Hur skall kollektivtrafiken finansieras? Enkät!

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Hur stor andel av kollektivtrafikens kostnad bör täckas av biljettintäkter?

0 %
6
20%
1 - 20 %
1
3%
21 - 40 %
1
3%
41 - 60 %
16
53%
61 - 80 %
5
17%
81 - 100 %
1
3%

Antal röster : 30

Re: Hur skall kollektivtrafiken finansieras? Enkät!

Inläggav TKO » fre 28 jul, 2017 11:21

Enkäter är till sin natur förenklingar, annars blir svarsalternativen allt för många och kanske även obegripliga.
Jag borde kanske inkluderat "Annat" och/eller "Vet ej" bland de möjliga svaren... en annan möjlig lösning är ju att den som inte finner något i sitt tycke vettigt svarsalternativ helt enkelt avstår från att deltaga!

En uttalad förutsättning för enkäten var att det är driftskostnaderna det handlar om - stora investeringar ligger utanför dessa.
Och då tror jag att signaturen "Odds" på sitt sätt intressanta invändning till viss del - men inte helt - kan sägas falla utanför enkätens räckvidd, om jag förstår det hela rätt.

vänligen
Thomas K Ohlsson
156 234 användare ogillar detta inlägg!
TKO

Inläggav Inge » fre 28 jul, 2017 12:31

TKO skrev:Enkäter är till sin natur förenklingar, annars blir svarsalternativen allt för många och kanske även obegripliga.
Jag borde kanske inkluderat "Annat" och/eller "Vet ej" bland de möjliga svaren... en annan möjlig lösning är ju att den som inte finner något i sitt tycke vettigt svarsalternativ helt enkelt avstår från att deltaga!

En uttalad förutsättning för enkäten var att det är driftskostnaderna det handlar om - stora investeringar ligger utanför dessa.
Och då tror jag att signaturen "Odds" på sitt sätt intressanta invändning till viss del - men inte helt - kan sägas falla utanför enkätens räckvidd, om jag förstår det hela rätt.

vänligen
Thomas K Ohlsson

Nej det var inte uttryckligen förutsatt eller för den delen faktiskt alls uttryckt att det var "brukskostnaden" det gällde. Det kan rimligen inte anses ha förutsats av envar, även om förundersökningsledaren gjort det för egen del.

Självklart har jag avstått från att deltaga.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav TKO » fre 28 jul, 2017 12:47

Inge skrev:
TKO skrev:Enkäter är till sin natur förenklingar, annars blir svarsalternativen allt för många och kanske även obegripliga.

vänligen
Thomas K Ohlsson

Nej det var inte uttryckligen förutsatt eller för den delen faktiskt alls uttryckt att det var "brukskostnaden" det gällde. Det kan rimligen inte anses ha förutsats av envar, även om förundersökningsledaren gjort det för egen del.

Ett annat sätt att se på saken är att de stora investeringarna i stort sett alltid är 100% finansierade av skattemedel - eftersom de går via investeringsbudgeten. Då trafikverksamheten inte lämnar något överskott är det alltså skatteintäkter - direkt via landstingsskatten eller från statliga skatter via statsbidrag - som används.
Men det vet väl alla?

upplyser
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Inge » fre 28 jul, 2017 13:03

TKO skrev:
Inge skrev:

vänligen
Thomas K Ohlsson

Ett annat sätt att se på saken är att de stora investeringarna i stort sett alltid är 100% finansierade av skattemedel - eftersom de går via investeringsbudgeten. Då trafikverksamheten inte lämnar något överskott är det alltså skatteintäkter - direkt via landstingsskatten eller från statliga skatter via statsbidrag - som används.
Men det vet väl alla?

upplyser
Thomas K Ohlsson

Jo men det finns ju ingen uppenbar anledning att exkludera detta ur procentsatsen. I synnerhet finns ingen anledning att anta att alla som deltagit i undersökningen uppfattat det som förutsatt.
Användarvisningsbild
Inge

Inläggav Hans Wibacke » fre 28 jul, 2017 23:07

Som självutnämnd representant för gruppen "människor med enklare tankebanor [som] gärna lockas av enkla alternativ", vill jag å gruppen vägnar framför ett förslag till förenkling av framtida enkäter: oavsett frågeställning bör enkäterna endast ha svarsalternativen "vet ej" och "annat". Kanske kan då även människor som tänker svåra tankar hitta ett svar som känns rätt.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav TKO » lör 29 jul, 2017 0:00

Förundersökningsledaren lovar att ta även de enkla människornas behov i beaktande om det blir fråga om någon ny enkät.
Ett alternativ i sann liberalpositivistisk anda vore att enbart ha ett svarsalternativ: "JA"!
Ett annat alternativ är att bejaka vissa skribenter på detta forums attityd och enbart ha alternativet "NÄÄÄÄÄÄÄ"...

Enkätkollegiet tvingas begära förlängd betänketid för att rätt kunna besluta i denna kniviga fråga och hoppas på överseende med denna lapsus.

God natt.

Thomas K Ohlsson
kollegiets motvillige talesperson
TKO

Inläggav Kantorn » lör 29 jul, 2017 21:35

roggek skrev:
Kantorn skrev:Intressant så mycket tjôt och klagpmål det kan bli av en vanlig enkät, men ingen egen enkät med mer "passande" frågor.
Mycket snack och lite verkstad kallas det visst.

I finare kretsar så kallas herrarna TKO och Inge för "Bill & Bull", de ligger alltid i luven på varandra... :cheesygrin:

Nuförtiden kommer TKO hela tiden med fakta och Inge med anklagelser som han aldrig påvisar någon grund för. Så där fick ni se min syn på det käbblet.

Ett ganska aktuellt exempel:

TKO har gjort en enkät. En enkel enkät med olika alternativ som TKO är nyfiken på.
Inge klagar på den enkät som TKO gjort eftersom den inte innehöll ett exempel som Inge ville ha.
TKO föreslår att Inge gör en enkät med egna premisser.
Inge fortsätter klaga på TKO:s enkät eftersom den inte innehöll ett exempel som Inge ville ha.
TKO motiverar varför inte det exemplet inte finns med.
Inge fortsätter klaga på TKO:s enkät eftersom den inte innehöll ett exempel som Inge ville ha.

Vem är minst produktiv i denna diskussion? (Bortsett från undertecknad då...)
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik