Tidtabeller och reseplanerare

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Tidtabeller och reseplanerare

Inläggav Ulrik Berggren » sön 06 aug, 2017 20:31

daniel_s skrev:
Ulrik Berggren skrev: Jag har högst ovetenskapliga indicier som pekar på att folk har en tendens att åka med samma avgång vid upprepade tillfällen på morgonen

Det har jag också... dessutom är de påtagligt oförmögna att ta till sig tidtabellsinformation. Det kommer ganska många klagomål av typen: "jag åker alltid med den och den avgången, den är alltid si och så många minuter försenad och då missar jag alltid pendeltåget". Insikten om att de i så fall skulle kunna gå över till att ta spårvagnen som går 7½ minut tidigare (som kanske också är lite försenad men tillräcklig för att systematiskt hinna med det där pendeltåget) verkar helt fattas hos dem, och inte heller verkar de förstå att de kan använda funktionen "jag vill ha extra tid för byten" som finns i reseplaneraren för att rensa bort orealistiska resförslag.

(Jag uttalar mig inte om huruvida förseningarna är så vanliga och i så fall huruvida de är acceptabla, eller hur utbrett det här beteendet är, men som kvalitativt underlag för den som vill utforma system och modeller är det utmärkt att veta att det finns folk som beter sig så oavsett hur många de är!)

Ursäkta partiell urspårning, men är det möjligt att se verklig avgångstid (realtid) i SLs reseplanerare (på samma sätt som i Skånetrafikens app - ladda ner om ni inte har den och vill veta!)
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren

Re: Tvärbanans tidtabell

Inläggav daniel_s » sön 06 aug, 2017 21:49

Öh svårt svar... kolla själv: sl.se :-P

Enkelt svar: ja det finns det, men default är numera tabelltid - som tur är, för fy bubblan vad knasigt det blev när folk hade realtid och inte fattade att tågen kan köra in tid (speciellt på RB var det många som lurade sig själva).

Edit: Förklaring: tidtabellstid är alltså ibland mer reell än realtid. Orsak delvis okänd, möjligen är det helt enkelt så att man inte bör krångla till det för mycket för sig. Mindre algoritm, mer känsla. Typ :-)
daniel_s

Inläggav Harald » mån 07 aug, 2017 5:36

daniel_s skrev:Öh svårt svar... kolla själv: sl.se :-P

Enkelt svar: ja det finns det, men default är numera tabelltid - som tur är, för fy bubblan vad knasigt det blev när folk hade realtid och inte fattade att tågen kan köra in tid (speciellt på RB var det många som lurade sig själva).

Edit: Förklaring: tidtabellstid är alltså ibland mer reell än realtid. Orsak delvis okänd, möjligen är det helt enkelt så att man inte bör krångla till det för mycket för sig. Mindre algoritm, mer känsla. Typ :-)

Felet med SL:s reseplanerare är ju att man måste välja mellan tabelltid och realtid. I Västtrafiks reseplanerare får man tabelltiden plus eventuell avvikelse från denna.
Harald

Inläggav AdrianLangemar » mån 07 aug, 2017 7:42

Orsaken är ju att man envisas med att försöka räkna ut den tid som är mest sannolik. Det är bra när man redan står på stationen men i reseplaneraren är det den tidigaste möjliga tiden som är intressant.

daniel_s skrev:Det har jag också... dessutom är de påtagligt oförmögna att ta till sig tidtabellsinformation. Det kommer ganska många klagomål av typen: "jag åker alltid med den och den avgången, den är alltid si och så många minuter försenad och då missar jag alltid pendeltåget". Insikten om att de i så fall skulle kunna gå över till att ta spårvagnen som går 7½ minut tidigare (som kanske också är lite försenad men tillräcklig för att systematiskt hinna med det där pendeltåget) verkar helt fattas hos dem, och inte heller verkar de förstå att de kan använda funktionen "jag vill ha extra tid för byten" som finns i reseplaneraren för att rensa bort orealistiska resförslag.

Det handlar med största sannolikhet om att det för dessa personer helt enkelt passar bättre att hinna med nästa pendeltåg än att ta en tidigare spårvagn. Däremot tycker alla resenärer att det är oacceptabelt att man konstant missar en anslutning som SL annonserar i reseplaneraren.
AdrianLangemar

Inläggav Harald » mån 07 aug, 2017 8:22

AdrianLangemar skrev:Orsaken är ju att man envisas med att försöka räkna ut den tid som är mest sannolik. Det är bra när man redan står på stationen men i reseplaneraren är det den tidigaste möjliga tiden som är intressant

Det är ju även intressant att se om fordonet är försenat så att man riskerar att missa en anslutning. Det är väl inte ofta man har anledning att berömma Västtrafik, men just detta har de gjort bra. Man får alltså tidtabellstid plus avvikelse i minuter och vid behov en text som varnar för risk att missa en anslutning.
Harald

Inläggav TKO » mån 07 aug, 2017 8:59

Det är ju möjligt att en stor enkätundersökning (med många alternativ) skulle visa att tesen "folk kan ändå inte ta till sej tidtabellsinformation" i allmänhet stämmer - men här på Hjälmarsvägen i Årsta verkar detta inte vara fallet. Sedan trafiken på 160 utglesats till närmast outhärdlig 10-minuterstrafik dagtid (jag menar, det är väl inte Vällingby eller nån annan förort??) verkar de flesta ha koll på att bussen mot Gullmars går på minuttal "1" från Årstaskolan. När bussen går oftare (nu är det visst för ovanlighetens skull jämn 6-minuterstrafik i högtrafik) är det svårare att minnas avgångstiderna, men det behövs ju knappast.

Så jag tror inte alls att "styv tidtabell" har spelat ut sin roll, speciellt inte om det är lättbegripliga intervall som 5-, 10- och 15-minuterstrafik. Det är bara nåt som trafikföretagen drar till med för att skyla över sina egna misstag - så det så!

/TKO
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Harald » mån 07 aug, 2017 10:00

Det kanske inte gäller Tvärbanan, men i allmänhet är det ju svårt att ha samma minuttal längs hela linjen hela dagen om framkomligheten varierar under dagen, om man inte vill ha onödigt långa körtider vissa tider.
Harald

Inläggav 2763 » mån 07 aug, 2017 11:37

TKO skrev:Det är ju möjligt att en stor enkätundersökning (med många alternativ) skulle visa att tesen "folk kan ändå inte ta till sej tidtabellsinformation" i allmänhet stämmer - men här på Hjälmarsvägen i Årsta verkar detta inte vara fallet. Sedan trafiken på 160 utglesats till närmast outhärdlig 10-minuterstrafik dagtid (jag menar, det är väl inte Vällingby eller nån annan förort??) verkar de flesta ha koll på att bussen mot Gullmars går på minuttal "1" från Årstaskolan. När bussen går oftare (nu är det visst för ovanlighetens skull jämn 6-minuterstrafik i högtrafik) är det svårare att minnas avgångstiderna, men det behövs ju knappast.

Så jag tror inte alls att "styv tidtabell" har spelat ut sin roll, speciellt inte om det är lättbegripliga intervall som 5-, 10- och 15-minuterstrafik. Det är bara nåt som trafikföretagen drar till med för att skyla över sina egna misstag - så det så!

De som förespråkar styv tidtabell glömmer att det som kollektivtrafiken i huvudsak konkurrerar mot är bilen. Bilen väntar om magen krånglar en morgon, bilen väntar om barnet som ska lämnas på förskola trilskas - det gör inte, och ska inte kollektivtrafiken göra.

För att motverka detta finns det något som heter turtätet. För att kunna kompensera för att magar, skosnören och andra möjliga förseningsgrunder inte ställer till det är det viktigare med hög turtäthet än att man har en styv och oflexibel tidtabell.

Som nämnts på annan plats - stillastående bara för att vänta in tidtabell vissa tider gör att kollektivtrafiken upplevs långsam - även om det då alltid tar lika lång tid.

Du har helt rätt i att kommunikationen om hur ofta kollektivtrafiken går ska vara lättbegriplig. Om du åker från A till C via B så ska du veta att
1. Från A går kollektivtrafik mot C så ofta att du inte behöver planera
2. Från C går kollektivtrafik mot B så ofta att det inte spelar någon roll om du missar första turen.

Det är också viktigt att resan och bytet upplevs som smidigt. Mycket viktigare än att det finns någon tidtabell att inte förstå ändå.

//T
Med reservation för tyckfel.
Användarvisningsbild
2763

Inläggav TKO » mån 07 aug, 2017 14:13

2763 skrev:
TKO skrev:Det är ju möjligt att en stor enkätundersökning (med många alternativ) skulle visa att tesen "folk kan ändå inte ta till sej tidtabellsinformation" i allmänhet stämmer - men här på Hjälmarsvägen i Årsta verkar detta inte vara fallet. Sedan trafiken på 160 utglesats till närmast outhärdlig 10-minuterstrafik dagtid (jag menar, det är väl inte Vällingby eller nån annan förort??) verkar de flesta ha koll på att bussen mot Gullmars går på minuttal "1" från Årstaskolan. När bussen går oftare (nu är det visst för ovanlighetens skull jämn 6-minuterstrafik i högtrafik) är det svårare att minnas avgångstiderna, men det behövs ju knappast.

De som förespråkar styv tidtabell glömmer att det som kollektivtrafiken i huvudsak konkurrerar mot är bilen. Bilen väntar om magen krånglar en morgon, bilen väntar om barnet som ska lämnas på förskola trilskas - det gör inte, och ska inte kollektivtrafiken göra.

För att motverka detta finns det något som heter turtätet. För att kunna kompensera för att magar, skosnören och andra möjliga förseningsgrunder inte ställer till det är det viktigare med hög turtäthet än att man har en styv och oflexibel tidtabell.

Som nämnts på annan plats - stillastående bara för att vänta in tidtabell vissa tider gör att kollektivtrafiken upplevs långsam - även om det då alltid tar lika lång tid.

Du har helt rätt i att kommunikationen om hur ofta kollektivtrafiken går ska vara lättbegriplig. Om du åker från A till C via B så ska du veta att
2. Från C går kollektivtrafik mot B så ofta att det inte spelar någon roll om du missar första turen.

Det är också viktigt att resan och bytet upplevs som smidigt. Mycket viktigare än att det finns någon tidtabell att inte förstå ändå.

//T

Nu var det väl ungefär det jag skrev - att "styv tidtabell" inte spelar så stor roll vid hög turtäthet. Men även jag förstår att turtätheten ibland måste vara något lägre, då är det bra med avgångstider som är lätta att komma ihåg, t ex 9:01, 9:11, 9:21...

Dessutom är det inte alls så att bilen utgör ett alternativ för många kollektivtrafikresenärer, hemma på våran gata i stan har dom flesta ingen bil.

/TKO
TKO

Inläggav Ulrik Berggren » mån 07 aug, 2017 20:33

Harald skrev:

Felet med SL:s reseplanerare är ju att man måste välja mellan tabelltid och realtid. I Västtrafiks reseplanerare får man tabelltiden plus eventuell avvikelse från denna.

Samma i Skånetrafikens (fast utan funktionen med varning om missade anslutningar - den var bra!). Och realtiden är oftast riktigt träffsäker (åtminstone för busstrafiken), så den kan oftast föredras framför tabelltiden!
/UB
Ulrik Berggren

Inläggav Ulrik Berggren » mån 07 aug, 2017 20:43

2763 skrev:

//T

Nu är dock gödsling med avgångar inte gratis - och extremt ineffektivt per satsad krona för att locka resenärer i relationer med begränsad efterfrågan (som det faktiskt är även längs många busslinjer t o m i AB-län). Jag tror också fortfarande, liksom framkom i mitt första inlägg i denna tråd, att människor är flexibla i hur man tar till sig upplysning rörande val av avgångstid. I tillfälle då man inte har möjlighet att planera och inte vet exakt när kan ska åka (typ i ditt exempel) så är hög turtäthet att föredra. Men om man kan planera, och man vet när man kan åka eller när man måste vara framme, då är kort restid viktigare än hög turtäthet (och ja, det finns faktiskt forskning på just detta, ska leta upp ett par referenser på jobbet imorgon).

Och förekomst av realtidsinformation medför såväl kortare upplevd väntetid som att möjlighet tillhandahålls för kortare (optimerad) total restid (även detta visar forskningsstudier :D ).
/UB
Ulrik Berggren

Inläggav Lars_L » mån 07 aug, 2017 21:36

Ulrik Berggren skrev:
Nu är dock gödsling med avgångar inte gratis - och extremt ineffektivt per satsad krona för att locka resenärer i relationer med begränsad efterfrågan (som det faktiskt är även längs många busslinjer t o m i AB-län). Jag tror också fortfarande, liksom framkom i mitt första inlägg i denna tråd, att människor är flexibla i hur man tar till sig upplysning rörande val av avgångstid. I tillfälle då man inte har möjlighet att planera och inte vet exakt när kan ska åka (typ i ditt exempel) så är hög turtäthet att föredra. Men om man kan planera, och man vet när man kan åka eller när man måste vara framme, då är kort restid viktigare än hög turtäthet (och ja, det finns faktiskt forskning på just detta, ska leta upp ett par referenser på jobbet imorgon).

Och förekomst av realtidsinformation medför såväl kortare upplevd väntetid som att möjlighet tillhandahålls för kortare (optimerad) total restid (även detta visar forskningsstudier :D ).

Nej, många vill ju nu hitta andra lösningar än hög turtäthet. Problemet - och det kanske framförallt gäller för Stockholms län (i Sverige) är ju att passningarna inte kan fungera. Exempelvis en av de tyngsta busslinjerna i länet (utanför innerstaden) 541, kan exempelvis inte ha passning till t-banan eftersom man har passning till pendeltåget (som har hälften så stort resande ungefär som från tunnelbanan i Vällingby (som ju apostroferades ovan) men där pendeltåget har blivit viktigare både av tradition och på grund av färre avgångar - och därmed viktigare med passning).

Det billigaste är ju därför att lösa det så ändå att stomtrafiken har täta avgångar och därmed får man i alla fall betydligt bättre restid i ena riktningen och det finns i andra riktningen i alla fall någon ankomst som fungerar bra för att upplevelsen av hela resan ska upplevas som positiv - må vara att irritationen över att bussen går precis när tunnelbanan kommer in, förstås alltid kommer finnas. Har man då fått vänta en kvart först på tunnelbanan för att sedan missa bussen precis är det ju inte så kul. Kommer man då från Ropsten och fått vänta (har inte tittat nu i tidtabellen, utan bara som exempel) upp till en kvart först vid T-centralen för en avgång till Vällingby, får man ju väldigt långa restider. Vällingby är faktiskt ett ganska bra exempel eftersom i princip ingen linje längre har passning till tunnelbanan vilket leder till längre restider. Samtidigt som det är ganska tunga busslinjer som trafikerar området.

Sedan är det väl av tradition så att det är i stadsmiljö turtätheten har störst betydelse för antalet resande, eftersom avstånden i regel är relativt korta och alternativet att gå istället, rätt fort vinner över att stå och vänta på en buss, medan detta är i princip omöjligt i det som brukar kallas regiontrafik.

Sedan finns det ju en undre gräns för när turtätheten blir för dålig också. Har man en turtäthet som ligger på en avgång varannan timme, så fungerar det inte längre att resa spontant. Även timmestrafik är förstås på gränsen. Men samtidigt måste det ju finnas ett resandeunderlag. Tittar man på kundnöjdheten och det sammanvägda betyget tycker jag resenärer verkar ha ganska stor förståelse för att man inte kan köra runt med tomma vagnar. Det vill säga man blir ganska missnöjd över turtätheten när man ställer frågan, men det påverkar inte helhetsbetyget, såvida det inte även är trängsel på bussarna. Ofta blir ju folk lika nöjda om man sätter in en ledbuss för att lösa problemet som att köra tätare trafik - under förutsättning att turtätheten är rimlig.

Det är ju ofta bättre att en buss tar en lite längre omväg och går en gång i halvtimmen, än att man har timmestrafik och den går några minuter fortare. Helt enkelt för att det inte blir acceptabel standard att stå och vänta närmare en timme i de fall man inte kan planera sin tid för avresa. Samtidigt är min uppfattning också att bristen ofta med busstrafik är att den upplevs ta för lång tid. Även tid ombord på fordon som inte utgör ren åktid, menar jag resenärer uppfattar negativt. Det finns ju exempelvis studier från andra länder som visar just på att den upplevda restiden med olika former av expressbusslinjer är mycket kortare än den faktiska körtiden.
Lars_L

Inläggav AdrianLangemar » mån 07 aug, 2017 22:45

Lars_L skrev:Nej, många vill ju nu hitta andra lösningar än hög turtäthet. Problemet - och det kanske framförallt gäller för Stockholms län (i Sverige) är ju att passningarna inte kan fungera. Exempelvis en av de tyngsta busslinjerna i länet (utanför innerstaden) 541, kan exempelvis inte ha passning till t-banan eftersom man har passning till pendeltåget (som har hälften så stort resande ungefär som från tunnelbanan i Vällingby (som ju apostroferades ovan) men där pendeltåget har blivit viktigare både av tradition och på grund av färre avgångar - och därmed viktigare med passning).

Här är det ju mycket sämre än vad det hade kunnat vara. Titta på tidtabellen för helgkvällar på 541 i rikning från Vällingby. Givetvis är det under den tiden betydligt fler som byter från tunnelbanan i Vällingby än som byter till pendeltåget i Barkarby, inte minst nu när pendeltåget bara går till Sundbyberg. Trots detta är det 13-14 minuters bytestid i Vällingby, bara för att bussen ska komma i lagom tid till pendeltåget i Barkarby. Notera också att bussarna måste stå i Vällingby i 20 minuter bara på grund av SL:s resenärsfientliga passningskrav.
AdrianLangemar

Inläggav TKO » tis 08 aug, 2017 10:45

AdrianLangemar skrev:
Lars_L skrev:Nej, många vill ju nu hitta andra lösningar än hög turtäthet. Problemet - och det kanske framförallt gäller för Stockholms län (i Sverige) är ju att passningarna inte kan fungera. Exempelvis en av de tyngsta busslinjerna i länet (utanför innerstaden) 541, kan exempelvis inte ha passning till t-banan eftersom man har passning till pendeltåget (som har hälften så stort resande ungefär som från tunnelbanan i Vällingby (som ju apostroferades ovan) men där pendeltåget har blivit viktigare både av tradition och på grund av färre avgångar - och därmed viktigare med passning).

Här är det ju mycket sämre än vad det hade kunnat vara. Titta på tidtabellen för helgkvällar på 541 i rikning från Vällingby. Givetvis är det under den tiden betydligt fler som byter från tunnelbanan i Vällingby än som byter till pendeltåget i Barkarby, inte minst nu när pendeltåget bara går till Sundbyberg. Trots detta är det 13-14 minuters bytestid i Vällingby, bara för att bussen ska komma i lagom tid till pendeltåget i Barkarby. Notera också att bussarna måste stå i Vällingby i 20 minuter bara på grund av SL:s resenärsfientliga passningskrav.

Problemet på helgkvällar är väl egentligen att det är så gles trafik på tunnelbanan - borde man inte köra 10-miunterstrafik lite längre?
Men visst kunde 41:ans tidtabell kunna justeras.

(Ett annat problem är att SL sällan/aldrig anpassar matarbussarnas tidtabell när det är ersättningstrafik med buss för pendeltåg)

Ett tredje problem är 41:ans många trafikuppgifter, även om de inte är lika många som när jag bodde i Järfälla... men detta kanske jag återkommer till!

/TKO
TKO

Inläggav Lars_L » tis 08 aug, 2017 22:36

TKO skrev:
Problemet på helgkvällar är väl egentligen att det är så gles trafik på tunnelbanan - borde man inte köra 10-miunterstrafik lite längre?
Men visst kunde 41:ans tidtabell kunna justeras.

(Ett annat problem är att SL sällan/aldrig anpassar matarbussarnas tidtabell när det är ersättningstrafik med buss för pendeltåg)

Ett tredje problem är 41:ans många trafikuppgifter, även om de inte är lika många som när jag bodde i Järfälla... men detta kanske jag återkommer till!

/TKO

Man hade ju 10-minhterstrafik hela kvällen ett tag på helger för ett par år sedan. Sedan sa man att man måste ha långa tåg för att det var så många som åkte eftersom tågen gick var tiondeminut, för att sedan dra ut till kvartstrafik igen och köra med långa tåg. Tror inte alls att det var för mycket folk för korta tåg - men möjligen att tågföljden kan skapa lite trängsel på 18 till Hässelby. Däremot blev det väl problem med att koppla från vagnar, eftersom det i helgtidtabellen i princip inte finns några tidsmarginaler och då kan det förstås bli trångt....

När man som i Järfällas fall har tågen avstängda nästan hela sommaren är det ju som sagt jättekonstigt framförallt att man inte anpassar bussarna till ersättningsbussar istället för tåg som inte går...

Nej, visst har 41:an många trafikuppgifter - är väl mer att betrakta som en stadslinje. Men det var väl just därför jag tyckte det var okej med passning till pendeltågen, men att då (som ett av skälen) till att t-banan borde gå oftare.

Det här är ju en av mina käpphästar som jag framfört många gånger. Men framförallt röda och blåa linjen skulle ju ha enormt hög samhällsekonomisk vinst av att gå tätare trafik under framförallt mellantrafiken på vardagar. Både Ropstengrenen och Kistagrenen har ju rätt mycket personer som reser i tjänsten dagtid. Räknar man tidsförlusten i väntetider (och bytestider) på tjänstetid så blir det ju ganska omfattande summor snabbt.

Överlag har ju tunnelbanan i Stockholm ganska dålig turtäthet i jämförelse med andra städer - och nu börjar ju våra linjer också blir rätt tunga om man ser till antal resenärer. Så det finns ju skäl. I Helsingfors går ju exempelvis tågen aldrig mer sällan än var 10:e minut - om än tågen slutar gå lite väl tidigt på kvällen. I Oslo kör man ju med 32 tåg i timmen i mellantrafiken och har ju som åsikt att har man satsat på ett en sådan tung infrastruktur så ska den användas också.

Nu ska man förstås ändå vara kostnadseffektiv. Men som jag brukar framhäva så får man ju också effektivare anslutningstrafik om tågen går oftare. Man kan ju också köra med korta tåg - så att inte antalet vagnkilometrar ökar. I princip är ju den kostnaden minst lika hög som förarkostnaden per kilometer med fullängdståg.

Det är ju så att säga bättre att ha 8 färre trygghetsvärdar under mellantrafiken vardagar och köra med 7,5-minuterstrafik på grenarna (just det upplägget på gröna skulle innebära vändning vid Odenplan för 17 eller 18 respektive Åkeshov). Om man fick tillåtelse till tågbyte i Vällingby/Högdalen i den minst trafikerade riktningen, skulle man också kunna korta av tågen billigt och effektivt. Under helger skulle det vara mycket bättre att köra 7,5-minuterstrafik under "shopping-tid" och därefter var 10_e minut med korta tåg. Kostnaden skulle nog bli ungefär densamma som dagens trafik.

För även högt räknat, kostar ju dagens ca 600 förare, knappast mer än 300 miljoner per år (många jobbar ju inte ens heltid), så är det bara ca 10 procent av vad hela kostnaden för tunnelbanan ligger på. Skulle snarare tro att den hamnar på 7-8 procent. Att öka trafiken under icke dimensionerad tid, utan ökat vagnutnyttjande, är alltså en närmast bagatellartad kostnad när det gäller tunga spårsystem. Tyvärr är det ju en sådan sak som är lätt att dra in på om man måste hålla budgeten. Men även så är det ju så många andra tjänster i tunnelbanan som man då hellre bör dra in på.
Lars_L

Inläggav daniel_s » tis 08 aug, 2017 23:07

Lars_L skrev:Tyvärr är det ju en sådan sak som är lätt att dra in på om man måste hålla budgeten. Men även så är det ju så många andra tjänster i tunnelbanan som man då hellre bör dra in på.

Nääeej! Det är ju viktigt med personaaal i systeeemet! Man måste tänka på tryggheeeten! (Fast bara på banor med produktionsavtal förstås.)
daniel_s

Inläggav TKO » ons 09 aug, 2017 9:13

Lars_L skrev:När man som i Järfällas fall har tågen avstängda nästan hela sommaren är det ju som sagt jättekonstigt framförallt att man inte anpassar bussarna till ersättningsbussar istället för tåg som inte går...

Ja det är visst så jättekonstigt att inte ens SL:s reseplanerare förstår hur trafiken fungerar. Till exempel föreslås följande intressanta resväg mellan Jakobsberg och Vällingby:

2017-08-09.png
2017-08-09.png (52.29 KiB) Visad 823 gånger

Jag tycker inte verkar vara ett helt optimalt förslag, även om den som följer rådet får tillfälle till ett kortare besök i Kallhäll!

/TKO
TKO

Re: Tidtabeller och reseplanerare

Inläggav daniel_s » ons 09 aug, 2017 9:21

Det där var kuriöst TKO, jag kan inte replikera det resultatet! När och hur gjorde du sökningen (vilken dag osv) och är du säker på att alla extraval är rensade?
daniel_s

Inläggav TKO » ons 09 aug, 2017 9:29

daniel_s skrev:Det där var kuriöst TKO, jag kan inte replikera det resultatet! När och hur gjorde du sökningen (vilken dag osv) och är du säker på att alla extraval är rensade?

Nyss! För resa "nu". På sl.se.

Alla val rensade.

Jag tror det kan bero på att jag valde "Jakobsberg" och inte "Jakobsbergs station" som startpunkt. Men jag har inte testat den teorin...
(Väljer jag samma startpunkt men att resa i slutet av augusti så får jag upp vettiga förslag).

/TKO

PS: När jag gör om samma sökning nu får jag vettigare alternativ - om man nu kan tycka det är vettigt med en restid på 41 minuter...
/DS
TKO

Inläggav daniel_s » ons 09 aug, 2017 10:54

Jag provade med JKB och Jakobsberg, gav bara vettiga resultat.

Har för mig att felaktiga gånglänkar (eller vad det nu heter - alltså finessen som gör järnvägsstationen Jakobsberg och busshållplatsen Jakobsbergs station till "samma" eller närliggande plats) kan ge den där effekten. Kanske tryckte du på knappen precis när någonting var under uppdatering?
daniel_s

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik