körkortsregister som är kopplade till att göra säkerhetsgranskningar av personer inom transportväsendet etc. Jag vet inte ens om trängselskattekamerorna är det största bekymret, utan det är ju de system som de är kopplade till. Men där finns ju redan uppgifterna i andra register som används i olika sammanhang.

Det är nog ingen som påstår att biltullskamerorna är det största problemet. Det största problemet känner antagligen få till. Det har man förmodigen inte identifierat...

Men biltullskamerorna är i sig ett mycket stort problem. Mycket större än de problem man vill kännas vid, "serverdrift" pyttsan ! -Det är också biltullssystemet med dess kameror, identifieringssystem och register som är grunden till hela affären. Se tidigare inlägg och länk.

Nja, nu skriver ju inte Computer Sweden så där jättetydligt, men outsourcingen av IT-driften är ju separat från trängselskattefrågan. De har ju upphandlats separat. Möjligen att IBM hade försprång genom sin kunskap, men det var väl lite av samma problem här som i den andra upphandlingen - att konkurrensen inte var så stor eftersom outsourcingen skulle ske så fort även här. Men det går inte till så att man får nya avtal genom att man redan är "inne" i verksamheten, däremot kan man ha ett visst faktamässigt försprång (såsom de entreprenörer som redan kör buss i Stockholmsområdet har mot de utsocknes som knappt vågar lägga bud - de som inte vet att Trafikförvaltningen inte följer upp avtalen och går med på mycket (för utföraren) lukrativa tilläggsavtal)

Och jodå, jag är med veten om att outsourcing är betydligt mer än att bara ha extern serverdrift.
Lars_L

Inläggav LÅ1 » ons 09 aug, 2017 14:05

Skall jag tolka trådens vändning som om Nobinas spioneri på människor på Södertörn är tydligen helt ointressant, och helt i sin ordning?
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav 2763 » ons 09 aug, 2017 14:13

LÅ1 skrev:Skall jag tolka trådens vändning som om Nobinas spioneri på människor på Södertörn är tydligen helt ointressant, och helt i sin ordning?

Antagligen inte. Den ska väl bara tolkas som att de fel som TS tidigare GD har gjort överskuggar allt Nobina gör samt att man inte orkat ta detta i egen tråd!
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav Inge » ons 09 aug, 2017 14:18

Lars_L skrev:
Inge skrev:

Nja, nu skriver ju inte Computer Sweden så där jättetydligt, men outsourcingen av IT-driften är ju separat från trängselskattefrågan. De har ju upphandlats separat. Möjligen att IBM hade försprång genom sin kunskap, men det var väl lite av samma problem här som i den andra upphandlingen - att konkurrensen inte var så stor eftersom outsourcingen skulle ske så fort även här. Men det går inte till så att man får nya avtal genom att man redan är "inne" i verksamheten, däremot kan man ha ett visst faktamässigt försprång (såsom de entreprenörer som redan kör buss i Stockholmsområdet har mot de utsocknes som knappt vågar lägga bud - de som inte vet att Trafikförvaltningen inte följer upp avtalen och går med på mycket (för utföraren) lukrativa tilläggsavtal)

Och jodå, jag är med veten om att outsourcing är betydligt mer än att bara ha extern serverdrift.

Vi är nog eniga i det mesta, utom att biltullsfrågan skulle vara en separat fråga. Tvärt om är det den mest centrala delen av hela affären.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Odd » ons 09 aug, 2017 17:10

Jag vet att den typen av datainsamling var på tapeten för många år sedan när man ville försöka att optimera trafiksystemen efter behoven, men då föll det på att det var en del av övervakningssamhället och att det var otänkbart, även om miljardbesparingar i planering och drift kunde väntas.

Vad är det som har förändrats idag?

Om någon skall göra det, så borde det vara något universitet eller liknande, där resultaten kan användas av alla som önskar det. Detaljnivån skall då inte vara större än att det spelar roll för signifikanta trafikflöden.
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Lars_L » ons 09 aug, 2017 18:06

Till sakfrågan om Nobina så rör det sig givetvis detta om personuppgifter varvid Nobina har brutit mot personuppgiftslagen (och även Telia som lämnade ut uppgifterna). Det behöver ju vare sig stå telefonnummer eller namn för att det ska gå att identifiera personen bakom. Att lämna ut detta strider alltså mot dataskyddsdirektivet och PUL.

Men Nobina ska nog vara glada att nya dataskyddsförordningen ännu inte börjat gälla. Hade den gjort det hade det nog blivit miljonböter för Nobinas del. Troligen maxnivån på 20 miljoner eftersom brottet är så flagrant.
Lars_L

Inläggav Harald » ons 09 aug, 2017 20:11

Resematriser har man ju haft länge, d.v.s. uppgifter om hur många som reser i olika relationer. Det betyder ju inte att man vet vilka som har rest. Motsvarande uppgifter skulle man kunna samla i för mobiltelefoner, alltså data om hur många telefoner som rör sig mellan olika punkter, men inte uppgifter om enskilda telefoner. Det borde väl räcka för det angivna ändamålet. Kanske är det rentav det man har gjort. Artiklarna är ju inte särskilt tydliga om vad det är för data Nobina har fått mer än att det är data om mobiltelefoners rörelser.
Harald

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik